Announcement

Collapse
No announcement yet.

2003 530d E39 M-Sport -kapeat talvirenkaat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • J338LM
    Newbiemmer
    • Sep 2010
    • 5
    • keski-pohjanmaa

    2003 530d E39 M-Sport -kapeat talvirenkaat?

    Ehkä vähän harvinaislaatuisempi ongelma- kun pitäisi saada mahdollisimman kapeat ja korkeat talvirenkaat alkuperäisille 17" M-sport (magnesium?) vanteille.

    Eli nämä vanteet on kyseessä, kuva netistä:



    Muistaakseni vanteet ovat edessä 8" ja takana 9". Nyt paikoillaan olevat talvikumit taitavat olla 235/45/17" etu ja 255/40/17" taka.

    1)Rengastukseksi pitäisi saada mahdollisimmat pitävät tassut, ts kapeat renkaat, - ja mielellään vanteita vaihtamatta. Eli kuinka kapeat ja korkeat renkaat noille vanteille voi asentaa? Jos 255 on kapein madollinen taakse, esim Nokian Hakka 7:aa ei edes saa siinä koossa. Auto on matala, mutta kai esim 235/45/17 mahtuu kääntymään/pyörimään?

    2)Jos vannekoko oikeasti alkaa näyttämään hyvien talvirenkaiden asennuksen kannalta mahdottomalta (niin kuin pahoin pelkään)- nyt tallissa oleva orggis vannesarja vähänajetuilla mikälie-merkkisillä nastoilla vaihdetaan 16" vanteisiin -siis sellaisiin jotka passaavat E39 M-Sportiin.

    En tiedä onko 16" vanteissa sopivuusongelmaa esim isompien jarrusatuloiden ymv takia vai meneekö heittämällä paikoilleen.

    Kiitokset etukäteen

    P.S.
    Sopivia 16" vaihtovanteita/renkaita saa tarjota vaikka privalla. Sijainti keski-pohjanmaa.
    Last edited by J338LM; 28-09-2010, 11:59.
  • touring39
    BTCF Member
    • May 2005
    • 3901
    • Kaarina

    #2
    Tuolta on hyvä katsella sopivia kombinaatioita:

    http://www.nettivanne.fi/hyvaksyt-vanneleveydet/
    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

    Ex:
    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

    Comment

    • mailman
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 8003
      • Vantaa

      #3
      Itsellä ko. vanteilla 235/45/17 Nokian Hakkapeliitta R:t (E39 M5:n "suosituskoko"). Ja hyvin toimivat.
      G01 ///M40i '19
      F48 xDrive20i ///M-Sport '18
      E39 ///M5 '00

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8972
        • Kellokoski

        #4
        Jep. Eli laitat ihan orkkiskoon 235/45/17 nastat alle.
        Leveyttä pienentämällä et nykyrenkailla taida pitoa lisätä ja oikean vierintäkehän renkaita ei taida edes kapeammista löytyä.

        Itselle tulee samanlaisille Style 66 vanteille myöskin tuollaiset 235/45/17 nastat talveksi.
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • mailman
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 8003
          • Vantaa

          #5
          No itse Ämmäläisellä pärjäsin kitkarenkailla ihan hyvin... ~13v ollut ajokortti, ja vain kaksi talvea nastoilla ajanut
          G01 ///M40i '19
          F48 xDrive20i ///M-Sport '18
          E39 ///M5 '00

          Comment

          • Sami_R
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2007
            • 276
            • Kurikka

            #6
            Originally posted by _nixu_ View Post
            Jep. Eli laitat ihan orkkiskoon 235/45/17 nastat alle.
            Leveyttä pienentämällä et nykyrenkailla taida pitoa lisätä ja oikean vierintäkehän renkaita ei taida edes kapeammista löytyä.

            Itselle tulee samanlaisille Style 66 vanteille myöskin tuollaiset 235/45/17 nastat talveksi.
            Kyllä minä olisin vähän samoilla linjoilla. Ei pito ainakaan rengasta kaventamalla lisäänny. Leveässä talvirenkaassa kun on enemmän lamellia mikä tarraa tiehen. Muutenkin ajo-ominaisuudet taitaa kärsiä. Sohjossa rämpiminen on ehkä ainut ominaisuus joka kärsii leveästä renkaasta. Eikö tuo 235/45/17 olisi ihan .
            BMW F11 520d -11
            MINI Cooper D -11
            BMW E90 318i -11
            BMW E90 318i -06

            Ex:
            BMW E46 316i -04
            E70 X5 3.0sd M-Sport -08
            E46 325iA -03
            E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

            Comment

            • pmv
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 2032
              • tornio

              #7
              Onhan se 16 tuuman rengaskin 225 leveä jos puhutaan E39 530d:stä. Mulla oli tuollaisessa aikanaan kapeampikin 205 alla (edellisen omistajan toimesta laitettu), mutta ei siitä havaittavaa hyötyä ollu. Uusilla renkailla varmasti parempi, oli koko melkein mikä vaan. Tietty jos niitä kiinankumeja laittaa, niin voi olla pettymys. Mutta jos merkki on tunnistettava rengasvalmistajaksi, niin on varmaan riittävän hyvä.

              Toki, kapeampia renkaita suositaan rallissa, ja ideahan on pinta-paineen suurentaminen. Mutta sitten mennään jo aika extreme-olosuhteisiin ja vaatimuksiin, joten ei sitä voi suoraan soveltaa siviililiikenteeseen.

              Comment

              • J338LM
                Newbiemmer
                • Sep 2010
                • 5
                • keski-pohjanmaa

                #8
                Ok, kiitoksia neuvoista.

                nokian Hakka 7:aa näyttäis olevankin 235/45/17" koossa.

                Comment

                • Tomi T
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 3828
                  • Nokia

                  #9
                  Originally posted by J338LM View Post
                  alkuperäisille 17" M-sport (magnesium?) vanteille.
                  Ei, ne eivät ole magnesiumvanteet..

                  Ja aika turha tuollaista murehtia että joku kapea rengas pitäisi saada, kyllä se leveäkin pitää.
                  ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                  ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                  BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                  BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                  ex. 53*BMW

                  Comment

                  • 338LM
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2006
                    • 191

                    #10
                    Korkeampi (16" vs 17") rengas olisi runko-osaltaan joustavampi ja tämä lisäisi paitsi ajomukavuutta myös talvipitoa. Kapeampi rengas vetelee myös urissa vähemmän, sekä toimii pahoissa talvisissa urissa (ajo-urat, tiekarhun terä) muutenkin paremmin ja rauhallisemmin. Loskan päällä luistelut joku jo mainitsikin.

                    Mutta ei siinä mitään, katsellaan noita 17" kumeja. Eiköhän niillä.

                    Ja muutenkin mennään ehkä vähän maku -ja painotuspuolelle.
                    Makuasioista ei tunnetusti voi kiistellä, mutta mehevän väittelyn niistä kuulemma saa aikaiseksi:
                    Esimerkiksi, itse ajan työkseni 150km päivässä+siviiliajot, +15v jo.
                    Kokemukseni perusteella olen sitä mieltä että kitkarenkaat pitäisi kieltää lailla- ainakin jos meinaa valtateillä ajella muiden ihmisten seassa...pari vuotta sitten kokeilin uusia "huippurenkaita" ja totesin että jos keli menee todella pahaksi kitkat ovat kyllä todelliset tappokumit. Vaihdoin pois melkein uudet renkaat.
                    Last edited by 338LM; 29-09-2010, 08:30.
                    2007 E61 LCI 530xd M-sport

                    Comment

                    • VolvoTDi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 1576
                      • Tampere - Pori

                      #11
                      Originally posted by 338LM View Post
                      Kokemukseni perusteella olen sitä mieltä että kitkarenkaat pitäisi kieltää lailla- ainakin jos meinaa valtateillä ajella muiden ihmisten seassa...pari vuotta sitten kokeilin uusia "huippurenkaita" ja totesin että jos keli menee todella pahaksi kitkat ovat kyllä todelliset tappokumit. Vaihdoin pois melkein uudet renkaat.

                      Tarkoitat kai toisinpäin! itse ajan yhtäpaljon ja välillä enemmänkin ja kyllä nastat saa heittää helevettiin!!! Viimeiset 10 vuotta olen ajanut kitkoilla ja ei todellakaan käy mielessä laittaa nastoja. Jos keli on peilijää, niin ajo sen mukaan ja ko keli on ehkä pari kertaa vuodessa muuten mennään asfaltilla ja on se nyt kivampaa ajella hiljaisemmalla renkaalla ja säästyy nuo asfaltit ja tuulilasit
                      Nuo nastarenkaat tullaan kuitenkin kieltämään lähivuosina, joten kannattaa alkaa harjoittelemaan nykyajan renkailla!
                      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                      Check:
                      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                      Tampere 044-5867096

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by VolvoTDi View Post
                        Tarkoitat kai toisinpäin! itse ajan yhtäpaljon ja välillä enemmänkin ja kyllä nastat saa heittää helevettiin!!! Viimeiset 10 vuotta olen ajanut kitkoilla ja ei todellakaan käy mielessä laittaa nastoja. Jos keli on peilijää, niin ajo sen mukaan ja ko keli on ehkä pari kertaa vuodessa muuten mennään asfaltilla ja on se nyt kivampaa ajella hiljaisemmalla renkaalla ja säästyy nuo asfaltit ja tuulilasit
                        Nuo nastarenkaat tullaan kuitenkin kieltämään lähivuosina, joten kannattaa alkaa harjoittelemaan nykyajan renkailla!
                        Pitää nyt kuitenkin muistaa että talvirenkaana paraskaan kitkarengas ei ole kuin yhden ja maksimissaan kahden arvostelutähden arvoinen tuote talvirenkaana...Piste.
                        Aina voi hurskastella sillä kuinka kukin tykönään pärjää ja on pärjännyt kitkarenkaalla, mutta jos kaikki tielläliikkujat ikäluokissa 18v-80v ajattelisivat näin, ei talviliikkuminen olisi 100% varmuudella yhtä turvallista kuin nyt.
                        Kun nyt kuitenkin esim.kitkarenkaan jarrutusmatka lähes kaksinkertaistuu kun ajoalusta muuttuu jääksi, ei oikein ole "pikku juttu" Suomessa....Talvisin....jossa printeisesti oikeasti joudutaan ajamaan myös jääpinnoilla.
                        Kuinka moni hyväksyisi kesärenkaaltaan vastaavaa suorituskyvyn heikkoutta vain mukavuusmerustein?
                        Täällä nämä kuitenkin talvisin kitkarenkailla ajavat keuhkoavat kesärenkaista kuinka "paskat" jotkin mukavuusperustein valitut kesärenkaat on kun jarrutusmatkoissa erot pyörivät 5%:n sisällä kelissä kuin kelissä?
                        Talvirenkaassa sitten erot voi olla sadoissa prosenteissa...mukavuusperustein??????????
                        Eli siitä käytännössä nykyisin hyvin vähäisestä ääni erosta mikä on nykyisten uusien kitka ja nastarenkaiden välillä, pitää maksaa sitten suhteellisen kova hinta selvästi heikompana talvirenkaana.
                        Useat nykyiset kesärenkaat pitävät kovempaa meteliä kuin uudet/nämä uuden nastoitustekniikan renkaat.

                        Comment

                        • VolvoTDi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1576
                          • Tampere - Pori

                          #13
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Pitää nyt kuitenkin muistaa että talvirenkaana paraskaan kitkarengas ei ole kuin yhden ja maksimissaan kahden arvostelutähden arvoinen tuote talvirenkaana...Piste.
                          Aina voi hurskastella sillä kuinka kukin tykönään pärjää ja on pärjännyt kitkarenkaalla, mutta jos kaikki tielläliikkujat ikäluokissa 18v-80v ajattelisivat näin, ei talviliikkuminen olisi 100% varmuudella yhtä turvallista kuin nyt.
                          Kun nyt kuitenkin esim.kitkarenkaan jarrutusmatka lähes kaksinkertaistuu kun ajoalusta muuttuu jääksi, ei oikein ole "pikku juttu" Suomessa....Talvisin....jossa printeisesti oikeasti joudutaan ajamaan myös jääpinnoilla.
                          Kuinka moni hyväksyisi kesärenkaaltaan vastaavaa suorituskyvyn heikkoutta vain mukavuusmerustein?
                          Täällä nämä kuitenkin talvisin kitkarenkailla ajavat keuhkoavat kesärenkaista kuinka "paskat" jotkin mukavuusperustein valitut kesärenkaat on kun jarrutusmatkoissa erot pyörivät 5%:n sisällä kelissä kuin kelissä?
                          Talvirenkaassa sitten erot voi olla sadoissa prosenteissa...mukavuusperustein??????????
                          Eli siitä käytännössä nykyisin hyvin vähäisestä ääni erosta mikä on nykyisten uusien kitka ja nastarenkaiden välillä, pitää maksaa sitten suhteellisen kova hinta selvästi heikompana talvirenkaana.
                          Useat nykyiset kesärenkaat pitävät kovempaa meteliä kuin uudet/nämä uuden nastoitustekniikan renkaat.
                          Niin kuten jo aiemmin mainitsin niin talvella jos on pari kolme jääkeliä niin ennakoiden ajaen. Nuo rengastestit tietenkin mittaavat ääriolosuhteita ja silloin tietenkin niitä ominaisuuksia tarvitaan, mutta ne kerrat jolloin talvella on jäistä, ajaa sen mukaan! Pääosin kuitenkin talvellakin ajetaan paljaalla asfaltilla tai lumisella jolloin kitka on parempi. Kukin tietty ajaa millä tykkää, itse en aja nastoilla.
                          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                          Check:
                          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                          Tampere 044-5867096

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Originally posted by VolvoTDi View Post
                            Pääosin kuitenkin talvellakin ajetaan paljaalla asfaltilla tai lumisella jolloin kitka on parempi. Kukin tietty ajaa millä tykkää, itse en aja nastoilla.
                            Missäpäin suomea on pääosin paljasta asfalttia tai lumista tietä? Ei ainakaan täällä, taajamat on peilikirkkaat koko lumisen jakson ja maantiet paljasta asfalttia oikeastaan vain keväisin kun auringossa on niin paljon voimaa että ehtii kuivattaa tien.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by VolvoTDi View Post
                              Niin kuten jo aiemmin mainitsin niin talvella jos on pari kolme jääkeliä niin ennakoiden ajaen. Nuo rengastestit tietenkin mittaavat ääriolosuhteita ja silloin tietenkin niitä ominaisuuksia tarvitaan, mutta ne kerrat jolloin talvella on jäistä, ajaa sen mukaan! Pääosin kuitenkin talvellakin ajetaan paljaalla asfaltilla tai lumisella jolloin kitka on parempi. Kukin tietty ajaa millä tykkää, itse en aja nastoilla.
                              Muitetaanpa tämä pointti=logiikka sitten kun seuraavan kerran puhutaan kesärenkaista... Eli että alle voidaan ottaa yhden arvostelutähden tai jopa tuote jota ei suositella käytettäväksi tieliikenteessä lainkaan(ei siis saa yhtäkään arvostelutähteä), ihan vain mukavuusperustein.

                              Missähän muuten Oulun alapuolella ajetaan puhtailla lumisilla alustoilla? Tällöinkään kitka EI ole testien mukaan parempi, vaan yhtä hyvä kuin nykyiset uuden tyypin/lain mukaiset nastarenkaat. Kitka ei myöskään ole parempi asfaltilla millään muulla arvosteluperusteella kuin nykyisin enään marginaalisesti pienemmällä aanitasollaan. Kuitenkin esim.uusi nasta hakka7 on varsinkin hieman isommissa kokoluokissa hiljaisempi kuin usea testattu "premium" kesärengas??

                              Toisaalta, Suomessa talvisin usein ON aika ääriolosuhteet verrattuna mihin maahan maailmassa tahansa , kesäisin taas ei?
                              Last edited by Hemi; 30-09-2010, 00:15.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎