Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5 e39 talvikäytössä huomioitavaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wiking
    BTCF Member
    • Dec 2005
    • 1647
    • Laihia

    M5 e39 talvikäytössä huomioitavaa

    Jees,
    tuli sitten eilen haettua pihalle M5 vuosimallia -99 ja kysymys kuuluukin, että mitä pitää ottaa huomioon talvea varten?

    Mitkä öljyt talvella? Samat kuin nyt (Castrol TWS 10w-60) vai esim 5w-50?
    Lohkolämmittimen asennus olis varmaan ihan suositeltavaa?
    Muuta?

    Jos jollain on kokemusta tai muuten vain hyviä vinkkejä niin saa tuoda ilmi..

    (Perkele kun tossa on pohjapanssari matalalla, ei pääse edes omalle parkkipaikalle katukivetyksen yli kuin juuri tietyssä n.45-asteen kulmassa )

    ps. autoa säilytetään öisin talvella parkkihallissa, mutta esim töistä pitää lähteä pihalta (tolppapaikka kumminkin)
    Nyt
    BMW 330e g21 M-Sport
    Ennen
    BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8003
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by Wiking View Post
    Jees,
    tuli sitten eilen haettua pihalle M5 vuosimallia -99 ja kysymys kuuluukin, että mitä pitää ottaa huomioon talvea varten?
    Samanlainen katiska tuo M5 on kuin muutkin E39:t talvella

    Mitkä öljyt talvella? Samat kuin nyt (Castrol TWS 10w-60) vai esim 5w-50?
    Lohkolämmittimen asennus olis varmaan ihan suositeltavaa?
    Muuta?
    Itse ajoin 10W60:llä talven, parit kaverit 5W50:llä. Ensi talven taidan ajella jäkimmäisillä...
    Minulle asennettiin M62:n säteilijäelementit, ihan Plug And Play operaatio. Toki tuohon myös Webaston saa, maksaa vain hunajaa

    Ja sitten ei muuta kuin kovaa ajoa. Mulla "vakiokoon" talvirengastus alla, eli 235/45/17 joka nurkassa.
    Ja kitkat vai nastat, ei jaksa lähteä edes kinaamaan. Itsellä kitkat, yhdellä kaverilla nastat, toisella taas kitkat... Kaikki ovat tyytyväisiä
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • IIIolut
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 382
      • Mikkeli

      #3
      Mulla on kesät ja talvet koneessa ollut 10W60 öljyt ja hyvin on pelannut. Joka talveksi on laitettu uudet öljyt.

      Säteilijät on myös täällä kiinni. Kone kyllä lämpenee todella nopeasti kun lähtee ajamaan ja lämmintä riittää. Hyvä talviauto tuo M5 on.

      Talvirenkaina alla 18" 245/40 Nokian kitkat.
      Last edited by IIIolut; 16-08-2010, 13:41.
      E61 ///M5 -07
      F15 X5 40e ///M-Sport -16

      Ex. E39 ///M5 -01
      -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

      Comment

      • Purni
        BTCF Member
        • May 2007
        • 915
        • Vantaa

        #4
        Omassa kans 10w60 öljyt talvella. Viimetalvi meni kitkoilla ja hyvin pärjäsi. Kertokaas lisää noista sätelijöistä, linkkiä? Pitäisi varmaan ens talveksi saada moiset kiinni. Sisätilapistoketta oon harkinnut kun siihen sais sisätilapuhaltimen kiinni
        Kesämiina: E39 M5 S/C
        Talvimiina: E70 X5 530sd

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Originally posted by mailman View Post
          Toki tuohon myös Webaston saa, maksaa vain hunajaa
          Käytettynä, ei sen tarvitse välttämättä m mallisesta olla vaan kaikki 39 webat käyvät (samanikäisestä), toki ohjainkortti täytyy vaihtaa jos diesel alunperin.
          Kaikki asennustarvikkeet ja myös ihka kannattaa ottaa luovuttaja-autosta.
          Vanhaa thermo top s mallia ei toki enää kannata ostaa/asentaa, vaan Z/C.

          Comment

          • mailman
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 8003
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Purni View Post
            Kertokaas lisää noista sätelijöistä, linkkiä? Pitäisi varmaan ens talveksi saada moiset kiinni. Sisätilapistoketta oon harkinnut kun siihen sais sisätilapuhaltimen kiinni
            Siis ihan M62 (esim. 540 / 740) vehkeet. Defan sivuilta ko. automalleihin menevät elementit käyvät 99,5% suoraan. Toiseltapuolelta taisi olla niin, että piti pari milliä jyrsiä elementin nurkasta pois.
            Itse ostin elementit käytettynä tältä foorumilta (100e), piuhat+ym. hilppeet hain sitten AD-varaosaliikkeestä (alle satku). Asennuksesta pulitin 50e.
            G01 ///M40i '19
            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
            E39 ///M5 '00

            Comment

            • Wiking
              BTCF Member
              • Dec 2005
              • 1647
              • Laihia

              #7
              Originally posted by mailman View Post
              Samanlainen katiska tuo M5 on kuin muutkin E39:t talvella

              Joo varmaankin, mutta kun ei ole kokemusta niin ajattelin varmistaa..
              Originally posted by mailman View Post
              Itse ajoin 10W60:llä talven, parit kaverit 5W50:llä. Ensi talven taidan ajella jäkimmäisillä...
              Minulle asennettiin M62:n säteilijäelementit, ihan Plug And Play operaatio. Toki tuohon myös Webaston saa, maksaa vain hunajaa

              Ja sitten ei muuta kuin kovaa ajoa. Mulla "vakiokoon" talvirengastus alla, eli 235/45/17 joka nurkassa.
              Ja kitkat vai nastat, ei jaksa lähteä edes kinaamaan. Itsellä kitkat, yhdellä kaverilla nastat, toisella taas kitkat... Kaikki ovat tyytyväisiä
              Vaihdan siis uudet TWS 10w-60 öljyt vain talveksi...(muutenkin on pian öljynvaihto edessä)

              Ilmeisesti perään Mobil v500 on oikea? Vai ootteko laittanu castrolin jotain litkua sinnekkin?

              Entäs laatikko, atf?

              Kiitoksia vastauksista!!
              Nyt
              BMW 330e g21 M-Sport
              Ennen
              BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by Wiking View Post
                Vaihdan siis uudet TWS 10w-60 öljyt vain talveksi...(muutenkin on pian öljynvaihto edessä)
                On kyllä melkoista tatinaa. Tuskinpa tulee purkista edes ulos kun on joku -30. Kannattaisi talven ajaksi vaihtaa löysemmät
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • mailman
                  BTCF Member
                  • Jul 2003
                  • 8003
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Wiking View Post
                  Ilmeisesti perään Mobil v500 on oikea? Vai ootteko laittanu castrolin jotain litkua sinnekkin?

                  Entäs laatikko, atf?

                  Kiitoksia vastauksista!!
                  Castrolia perään! Katson noi tyypit jahka toiselle koneelle pääsen.

                  Originally posted by Cell View Post
                  On kyllä melkoista tatinaa. Tuskinpa tulee purkista edes ulos kun on joku -30. Kannattaisi talven ajaksi vaihtaa löysemmät
                  Hyvin tuota itse viime talven ko. litkuilla pärjäsin... Ja täälläkin oli jopa "oikea talvi" :think
                  G01 ///M40i '19
                  F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                  E39 ///M5 '00

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Originally posted by mailman View Post
                    Hyvin tuota itse viime talven ko. litkuilla pärjäsin... Ja täälläkin oli jopa "oikea talvi" :think
                    Kyllä se käyntiin lähtee ja painevalo sammuu, mutta ihan hyytelöä se on. Muutenkin öljyillä pärjääminen on vähän suhteellista, kone menee kerrasta sitten kun ei enää pärjää. Siitä vaan kokeilemaan mihin lämpötilaan asti pumppu saa lykättyä sitä edes vähän läpi, koska TWS

                    Paine muuten saattaa olla paineanturin kohdalla ihan ok, vaikkei öljyä tulisi yläkertaan lainkaan.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • jumbo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 6603
                      • Lappeenranta

                      #11
                      Originally posted by mailman View Post
                      Castrolia perään! Katson noi tyypit jahka toiselle koneelle pääsen.
                      Castrol saf-xj 75w-140 perään ja
                      Bmw mtf lt-2 laatikkoon
                      Last edited by jumbo; 17-08-2010, 13:22. Reason: Viskositeetit kohdalleen.
                      M550d

                      Comment

                      • Wiking
                        BTCF Member
                        • Dec 2005
                        • 1647
                        • Laihia

                        #12
                        Originally posted by Cell View Post
                        Kyllä se käyntiin lähtee ja painevalo sammuu, mutta ihan hyytelöä se on. Muutenkin öljyillä pärjääminen on vähän suhteellista, kone menee kerrasta sitten kun ei enää pärjää. Siitä vaan kokeilemaan mihin lämpötilaan asti pumppu saa lykättyä sitä edes vähän läpi, koska TWS

                        Paine muuten saattaa olla paineanturin kohdalla ihan ok, vaikkei öljyä tulisi yläkertaan lainkaan.
                        TWS 10w-60

                        Tiheys 15°C ASTM D4052 0.864
                        Viskositeetti
                        100°C
                        ASTM D445 mm²/s 24.4
                        Viskositeetti
                        40°C
                        ASTM D445 mm²/s 161
                        Viskositeettiindeksi
                        ASTM D2270 179
                        CCS viskositeetti -
                        25°C (10W)
                        ASTM D5293,
                        DIN 51377
                        cP 4860
                        Leimahduspiste,
                        PMCC
                        ASTM D93 °C 200
                        Tuhkapitoisuus ASTM D874 p-% 1.1
                        TBN ASTM D2896 mg KOH/g 8.1
                        Jähmepiste ASTM D97 °C -51

                        Magnatec 5w-40

                        Testi Yksikkö Arvot
                        Tiheys 15°C ASTM D4052 g/ml 0.8515
                        Viskositeetti 100°C ASTM D445 mm²/s 13.2
                        Viskositeetti 40°C ASTM D445 mm²/s 79
                        CCS-visk. -30°C
                        (5W)
                        ASTM D5293 cP 6100
                        Sulfaattituhka ASTM D874 p-% 0.7
                        TBN ASTM D2896 mg KOH/g 7.0
                        Jähmepiste ASTM D97 °C -48

                        SLX Professional 5w-40

                        Test Method(s) Unit Typical
                        Ominiaispaino @
                        15C
                        ASTM D4052 g/ml 0.855
                        Ulkonäkö Visuaalinen Kirkas
                        Kin.viskositeetti 100C ASTM D445 mm²/s 13.7
                        CCS-viskositeetti -
                        30C (5W)
                        ASTM D5293,DIN
                        51377,Supplier
                        cP 6200
                        Fosfori, % wt ASTM D4951 % wt 0.096
                        Sinkki, % wt ASTM D4951 % wt 0.107
                        Kalsium, % wt ASTM D4951 % wt 0.130
                        Kin.viskositeetti 40C ASTM D445 mm²/s 85
                        Viskositeetti-indeksi ASTM D2270 175
                        Leimahduspiste,
                        PMCC
                        ASTM D93 °C 220
                        TBN ASTM D2896 mg KOH/g 10.3
                        Jähmepiste ASTM D97 °C -39

                        Mikä on viimesenä hyytelöä?
                        Last edited by Wiking; 17-08-2010, 12:10.
                        Nyt
                        BMW 330e g21 M-Sport
                        Ennen
                        BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                        Comment

                        • Wiking
                          BTCF Member
                          • Dec 2005
                          • 1647
                          • Laihia

                          #13
                          Originally posted by jumbo View Post
                          Castrol saf-xj 75w-130 perään ja
                          Bmw mtf lt-2 laatikkoon
                          Tuota lootayljyä saa vissiin vain marmorilta?
                          Saanko vielä tilavuudet? (Kiitos)

                          Ja taitaa toi Castrol olla 75w-140...
                          Last edited by Wiking; 17-08-2010, 12:21.
                          Nyt
                          BMW 330e g21 M-Sport
                          Ennen
                          BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                          Comment

                          • jumbo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 6603
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Originally posted by Wiking View Post
                            Tuota lootayljyä saa vissiin vain marmorilta?
                            Saanko vielä tilavuudet? (Kiitos)

                            Ja taitaa toi Castrol olla 75w-140...
                            Joo 140 on oikea luku ei kaikkea aina muista oikein. Tilavuudet löytyy "e39 m5 ostamassa" topikista, ja lootaöljy marmorilta.

                            Edit. 1.8L Vaihteistoon(Zantalla meni 1.9L, mutta 2L sitä on tilattava kuitenkin) ja 1.2L perään.
                            Last edited by jumbo; 17-08-2010, 13:22.
                            M550d

                            Comment

                            • mailman
                              BTCF Member
                              • Jul 2003
                              • 8003
                              • Vantaa

                              #15
                              http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi
                              G01 ///M40i '19
                              F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                              E39 ///M5 '00

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎