Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ratit

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • loyal
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 1478
    • Vantaa

    E39 ratit

    Meinasin tossa tehdä uudemman E39 ratin tohon vanhaan...
    Olikos se niin päin että vanhassa on isompi halkasia ja uudessa pienempi? silloinhan tuon sovitteen tekeminen olisi mahdollista?
    Onko joku tehnyt tämän jo?
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Re: E39 ratit

    Originally posted by loyal
    Meinasin tossa tehdä uudemman E39 ratin tohon vanhaan...
    Olikos se niin päin että vanhassa on isompi halkasia ja uudessa pienempi? silloinhan tuon sovitteen tekeminen olisi mahdollista?
    Onko joku tehnyt tämän jo?
    Kaikki on tietysti mahdollista mutta uudemmassa ratissa, siis 3/99 jälkeen tehdyssä, on myös erilainen airbag eikä sitä voi kytkeä entisen tilalle ilman suuria muutoksia auton airbagin ohjausjärjestelmään. Ratin kiinnityksien eroista en tiedä, niissäkin kuitenkin on jotain erilaista. Tietysti jos autosi on tehty 4/99 jälkeen, niin ongelmia ei pitäisi tulla. Muuten ainoa vaihtoehto taitaa olla 9/96-3/99 malleihin tarkoitettu M-ohjauspyörä. Airbagin kanssa se maksaa aika paljon...
    E39 528iA

    Comment

    • mulk
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 144
      • vantaa

      #3
      2000 facelift mallin mf ratin vaihto M rattin oli helppo, noin. 0, 5 tunti , ristipää, torx ja 16tai 17 mm hylsy.

      Comment

      • ex-VAG
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 408
        • Tampere

        #4
        Meneekös sihen M-rattiin tai uudempiin mf-ratteihin, 9/99 MF-ratin airbagipatruuna suoraan?
        Ja missä hinnoissa nämä uudemmat (pienempikehäset) ruorit menee?
        Kun tässä liukkaat kohta alkaa, niin pienemmästä ratista vois olla jotain hyötyäkin.. Olis vähemmän käsiä ohjaamossa.

        Comment

        • ämmäläinen
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 203
          • lahti

          #5
          Re: E39 ratit

          Originally posted by TJJ
          Originally posted by loyal
          Meinasin tossa tehdä uudemman E39 ratin tohon vanhaan...
          Olikos se niin päin että vanhassa on isompi halkasia ja uudessa pienempi? silloinhan tuon sovitteen tekeminen olisi mahdollista?
          Onko joku tehnyt tämän jo?
          Kaikki on tietysti mahdollista mutta uudemmassa ratissa, siis 3/99 jälkeen tehdyssä, on myös erilainen airbag eikä sitä voi kytkeä entisen tilalle ilman suuria muutoksia auton airbagin ohjausjärjestelmään. Ratin kiinnityksien eroista en tiedä, niissäkin kuitenkin on jotain erilaista. Tietysti jos autosi on tehty 4/99 jälkeen, niin ongelmia ei pitäisi tulla. Muuten ainoa vaihtoehto taitaa olla 9/96-3/99 malleihin tarkoitettu M-ohjauspyörä. Airbagin kanssa se maksaa aika paljon...
          toi ei pidä paikkaansa,itse vaihdoin juuri viimeviikol tommosen raidin valmistaman bägiratin omaan 7/97,on meinaan aika kyrväkkään näköinen ratti ja ei ihan mahottoman hintainenkaan(700egee)

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Re: E39 ratit

            Originally posted by ämmäläinen
            toi ei pidä paikkaansa,itse vaihdoin juuri viimeviikol tommosen raidin valmistaman bägiratin omaan 7/97,on meinaan aika kyrväkkään näköinen ratti ja ei ihan mahottoman hintainenkaan(700egee)
            Niin mikä tuossa ei pidä paikkaansa? Kyse oli BMW:n omista rateista.
            E39 528iA

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by ex-VAG
              Meneekös sihen M-rattiin tai uudempiin mf-ratteihin, 9/99 MF-ratin airbagipatruuna suoraan?
              Ja missä hinnoissa nämä uudemmat (pienempikehäset) ruorit menee?
              M-ratti vaatii erilaisen airbagin, uudempaan MF-rattiin pitäisi käydä tuo airbag 9/01 asti, silloin taisi ratti ja airbag taas muuttua ja vasta se MF-ratti taitaa olla hiukan pienempi ja paksukehäinen. M-ratti ja airbag maksaa yhteensä 800-1000 euroa. Ja tuon M-ratin lisäksi on olemassa Sport-rattikin ja M-rattejakin on kahta erilaista mallia...
              E39 528iA

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Kaiken lisäksi myös bagit vaihtuu 96-99 välilläkin 3-4 kertaa eri valmistajiin jne. Missään tapauksessa uudempi M-ratti ei käy mitenkään vanhempaan perusratilliseen.

                Comment

                • mulk
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 144
                  • vantaa

                  #9
                  sitä uuta 01 syys.( pieni pyöreä airbagi) eteenpäin laitettu ratti aika vaike löytää, itse etsisiin M ratti(99-01) aika pitkää, ja airbagi en saanut mistää kun laakoselta. Koko lysti 200eur(käyt. Ratti) + airbag 600 eur. Ton ratin koko on 385 mm ja sen 01-04 koko pitäs olla 375 mm ehkä.

                  Comment

                  • ex-VAG
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 408
                    • Tampere

                    #10
                    äh.. antaa vanhan sitten vaan olla.

                    Comment

                    • loyal
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 1478
                      • Vantaa

                      #11
                      No eikö tosta mun vanhan mallisesta (385mm) ratista saa airbagiä irti ja panis sen tollaseen uudenpaan (375mm).. Tää on kyllä ihan perseestä, miks ne on vaihtanut ton mallin. Mun auton on valmistettu 4/98 eli kumpaakohan se on? Ilmeisesti perkele vanhaa tietenkin...

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by loyal
                        No eikö tosta mun vanhan mallisesta (385mm) ratista saa airbagiä irti ja panis sen tollaseen uudenpaan (375mm).. Tää on kyllä ihan perseestä, miks ne on vaihtanut ton mallin. Mun auton on valmistettu 4/98 eli kumpaakohan se on? Ilmeisesti perkele vanhaa tietenkin...
                        Pitäisi jossain testata mahtuuko se vanha airbag edes siihen uuteen rattiin ja onko kiinnitysruuvit samassa paikassa, sitten pitäisi saada vanhan ratin johdotus ja "slip ring" sovitettua tuohon uuteen rattiin ja se voi olla vaikea (ja vaarallinen) juttu. Sinun autosi on tietysti vanhaa mallia, eihän se ole edes 9/98 uudistuksien jälkeinen malli. Minulla on 2/99 joten vain vanhat ratit tähänkin käy :(
                        E39 528iA

                        Comment

                        • mulk
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2004
                          • 144
                          • vantaa

                          #13
                          eikö 4 puolainen ole 395 mm ja M ratti 385 mm ja uudempi M ratti 375 mm . sport ratti 375 mm .

                          Comment

                          • mulk
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 144
                            • vantaa

                            #14
                            no nii lisävaruste luotello kätessä.
                            03 99 alkenM kehä 379 mm hinta mf näppäimellä laakosellä 471 eur + airbag 630 eur

                            pienempi M ratti 375 mm hinta 471 + aibag 563 eur.


                            sitten urheiluratti 375 mm missä koristeosa 419-593 eur + airbag 563 eur.

                            4 puolaiset ratit, riipu milloin valmistettu auto 395 mm tai 385 mm

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Mutta, mutta...Nämä erilaisen bagin omaavat ratit/keskiöt ei kaiketi sovi jälkikäteen keskusyksikön kanssa. Eli taitaa olla niin että vain TRW-bagiseen saa "lennossa" M-ratin ja muihin pitää vaihtaa myös vähintään keskusyksikkö?

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎