Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 perän huojunta ja levottomuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NikitaT
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 426
    • Espoo

    e39 perän huojunta ja levottomuus

    Nyt kun talvi ja liukkaat kelit tuli, niin huomasin autostani vian. Eli hiemankin jos on liukasta ja vaikka ihan pieni jääpinta tiessä. Niin auton perä on ihan levoton ja noin 60km/h vauhdista ylöspäin. On ihan älyttömän hankala ajaa. Perä seilaa melkein koko ajan sivuille ja joutuu tekemään jatkuvasti korjauliikettä ratilla. Mistä ihmeestä voi johtua? renkaat on kuitenkin hyvät.

    Tätä on vaikee selittää, mutta tuntuu ihan siltä että perä olis koko ajan irti tienpinnasta.

    Autona siis e39 540 sedan.
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Mulla oli samaa vikaa, etupään nivelien vaihto auttoi.

    Eli kaikki alustan nivelet tarkistaa huolella, mieluiten vaihtaa uusiin.

    Comment

    • Bimmero
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 343
      • Harjavalta

      #3
      Mulla oli väyrysessä takapäästä "auraustanko" sökö. Oireet täsmää mutta en tiedä onko e39:ssä samanlainen akseliston rakenne, sen verran tuore itelle tuo minun toukka etten ole perehtynyt vielä.
      Mutta oli aivan tappopeli jäätyneellä asfaltilla.
      "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

      e90 335i

      Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

      Comment

      • pav
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 178
        • Varkaus

        #4
        Minulla E46:ssa vastaavaa. Samalla tuntuu että luistonesto hakkaa todella helposti päälle. Kesällä tämä oli huomattavissa myös ripeissä ohituksissa.
        Perästä ajattelin vaihtaa kaikki puslat apurungosta, mukaan lukien löysä perän poikittainen takapusla ja samalla perän etupuslat.
        Saas nähdä auttaako...

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by NikitaT View Post
          Nyt kun talvi ja liukkaat kelit tuli, niin huomasin autostani vian. Eli hiemankin jos on liukasta ja vaikka ihan pieni jääpinta tiessä. Niin auton perä on ihan levoton ja noin 60km/h vauhdista ylöspäin. On ihan älyttömän hankala ajaa. Perä seilaa melkein koko ajan sivuille ja joutuu tekemään jatkuvasti korjauliikettä ratilla. Mistä ihmeestä voi johtua? renkaat on kuitenkin hyvät.

          Tätä on vaikee selittää, mutta tuntuu ihan siltä että perä olis koko ajan irti tienpinnasta.

          Autona siis e39 540 sedan.
          Se perusvikahan on takavetoinen auto... Onko DSC päällä/toimiva ja silti se tekee tuota? Onko iskarit kunnossa? Onko renkaat oikeankokoiset?
          E39 528iA

          Comment

          • Metalgod
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2009
            • 201
            • Helsinki

            #6
            Epäilisin nivelien väljyyttä ja olisiko aurauskulmat takapäässä pielessä.
            -530dA 600 Nm
            - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              #7
              33311091422 paskana

              Comment

              • NikitaT
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2007
                • 426
                • Espoo

                #8
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Mulla oli samaa vikaa, etupään nivelien vaihto auttoi.

                Eli kaikki alustan nivelet tarkistaa huolella, mieluiten vaihtaa uusiin.
                Joo, no mulla on ainakin etupään nivelissä selvästi molemmilla puolilla löysää. Eli terävissä nypyissä kuuluu *klonk*.

                Originally posted by Bimmero View Post
                Mulla oli väyrysessä takapäästä "auraustanko" sökö. Oireet täsmää mutta en tiedä onko e39:ssä samanlainen akseliston rakenne, sen verran tuore itelle tuo minun toukka etten ole perehtynyt vielä.
                Mutta oli aivan tappopeli jäätyneellä asfaltilla.
                Mikä tää tällänen auraustanko on? ihan säädettäväkö?

                Originally posted by pav View Post
                Minulla E46:ssa vastaavaa. Samalla tuntuu että luistonesto hakkaa todella helposti päälle. Kesällä tämä oli huomattavissa myös ripeissä ohituksissa.
                Perästä ajattelin vaihtaa kaikki puslat apurungosta, mukaan lukien löysä perän poikittainen takapusla ja samalla perän etupuslat.
                Saas nähdä auttaako...
                No ite en aja luistonesto päällä ollenkaan, kun tuntuu että on vaarallisempi ajaa se päällä kun ilman. Löysin kan muutaman vanhan topiikin jossa jollakin oli vähän samantapaita ongelmaa kun mulla tässä. Siinä kans vaihdettiin nuo apurungon puslat ja kuulemma autto asiaa.

                Originally posted by TJJ View Post
                Se perusvikahan on takavetoinen auto... Onko DSC päällä/toimiva ja silti se tekee tuota? Onko iskarit kunnossa? Onko renkaat oikeankokoiset?
                DSC on ihan toimiva ja auto luistelee siitä huolimatta, oli se päällä tai pois. Iskareita en ole vielä ehtinyt tarkistamaan, mutta perstuntumalta ovat vielä hengissä.

                Originally posted by Metalgod View Post
                Epäilisin nivelien väljyyttä ja olisiko aurauskulmat takapäässä pielessä.
                Aurauskulmat kävi ihan ensimmäisenä mieleen. Täytyy ensin tarkastaa nuo takapään puslat. Jos ne on ok, niin käytän auton kulmien säädössä.

                Originally posted by nullzwei View Post
                33311091422 paskana
                Voiko tuon kumipuslan tarkastaa ihan tunkkaamalla auton ylös ja ottamalla tuon metalli suojan pois?

                Yleisesti vielä sen verran, että näitä e39 sedaneita minulla on ollut 7kpl eri konevariaatioilla ja 4 erillaisella alustalla. Tämä on ensimmäinen joka tekee tällästä, tuntuu kun takapää olis koko ajan vesiliirossa. Vähän väliä seilaa.
                Last edited by NikitaT; 03-12-2010, 18:52.

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #9
                  Jaa-a, päällepäin ne saattaa näyttää jopa ihan ehjältä, mutta lähemmässä tarkastelussa lievää väljyyttä voi olla havaittavissa. Auton alle katsottaessa tuskin onnistuu.
                  Tällä foorumilla on aihetta käsitelty useassa sadassa viestissä. Aikoinaan totesin silloisen E39 523i touringin lähtevän kuvaamallasi tavalla kuin omille teilleen, vaihdoin nuo apurungon puslat ja seilaus loppui kuin siihen.

                  Comment

                  • Dunky
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 4929
                    • Kotka

                    #10
                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Aikoinaan totesin silloisen E39 523i touringin lähtevän kuvaamallasi tavalla kuin omille teilleen, vaihdoin nuo apurungon puslat ja seilaus loppui kuin siihen.
                    Sedanin puslissa ei ole öljyä sisällä joka sieltä karkaisi... Touringissa yleisempi ongelma isot apurungon puslat kuin sedanissa.
                    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                    Comment

                    • Bimmero
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 343
                      • Harjavalta

                      #11
                      Mikä tää tällänen auraustanko on? ihan säädettäväkö?

                      Ne oli semmoset lyhyet tangot joita kääntämällä säädettiin takapään auraus. Mutta korostan nyt sitä että en tiedä onko e39:ssä vastaavia olemassa.
                      "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

                      e90 335i

                      Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

                      Comment

                      • schwarze
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 2017
                        • Kangasala

                        #12
                        E39:n Camber ja auraus ovat toki säädettävissä takana. http://www.realoem.com/bmw/showparts...24&hg=33&fg=30 pultin #7 epäkeskolla Camber ja #17 epäkeskolla auraus. Narinahelat #2 noista ekana menee takaa...Selvemmät korjatkoon
                        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                        Comment

                        • Tome
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 548
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by NikitaT View Post
                          Nyt kun talvi ja liukkaat kelit tuli, niin huomasin autostani vian. Eli hiemankin jos on liukasta ja vaikka ihan pieni jääpinta tiessä. Niin auton perä on ihan levoton ja noin 60km/h vauhdista ylöspäin. On ihan älyttömän hankala ajaa. Perä seilaa melkein koko ajan sivuille ja joutuu tekemään jatkuvasti korjauliikettä ratilla. Mistä ihmeestä voi johtua? renkaat on kuitenkin hyvät.

                          Tätä on vaikee selittää, mutta tuntuu ihan siltä että perä olis koko ajan irti tienpinnasta.

                          Autona siis e39 540 sedan.
                          Melko varmasti narinahela/helat väljät. Itsellä aivan vastaavat oireet, tuntu liukkaalla niinkuin perä karkais alta tai menis kokoajan pikkasen sladissa. Mulla oli vasen napahela niin väljä että rengas heilui pystysuunnassa varmaan sentin.Helppo testata, takakulma ylös ja heiluttelemaan. Voi käyttää jotain vipuvartta apuna jos ei voima riitä heiluttelemaan.

                          Comment

                          • NikitaT
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2007
                            • 426
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by Tome View Post
                            Melko varmasti narinahela/helat väljät. Itsellä aivan vastaavat oireet, tuntu liukkaalla niinkuin perä karkais alta tai menis kokoajan pikkasen sladissa. Mulla oli vasen napahela niin väljä että rengas heilui pystysuunnassa varmaan sentin.Helppo testata, takakulma ylös ja heiluttelemaan. Voi käyttää jotain vipuvartta apuna jos ei voima riitä heiluttelemaan.
                            Kiitoksia vastauksestasi, täytyykin testata.

                            Comment

                            • -KK-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 265

                              #15
                              Originally posted by Tome View Post
                              Melko varmasti narinahela/helat väljät. Itsellä aivan vastaavat oireet, tuntu liukkaalla niinkuin perä karkais alta tai menis kokoajan pikkasen sladissa. Mulla oli vasen napahela niin väljä että rengas heilui pystysuunnassa varmaan sentin.Helppo testata, takakulma ylös ja heiluttelemaan. Voi käyttää jotain vipuvartta apuna jos ei voima riitä heiluttelemaan.
                              Joo omassa E39 540 :ssä tuo narinahelojen vaihto paransi vakavuutta eniten. Kilsoja ei ollut mahottoman paljon, mutta oli jo aika levoton ajaa. Sen jälkeen ihan kohtuullinen taas. Katsastuksessa eivät nähneet mitään, eikä pajallakaan vaikka oli pariin kertaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎