Announcement

Collapse
No announcement yet.

520i e39 ulina käynnistäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sepedeus
    Newbiemmer
    • Jun 2010
    • 3
    • Suomi

    520i e39 ulina käynnistäessä

    Tuli ostettua vastikään perheen kasvettua "suomi-auto" 520i touring ja vuosimallia 2002. Kyseessä eka bemari, saksalaisista aiempaa kokemusta audista 8 vuoden ajalta.
    Touringilla ajettu vajaat 120 tkm, ja päällisin puolin tosi hyvässä kunnossa. Katsastettu kesäkuussa. Liekö sitten viisas hankinta.
    Ainoa asia mikä näin aluksi häiritsee, on varsin kuuluva mutta lyhytaikainen ulahdus koneen etupäästä kylmänä käynnistäessä. Moottori käy kuitenkin nätisti eikä seilaa ym. Lämmintä moottoria käynnistäessä ei ääntä kuulu. Mitä tutkailin aiempia keskusteluja, niin siellä oli ulinaan liittyviä epäilyjä ilmastointilaitteesta, jostakin separaattorista jne. Mistähän sitä lähtisi liikkeelle? Voisiko äänen päästää esim. laturin hihna?
  • Netsk
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2009
    • 238
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Sepedeus View Post
    Tuli ostettua vastikään perheen kasvettua "suomi-auto" 520i touring ja vuosimallia 2002. Kyseessä eka bemari, saksalaisista aiempaa kokemusta audista 8 vuoden ajalta.
    Touringilla ajettu vajaat 120 tkm, ja päällisin puolin tosi hyvässä kunnossa. Katsastettu kesäkuussa. Liekö sitten viisas hankinta.
    Ainoa asia mikä näin aluksi häiritsee, on varsin kuuluva mutta lyhytaikainen ulahdus koneen etupäästä kylmänä käynnistäessä. Moottori käy kuitenkin nätisti eikä seilaa ym. Lämmintä moottoria käynnistäessä ei ääntä kuulu. Mitä tutkailin aiempia keskusteluja, niin siellä oli ulinaan liittyviä epäilyjä ilmastointilaitteesta, jostakin separaattorista jne. Mistähän sitä lähtisi liikkeelle? Voisiko äänen päästää esim. laturin hihna?
    Mulla ihan samanlainen ääni, vähän kuin kissan naukahdus? Ei tosin kuulu ihan joka kerta kun starttaa kylmänä.
    F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
    ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

    Comment

    • herja
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1649

      #3
      Ohjaustehostin voi olla yks naukuja.
      Retard Member

      Comment

      • Lakeson
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 649
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by herja View Post
        Ohjaustehostin voi olla yks naukuja.
        Kävi sama mielessä. Hihna pois ja kokeilemaan > mielenrauhaa.
        Ei mopolla mahottomia..

        Comment

        • Netsk
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2009
          • 238
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by herja View Post
          Ohjaustehostin voi olla yks naukuja.
          Eikö ohjaustehostin naukuisi rattia käännettäessä eikä vain kerran pari moottorin käynnistämisen jälkeen kun rattiin ei edes koske?
          F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
          ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

          Comment

          • Kamikaze
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 298
            • Mänttä-Vilppula

            #6
            Originally posted by Netsk View Post
            Eikö ohjaustehostin naukuisi rattia käännettäessä eikä vain kerran pari moottorin käynnistämisen jälkeen kun rattiin ei edes koske?
            Minun Belgiasta uitettu E60 piti talvipakkasilla ihan vastaavaa ääntä kylmäkäynnistyksen jälkeen. Mitä kovempi pakkanen, sitä enemmän ja kauemmin vikisi ennenkuin asettui. Vikisi vaikkei rattiin koskenutkaan, ja ratti hanasi vastaan sitä kääntäessä.

            Ja kyllä se äänen aiheuttaja oli ohjaustehostimen pumppu, joka äänteli sen takia, kun ohjaustehostimessa oli öljyä ihan liian vähän, ja se vähäkin oli sellaista ruskeaa kuraa. Juuri tuon äänen perusteella huomasin koko asian ja vaihdoin sinne uudet öljyt, ja ääntely loppui siihen.
            BMW 530d xDrive Luxury F10 LCI -14 Sapphire Black
            Toyota MR2 2.0 GTi -93

            Comment

            • herja
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1649

              #7
              Originally posted by Netsk View Post
              Eikö ohjaustehostin naukuisi rattia käännettäessä eikä vain kerran pari moottorin käynnistämisen jälkeen kun rattiin ei edes koske?
              Kyllä se pumppu lyö painetta sinne järjestelmään vaikka ei käännettäisi rattia. Kai se jotain kavitaation tapaista on mistä se ääni tulee, tai sitten se pumppu saa ilmaa tjsp. ja mökeltää sen takia.
              Retard Member

              Comment

              • Sepedeus
                Newbiemmer
                • Jun 2010
                • 3
                • Suomi

                #8
                oikeassa olit mutta tuli vielä lisäremppaa

                Originally posted by Kamikaze View Post
                Minun Belgiasta uitettu E60 piti talvipakkasilla ihan vastaavaa ääntä kylmäkäynnistyksen jälkeen. Mitä kovempi pakkanen, sitä enemmän ja kauemmin vikisi ennenkuin asettui. Vikisi vaikkei rattiin koskenutkaan, ja ratti hanasi vastaan sitä kääntäessä.

                Ja kyllä se äänen aiheuttaja oli ohjaustehostimen pumppu, joka äänteli sen takia, kun ohjaustehostimessa oli öljyä ihan liian vähän, ja se vähäkin oli sellaista ruskeaa kuraa. Juuri tuon äänen perusteella huomasin koko asian ja vaihdoin sinne uudet öljyt, ja ääntely loppui siihen.
                Kiitoksia kaikille vastauksista. Ohjaustehostimen säiliössä oli tosiaan vähänlaisesti öljyä. Mutta öljyä lisätessä huomasinkin, että säiliön alaosasta moottorin alakertaan menevä, se paksumpi ja kangaspäällysteinen kumiletku olikin aivan säiliön "liittymästä" täysin hapertunut. Kumipalasia irtoaa ihan sormin nipistemällä. Onko tämän letkun virallinen nimi ohjaustehostimen paluuletku? Säiliöstähän lähtee toinenkin, hieman ohuempi kumiletku, joka päätyy ylemmäs jäähdyttimen viereen.

                Minkähän hintainen mahtaa olla orkkisletku? Mitä tässä ennätin googlettaa, niin ilmeisesti hydrauliikkaliikkeestä voisi saada edullisesti korvaavan letkun. Tosin letkun uusiminen näyttäisi vaativan pohjamuovien irroittelua, joten korjaamokeikka taitaa olla edessä.
                Last edited by Sepedeus; 21-06-2010, 21:37. Reason: täydennys

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3019
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Sepedeus View Post
                  Kiitoksia kaikille vastauksista. Ohjaustehostimen säiliössä oli tosiaan vähänlaisesti öljyä. Mutta öljyä lisätessä huomasinkin, että säiliön alaosasta moottorin alakertaan menevä, se paksumpi ja kangaspäällysteinen kumiletku olikin aivan säiliön "liittymästä" täysin hapertunut. Kumipalasia irtoaa ihan sormin nipistemällä. Onko tämän letkun virallinen nimi ohjaustehostimen paluuletku? Säiliöstähän lähtee toinenkin, hieman ohuempi kumiletku, joka päätyy ylemmäs jäähdyttimen viereen.

                  Minkähän hintainen mahtaa olla orkkisletku? Mitä tässä ennätin googlettaa, niin ilmeisesti hydrauliikkaliikkeestä voisi saada edullisesti korvaavan letkun. Tosin letkun uusiminen näyttäisi vaativan pohjamuovien irroittelua, joten korjaamokeikka taitaa olla edessä.
                  Alkuperäisen letkun hinta on noin 30 euroa. Letku on niin muotoon valettu, ettei kannata suoraa putkea ostaa. Alkuperäiset klemmarit ovat kertakäyttöisiä sivuleikkureilla katkaistavaa mallia, joten varaa vaihtoon putkeen sopivat tavalliset klemmarit ja tietenkin tehostin öljyä. Jos on mahdollisuus päästä auton alle niin vaihto onnistuu 15 minuutissa vaikka ei paljoa kokemusta auton laitosta olisikaan.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • Sepedeus
                    Newbiemmer
                    • Jun 2010
                    • 3
                    • Suomi

                    #10
                    ulina jatkuu edelleen

                    Tere taas kaikille,

                    moottoritilasta kuulunut noin 10 sekunnin ajan ulinaa pitkin kesää pidemmän parkkeeramisen (yön yli) jälkeen käynnistäessä. Helteillä ääneen ei liittynyt käyntihäiriötä, mutta eilen aamulla (yöllä muutama plusaste ja kaatosade) ulinan lisäksi moottori kävi röpöttäen ja sammahti kahdesti kytkintä nostaessa. Sitten oireilu hävisi ja loppupäivän auto pelasi aivan normaalisti.

                    Kesällä yritin selvittää ulinan syytä vaihtamalla uudet ohjaustehostimen nesteet ja uusimalla yhden pumpulle menevän paineettoman letkun. Lisäksi huollatin ilmastoinnin.

                    Mikähän maksaa, pitäisi saada kuntoon jottei vahingoniloista naapuria naurata niin paljon.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎