Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 sähköhäikkää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janne-90
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 246
    • Naantali

    e39 sähköhäikkää

    Moro!

    Nyt tarvittais vähä vinkkejä/apua.

    Ongelma on seuraavanlainen:
    Radio/Midi ei toimi kuin 20sek virran kytkemisen jälkeen. sit sammuu. Näyttöön ei tule vian ollessa päällä mitään!
    Vilkkujen, sumuvalojen, pitkien merkkivalot ei toimi mittaristossa.
    Perävalot ei syty perässä.
    Joskus voi vaikuttaa myös vakkarin toimintaan.

    Valot toimii ulkopuolella normaalisti paitsi pakkivalo.
    Viat alkoi maanantaina yhtäkkiä kun olin lähdössä töistä.
    Mittaristoa ja midiä korjattu vuosi sitten mutta en usko että viat johtuu niistä.
    Radion paneelin irrottaminen ei vaikuta mitenkään.
    Sulakkeet ovat ehjiä ja tarkistettu hanskalokerosta ja takakontista.
    Virtalukon pohja vaihdettu 16.9.2010. Uusi ja alkuperäinen ei vaikutusta.

    Joku kaunis päivä voi toimia hetken täydellisesti. Myös ajossa voi alkaa toimii hetkellisesti. Mittariston liitokset tarkistettu ja OK.

    Akun liitokset ja piuhat OK myös maadoituspiste.
    Akkuna alle vuoden vanha optima yellow top ja kunnossa!!

    Ketä keksii vian syitä ?? Voiko korimoduuli aiheuttaa tälläistä ? Se on vaan pirun kallis.
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #2
    Ensin kuuluu tietysti kysyä että onko vikakoodeja luettu?

    ..Ja toiseksi kuuluu lotota jotain niin sanonpa että jossain väylässä on vikaa ja vaikkapa jokeriksi vielä I-bus väylän.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • Janne-90
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 246
      • Naantali

      #3
      vikakoodeja ei ole vielä luettu mutta auttaisko jos vikamuistin tyhjentäis ??

      Mites tollanen väylävian pystyy korjaamaan ? Tarkoitatko että joku johto olis poikki ?? Jos on niin tulee kysymys että miten on mahdollista..

      Sen tiedän että johonkin ohjainlaitteeseen tai väylään vika liittyy koska niin moni on rikki ja sulakkeet ehjiä ja välillä toimii.. eli ohjaus pätkii..mutta mikä sen aiheuttaa..

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #4
        Jos ei niitä ole pitkään aikaan luettu ja siellä on niitä niin paljon ettet selvää saa niin tyhjennä se ja lue välittömästi vian ilmetessä uudestaan.

        Kyllähän kaiken pystyy "korjaamaan", onhan ne tekemällä tehtykin. Esim. joku väylässä oleva laite voi olla rikki tai väylän haaroitus voi olla irti/poikki jne jne.. Vaikeampi neuvoa enempää kun et hirveästi viitsinyt tuosta autostasi tietoja paljastaa.:think

        Se että mikä sen aiheuttaa niin jos tässä vaiheessa ja näillä tiedoilla tietäisin niin voisin yhtä hyvin kertoa sulle ens lauantain lottonumerot.
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • Janne-90
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 246
          • Naantali

          #5
          joo pahoittelen.. eli auton e39 528 vm 96. kukas turun alueella lukee vikakoodeja ? Muistuuko mieleen ? Merkkihuoltoon en ole menos

          Ohjainlaitteet maksaa vaan paljon ettei niitä viitsi vaihdella suin päin.. En usko että mikään johto olisi poikki mut onhan se jotenki mahdollista..

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #6
            Joo, K-väylä jumissa selkeästi.
            Ensiksi vikakoodien lukuun ja katsomaan pääseekö mihinkään K-väylän laitteeseen kiinni.
            Todennäköisesti koko väylä jumissa eikä mihinkään pääse kiinni, paitsi ehkäpä mittaristoon.
            Seuraavaksi hanskalokero pois ja K-väylän liitosrima esille. Siitä ensiksi kaikki irti ja etsitään mittariston liitäntä, sitten lisätään vaikka korimooduli ja koitetaan pääseekö siihen kiinni.
            Tämän jälkeen yksitellen lisää moduuleita kiinni liitosrimalle ja kun jossain vaiheessa ei enään pääse kiinni niin BINGON, hajonnut moduuli on löytynyt.

            Jokusen kertaa on näin pitänyt toimia ja parilla kertaa syyksi on paljastunut sadetunnistin lasissa, mennyt jotenkin juntturaan.
            Mutta myös johtovika on mahdollinen, mm. jos jokin sisävalo on ottanut maihin ja sulattanut pitkältämatkaa johtosarjaa ja myös väyläjohtimia, on soppa valmis kuten yhdessä e38:ssa.

            Onneksi e39 on erittäin helppo diagnosoida verrattuna e6x/e9x maailmaan. Tuntuu vielä jokseenkin haasteelliselta.
            Last edited by Supa; 17-09-2010, 00:56.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • Janne-90
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 246
              • Naantali

              #7
              tänään kävi vikamuistin luettamassa ja 2 vikaa jäi ja ne oli 1 bus ja jotain oli valomoduulissa. Viat eivät poistuneet. Kaivettiin LCM esille ja huomattiin yks piuha joka oli hapettunut. sitä putsattiin vähäsen ja laitettiin kontatkisprayta jonka jälkeen ei toiminut paremmin. Kokeiltiin uutta LCM mutta ei koodattu mutta ei parantanut. en tie olisiko pitänyt koodata. ehkä.. LCM, radioon ja ratin monitoiminappaimiin ei päässy sisälle testerillä.

              Tilanne on kuitenkin nyt ihmeellinen. Lähdin kotiin päin ja puolessa välissä kun käytin vilkkua niin alkoi kaikki pelaa täydellisesti ja pelaa vieläkin. Tein noin 100km koe ajon jonka aikana häiriöitä ei syntynyt. Ajattelin että testaan sitä ja jos ei enää temppuile niin minun mielestä saa olla siinä mutta jos tekee vielä lyhyen ajan sisään niin täytyy tehdä asialle jotain. Toivon tietenki että se hapettunu johtoliitos oli syyllinen. Vielä ainakin näyttää hyvältä
              Last edited by Janne-90; 17-09-2010, 22:32.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9142
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Janne-90 View Post
                LCM, radioon ja ratin monitoiminappaimiin ei päässy sisälle testerillä.
                Eli I-väylä jumissa, kuten Rahu jo katsoikin kristallipallostaan. Hanskalokeron takaa I-väylän liitosrima esille. KLIK Mittaristolta tuleva piuha kiinni ja yksitellen muita piuhoja kiinni ja aina välissä koodinluku, mille purkeille pääsee käsiksi. Sieltä se viallinen komponentti sitten seuloutuu. I-väylän johtojen väri valk./harm./kelt.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3019
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Eli I-väylä jumissa, kuten Rahu jo katsoikin kristallipallostaan. Hanskalokeron takaa I-väylän liitosrima esille. KLIK Mittaristolta tuleva piuha kiinni ja yksitellen muita piuhoja kiinni ja aina välissä koodinluku, mille purkeille pääsee käsiksi. Sieltä se viallinen komponentti sitten seuloutuu. I-väylän johtojen väri valk./harm./kelt.
                  Tämä on varmasti hyvä keino väylävikojen selvittämiseen, mutta kun tuon väylän liitosriman ottaa hanskalokeron takaa esiin, niin mistä tietää mikä väylä johdoista menee mittaristolle ja mikä millekin purkille? Eikös nuo saman väylän kaikki väyläjohdot ole saman värisiä eli tässä tapauksessa valk./harm./kelt.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Originally posted by markok View Post
                    Tämä on varmasti hyvä keino väylävikojen selvittämiseen, mutta kun tuon väylän liitosriman ottaa hanskalokeron takaa esiin, niin mistä tietää mikä väylä johdoista menee mittaristolle ja mikä millekin purkille? Eikös nuo saman väylän kaikki väyläjohdot ole saman värisiä eli tässä tapauksessa valk./harm./kelt.
                    Mittaamalla.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9142
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by markok View Post
                      Tämä on varmasti hyvä keino väylävikojen selvittämiseen, mutta kun tuon väylän liitosriman ottaa hanskalokeron takaa esiin, niin mistä tietää mikä väylä johdoista menee mittaristolle ja mikä millekin purkille? Eikös nuo saman väylän kaikki väyläjohdot ole saman värisiä eli tässä tapauksessa valk./harm./kelt.
                      Joko kokeilemalla eri kytkentöjä ja aina välissä koodinluku tai mittaristo irti ja yleismittarilla. Mittariston irroitus ei kuitenkaan montaa minuuttia kestä, kun sen on kerran tehnyt. Itse liitosriman kaivaminen sieltä hanskalokeron takaa tässä on se työläin vaihe. Sitten kun yksitellen lisää yhden väylän rimaan ja lukee koodit, niin näkee mille purkeille pääsee käsiksi ja se paljastaa ko. piuhan päätelaitteen.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3019
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Joko kokeilemalla eri kytkentöjä ja aina välissä koodinluku tai mittaristo irti ja yleismittarilla. Mittariston irroitus ei kuitenkaan montaa minuuttia kestä, kun sen on kerran tehnyt. Itse liitosriman kaivaminen sieltä hanskalokeron takaa tässä on se työläin vaihe. Sitten kun yksitellen lisää yhden väylän rimaan ja lukee koodit, niin näkee mille purkeille pääsee käsiksi ja se paljastaa ko. piuhan päätelaitteen.
                        Tuo jokaisen kytkennän jälkeen tehtävä koodinluku onkin hyvä vinkki miten selvittää minkä purkin väyläjohto oli kyseessä. Eipä tullut itselle mieleen. Oliko kuitenkin niin, että mittaristo oli oltava väylässä ennenkuin mikään yhteys tässä väylässä toimi luotettavasti eli tämä on selvitettävä yleismittarilla?

                        Onkos siihen hyvää vinkkiä miten nuo väyläjohdot saa helpoiten irti liitosrimasta? Asiasta ei ole itsellä muuta kokemusta kuin MID:n retrofit kit:n asennus, jossa väyläjohto piti kytkeä liitosrimaan ja yhdessä ohjeessa varoiteltiin kovasti, että jos johdon tökkää väärään paikkaan niin irrottaminen on todella vaikeata.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9142
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by markok View Post
                          Tuo jokaisen kytkennän jälkeen tehtävä koodinluku onkin hyvä vinkki miten selvittää minkä purkin väyläjohto oli kyseessä. Eipä tullut itselle mieleen. Oliko kuitenkin niin, että mittaristo oli oltava väylässä ennenkuin mikään yhteys tässä väylässä toimi luotettavasti eli tämä on selvitettävä yleismittarilla?

                          Onkos siihen hyvää vinkkiä miten nuo väyläjohdot saa helpoiten irti liitosrimasta? Asiasta ei ole itsellä muuta kokemusta kuin MID:n retrofit kit:n asennus, jossa väyläjohto piti kytkeä liitosrimaan ja yhdessä ohjeessa varoiteltiin kovasti, että jos johdon tökkää väärään paikkaan niin irrottaminen on todella vaikeata.
                          Diagnostiikkapistokkeelta väyläyhteys on mittaristolle ja mittaristolta esim. I-väylälle, joten mittaristo siinä tarvitaan välissä.

                          Ne liittimet rimalla ovat abikon tyyppisiä ja päässä lukitukset. Pienellä ruuvarilla taittaa ne lukitukset auki ja vetää liittimen pois rimasta.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Janne-90
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 246
                            • Naantali

                            #14
                            nyt on toiminut hyvin.. tänään teki noin puolen minuutin ajan ettei toiminut ja sitten heräs.. perjantaina kun auto oli ajossa toimi hienosti kun lähti toimimaan.. onko väylä vika pysyvää vai voiko se olla ohimenevää??

                            Comment

                            • Ovlov
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2010
                              • 171
                              • Tre/Jvi

                              #15
                              Vähä asian ohi, mutta väylään liittyen. Eli mistä pääsee helpoiten kiinni K-väyläjohtoon, joka on yhteydessä tuohon rimaan. Pitäisi päästä yleismittarilla koittamaan, että onko E39 530D webaston väyläjohdin ehjä vaiko poikki. Pitääkö purkaa liitinrima esiin hanskalokeron takaa vai pääseekö jotain muuta kautta oikeaan johtoon käsiksi. Väylä toimii, mutta webasto ei vastaa.
                              E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

                              Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎