Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eibach 30mm ja TRW iskarit=> pohjaanlyöntikumit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Seref82
    Newbiemmer
    • May 2006
    • 17
    • Iisalmi

    Eibach 30mm ja TRW iskarit=> pohjaanlyöntikumit

    Pienoinen ongelma..asensin autooni eibach pro kit 30mm madallusjouset eteen (e39 530d touring). Ja motonetin TRW iskarit. Asennuksen alkuvaiheessa huomasin,että pohjaanlyöntikumit oli lopussa. Tilasin paikalliselta varaosaliikkeeltä uuden pohjaanlyöntikumit. Mutta mutta 9cm oli pituutta niillä ja tuntuu että auto on melkeimpä pohjaanlyöntikumien varassa, tai varmaan onkin.

    Kuuluu juurikin sellanen kumin nitinä, kun painelee etupäätä vähänkään kovemmin. Alkuperäinen pohjaanlyöntikumi oli jotain 7cm. Onko tästä nyt mitään haittaa vai pitääkö alkaa taas purkamaan ja vaihtamaan pohjaanlyöntikumit lyhempiin?

    Kyllähän ne kulumalla tietenkin lyhenee melko äkkiä jos auto on melkein p.kumien varassa. Kovin suuresta ongelma ei kuitenkaan ole kysymys vaan haen viisaammilta neuvoa, kiitos ja kumarrus.
  • Guest's Avatar

    #2
    Originally posted by Seref82 View Post
    Pienoinen ongelma..asensin autooni eibach pro kit 30mm madallusjouset eteen (e39 530d touring). Ja motonetin TRW iskarit. Asennuksen alkuvaiheessa huomasin,että pohjaanlyöntikumit oli lopussa. Tilasin paikalliselta varaosaliikkeeltä uuden pohjaanlyöntikumit. Mutta mutta 9cm oli pituutta niillä ja tuntuu että auto on melkeimpä pohjaanlyöntikumien varassa, tai varmaan onkin.

    Kuuluu juurikin sellanen kumin nitinä, kun painelee etupäätä vähänkään kovemmin. Alkuperäinen pohjaanlyöntikumi oli jotain 7cm. Onko tästä nyt mitään haittaa vai pitääkö alkaa taas purkamaan ja vaihtamaan pohjaanlyöntikumit lyhempiin?

    Kyllähän ne kulumalla tietenkin lyhenee melko äkkiä jos auto on melkein p.kumien varassa. Kovin suuresta ongelma ei kuitenkaan ole kysymys vaan haen viisaammilta neuvoa, kiitos ja kumarrus.
    Lyhennä niitä.

    Auto ylös ja rengas pois, puukolla (rautasahan terällä) nirhaat sieltä pätkät pois, onnistuu aivan hyvin ja on vielä mukavempi ajella kun joustaa suunnitellulla tavalla, vrt. "kumin" joustoon.

    Comment

    • Seref82
      Newbiemmer
      • May 2006
      • 17
      • Iisalmi

      #3
      lyhennetty kumit

      Nyt on pohjaanlyöntikumit lyhennetty noin 5cm pituisiksi. Iskareista vielä sen verran että aika löysän oloiset ovat. Kannattanee kerralla satsata niihin m-sportteihin!

      Originally posted by isoR;2086949 begin_of_the_skype_highlighting**************20869 49******end_of_the_skype_highlighting
      Lyhennä niitä.

      Auto ylös ja rengas pois, puukolla (rautasahan terällä) nirhaat sieltä pätkät pois, onnistuu aivan hyvin ja on vielä mukavempi ajella kun joustaa suunnitellulla tavalla, vrt. "kumin" joustoon.

      Comment

      • fastandfurious
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1731
        • Tampesteri

        #4
        Tutulla tais kestää about 2 kk:ta tommonen TRW-motonet iskari. Toivottavasti sulla on paremmat yksilöt alla.
        ---------------------------------------------------
        E91 325d M-Sport
        ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
        E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

        Comment

        • Seref82
          Newbiemmer
          • May 2006
          • 17
          • Iisalmi

          #5
          Originally posted by fastandfurious;2089045 begin_of_the_skype_highlighting**************20890 45******end_of_the_skype_highlighting
          Tutulla tais kestää about 2 kk:ta tommonen TRW-motonet iskari. Toivottavasti sulla on paremmat yksilöt alla.
          Toivotaan että kestää pitempään. Onhan kuitenkin 2vuoden takuu,jolloin saa sitten samanlaiset paskat tilalle

          Comment

          • expertti
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 886
            • Kainuu

            #6
            EIbach pro kit (-30mm) ja KONI FSD, mitkä pohjaanlyöntikumit?

            Herätellään tätäkin keskustelua taas

            Tarkoitus olisi heittää toukkaan(E46 330da) uudet jouset ja iskarit. Ajatuksia on herättänyt pitääkö samalla vaihtaa tai lyhentää orkkis pohjaanlyöntikumit? Tälläkin foorumilla on kahdenlaista tietoa " toiset sitä mieltä että samat käy sellaisenaan, toiset sitä mieltä että pitäisi olla lyhyemmät, esim m-sport alustan kumit" Nuo ilmeisesti sen 2,5cm lyhyemmät kuin normialustan joka omassani on?


            Tarviiko uusia muita, ylä/alapään laakereita tms?

            Kurasuojat toki tulee uudet.

            Comment

            • jopeh
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 694
              • Tampere

              #7
              Originally posted by expertti View Post
              Herätellään tätäkin keskustelua taas

              Tarkoitus olisi heittää toukkaan(E46 330da) uudet jouset ja iskarit. Ajatuksia on herättänyt pitääkö samalla vaihtaa tai lyhentää orkkis pohjaanlyöntikumit? Tälläkin foorumilla on kahdenlaista tietoa " toiset sitä mieltä että samat käy sellaisenaan, toiset sitä mieltä että pitäisi olla lyhyemmät, esim m-sport alustan kumit" Nuo ilmeisesti sen 2,5cm lyhyemmät kuin normialustan joka omassani on?


              Tarviiko uusia muita, ylä/alapään laakereita tms?

              Kurasuojat toki tulee uudet.
              En voi ymmärtää, miksi laitetaan vanhat osat tai ei osteta lyhyempiä pohjaanlyöntikumeja, kun vaihdetaan lyhyempää jousta ja iskaria...

              Jos vaihdat iskarit ja jouset, niin vaihda samoin tein kaikki muutkin osat, myös yläpään laakerit, uusiksi. Vituttaa alkaa vaihtamaan tai vaihdattamaan niitä puolen vuoden päästä uudestaan, koska ei ne niin paljon maksa.
              "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

              Comment

              • expertti
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 886
                • Kainuu

                #8
                Originally posted by expertti View Post
                Herätellään tätäkin keskustelua taas

                Tarkoitus olisi heittää toukkaan(E46 330da) uudet jouset ja iskarit. Ajatuksia on herättänyt pitääkö samalla vaihtaa tai lyhentää orkkis pohjaanlyöntikumit? Tälläkin foorumilla on kahdenlaista tietoa " toiset sitä mieltä että samat käy sellaisenaan, toiset sitä mieltä että pitäisi olla lyhyemmät, esim m-sport alustan kumit" Nuo ilmeisesti sen 2,5cm lyhyemmät kuin normialustan joka omassani on?


                Tarviiko uusia muita, ylä/alapään laakereita tms?

                Kurasuojat toki tulee uudet.
                Originally posted by jopeh View Post
                En voi ymmärtää, miksi laitetaan vanhat osat tai ei osteta lyhyempiä pohjaanlyöntikumeja, kun vaihdetaan lyhyempää jousta ja iskaria...

                Jos vaihdat iskarit ja jouset, niin vaihda samoin tein kaikki muutkin osat, myös yläpään laakerit, uusiksi. Vituttaa alkaa vaihtamaan tai vaihdattamaan niitä puolen vuoden päästä uudestaan, koska ei ne niin paljon maksa.
                Totta puhut. Olenkin jo tilannut uudet osat. Mulla ei ollut tarkoitus käyttää vanhoja pohjaanlyöntikumeja, vaan lyhentää uusia, orkkis alustan kumeja...

                Comment

                • Kylmäkalle
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2011
                  • 72
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by jopeh View Post
                  En voi ymmärtää, miksi ei osteta lyhyempiä pohjaanlyöntikumeja, kun vaihdetaan lyhyempää jousta ja iskaria...
                  Onko näin? Äkkiseltään tulisi mieleen, että lyhyemmällä jousella lyhennetään joustoa, eikä siirretä joustoaluetta "ylemmäs". Lyhyemmillä pohjaanlyöntikumeilla luulisi tukivarsien, vetonivelten ym joutuvan jyrkempään kulmaan, kuin mille ne on suunniteltu. Ainakin teoriassa näin.

                  Comment

                  • exautisti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 1267
                    • oulu

                    #10
                    Originally posted by kylmäkalle View Post
                    onko näin? äkkiseltään tulisi mieleen, että lyhyemmällä jousella lyhennetään joustoa, eikä siirretä joustoaluetta "ylemmäs". Lyhyemmillä pohjaanlyöntikumeilla luulisi tukivarsien, vetonivelten ym joutuvan jyrkempään kulmaan, kuin mille ne on suunniteltu. Ainakin teoriassa näin.
                    tä???
                    -99 punane passatti

                    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                    Tuikun softat
                    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                    www.mcars.fi

                    Kysy 041-5056506

                    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                    Comment

                    • Kylmäkalle
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2011
                      • 72
                      • Espoo

                      #11
                      Niin, eikö ne pohjaanlyöntikumit ole siellä syystä? Jos jouset vaihdetaan madaltaviin, jousto lyhenee. Voiko tätä jouston lyhenemistä kompensoida lyhyemmillä pohjaamiskumeilla..? Vai miksi pohjaamiskumit tulisi vaihtaa lyhempiin?

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10084
                        • KVLA

                        #12
                        Originally posted by Kylmäkalle View Post
                        Onko näin? Äkkiseltään tulisi mieleen, että lyhyemmällä jousella lyhennetään joustoa, eikä siirretä joustoaluetta "ylemmäs". Lyhyemmillä pohjaanlyöntikumeilla luulisi tukivarsien, vetonivelten ym joutuvan jyrkempään kulmaan, kuin mille ne on suunniteltu. Ainakin teoriassa näin.
                        Siis haloo???Jos jouset (ja iskaritkin) lyhenevät,niin toki nuo pohjaanlyöntikumitkin tarvii lyhentyä samassa suhteessa..

                        Comment

                        • Kylmäkalle
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2011
                          • 72
                          • Espoo

                          #13
                          Kai nyt madaltaessa sentään jotain kompromissia joutuu tekemään joustomatkan suhteen. Lyhyempiä iskareita käytetään rajoittamaan ulosjoustoa. Tämä siksi, ettei lyhyemmät jouset pääse jännityksettömiksi ulosjoustossa, joka aiheuttaisi mm ylimääräistä kolinaa.

                          Alkuperäiseen kysymykseen liittyen, M-Sport pohjaanlyöntikumeissa on varmasti vähemmän progressioa kuin vakioalustan. Eli kompromissi on tehty siinä, että pohjaa "äkkinäisemmin" kuin vakioalustalla. Pohjaaminen kuitenkin todennäköisesti tapahtuu samalla korkeudella.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎