Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 PDC "open circuit" ideoita vian hakuun (anturi testattu!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wäinö
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 142
    • Kirkkonummi

    E39 PDC "open circuit" ideoita vian hakuun (anturi testattu!)

    Eli nyt kaivattaisiin hyviä ideoita, mistä hakea vikaa kun Inpa ilmoitti että E39 Touringin oikeanpuoleinen keskitutka on käyttökelvoton:

    open circuit & short to ground.

    Vaihdoin luonnollisesti heti alkuun toisen tutkan tilalle, mutta ongelmapa ei suinkaan tuosta korjaantunut. Päällisin puolin tuossa liittimessäkään ei ole mitään vikaa, precision cleaner ei auttanut tällä kertaa enää lainkaan (ko. tutkasta on tullut herjaa jo jonkin aikaa, mutta aika on ollut kortilla), myöskään ko. anturin johto ei näyttänyt päällisin puolin vahingoittuneelta, ainakaan siltä matkalta kun se liittyy muihin antureiden johtoihin.

    Onko tuossa etu PDC antureiden johtosatsissa omat johdot jokaiselle anturille, vai onko tuokin kytketty CAN-väylään tms ? Ts. voisiko tuo eteen tuleva johtopaketti olla vahingoittunut jossain matkalla niin että ainoastaan yhdestä etututkasta tulee jatkuvaa herjaa ?

    Mitä hemmetin teippiä tuon johtosatsin päällä on ja saako jotain vastaavaa hommattua motonetistä/biltemasta/tms. Ei viitsisi repiä tuota johdotuksen teippauksia irti ennen kuin on jotain parempaa laitettavaa kuin sähköteippiä.
    F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    PDC-boxilta liitin irti ja mittaat yleismittarilla, jokaisen johdon ohmialueella. Anturin sisäinen vastus on 6ohmin luokkaa, joten PDC-boxilta mitattuna arvojen pitäisi olla alle 10ohmia.
    Jos arvo on ääretön, tai selvästi yli 10ohmia, niin johdossa on vikaa.

    Mittaus tehdään siis siten, että yleismittarin mittapäillä mitataan kunkin johdon kahden johtimen välinen vastus.


    EDIT: Irroita sen boxiin kytkettävän liittimen lukituskuori, että näet, mihin napoihin kukin johdin on kytketty. Lukituskuori irtoaa, kun sen päästä irroittaa sen pienen levyn.
    Last edited by kaol; 02-06-2010, 21:54.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • Risto113
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 1204
      • GrassLake

      #3
      Kysyjällä lienee aktiivinen pdc, eli 3 johtoa per tutka.
      EDIT: siis + ja -, sekä datalinja joka anturille boksilta.

      Itse mittaisin näin = liitin irti boksilta ja anturilta. 5m hyppylanka jokaiseen anturin johtoon erikseen, ja kontin puolella mittaa vastuksen johdosta. Jos jokin on selvästi muita suurempi = purkamaan teippejä...

      Muistaakseni johdon värikoodeja seuraamalla selviää nopeasti mitkä ne on. Boksilla on 3 liitintä, eteen antureille, taakke antureille, ja auton muuhun johtosarjaan menevä (väylä, +,-, jne...).

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #4
        Johdot mittaukseen vaan, on noita johtovikoja ollut varsinkin edessä, monesti syylarin kulmilta hapettunut poikki.
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • Wäinö
          Bimmer Rookie
          • May 2006
          • 142
          • Kirkkonummi

          #5
          Olikos se vielä niin että tuo PDC-boksi on touringissa oikeanpuoleisessa D-pylväässä ? Mitä reittiä se eteen menevä piuhoitus on muuten vedetty (sisäkautta?) ?

          Täytynee viikonloppuna yrittää ihan kunnolla mittailla noita piuhoja ja samalla toivoa että varsinainen vika löytynee tuolta keulan alueelta, ettei tarvitsisi alkaa oikeasti purkamaan paikkoja jotta löytää tuon vikakohdan.

          Edit: Jep, piuhoja tulee todellakin se 3 kappaletta per anturi.
          F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

          Comment

          • Wäinö
            Bimmer Rookie
            • May 2006
            • 142
            • Kirkkonummi

            #6
            Ja niinhän se sitten paljastui että yksi kyseisen anturin piuha oli oikein kunnolla hapettunut poikki tuon suojateipin alta <5cm päässä itse liittimestä, eli helpolla pääsin tällä kertaa.

            Vaikutti vain vähän siltä että kyseinen vaurio on tainnut tulla jossain huollossa, koskapa ko. anturin kohdalla nuo listan klipsit olivat saaneet siipeensä ja arvatenkin tuo johto oli jäänyt myöskin jonnekin väliin juuri sopivasti ---> laadukasta huoltoa.
            F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎