Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 puhallin pähkinä tietäjille (Ehjätty!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mar1
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 33
    • Helsinki

    E39 puhallin pähkinä tietäjille (Ehjätty!)

    E39 523iA touring 1999, manuaali-ilmastointi, webasto, hopea, siniset penkit, naarmu apparin ovessa.

    Eräänä päivänä ihmettelee, että onpas e39 tosiaan hiljainen auto, kunnes huomaa ettei puhallin anna kuulua itsestään mitään. Ei aikaisempia oireita, hummausta taikka rohinoita, vaan kerrasta poikki. Etuvastus "siili" koikeiltu vaihtaa kahdesti tehdasuuteen versioon, ei vaikutusta. Sulakkeet tarkistettu kolmeen kertaan, kaikki ehjiä, myös hanskalokeron takana olevat 75 ja 76. Puhallin irroitettu ja todettu että Merteililtä hommattu uusi puhallin väärän mallinen, (ei palautusoikeutta, ostohinnan verran muuta osaa tilalle) ja että suoraa kun syöttää sähköä, niin kyllä kelpaa, eli pyörii asennossa kuin asennossa ihan moitteitta. Hiiliä jäljellä. Inpalla todettu että puhaltimen säätönumikka antaa käskyä eteenpäin, eikä mukamas missään mitään ongelmia/vikakoodeja, paitsi penkinlämmittimestä piuhaa poikki (on ollut jo pitkään, ei pitäisi olla vaikutusta asiaan). Hellettä kolmenkympin tietämillä jo pari viikkoa, hikoiluttaa ja vituttaa. Kuuntelen.
    Last edited by Mar1; 19-08-2010, 15:32.
  • TsKo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 127
    • Loppi

    #2
    Hmm:think Jos puhaltimen rele on pimeenä ei siilille tule jännitettä.

    Onko puhaltimen moottorille koitettu antaa virtaa siilin liittimen kautta hyppyjohdolla vai jostain muualta?

    Elikkäs jos siilille ei tuu 2nastaan jännitettä niin voisi olla relevika.





    Noista löytyy kanssa jotain juttuja aiheesta.
    e70 X5 40d -11
    ex e39 530D touring -00
    ex e39 TDSa touring -99

    Comment

    • Mar1
      Bimmer Rookie
      • Jun 2008
      • 33
      • Helsinki

      #3
      Kokeilin tosiaan myös sitä hyppyjohdotusta, ei sillä toiminut puhallin, tosin en ihan varma oliko tarpeeksi hyvä kontakti johdotuksella, ensiviikolla lisää kokeiluja yleismittarin kanssa. Puhaltimelle syötin siis virtaa ihan suoraan, puhallin hyppysissä ja akusta sähköä. Mistäs sen releen sitten löytää, ja sen kunnon testaa? On tullut kyllä kaikki aiheeseen liittyvät jutut foorumilta luettua, ei vaan tuosta releestä ole ollut juttua.
      Last edited by Mar1; 02-08-2010, 00:37.

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

        #4
        Onko sähkökaaviot tuttuja?
        Täältä voit harjoitella niiden lukemista: spaghetticoder.org/bmw/wds/
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • Mar1
          Bimmer Rookie
          • Jun 2008
          • 33
          • Helsinki

          #5
          No niin, nyt on sähkökaaviolukua treenattu, heater blower relay, k4, löytyi, mutta ei näytä mitään kuvia/kaavioita. Siellä hanskalokeron takanahan se on, mutta mikä niistä? Onko kellään kokemusta vaihtamisesta, testaamisesta tahi ostamisesta? Alkuperäisenä varmasti vaan saa, ja hintaa taitaa olla melko paljon...ko? Ei kyllä ole vielä yleismittaria autolle näytetty, mutta tod näk vika tuossa releessä kuitenkin.

          Comment

          • mailman
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 8003
            • Vantaa

            #6
            Ei nuo bemarin releet nyt mitään hirveitä maksa originaalina, ei muutaku marmorille/schmiedmannille soittoa niin selviää
            G01 ///M40i '19
            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
            E39 ///M5 '00

            Comment

            • Mar1
              Bimmer Rookie
              • Jun 2008
              • 33
              • Helsinki

              #7
              Voisko joku laittaa tähän threadiin kuvan siitä blowerin releen sijainnista (nähtävästi k4) kun ei tuo spagettikooderisivusto suostu näyttämään mitään kuvia mulle. Ei löytynyt hanskalokeron takaa eikä akun vierestä.

              Comment

              • peltone
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 8092
                • Willähde

                #8
                Eihän se rele ole kummankaan raitisilmasuodattimen boksin alla?
                E30 316 -87
                E91 325i -06
                E61 530d -06
                F10 520d -14
                ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                Comment

                • Dunky
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 4929
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by Mar1 View Post
                  Voisko joku laittaa tähän threadiin kuvan siitä blowerin releen sijainnista (nähtävästi k4) kun ei tuo spagettikooderisivusto suostu näyttämään mitään kuvia mulle. Ei löytynyt hanskalokeron takaa eikä akun vierestä.
                  Olikohan se nyt INFO vai HELP nappula WDS:n etusivulla jossa lukee mitä tarvitsee asentaa koneelle että kuvat näkyisi... Taisi olla joku Adobe SVG ja Java ainakin.
                  Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                  Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                  Comment

                  • Mar1
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2008
                    • 33
                    • Helsinki

                    #10
                    Jeps, java löytyy, mutta sen help nappulan takaa ei mun kone ainakaan aukase mitään, joku error viesti vaan.

                    Ei sen puoleen, kokeilin nyt mittarilla sitä siilille tulevaa johtonippua ja eikös sieltä yhdestä nastasta virta paista läpi, elikkä releessä ei näemmä olekkaan mitään vikaa, kahta uunituoretta etuvastustakin on tullut kokeiltua, joten vika joko johdotuksissa siilen ja puhaltimen välissä, tai itse puhaltimessa, kaikesta huolimatta.

                    Toi wds kertoo että sen releen pitäisi löytyä behind glove compartment, eli ei konehuoneen elektroniikka alueelta. Saattaapi olla että se tosiaan niistä jompikumpi olikin, mutta kun ei niissä tuota k taikka x numeroa ollut, niin otappa nyt sitten niistä selkoa. Laakkonen tarjoutui selvittämään releen sijainnin, auto piuhan päähän ja 142€ laakkosen suuntaan, niin johan selviää!

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17837
                      • PKS

                      #11
                      Ettei halvemmaksi tulisi kuitenkin a) ostaa uusi rele (oikeakin löytyy samalla kun tilaa oikean varaosanumeron) b) lukea vikakoodit vaikka huvikseen jollain forumilaisella vielä tämän jälkeen
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36
                      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                      Muut talouden vehkeet:
                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9142
                        • Oulu

                        #12
                        Aiemmin linkitetystä keskustelusta löytyy ainakin allekirjoittaneen tarinaa, jonka perusteella saa suunnistettua johtovärien perusteella siilin liittimeltä jännite ja maajohdot, jotka tarkistaa ensin. Sitten kytkee kokeeksi siitä suoraan puhaltimelle. Jos siitä suoraan kytkettynä toimii aina laakista, ainut vika voi enää olla, että IHKR:ltä ei kuitenkaan tule siilille aktivointijännitettä.

                        Edit: Puhaltimen pääteasteelle ei ole relettä 9/98 jälkeen valmistetuissa E39:eissä.
                        Last edited by Clavurion; 04-08-2010, 01:46.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9142
                          • Oulu

                          #13
                          Tupla
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • perberi
                            Newbiemmer
                            • Aug 2009
                            • 17
                            • Pohjois-Savo

                            #14
                            Originally posted by Mar1 View Post
                            Jeps, java löytyy, mutta sen help nappulan takaa ei mun kone ainakaan aukase mitään, joku error viesti vaan.
                            Minäkään en jostain syystä saanut kytkentäkaavioita selattua Firefoxissa vaikka asensin tuon lisäosankin. Mutta IE:ssä sivut toimivat moitteetta, kokeiles sitä!
                            435i
                            Ex: 330i

                            Comment

                            • Mar1
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2008
                              • 33
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Dualfun View Post
                              Ettei halvemmaksi tulisi kuitenkin a) ostaa uusi rele (oikeakin löytyy samalla kun tilaa oikean varaosanumeron) b) lukea vikakoodit vaikka huvikseen jollain forumilaisella vielä tämän jälkeen

                              a) laakkonen ei varaosanumeroa anna muuten kuin viemällä auton heille piuhan päähän, 142€, en taida viitsiä.

                              Ja jos tosiaan 9/98 jälkeisissä ei ole tuota relettä, niin siltäkin osin hankalaksi menee. edit; WDS kuitenkin väittää että sellainen rele olisi olemassa??

                              Vaihtoehtoina tuntuu nyt olevan maadoitusvika siilin jälkeen, tai puhallin rikki; siilin liittimelle tulee virtaa ja myös maadoitus liittimelle on ok. Sillä hyppyliitoksella tosiaan kokeilin heti ensimmäisenä toimenpiteenä, eikä toiminut.

                              Seuraava etappi on kojetaulun uudelleen irroitus ja puhaltimen piuhojen tarkistus. Jos hyvältä näytää, niin uutta puhallinta, harmi vaan että on näemmä manuaali-ilmastoidulla eri kuin AAC vehkeillä. Noita yleisempiä puhaltimia eBay pullollaan, meikäläisen versiota ei yhtäkään. Tarjota saa.
                              Last edited by Mar1; 04-08-2010, 12:06.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎