Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 9/97 535iA Automaatti ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jryde
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 128
    • Röykkä Citi

    E39 9/97 535iA Automaatti ongelma

    Automaattilaatikon toiminta.

    Vaihtaa kohtuu nätisti, välillä tuntuu nykäisy 3. mentäessä.
    Turbiini lukittuu n. 60km/h vauhdissa kun on laatikko lämmin.
    ryömii D:llä ja R:llä ja veto tulee heti.
    Ei vikakoodeja Carsoftilla.

    Ongelma:

    Turbiinin ollessa lukittuna kun lähtee kiihdyttämään rauhallisesti niin ettei lukko aukea on kiihtyminen aaltoilevaa(nykivää), kierroksista kuuluu että mukamas yrittäisi lukko aueta mutta ei aukaise.(eikä minusta olisi tarve aukaista).Nyt on alkanut myös vaihdekepin suunnasta (hahaa eli laatikosta) kuulua rutinaa samalla kun kiihdyttää rauhallisesti. Kun kaasun höllää niin rutina lakkaa ja kierrokset "helpottuvat" eli hieman nousevat. Tämä ongelma ei ole vauhtiriippuvainen...

    Haastava selitettävä mutta on meinaan pahalta kuulostava rutina.

    Söötsiä on tullu hakattua innolla mutta vastaavaan en ole törmännyt.

    Talvirenkaan 225/55/16 ja kesäsatsi onkin sekarengastus eli edessä 235/45/18 ja takana 245/40/18

    Tänään heitin talvipallot alle ja lenkille... vika jatkuu... Carsoftilla laatikon adaptaatiot nollilla ja uusi yritys, ei apua...

    Eli viisaammilta pyydän apuja ja veikkauksia vaikka...

    Alkaa mennä hernettä nenään liian kanssa...
    E39 535iA ´97 "PanzerWagen"
    Volvo V70 D5 -05 "miten mä tähän sotkeuduin??"-malli

    ex- E36 328i ´91 Touring
    ex- E34 535i ´90 "Kehäraakki",
    ex- E39 535iA ´98
    ex- E32 735i ´89

    Mitäpä tässä, eipä tässä mittään, hyviä hommia...
    ->Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä<-
    "Vahingonilo on paras ilo, ei tippaakaan kateutta"
  • sLedge
    Bimmer Rookie
    • Apr 2010
    • 110
    • Espoo

    #2
    Omassa E39 540i:ssä vm. 6/97 automaatin ollessa lämmin lukittaa turbiinin jo 50km/h vauhdissa ja välillä pysyy lukittuna vaikka ajaisi ylämäkeen kierrokset noin 1100. V8 hyrskyttää melko kivasti, mutta jos nopeesti lisää kaasua vapauttaa lukon heti. Ihan ku lukittas joskus jo nelosvaihteella. Liekö normaalia? Kylmänä nykäsee aina kun laittaa D:n tai R:n päälle. Sen takia oon antanu pyöriä hetken tyhjäkäynnillä, että öljyt vähän lämpees ennen lähtöö. Kierrättää myös korkeemmalle kylmänä ja vaihtaa hieman nykivästi. Käytän sen vuoksi usein steppiä kylmänä. Lootaan vaihdettu Castrol Transmax Z noin puoli vuotta sitten.

    Itse olisin melko huolestunut turbiinin lukon kunnosta jos ilmaantuisi vastaavia oireita mitä sulla.
    E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
    Ex E39 540i -97

    Comment

    • Sami_R
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 276
      • Kurikka

      #3
      Eipä kuulosta hyvältä .
      Mikään automaattilooda spesialisti en ole, mutta itelle tulis mieleen katsoa että onko vaihteistossa tarpeeksi öljyä. Ettei vaan öljynpaine pääsisi välillä laskemaan ja muutenkin voitelu olisi vajavaista.

      Paljonko vehkeellä on ajettu ja onko vaihteistoöljyjä vaihdettu koskaan?
      BMW F11 520d -11
      MINI Cooper D -11
      BMW E90 318i -11
      BMW E90 318i -06

      Ex:
      BMW E46 316i -04
      E70 X5 3.0sd M-Sport -08
      E46 325iA -03
      E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Kuuluuko se laatikosta vai onko vika koneessa ja ääni kuuluu koneen rikkomista helisevistä katalysaattoreista? Imuvuoto, maf-vika ja etenkin öljystä täyttyneet tulpankolot ja sitä myötä sytytyshäiriöt ovat kovia rikkomaan katteja ja aiheuttamaan muutenkin ihmeellisiä laatikkohäiriöltä tuntuvia ilmiöitä.

        Voi se vika olla laatikossakin, mutta tuli nyt vaan mieleen kun ihmisillä on eri käsityksiä äänistä ja niiden lähteistä, eikä nuo yllämainitut viat ole mitenkään harvinaisia kun huollot ja tarkistukset on vanhemmissa usein yhtä kuin öljynvaihto.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Jryde
          Bimmer Rookie
          • Sep 2003
          • 128
          • Röykkä Citi

          #5
          Originally posted by Cell View Post
          Kuuluuko se laatikosta vai onko vika koneessa ja ääni kuuluu koneen rikkomista helisevistä katalysaattoreista? Imuvuoto, maf-vika ja etenkin öljystä täyttyneet tulpankolot ja sitä myötä sytytyshäiriöt ovat kovia rikkomaan katteja ja aiheuttamaan muutenkin ihmeellisiä laatikkohäiriöltä tuntuvia ilmiöitä.

          Voi se vika olla laatikossakin, mutta tuli nyt vaan mieleen kun ihmisillä on eri käsityksiä äänistä ja niiden lähteistä, eikä nuo yllämainitut viat ole mitenkään harvinaisia kun huollot ja tarkistukset on vanhemmissa usein yhtä kuin öljynvaihto.
          Autolla päästelty 250tkm ja laatikon öljyjä ei käsittääkseni ole vaihdettu.

          äänikuuluu suoraan vaihteenvalitsimen alta... ja vain kun turbiinilukko on kiinni ja kiihdyttää rauhallisesti.
          Kun lukko aukeaa, joko kiihdyttää rivakammin tai vaihtaa sportille, ääni lakkaa.

          Itse pienessä päässäni mietin että itse lukko olis menossa... mutta siksi apuja etsin =)

          Itseasiassa autossa on myös päästö ongelma. HC ja CO arvot kovasti kohdallaan mutta kun asentaja ei viitsinyt paperille arvoja laittaa eikä tietoa oliko (tarvike)katit tarpeeksi kuumia mittausten aikana niin siihen käyn käsiksi kun aikaa olis.. =)
          E39 535iA ´97 "PanzerWagen"
          Volvo V70 D5 -05 "miten mä tähän sotkeuduin??"-malli

          ex- E36 328i ´91 Touring
          ex- E34 535i ´90 "Kehäraakki",
          ex- E39 535iA ´98
          ex- E32 735i ´89

          Mitäpä tässä, eipä tässä mittään, hyviä hommia...
          ->Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä<-
          "Vahingonilo on paras ilo, ei tippaakaan kateutta"

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Kannattaapi laittaa ne päästöongelmat, eli käyntiongelmat, kuntoon ensin ja sitten miettiä. Mystinen "kattien lämmitys" koskee vain epäkuntoisia autoja, se menee rimaa hipoen ilman kattejakin läpi. Oikeastihan tuossa huudatellessa annetaan lambdasäädön hoitaa hommansa ja korjata pielessä olevat seokset.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎