Tänään tuli lähdettyä vähän rivakammin risteyksestä ja auto pelästytti oikein kunnolla. Kiihdytyksen aikana kardaanin suunnalta kuului kova tärinä aivan kuin joku ottaisi koriin kiinni. Ääni kuluu siis vain rivakammissa kiihdytuksissä pienissä nopeuksissa. Ensimmäisenä tuli mieleen hajonnut värinänvaimennin, josta ääni voisi tulla. Nostin auton ylös ja tutkin värinän vaimentimen, mutta ei siinä näkynyt mitään epäilyttävää. Vakionopeusnivelkin näytti päälisi puolin ok:lta, tosin hiukan näytti olevan rasvaa tullut ulos. Niveltä tutkiessa huomasin kardaanin tehneen jälkiä koriin vähän matkan päästä nivelestä laatikkoon päin. Kardaani on ilmeisesti ottanut kiinni koriin. Tässä kohtaa kardaanissa on sellainen vähän paksumpi kohta. Mikähän paikka tässä nyt antautuu niin, että kardaani pääsee ottamaan kiinni koriin? Tukilaakerin kunnosta en vielä tiedä kun pitäisi purkaa tavaraa edestä pois. Voisko tukilaakeri aiheuttaa tälläistä? Tossa vielä kuva kohdasta missä kardaani on osunut koriin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 530dA:n kardaani osuu koriin?
Collapse
X
-
Eikös siinä ole tuo ristikkonivel eli uv joint. Kardaanin tukilaakeri luultavasti rikki, että pääse antamaan niin palio periksi ja tuo nivelen korvakot pääsee osumaan auton pohjaan.
Ei muutakuin putkia puottaa sen verran et mahtuu sen lämpöeristeen ottamaan välistä pois niin pääset sitä laakeria tutkaileen.
Originally posted by MakeJ View PostTänään tuli lähdettyä vähän rivakammin risteyksestä ja auto pelästytti oikein kunnolla. Kiihdytyksen aikana kardaanin suunnalta kuului kova tärinä aivan kuin joku ottaisi koriin kiinni. Ääni kuluu siis vain rivakammissa kiihdytuksissä pienissä nopeuksissa. Ensimmäisenä tuli mieleen hajonnut värinänvaimennin, josta ääni voisi tulla. Nostin auton ylös ja tutkin värinän vaimentimen, mutta ei siinä näkynyt mitään epäilyttävää. Vakionopeusnivelkin näytti päälisi puolin ok:lta, tosin hiukan näytti olevan rasvaa tullut ulos. Niveltä tutkiessa huomasin kardaanin tehneen jälkiä koriin vähän matkan päästä nivelestä laatikkoon päin. Kardaani on ilmeisesti ottanut kiinni koriin. Tässä kohtaa kardaanissa on sellainen vähän paksumpi kohta. Mikähän paikka tässä nyt antautuu niin, että kardaani pääsee ottamaan kiinni koriin? Tukilaakerin kunnosta en vielä tiedä kun pitäisi purkaa tavaraa edestä pois. Voisko tukilaakeri aiheuttaa tälläistä? Tossa vielä kuva kohdasta missä kardaani on osunut koriin.
-
-
Arvaus osui oikeaanTukilaakerin kumi oli revennyt kokonaan irti. Nyt on alkuperäinen uusi laakeri kumeineen paikallaan ja rytinät on poissa. En tiedä sitten oliko järkevää maksaa 90€ alkuperäisestä tukilaakeri paketista. No toivottavasti se kestää seuraavat 400tkm
Last edited by MakeJ; 09-02-2020, 18:46.E60 535dA LCI -07 M-sport
E39 530dAT -99 "M-sport"
Comment
-
-
Tuskin kestää, tukilaakerin kumi antautuu äärimmäisen harvoin ilman että joku rytkyttää sitä edestakaisin = rikkinäinen nivel.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostTuskin kestää, tukilaakerin kumi antautuu äärimmäisen harvoin ilman että joku rytkyttää sitä edestakaisin = rikkinäinen nivel.E60 535dA LCI -07 M-sport
E39 530dAT -99 "M-sport"
Comment
-
-
Kappas mokomaa...
Täysin sama vika ja autoa mytöten.
Mittari näyttää 310 000km.
Päivän oon rassannu autoa ja vaihtanu uusia hiluja oikeen urakalla.
Oli mm. moottorin kumityynyt vaihdon tarpeessa... irtipoikki oli.
Vaimo ajelee eikä oo ehtiny valvoa auton kuntoa.
Vasta olin pakarin joustoliittimet hitsauttanu uudet ja hain vikaa sieltä...
että mahtaisko se resonoida runkoon. Vaihtelin pari huonokuntosta joustoliitintä...
Koeajolle... eipä auttanu...
Pikkujärkeilyn jälkeen päättelin että kyllä se on kartaani joka sen aiheuttaa.
Ku on lauantai niin ei tukilaakeria saa ainakaa Rovaniemeltä...
Tulin kattoon että onkohan muilla lauennu nuita nii tässä sitä ollaan.
Taitaa kommenttien perusteella olla parempi laittaa kokopaketti kuntoon eikä vaihtaa pelkkää tukilaakeria. Auto kyllä menee kiertoon kohta... :think
Mutta mie oon sitä mieltä että auton pitää olla kunnossa viimestään ku se myyään!
Comment
-
-
CV-nivel "Niksipirkka" HUOLTOOHJE
Originally posted by MakeJ View PostTaisit olla oikeassa. 20tkm takana ja taas rytisee rivakammassa kiihdytyksessä kardaani koriin. CV niveltä en ole vielä vaihtanut. Tukilaakerin kun viimeksi vaihdoin niin laitoin uudet rasvat niveleen ja käsin nivel tuntui timmiltä. Mitähän tässä nyt kannattaa tehdä? Jotain pientä tutinaa oli havaittavissa edellisen remontin jälkeen. Voisko ongelman aiheuttajana olla kuitenkin CV nivel? Ristikossa tuntui juuri ja juuri pienehkö välys kun kardaani oli pöydällä, en oikein usko, että tällä olis vaikutusta. Uusi kardaaniko tässä pitäisi nyt ostaa?
20mm laakeri teräskuulia jotka maksoi yhteensä 9€ ja tämä siksi kun aatu on suunnitellut osat ns. stanuiksi ja tietenkin uudet molu-rasvat CV-niveleen..
itse laitoin Motenetissä myynnissä Red Linen synteettiset molu vaseliinit se on punaista kestää paremmin lämpöjä ja myös pakkasta...suosittelen tekemään tälläisen huollon CV-niveleen jos sen kerran auki käyttää.
Comment
-
-
Originally posted by Tukep View PostEikös siinä ole tuo ristikkonivel eli uv joint. Kardaanin tukilaakeri luultavasti rikki, että pääse antamaan niin palio periksi ja tuo nivelen korvakot pääsee osumaan auton pohjaan.
Ei muutakuin putkia puottaa sen verran et mahtuu sen lämpöeristeen ottamaan välistä pois niin pääset sitä laakeria tutkaileen.
On uudet jarrulevyt ja renkaat on juuri painotettu mutta ei ollut apua.
Onko paha rasti purkaa pois? Oon kardaanin viimeksi irroittanut sierrasta
vuonna kivi ja kilpi...
Auto siis 530 d AT touring msport ja kilometrejä 531 783Edeltäjät:
E36 328 coupé M-sport 1998
A6 2.7 biturbo Quottro 1999
A6 Avant 3.0 TDI V6 Quottro 2005
E60 530 dA 2005
A6 2.5 V6 TDI 2000
E39 530 dAt M-sport 2001
Chervolet Chevy van SL 6.5 1999
Comment
-
-
Onko
Tähän löytyny sen kummempaa vastausta mikä auttas ja palijonko tulee osille hintaa, itellä -98 530dat ja kun lähtee rivakasti kiihyttämään niin kakkoselle vaihtaessa kuuluu perästä jurahdus, muilla vaihteilla ei, ja kun paikoltaan lähtiessä polokasee lämän tiskiin tuntuu siltä että kohta rupiaa tippumaan takaa osia tielle ja palijon!Lähtihän se s..tana, lapasesta
Comment
-
-
530d:ssä on kohtuu vittumainen purkaa kardaani irti kun pitää ensin irroittaa pakoputki pois ja lämpösuojapeltejä. Omasta porsi tuo tukikumi jo jossain reilun 200tkm kohdalla joten eiköhän noissa +400tkm ajetuissa ole jo useampi niitä mennyt?
Mutta siis ihan täysin itse se on vaihdettavissa, etupäässä oli mun autossa ainakin tosi tiukassa pultit mutta kyllä ne lopulta auki lähti. Kannattaa varata järeä pulttipyssy ja jatkovarsia siihen, se ei muistaakseni pelkän hylsyn kanssa mahtunut sinne mutta muutama jatko niin pulttikonetta sai sen verran vinoon että sai pultit auki.
Tuo on kans hyvä tarkastaa jos liikkeelle lähtiessä tuntuu värinöitä. Lopulta sitten alkaa ristinivel kolisemaan pohjapelteihin kun tukikumi on rikki.
En sitten tiedä mikä sen mun autosta rikkoi, nyt on ainakin 70tkm uudella takana eikä vielä ongelmia. Samalla laitoin uudet rasvat takimmaiseen niveleen.Last edited by AnttiR; 25-05-2011, 00:57.E61 535d -04
Comment
-
-
Jostain syystä kardaani ei osu koriin enään vaikka se vähän aika sitten muutamana kerran kolisteli. CV-niveltä en ole vielä vaihtanut. Olisko siinä voinut olla jotain jumiutumista tai jotain. Perämurikan tukikumit näyttää ainakin takaosassa olevan huonossa kunnossa, joten ne olis tarkoitus vaihtaa piakkoin. Periaatteessa nämäkin saattaa antaa periksi liikaa rivakammassa kiihdytyksessä. Vaihdossa pitää ilmeisesti pudottaa perämurikka alas?E60 535dA LCI -07 M-sport
E39 530dAT -99 "M-sport"
Comment
-
-
Noniin perämurikan kumit vaihdettu ja kyllä vieläkin kardaani kivasti rytisee koriin kun hiljaisesta vauhdista rykäsee rivakammin. Kohtuu paska homma oli vaihtaa kumit pukkien päällä. Ei auta muu kuin viedä kardaani johonkin osaavalle pajalle ristikon vaihtoon ja tasapainotukseen. Pitääpä soitella Ko-met firmaan huomena.E60 535dA LCI -07 M-sport
E39 530dAT -99 "M-sport"
Comment
-
-
Niin siinä sitten kävi...
Omalla kohalla sattu nyt sen verran jurinoitten ja muitten kans sen verran pas.. tuuri että kardaanin ristikkohan se sieltä oli murtunu,ja totta kai Oulun suunnan ilmeisestikin ainua paikka mikä ristikoiden korjauksia tekee on Raskone ruskossa, ja sielä yks ainua asentaja, ja sekin oli sopivasti päättäny lähtä kesälomille, eli ei muuta ku uuen kardaanin ostoon wetterille ja kohta sitä ollaan 850 egeä köyhempiäLähtihän se s..tana, lapasesta
Comment
-
-
Originally posted by MakeJ View PostNoniin perämurikan kumit vaihdettu ja kyllä vieläkin kardaani kivasti rytisee koriin kun hiljaisesta vauhdista rykäsee rivakammin. Kohtuu paska homma oli vaihtaa kumit pukkien päällä. Ei auta muu kuin viedä kardaani johonkin osaavalle pajalle ristikon vaihtoon ja tasapainotukseen. Pitääpä soitella Ko-met firmaan huomena.
Comment
-
Comment