Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540i -97 Jäähdytysnesteen taso seilaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sLedge
    Bimmer Rookie
    • Apr 2010
    • 110
    • Espoo

    E39 540i -97 Jäähdytysnesteen taso seilaa

    Sellanen ongelma, että viime talvena herjas kuukauden välein liian alhaisesta jäähdytysnesteen tasosta. Lisäsin aina semmosen pari desiä. Kesällä ei sitte valittanu ollenkaan. Tänä syksynä alko taas sama ja sitten hoksasin sen ilmausruuvin siinä paisarin korkin vieressä. Nesteen pinta (koho) nousi selvästi yli täyttöaukon reunan. Aina kylmänä käytin sitä ruuvia auki ja pikkuhiljaa se nousi vähemmän ja vähemmän, kunnes asettui oikeaan kohtaan. Nyt alkanu kylmänä herjaamaan liian alhaisesta tasosta, mutta kun käyttää ilmausruuvin auki, koho asettuu oikeaan kohtaan. Mistähän ongelmasta tässä on kyse? Korkin olen vaihtanut uuteen. Ekana tuli mieleen huonosti tehty tai tekemätön ilmaus, kun autoon oli vaihdettu jäähdytysnesteet juuri ennenku ostin auton vuosi sitten. Ohjeet mulla hommaan on mutta käsittääkseni vaatis inpan tai merkkiliikkeen laitteet että pystys tekemään. Ajattelin että ilmat tulis itsekseen ulos kun tarpeeks monta kertaa aukoo sitä ruuvia keulan ollessa korkeemmalla.
    E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
    Ex E39 540i -97
  • aripaa
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 520
    • Kuhmo

    #2
    Originally posted by sLedge View Post
    Sellanen ongelma, että viime talvena herjas kuukauden välein liian alhaisesta jäähdytysnesteen tasosta. Lisäsin aina semmosen pari desiä. Kesällä ei sitte valittanu ollenkaan. Tänä syksynä alko taas sama ja sitten hoksasin sen ilmausruuvin siinä paisarin korkin vieressä. Nesteen pinta (koho) nousi selvästi yli täyttöaukon reunan. Aina kylmänä käytin sitä ruuvia auki ja pikkuhiljaa se nousi vähemmän ja vähemmän, kunnes asettui oikeaan kohtaan. Nyt alkanu kylmänä herjaamaan liian alhaisesta tasosta, mutta kun käyttää ilmausruuvin auki, koho asettuu oikeaan kohtaan. Mistähän ongelmasta tässä on kyse? Korkin olen vaihtanut uuteen. Ekana tuli mieleen huonosti tehty tai tekemätön ilmaus, kun autoon oli vaihdettu jäähdytysnesteet juuri ennenku ostin auton vuosi sitten. Ohjeet mulla hommaan on mutta käsittääkseni vaatis inpan tai merkkiliikkeen laitteet että pystys tekemään. Ajattelin että ilmat tulis itsekseen ulos kun tarpeeks monta kertaa aukoo sitä ruuvia keulan ollessa korkeemmalla.
    Eihän ilmaamiseen tarvita inpaa, vai mitä meinasit. Onko neste vuotoja jossain kun häviää nesteitä, moottorin takaosassa?
    Ext. bmw:t
    e28 518i -87
    e34 518i -92
    e39 540ia sedan 7/98
    e39 540ia sedan 9/98
    e39 540ia tour. 12/98
    E34 525i Touring 7/92

    Vikakoodien lukua/nollausta.

    e39 540 ia sedan 7/96

    Comment

    • sLedge
      Bimmer Rookie
      • Apr 2010
      • 110
      • Espoo

      #3
      Aina se koho nousee sieltä ylös kun käyttää ilmausruuvin auki. Voisko se toimia jotenki väärin? Vetäiski aina lisää ilmaa systeemiin, kun käyttää ilmausruuvin auki? Selviä vuotoja ei näy missään, ei paisarin alla, lohkojen väliin ei näe. Vesipumppu kuiva. Kesällä se ei siis vuotanu ollenkaan.

      Tississä lukee hyvin selvät ohjeet ilmaukselle ja siinä sanotaan että lämmityslaitteen piirin ilmaukseen tarvitaan DIS, jotta saadaan aktivoitua "latent heat accumulator" ja "auxiliary water pump" ilmaustilaan. Se ei vissiin oo sama asia, kuin laittaa vaan taukolämmitys päälle auton ollessa sammuksissa. Vai onko?
      E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
      Ex E39 540i -97

      Comment

      • aripaa
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 520
        • Kuhmo

        #4
        Originally posted by sLedge View Post
        Aina se koho nousee sieltä ylös kun käyttää ilmausruuvin auki. Voisko se toimia jotenki väärin? Vetäiski aina lisää ilmaa systeemiin, kun käyttää ilmausruuvin auki? Selviä vuotoja ei näy missään, ei paisarin alla, lohkojen väliin ei näe. Vesipumppu kuiva. Kesällä se ei siis vuotanu ollenkaan.

        Tississä lukee hyvin selvät ohjeet ilmaukselle ja siinä sanotaan että lämmityslaitteen piirin ilmaukseen tarvitaan DIS, jotta saadaan aktivoitua "latent heat accumulator" ja "auxiliary water pump" ilmaustilaan. Se ei vissiin oo sama asia, kuin laittaa vaan taukolämmitys päälle auton ollessa sammuksissa. Vai onko?
        Ei luultavasti.

        Onko siinä Webasto, minulla ei ole, ilmaus onnistui hyvin vaihdettuani paisarin ja m62 b44tu kyseessä.
        Ext. bmw:t
        e28 518i -87
        e34 518i -92
        e39 540ia sedan 7/98
        e39 540ia sedan 9/98
        e39 540ia tour. 12/98
        E34 525i Touring 7/92

        Vikakoodien lukua/nollausta.

        e39 540 ia sedan 7/96

        Comment

        • sLedge
          Bimmer Rookie
          • Apr 2010
          • 110
          • Espoo

          #5
          Nyt mä kokeilin ilmausta täyttöohjeen mukaan. Avasin ilmausruuvin ja paisarin korkin ja kaadoin nestettä niin paljo ku sopi. Eipä se sitte alkanu vajumaan niin puristelin letkuja ja käytin autoo hetken käynnissä. Jonku verran sain ilmaa tulemaan ulos, mutta liikaa jäi ainetta paisariin, mutta eipä tuo ainakaan alkanu höyryä pukkaamaan pellin alta vaikka kävin ajamassa testilenkin. Tuntu kuin olis antanu vähä enemmän lämmintä hyttiin
          E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
          Ex E39 540i -97

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎