Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540i ja lämmitin talveksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39 540i ja lämmitin talveksi

    Terve!

    Talvi tulee ja 540 on ilman minkäänlaista lämmitintä . No onhan se V8 itsessään semmonen voimala, että lämpiää tuossa tuokiossa jopa kovilla pakkasilla, mutta olis kiva jos saisi moottorin ennen starttia lämpimäksi. Ja myös sisätilat.

    Joten, mielessä on 2 vaihtoehtoa, mutta jotenkin vain toinen näistä houkuttaisi:

    1. DEFA säteilijäelementit + sisähaara + sisälämmitin.

    2. Kaukosäätöinen Webasto, jolla lämpiäisi niin kone kuin sisätilatkin.


    Eli näistä tuo vaihtoehto 2 houkuttaa, mutta ei se originaali Webasto, koska siitä on kokemuksia Dieseleistä ja sen teho sekä toimintavarmuus ei vakuuta mua niin paljon, että haluaisin sen laittaa (vaikka sitä navin kautta saiskin käpelöidä sitten). Eli jokin jälkiasennusmalli, omalla paneelilla ja kauko-ohjaimella, Weba taikka Eber.

    Onko porukalla kokemusta näistä ei-OEM laitteista, että mitkä mallit on riittävän tehokkaita Pohjois-Suomen oloissa, ja mahdollisesti, että mistä kannattaa hankinnat tehdä ja asennuttaa?

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #2
    Jos en ihan väärin ymmärtänyt ole, ei sen webaston teho riipu siitä onko se OEM.
    Samaa n. 5kW luokkaa ne on kaikki (löytyy jotain pikkuautomalleja, ja sitten kuorma-autojen, muttei niitä varmaan näihin...).

    ...Sen sijaan, orkkis-asennuksena max lämmitysaika on 30min. Tuota ei saa ohitettua mitenkään, ja olen monesti kironnut kun omani orkkistyyliin asennutin. Se ei riitä mitenkään, jos kierto on kone+sisätilat, pakkasilla jäähyneste on jotain 20-30C puolen tunnin jälkeen. Koneelle ok, sisätiloissa on hailakka lehmänhenkäys joka ei edes yritä sulattaa reikää tuulilasin jääkerrokseen...

    Eli suosittelen EI-oem asennusta, jotta saat weballe pidemmän käyttöajan (tarvittaessa). Kierto kone+sisätilat, ja huolehdit akun latauksesta aina välillä...

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Risto113 View Post
      ...Sen sijaan, orkkis-asennuksena max lämmitysaika on 30min. Tuota ei saa ohitettua mitenkään, ja olen monesti kironnut kun omani orkkistyyliin asennutin. Se ei riitä mitenkään, jos kierto on kone+sisätilat, pakkasilla jäähyneste on jotain 20-30C puolen tunnin jälkeen. Koneelle ok, sisätiloissa on hailakka lehmänhenkäys joka ei edes yritä sulattaa reikää tuulilasin jääkerrokseen...
      Juurikin näin. Tuota lehmänhenkäystä en pidä 1-2 kiloeuron arvoisena asiana, ja senpä takia haluankin ei-OEM ratkaisun. Mutta minkä .

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • S.P.R
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1009
        • Oulu area

        #4
        1. vaihtoehtokin pelaa ihan riittävän hyvin jos on vain sähköä tarjolla työpaikalla ja muualla missä tykkää parkkeerata. Säästyneillä rahoilla voi ostaa sitten jotain kivaa.. Kyllähän se webasto ois kiva, mutta kun maksaa niin paljon. Vanhempaaan autoon kun laittaa niin hinta on jo melkoinen prosenteissakin.

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #5
          5kW on aivan riittävä V8:n lämmittämiseen ja eikö se ole tärkeämpi lämmittää kone ja hetken aikaa itse väristä kuskin penkillä kun lähtee ajelemaan
          Vaimon 540 ainakin läpiää todella nopeasti kun on ollut vaikka 20min weballa esilämmityksessä. Jos vielä isompaa halajat ja jos vielä jos on lyhyttä ajoa niin akku saa olla laturissa koko ajan, kokemusta on jo tuolla OEM härpättimellä.
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #6
            Moi,

            Totta on, että weban hankintahinta on suolainen. Mua ei oikeestaan haittaa se, että kyseessä on ns. vanhempi auto. Kyseessä on auto, jolla tykkään ajaa, ja olisi mukava jatkaa sitä mukavuutta myös talvelle. Viime talvi täällä Oulussa oli aivan poskettoman kylmä, -30 pakkasia oli tuon tuosta. Ei oikeesti huvita väristä siellä kuskin penkillä, jos voi valita .

            Meidän työpaikan parkkiksella ei saa käyttää sisälämppäreitä :(.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Itse kyllä suosittelen ehdottomasti OEM tyylistä asennusta johon sitten lisäksi webaston taikka eberin kaukkari.
              Jos tuota haluaa ajotietokoneesta käyttää niin siellähän on 2 eri ajastusta, 30 minuutin aikarajan voi kiertää ajastamalla 2 aikaa peräkkäin.
              Mutta kun tuohon asentaa jommankumman näytöllisen kaukkarin voi ajastuksen tehdä niin pitkäksi kuin itse haluaa ja muistipaikkojakin on sen 3kpl.
              Tosin kaukkarin kanssa en ainakaan itse näe juuri tarvetta ajastella mitään, napsauttaa päälle kun on tarvetta

              Loppupeleissä OEM asennus on myös kaikista helpoin koska kaikki kiinitystarpeet, letkut yms härpäkkeet saa valmiina eikä asennusta tarvitse alkaa soveltamaan rumasti.
              Edullisimmin pääsee kun hommaa käytetyn alkuperäisen webaston jonka peruskunnostaa ja hommaa sitten asennusosat uutena merkkiliikkeestä.

              Jos tarvitset tarkempaa tietoa niin voin toki tarinoida lisää mutta ehdottomasti OEM asennus mun mielestä.
              Webasto on kuitenkin sama oli se sitten bemarin ohjainkortilla (väylämalli 3/99->) taikka yleiskortilla. Samat viat löytyvät kummastakin laitteesta kunhan ikää tulee sopivasti.
              Riippuen käytetyn webaston kunnosta niin siihen kannattaa melkeempä vaihtaa palopesä/hehkutulppa yksikkö ja käydä ohjainkortti läpi komponenttitasolla tyyppivikoja silmälläpitäen.
              Kokonaiskustannuksen tällaisesta OEM asennuksesta tulevat osien osalta olemaan alta 500euron jos osaa etsiä edulliset kauppa-apajat
              Last edited by Supa; 11-08-2010, 10:57.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Risto113
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 1204
                • GrassLake

                #8
                Originally posted by Supa View Post
                Itse kyllä suosittelen ehdottomasti OEM tyylistä asennusta johon sitten lisäksi webaston taikka eberin kaukkari.
                Jos tuota haluaa ajotietokoneesta käyttää niin siellähän on 2 eri ajastusta, 30 minuutin aikarajan voi kiertää ajastamalla 2 aikaa peräkkäin.
                Mutta kun tuohon asentaa jommankumman näytöllisen kaukkarin voi ajastuksen tehdä niin pitkäksi kuin itse haluaa ja muistipaikkojakin on sen 3kpl.
                Tosin kaukkarin kanssa en ainakaan itse näe juuri tarvetta ajastella mitään, napsauttaa päälle kun on tarvetta

                Loppupeleissä OEM asennus on myös kaikista helpoin koska kaikki kiinitystarpeet, letkut yms härpäkkeet saa valmiina eikä asennusta tarvitse alkaa soveltamaan rumasti.
                Edullisimmin pääsee kun hommaa käytetyn alkuperäisen webaston jonka peruskunnostaa ja hommaa sitten asennusosat uutena merkkiliikkeestä.

                Jos tarvitset tarkempaa tietoa niin voin toki tarinoida lisää mutta ehdottomasti OEM asennus mun mielestä.
                Webasto on kuitenkin sama oli se sitten bemarin ohjainkortilla (väylämalli 3/99->) taikka yleiskortilla. Samat viat löytyvät kummastakin laitteesta kunhan ikää tulee sopivasti.
                Riippuen käytetyn webaston kunnosta niin siihen kannattaa melkeempä vaihtaa palopesä/hehkutulppa yksikkö ja käydä ohjainkortti läpi komponenttitasolla tyyppivikoja silmälläpitäen.
                Kokonaiskustannuksen tällaisesta OEM asennuksesta tulevat osien osalta olemaan alta 500euron jos osaa etsiä edulliset kauppa-apajat

                Tässä on kyllä asiavirhe.
                Kakella (mulla weban HTM, ei merkitystä) EI SAA konetta päälle yli puoleksi tunniksi, eikä myöskään 2 ajastuksella.
                Kun se on 30min käynyt, ei lähde heti uudestaan. En kyllä tiedä kauanko pitää odotella...:think

                Hienosti mun autoon tämän paketin sait kyllä asennettua, ei siinä mitään...

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #9
                  Supa, pistin sulle mailia

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Originally posted by Risto113 View Post
                    Tässä on kyllä asiavirhe.
                    Kakella (mulla weban HTM, ei merkitystä) EI SAA konetta päälle yli puoleksi tunniksi, eikä myöskään 2 ajastuksella.
                    Kun se on 30min käynyt, ei lähde heti uudestaan. En kyllä tiedä kauanko pitää odotella...:think

                    Hienosti mun autoon tämän paketin sait kyllä asennettua, ei siinä mitään...
                    Hmm jaa, mielenkiintoista
                    En nyt muista miten se meni mutta omassa seiskassa kyllä kakella pystyy ajamaan niin kauan kuin haluaa ja tuo ajastuskin toimii, voipi olla koodauseroja.
                    En nyt äkkiseltään enään muista miten tuota omaa IHKAa puukotin.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Noihin weban aikaansaamiin sisälämpöihin vaikuttaa paljon touring vs sedan ja ennenkaikkea normaalit vs tuplalasit. Tuplat eristää lämpöä huomattavasti paremmin.

                      Yli puolen tunnin lämmitysajoilla, tai jo puolen tunnin ajallakin saa kyllä olla auto laturissa tai sitten ajella melkoisen pitkään, lämppärin puhallin syö sähköä melkoisesti.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Cell View Post
                        Noihin weban aikaansaamiin sisälämpöihin vaikuttaa paljon touring vs sedan ja ennenkaikkea normaalit vs tuplalasit. Tuplat eristää lämpöä huomattavasti paremmin.

                        Yli puolen tunnin lämmitysajoilla, tai jo puolen tunnin ajallakin saa kyllä olla auto laturissa tai sitten ajella melkoisen pitkään, lämppärin puhallin syö sähköä melkoisesti.
                        Mulla sattuu onneksi olemaan ne tuplaglasit .

                        Mutta varmaan tohon tarttis myös sen Ctekin kaveriksi, ja ainakin töissä sitten piuhan päähän.

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • Lanakt
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 147
                          • Helsinki / Orimattila

                          #13
                          Originally posted by teropa View Post
                          Mulla sattuu onneksi olemaan ne tuplaglasit .

                          Mutta varmaan tohon tarttis myös sen Ctekin kaveriksi, ja ainakin töissä sitten piuhan päähän.

                          Tero
                          Mites tuo Defan ylläpitolaturi joka toimii tolppapiuhan kautta? Onhan se "kallis", mutta varsin kätevä. Voi sitte ihan hifistelyn vuoks lyödä tuplasäteilijät vielä kii
                          Last edited by Lanakt; 11-08-2010, 14:16.

                          Comment

                          • HC91
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 998
                            • 29100/310053

                            #14
                            Originally posted by Lanakt View Post
                            Voi sitte ihan hifistelyn vuoks lyödä tuplasäteilijät vielä kii
                            ei kait se mitään hifistelyä ole... moottorin kannalta kylmän kelin startissa kait olennaisinta on että öljyt olisivat notkeat ja voitelu toimisi pikaisesti :think ei mahda pa-lämmittimen 30min aikana +20-30C tilaan saattamat jäähdytysnesteet pahemmin vielä lohkoa saati sitten öljypohjan täytteitä vielä ehtiä lämmittämään?
                            92' ///M5 3.8 individual
                            09' 320d xDrive
                            16' NIU N1 Sport
                            19' NIU U+ Sport

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #15
                              Ei nuita kaikkia mahollisia lämmittimiä taida kumminkaan viittiä laittaa. Joutuu mierontielle...

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎