Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käyntiongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rami72
    Bimmer Rookie
    • Oct 2010
    • 68
    • Kauhajoki

    E39 käyntiongelmaa

    Ongelmana 523i:ssa, että alavääntö tuntuu voimattomalta, kiihtyy vasta 3000 kiekan jälkeen, sammuu herkästi liikkeelle lähdössä ja matala tyhjäkäynti (n. 500). Keskikulutus ollut koko ajan yli 10 l/100km. Käynnistyy hyvin, käy tasaisesti ajossa ja tyhjäkäynnillä ja ei nyi muuten kuin epämääräisen väännön/kierrosluvun vuoksi matalilla kierroksilla liikkeelle lähdettäessä ja tuntuu lähtevän huonosti ohituksiin nelos ja vitos vaihteella. Yks aamu käynnistyi huonosti, tuntui käyneen vain muutamalla pytyllä. Testeri antoi pysyvää vikaa MAP-anturiin sekä hetkellistä vikaa 1 ja 6 puolasta. Auto on ollut vasta vähän aikaa, ettei oikein tiedä kuin sen pitäisi kiihtyä/vetää kunnossa olevana.

    Onko tuo MAP-anturi sama kuin MAF-anturi? Asentaja sanoi, että toi MAP-anturi (noin 80€ osa kannen etuosassa) säätäis lämpimän ja kylmän jäähdytysveden kulkua moottoriin, ei siten pitäis olla vaikutusta käyntiin? Jos ei vaikuta käyntiin, aiheuttaako nuo puolat tuota käyntiongelmaa?
    Last edited by Rami72; 17-10-2010, 20:16.
    ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99
  • Dunky
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 4929
    • Kotka

    #2
    Originally posted by Rami72 View Post
    Ongelmana 523i:ssa, että alavääntö tuntuu voimattomalta, kiihtyy vasta 3000 kiekan jälkeen, sammuu herkästi liikkeelle lähdössä ja matala tyhjäkäynti (n. 500). Keskikulutus ollut koko ajan yli 10 l/100km. Käynnistyy hyvin, käy tasaisesti ajossa ja tyhjäkäynnillä ja ei nyi muuten kuin epämääräisen väännön/kierrosluvun vuoksi matalilla kierroksilla liikkeelle lähdettäessä ja tuntuu lähtevän huonosti ohituksiin nelos ja vitos vaihteella. Yks aamu käynnistyi huonosti, tuntui käyneen vain muutamalla pytyllä. Testeri antoi pysyvää vikaa MAP-anturiin sekä hetkellistä vikaa 1 ja 6 puolasta. Auto on ollut vasta vähän aikaa, ettei oikein tiedä kuin sen pitäisi kiihtyä/vetää kunnossa olevana.

    Onko tuo MAP-anturi sama kuin MAF-anturi? Asentaja sanoi, että toi MAP-anturi (noin 80€ osa kannen etuosassa) säätäis lämpimän ja kylmän jäähdytysveden kulkua moottoriin, ei siten pitäis olla vaikutusta käyntiin? Jos ei vaikuta käyntiin, aiheuttaako nuo puolat tuota käyntiongelmaa?
    MAP on just se mitä sulle on kerrottu, ei sama kuin MAF.
    Aloittaisin imuvuotojen etsinnällä. Hakua käyttämällä saat hyvät ohjeet tähänkin työhön.
    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

    Comment

    • Rami72
      Bimmer Rookie
      • Oct 2010
      • 68
      • Kauhajoki

      #3
      Originally posted by Dunky View Post
      MAP on just se mitä sulle on kerrottu, ei sama kuin MAF.
      Aloittaisin imuvuotojen etsinnällä. Hakua käyttämällä saat hyvät ohjeet tähänkin työhön.
      Itse mietin samaa, kun tuossa pikaisesti haulla kattelin mahdollista vikaa. Imuvuodotko ei näy testerillä?

      Venttilikansi hieman näyttäisi vuotavan oljyä, voisko olla jotain osuutta asiassa?
      ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

      Comment

      • väiski525
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2010
        • 2572
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by Rami72 View Post
        Itse mietin samaa, kun tuossa pikaisesti haulla kattelin mahdollista vikaa. Imuvuodotko ei näy testerillä?

        Venttilikansi hieman näyttäisi vuotavan oljyä, voisko olla jotain osuutta asiassa?
        ei näy testerillä (korjatkaa jos väärässä ) toki testerillä voi selvittää että onko imuvuotoja mutta ei suoraan koodia anna? livedataa seuraamalla vissii pystyy nähdä jos imuvuotoja? näin ainakin ymmärtänyt :think
        tosiaan hakua käyttämällä löytyy, mutta tarkista ainakin imuhaitariputket (ota kokonaan irti, muuten ei välttämättä näy/tunnu) ja imusarjan kumitulpat
        http://realoem.com/bmw/showparts.do?...79&hg=11&fg=40 Osat 15 ja 17 näin alkuun, ne on varmimmat imuvuotokohdat. uudet osat maksaa 50e marmorilta jos vaihtokunnossa
        - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

        - MB s205 220cdi -15
        - Volvo s80 2.5t -07
        - mb s211 280cdi -08
        - e46 320i -03
        - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
        - e46 320d Individual "m-sport" -04
        - e39 525i -01

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Ettei nyt jää epäselväksi niin kyseisessä koneessa ei ole suoranaisesta MAP anturia.
          MAP anturista puhuttaessa tarkoitetaan ilmanpaine anturia millä mitataan imusarjan ilmanpainetta ja säädetään seosta sen avulla.
          Bemarin koneissa annostelu perustuu ilmamassamittarin tietoon eikä mappiin.

          Sensijaan kyseinen koodi tarkoitti todennäköisesti sähköisesti ohjattua termostaattia (Map cooling thermostat vikakoodi). Tarkoittaa käytännössä jonkin kartan (map) mukaan säädettävää esivastusta termostaatissa joka mahdollistaa termostaatin avautumisen tietyissä tilanteissa jo ennenkuin mekaaninen avautumislämpötila olisi saavutettu.
          Kyseinen sähköisesti ohjattu termari löytyy M52TU ja M54 koneista käsittääkseni joten topicin aloittajalla on ilmeisesti 98 uudempi auto?
          Mikäli näin ei ole niin testeri millä koodit on luettu on antanut selitykseksi jotain puutaheinää
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Rami72
            Bimmer Rookie
            • Oct 2010
            • 68
            • Kauhajoki

            #6
            Originally posted by Supa View Post
            Ettei nyt jää epäselväksi niin kyseisessä koneessa ei ole suoranaisesta MAP anturia.
            MAP anturista puhuttaessa tarkoitetaan ilmanpaine anturia millä mitataan imusarjan ilmanpainetta ja säädetään seosta sen avulla.
            Bemarin koneissa annostelu perustuu ilmamassamittarin tietoon eikä mappiin.

            Sensijaan kyseinen koodi tarkoitti todennäköisesti sähköisesti ohjattua termostaattia (Map cooling thermostat vikakoodi). Tarkoittaa käytännössä jonkin kartan (map) mukaan säädettävää esivastusta termostaatissa joka mahdollistaa termostaatin avautumisen tietyissä tilanteissa jo ennenkuin mekaaninen avautumislämpötila olisi saavutettu.
            Kyseinen sähköisesti ohjattu termari löytyy M52TU ja M54 koneista käsittääkseni joten topicin aloittajalla on ilmeisesti 98 uudempi auto?
            Mikäli näin ei ole niin testeri millä koodit on luettu on antanut selitykseksi jotain puutaheinää
            Juurikin tuosta kaiketi oli kyse. Asentaja kehui, että mikäli vastus heittää totaalijumiin, saattaa rikkoa sulaketta ja sitä kautta jotain muita sähköjuttuja vai kuinka? Tuossa ei siis syy käyntiongelman?
            ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1835
              • Kotona/Poissa

              #7
              Originally posted by Rami72 View Post
              Ongelmana 523i:ssa, että alavääntö tuntuu voimattomalta, kiihtyy vasta 3000 kiekan jälkeen, sammuu herkästi liikkeelle lähdössä ja matala tyhjäkäynti (n. 500). Keskikulutus ollut koko ajan yli 10 l/100km. Käynnistyy hyvin, käy tasaisesti ajossa ja tyhjäkäynnillä ja ei nyi muuten kuin epämääräisen väännön/kierrosluvun vuoksi matalilla kierroksilla liikkeelle lähdettäessä ja tuntuu lähtevän huonosti ohituksiin nelos ja vitos vaihteella. Yks aamu käynnistyi huonosti, tuntui käyneen vain muutamalla pytyllä. Testeri antoi pysyvää vikaa MAP-anturiin sekä hetkellistä vikaa 1 ja 6 puolasta. Auto on ollut vasta vähän aikaa, ettei oikein tiedä kuin sen pitäisi kiihtyä/vetää kunnossa olevana.

              ...
              Ainakin oman E39:n (M52 koneella) alavääntö parani huomattavasti ja satunnaiset kylmän koneen tyhjäkännin hytkymiset poistui kun uusin tulpanhatut. Eli siis ne puolien alaosat, jotka tulee sytytystulppiin kiinni. Vanhat tulpanhatut oli löysät, menivät tulppiin ihan kevyesti. Uudet hatut vastaavasti taas pitää painaa ihan kunnolla ennenkuin lupsahtavat kiinni.

              Polttoaineenkulutus ei ole vielä kauheasti alentunut, kun on tullut väännön ilosta tuota kaasua annosteltua tavan takaa, kun kerran vetää nii mukavasti

              Kulutus maantiellä 8-9 l/100, seka-ajossa ehkä puoli litraa enemmän. Pelkkä kaupunkiajo 10 kahta puolta.

              Tulpanhattu maksaa n. 10-15,- kpl.
              Last edited by Havis; 18-10-2010, 08:51.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • BMW528i-84
                Bimmer Rookie
                • Dec 2005
                • 35
                • Helsinki / Tapanila

                #8
                Matala tyhjäkäynti / syy selvisi

                Lainataan topikkia, kun oireet ovat omassa 728- 6/97 lahnassa samanlaiset.
                Vikakoodit luin ja tuloksena:
                83 Kampiakselin asentoanturi ja
                1 Sytytyspuola, sylinteri 2.
                Ohjelmana Car soft.

                Kummasta aloitan uusimisen, vai onko noi todellisia vikalähteitä?

                Sen verran ehdin kokeilla, että nappasin IMM johdon irti ja auto meinasi sammua. Auto toimi moitteettomasti edelliseen käynnistykseen asti. Vedot tallessa jne.

                Tulpat vaihdettu viime huollossa 87 000 km kohdalla ja nyt mittarissa 151 000km.
                Tulpat on mallia 100 000km.

                Nyt on vikakoodit nollattu ja käynnistyksen jälkeen sama herja tuosta kampiakselin asentotunnistimesta, eli kauppaan mars?

                Haettu Merteil:stä uusi kampiakselin asentoanturi, Hellan tekemä (Made in France, 90Eur). Kone käy jälleen, kuten kuuluukin.
                Enää jäi mietityttämään: Kuka on marmoritiskillä myytävän osan valmistaja (OEM)?
                Last edited by BMW528i-84; 07-07-2011, 10:05. Reason: Vika korjattu
                728i 6/-97, 518A -78 ikuisuusprojekti,
                taas volkkari
                ex:
                528i 4/84. Tämä projekti löysi uuden jatkajan.
                520/528i -77, 525 -74, 1502 *2, volkkareita

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎