Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 Jäähdytinjärjestelmän paikantamaton vuoto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • edelweiss
    Newbiemmer
    • Oct 2009
    • 14
    • Tampere

    e39 Jäähdytinjärjestelmän paikantamaton vuoto

    Kyseessä M52TU, vm. 2000.
    Ei jätä lammikkoja, eli vuotaa vain kuumana..?
    Öljytikussa ei ilmaannu vaahtoa, eli ei ole kannentiiviste..?
    Kone ylikuumenee esim. valoihin hiljentäessä tai pysäköidessä pitkän ajon jälkeen usein. Jos auton käynnistää kylmänä ja antaa käydä, ei ylikuumene. Paitsi en oo kyllä kokeillu tuntikaupalla käyttää.
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Siis hävittääkö nestettä vai kuumeneeko vain?
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • edelweiss
      Newbiemmer
      • Oct 2009
      • 14
      • Tampere

      #3
      Originally posted by JJT View Post
      Siis hävittääkö nestettä vai kuumeneeko vain?
      En ole edes varma, mutta esim. viime Tampere-Loimaa -reissulla ylikuumeni ainakin 3 kertaa ja sammutin ja avasin ilmausruuvin ja bombs away, yli muutaman minuutin verran tuli jtn kaasua täyttä huutoo. En tiä edes saisko niin edes tehdä oikeen, että sammunutta konetta yrittää ilmata...

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16344
        • Leppävirta

        #4
        Originally posted by edelweiss View Post
        En ole edes varma, mutta esim. viime Tampere-Loimaa -reissulla ylikuumeni ainakin 3 kertaa ja sammutin ja avasin ilmausruuvin ja bombs away, yli muutaman minuutin verran tuli jtn kaasua täyttä huutoo. En tiä edes saisko niin edes tehdä oikeen, että sammunutta konetta yrittää ilmata...
        Et ole varma? Oletko tarkastanut jäähdytinnesteen määrää milloin viimeksi? Ja kuinka kauan oireet ovat jatkuneet?
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          #5
          Jos vehkeet toimii niin tuon ikäisen pitäis ilmata itsensä, periaatteessa.
          Onkos vesipumpun kunnosta mitään tietoa?
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • edelweiss
            Newbiemmer
            • Oct 2009
            • 14
            • Tampere

            #6
            Oireillu on viime talvesta saakka, siitä lähtien ku "siili" hajos. Kyl sitä nestettä muuten häipyy. Muistelin väärin...
            Ja vesipumpun kunnosta ei tietoo, mutta jos ois sökö, niin eiks sillon ylikuumenis kovassa vauhdissakin?

            Comment

            • Haju69
              Administrator
              • Nov 2005
              • 16344
              • Leppävirta

              #7
              Originally posted by edelweiss View Post
              Oireillu on viime talvesta saakka, siitä lähtien ku "siili" hajos. Kyl sitä nestettä muuten häipyy. Muistelin väärin...
              Ja vesipumpun kunnosta ei tietoo, mutta jos ois sökö, niin eiks sillon ylikuumenis kovassa vauhdissakin?
              Veikkaisin vesipumpun antautumista. Taitas muuten löytyä yksi ehjä vesipumppu (irroitettu 528 -97) Ja huollossa jossa vaihtoivat niin sanoivat että älä heitä pois, ei olisi tarvinnut vaihtaa koska oli todella tuoreen näköinen. Mutta vaihdatin silti kun oli jo uusi pumppu tilattu ja termarin vaihto kuitenkin oli ajankohtainen.

              Nyt en tiedä varmaksi, joku voi tarkentaa että sopiiko se autoosi. Mutta ei ole kallis jos tarvitset.
              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                #8
                Pumppu ja termari vaihtoon
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • edelweiss
                  Newbiemmer
                  • Oct 2009
                  • 14
                  • Tampere

                  #9
                  Ko. autolla on muuten ajettu 150 000km, jos se auttaa päättelemään minkä instrumentin pettäminen on ajankohtaista. :O

                  Ja realOEM.com -sivuston mukaan M52 vesipumppu ei natsaa M52TU... Tough luck.
                  Last edited by edelweiss; 18-06-2010, 18:29.

                  Comment

                  • edelweiss
                    Newbiemmer
                    • Oct 2009
                    • 14
                    • Tampere

                    #10
                    Jäähdyttimen kotelossa on näkyny 'kuhmu' jo viime kesästä asti (eli siitä asti kun ostin ko. auton) ja nyt vasta tajusin kattoo että mistä on kyse. Jäähdyttimen päällä menevä letku oli tietysti puristuksissa kotelon pidikkeen tai kiinnikkeen tai minkäikinä alla.

                    Eli kansitiiviste on ilmeisesti vuotanut niitä nesteitä ja paisarin korkki on päästänyt ilmaa sisälle jäähdytysjärjestelmään koska jäähärin päällä oleva letku ei ole päästänyt jäähdytinnestettä paisariin tarpeeks. Tai jotain..?

                    Mitäköhän tästäki seuraa...

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by edelweiss View Post
                      Jäähdyttimen kotelossa on näkyny 'kuhmu' jo viime kesästä asti (eli siitä asti kun ostin ko. auton) ja nyt vasta tajusin kattoo että mistä on kyse. Jäähdyttimen päällä menevä letku oli tietysti puristuksissa kotelon pidikkeen tai kiinnikkeen tai minkäikinä alla.

                      Eli kansitiiviste on ilmeisesti vuotanut niitä nesteitä ja paisarin korkki on päästänyt ilmaa sisälle jäähdytysjärjestelmään koska jäähärin päällä oleva letku ei ole päästänyt jäähdytinnestettä paisariin tarpeeks. Tai jotain..?

                      Mitäköhän tästäki seuraa...
                      Osaan sanoa tarkemmin vain M62 motin osalta, mutta eiköhän päde jossain määrin tässäkin tapauksessa...

                      Ei liene harvinainen käytäntö Bemareissa, että nesteen normaali lämpötila on n. 103 C ja jos menet käyntilämpöisenä availemaan ilmaruuvia tai paisarinkorkkia, niin takuulla keittelee vettä ja runsaasti. Tästä syystä myös vähänkin isommat vuodot saavat koneen helposti keittämään. Olen kuullut, että näissä kannentiivisteet kestävät aika kovaa rääkkiä, mutta jos olet jatkuvasti ajellut siten, että lämmöt ovat olleet punaisella, niin en pitäisi mahdottomana, että lopulta sekin tiiviste antautuu.

                      Jos kannentiiviste on sökö, niin pitäisi tuprutella valkoista savua, hajultaan ehkäpä jotain makean tyylistä.

                      Lähtisin liikkeelle siitä vesipumpun vaihdosta, koska se todennäköisimmin sopii kuvaukseesi ongelmista. Pumpun laakeri siellä usein pettää ja joissakin tapauksissa vuoto on niin vähäinen, ettei se teetä lammikkoja, vaan vuotava neste höyrystyy saman tien osuessaan kuumaan moottoriin.

                      Mitä tuohon jäähdyttäjän päällä olevaan letkuun tulee (jos nyt ymmärsin oikein, että tarkoitat sitä ohutta kumiletkua, joka menee suoraan jäähdyttäjän päällä paisarin kylkeen), niin se on mielestäni lähinnä ilmaamiseen ja ylivuotamiseen tarkoitettu letku. Jos se ei ole täysin tukossa, niin sen ei pitäisi radikaalisti vaikuttaa jäähdytysjärjestelmän toimintaan. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Minkä alla se letku tarkalleen ottaen on? Se muovikehys nyt ei varsinaisesti ainakaan pysty sitä kovin paljoa puristamaan.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎