Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d tehot katoaa satunnaisesti! (Vikakoodit topicissa)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jube
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 9636
    • ...

    e39 530d tehot katoaa satunnaisesti! (Vikakoodit topicissa)

    Auto on -99 vuosimallin 530d jolla ajettu 405000km, turboa ei ole vaihdettu koskaan ja ongelma on seuraavanlainen:
    Tehot katoaa ajossa satunnaisesti ja silloin kun katoaa niin katoaa aivan totaalisesti! Tehojen katoaminen ei ole riippuvainen kierrosluvusta, välillä katoaa aivan alle 2000rpm eikä ota kierroksia siitä ylöspäin, välillä taas vetää aivan normaalisti 4000rpm asti ja siellä tehot katoaa kerralla, välillä sitten pelaa aivan normaalisti. Vetää hyvin ja kiertää tappiin asti!
    Turbon epäilin olevan lopun edellä mutta tänään kun luin INPA:lla vikamuistin niin sinne oli kirjautunut seuraavaa:

    RESULT: 3 errors in error memory !
    -------------------------------------------------------------
    13573 glow device

    Error frequency : 255
    Logistic counter: 39

    Error occured 1. times at:
    Engine speed 749.25 1/min
    Coolant temperature 31.34 Grad C
    Einspritzmenge 14.85 mm^3
    RPC rail pressure 319.28 bar
    Fehler aufgetreten bei 392700.00 km

    Error occured 2. times at:
    Engine speed 749.25 1/min
    Coolant temperature 27.24 Grad C
    Einspritzmenge 11.78 mm^3
    RPC rail pressure 331.33 bar
    Fehler aufgetreten bei 392720.00 km

    Error occured 3. times at:
    Engine speed 749.25 1/min
    Coolant temperature 12.91 Grad C
    Einspritzmenge 13.82 mm^3
    RPC rail pressure 325.30 bar
    Fehler aufgetreten bei 405090.00 km

    Error present
    Sporadic error
    Glow system - Glow-plug or Glow-plug relay
    Errorcode: 35 05 27 FF 7C 80 1E 6A 1D 35 99 66 80 1E 64 17
    37 99 68 80 1E 4F 1B 36 9E
    -------------------------------------------------------------
    1024 Exhaust-gas recirculation or exhaust-gas recirculation actuator

    Error frequency : 82
    Logistic counter: 36

    Error occured 1. times at:
    Engine speed 1673.33 1/min
    Coolant temperature 81.86 Grad C
    Einspritzmenge 14.34 mm^3
    RPC rail pressure 421.69 bar
    Fehler aufgetreten bei 393720.00 km

    Error occured 2. times at:
    Engine speed 1773.23 1/min
    Coolant temperature 82.54 Grad C
    Einspritzmenge 12.29 mm^3
    RPC rail pressure 457.83 bar
    Fehler aufgetreten bei 402370.00 km

    Error occured 3. times at:
    Engine speed 1873.13 1/min
    Coolant temperature 82.54 Grad C
    Einspritzmenge 10.24 mm^3
    RPC rail pressure 457.83 bar
    Fehler aufgetreten bei 405140.00 km

    Error not present
    Sporadic error
    neg. deviation / Air mass to big
    Errorcode: 04 00 24 52 F8 20 43 B4 1C 46 99 CC 20 47 B5 18
    4C 9D 2D 20 4B B5 14 4C 9E
    -------------------------------------------------------------

    1152 Electric fan

    Error frequency : 255
    Logistic counter: 35

    Error occured 1. times at:
    Engine speed 2522.48 1/min
    Coolant temperature 38.85 Grad C
    Supply voltage 13.89 V
    duty factor 4.73 %
    Fehler aufgetreten bei 402250.00 km

    Error occured 2. times at:
    Engine speed 749.25 1/min
    Coolant temperature 62.06 Grad C
    Supply voltage 14.00 V
    duty factor 7.88 %
    Fehler aufgetreten bei 402900.00 km

    Error occured 3. times at:
    Engine speed 1948.05 1/min
    Coolant temperature 79.13 Grad C
    Supply voltage 13.89 V
    duty factor 4.73 %
    Fehler aufgetreten bei 405120.00 km

    Error not present
    Sporadic error
    Controll circuit or short circuit to positive BErrorcode:
    04 80 23 FF F8 08 65 75 78 0C 9D 21 08 1E 97 79
    14 9D 62 08 4E B0 78 0C 9E
    ================================================== ===========

    Tuo keskimmäinen vikakoodi on ilmeisesti se mikä aiheuttaa tehojen katoamisen, pakokaasujen takaisinkierrätykseenhän tuo liittyy mutta mikä tuollaisen vikakoodin ja sitäkautta tehojen totaalikatoamisen aiheuttaa?
    MAF on vaihdettu muistaakseni ~50tkm sitten!

    Olisin kovasti kiitollinen jos joku osaisi kertoa mistä lähden vikaa hakemaan ja voiko turbo aiheuttaa jotain kautta välillisesti tuollaista vikakoodia?
    Näillä mennään:
    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
    MB c124 230CE -90 "Badboy"
    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Tuo EGR:n koodihan tulee jo siitäkin, kun alipaineletku on irti EGR:n kellolta. Eli ei pitäisi aiheuttaa ongelmaa.

    Ajon aikana arvoja seuraamaan: ahtopaine ja ilmamassa (todellinen vs. pyynti) ja siirtopaine nyt ensimmäisenä.

    Ensimmäisenä tuosta tulisi minulle mieleen jumittavat turbon johdinsiivet. Ahdot piikkaa välillä liian suuriksi ja menee nilkutukselle. Vaihtoehtoisesti siirtopumpun simahtaminen.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Jube
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 9636
      • ...

      #3
      Nuo jumittavat turbon siivet ja sitäkautta ahtojen piikkaaminenko ei jätä ollenkaan vikakoodia?
      Tuota em. syytä itsekkin nimittäin epäilen vahvasti :think
      Entä sitten toinen kysymys, missä sijaitsee rail-paine anturi koska edellinen omistaja sanoi että auto on lastutetteu "KCR Luleåssa" ja käsittääkseni KCR tekee vain rail-paineen huijauslaatikoita niin olisin nyt ensimmäisenä katsonut löytyykö tuollainen boksi jostain ja jos niin ottanut sen pois!
      Näkyykö INPA:lla livedataa luettaessa Arvojen (ahto, ilmamassa) todellisten arvojen rinnalla myös pyyntiarvot?

      Tuo viimeinen vikakoodi on vissiin sähköflektistä ja ensimmäinen hehkutulpasta/tulpista?
      Kaikki nuo on kuitenkin tulleet muistiin minun aikana, nollasin vikakoodit kun otin auton omaan käyttöön!
      Sellainen kysymys vielä, että mitkä syyt ylipäänsä voivat aiheuttaa tuon tehojen totaalikatoamisen, eli vikatilaan menemisen?
      Last edited by Jube; 21-06-2010, 20:24.
      Näillä mennään:
      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
      MB c124 230CE -90 "Badboy"
      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

      Comment

      • jsr85
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1375
        • Oulainen

        #4
        Originally posted by Jube View Post
        Näkyykö INPA:lla livedataa luettaessa Arvojen (ahto, ilmamassa) todellisten arvojen rinnalla myös pyyntiarvot?
        Ei taida näkyä INPAlla. Carsoftilla näet, sieltä "nominal charge pressure" tjsm. ilmoittaa pyynnin ja vieressä näkyy sit sen hetkinen paine, tuo carsoft päivittää vaan turhan hitaasti.

        edit. Kaverille vaihdettiin ahtopaineen säädin vastaavaan ongelmaan, siitä kyllä jäi vikakoodi.
        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

        Comment

        • Jube
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 9636
          • ...

          #5
          Kertaatko vielä miten Carsoft 6.1:llä luetaan livearvoja?
          En ole oikeastaan käyttänyt Carsoftia kuin pari kertaa aivan kokeilumielessä...
          Tarkoitatko ahtopaineen säätimellä ahtopainetunnistinta, siipiä liikuttavaa "solenoidia" vai mitä?
          Näillä mennään:
          Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
          BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
          BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
          BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
          MB c124 230CE -90 "Badboy"
          MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by jsr85 View Post
            Ei taida näkyä INPAlla. Carsoftilla näet, sieltä "nominal charge pressure" tjsm. ilmoittaa pyynnin ja vieressä näkyy sit sen hetkinen paine, tuo carsoft päivittää vaan turhan hitaasti.

            edit. Kaverille vaihdettiin ahtopaineen säädin vastaavaan ongelmaan, siitä kyllä jäi vikakoodi.


            Kyllä ne inpallakin näkyy, tosin kuvissa DDE 5 :sta luettu, niissä näytöissä voi olla eroja kun eri DDE :stä luetaan. Ilmamassamittarin arvot tuossa eri sivuilla, joka vaikeuttaa seurantaa.
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • AnttiR
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 819
              • Jyväskylä

              #7
              Saman tyyppinen vika on mullakin. Syytin kans alkuun turboa kun se piti ääntä, mutta nyt se on käytetty huollossa ja sen pitäs olla kunnossa.
              Etenki sillon monesti tehot häviää ku ohittaa ja ottaa reilummin vauhtia sen jälkeen tiputtaa vauhdin reiluun sataseen ja siitä yrittää lähteä kiihdyttämään niin ei mihinkään. Saattaa lähteä vetämään kunnolla kun pumppailee kaasua.
              E61 535d -04

              Comment

              • Jube
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 9636
                • ...

                #8
                Se myös johtaa oman epäilyni ahtojen piikkaamiseen että vedot katoaa useammin jos on esim. kärry perässä :think
                Täytyy ottaa jokupäivä kaveri ajamaan ja istua ite läppärin kans kyytiin katselemaan live-arvoja, ahtojen liiallinen nousu pitäisi olla suhteellisen helppo havaita ajossa?
                Miltä sivulta (tai millä kirjainyhdistelmällä) INPA:sta löytyy siirtopaine ja paljonko sen pitäisi suunnilleen olla, entä kuinka korkealle ahdon tarvii nousta että nakaa vikatilaan?
                Näillä mennään:
                Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                MB c124 230CE -90 "Badboy"
                MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                Comment

                • Jube
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 9636
                  • ...

                  #9
                  Tänään ihmettelin että auton sisälle kuuluu tyhjäkäynnillä epätavallisen voimakas jurina, aivan kuin olisi moottorin tukikumi rikki.
                  Hetken asiaa tutkittua huomasin äänen tulevan penkin alla olevasta siirtopumpusta joka pitää voimakasta jurisevaa ääntä :think
                  Taitaa olla lopun edellä ainakin se, voiko liian matala siirtopaine aiheuttaa tuota satunnaista tehojen katoamista kiihdytyksessä?

                  Edit: Oireet samat, äänet samat, kilsat erit (407tkm) --> Siirtopumpun ostoon!
                  Last edited by Jube; 20-07-2010, 09:49.
                  Näillä mennään:
                  Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                  BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                  BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                  BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                  MB c124 230CE -90 "Badboy"
                  MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Jube View Post
                    Tänään ihmettelin että auton sisälle kuuluu tyhjäkäynnillä epätavallisen voimakas jurina, aivan kuin olisi moottorin tukikumi rikki.
                    Hetken asiaa tutkittua huomasin äänen tulevan penkin alla olevasta siirtopumpusta joka pitää voimakasta jurisevaa ääntä :think
                    Taitaa olla lopun edellä ainakin se, voiko liian matala siirtopaine aiheuttaa tuota satunnaista tehojen katoamista kiihdytyksessä?

                    Edit: Oireet samat, äänet samat, kilsat erit (407tkm) --> Siirtopumpun ostoon!
                    http://www.btcf.fi/forum/showthread....d+siirtopumppu
                    Siirtopumpun simahtamisen voi arvioida live-datalla siirtopaineesta. Jos täyskaasukiihdytyksessä paine laskee lähelle 3 bar, niin pumppu alkaa olla ehtoopuolella. Yleensä nykiminen/puutuminen ilmenee, kun siirtopaine laskee selvästi alle 3 bar.
                    Olipas muuten hauska lukea tuota omaa tarinaa "nöösiajoilta".
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Marko.K
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 1193
                      • Helsinki

                      #11
                      Täällä kans täysin identtistä vikaa sillointällöin, antaa kans tuon pakokaasun kierrätys vikakoodin ja electric fanin, itse epäillyt että siivet tai alipainekello jumittais, tankin pumppu pitänyt joskus virrat päällä olessa sellasta hitonmoista kitinä ääntä ja rutinaa, ja samalla ilmaa kulkennu letkuissa enemmän kun dieseliä, pari kertaa ei oo sen takia käyntiin lähteny.

                      Kyllä se vika jostain noista on pakko tulla
                      F11 535d -11 367hv/728nm
                      E39 M5 -99 Alpine White II
                      E65 730da -02
                      E60 530da -03
                      E39 530da -03 240hv/600nm
                      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                      E38 740iaL -95
                      E39 530d -99 245hv/528nm

                      Comment

                      • Jube
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 9636
                        • ...

                        #12
                        Uusi siirtopumppu ja naftaputki suodattimelta rail-pumpulle menee nyt uusiksi, suodattimelle tulevan letkun vaihdoin jo kuluneella viikolla.
                        Tarkemmin asiaa tutkittuani myös rail-pumpun liitos hikoilee jotenka tilasin uudet putket ja siirtopumppu pitää niin pahaa ääntä (se jurina itseasiassa tuntuu kuskin penkissäkin) että se on viallinen johtui puutuminen sitten siitä tai ei :think
                        Näillä mennään:
                        Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                        BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                        BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                        BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                        MB c124 230CE -90 "Badboy"
                        MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎