Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 moottorin lämmöt - anturivika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    E39 moottorin lämmöt - anturivika?

    Ilmeni uusi ihmeellinen juttu noissa moottorin lämmöissä joista olen kirjoittanut E39-kysymyksiä ketjuun: mittariston piilovalikko näytti 87C, sammutin auton ja satuin samalla katsomaan mittaristoa tuossa virta-avaimen 1. asennossa: se näyttikin 95C. Laitoin taas virrat kokonaan päälle (mutta en startannut) niin lukema oli 87C ja virrat 1. asennossa oli lukema taas 95C.

    Eli mitä hittoa? Tuo lämpöanturihan on kaksiosainen, mutta miksi mittaristo vaihtaa anturia tuossa vaiheessa? Onko alempi lukema DME:ltä ja korkeampi mittaristolle tulevasta signaalista? Älyääkö tuo, että DME:n virrat katkesi 1. asennossa ja vaihtaa siksi anturia?

    Voisiko joku tutkia omasta autostaan onko noissa lukemissa eroa. Kai ne kuitenkin pitäisi samanlaiset olla?

    Inpa ilmeisesti ei näytä tuota toista arvoa. Ainakin kun eilen testasin, oli sen näyttämä arvo sama kuin tuo 2. asennon arvo. Hmm.. vai pitäisikö se toinen arvo katsoakin mittaristolta eikä moottorinohjauksesta..?
    Last edited by TJJ; 31-12-2010, 17:51.
    E39 528iA
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Testasin moottorin jäähdyttyä ja lukemissa oli 1 asteen ero 44 vs. 45C eli virhe kasvaa selvästi suuremmissa lämpötiloissa.

    Tutkikaa nyt joku muukin noita piilovalikon näyttöjä.. Tässä on sellainen mielenkiintoinen juttu, että M52TU ja M54 moottoreissa moottorinohjaus säätää lämmitettävän termostaatin avulla lämpöjä alas kun moottorista otetaan tehoja ja nythän tuo ei kai säädä niitä oikeasti riittävän alas. Joten tuleekohan minun autosta pysyvästi hurjan tehokas kun vaihdan tuon anturin...?
    E39 528iA

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1321
      • Tornio

      #3
      jännite taso ??

      Originally posted by TJJ View Post
      Ilmeni uusi ihmeellinen juttu noissa moottorin lämmöissä joista olen kirjoittanut E39-kysymyksiä ketjuun: mittariston piilovalikko näytti 87C, sammutin auton ja satuin samalla katsomaan mittaristoa tuossa virta-avaimen 1. asennossa: se näyttikin 95C. Laitoin taas virrat kokonaan päälle (mutta en startannut) niin lukema oli 87C ja virrat 1. asennossa oli lukema taas 95C.

      Eli mitä hittoa? Tuo lämpöanturihan on kaksiosainen, mutta miksi mittaristo vaihtaa anturia tuossa vaiheessa? Onko alempi lukema DME:ltä ja korkeampi mittaristolle tulevasta signaalista? Älyääkö tuo, että DME:n virrat katkesi 1. asennossa ja vaihtaa siksi anturia?

      Voisiko joku tutkia omasta autostaan onko noissa lukemissa eroa. Kai ne kuitenkin pitäisi samanlaiset olla?

      Inpa ilmeisesti ei näytä tuota toista arvoa. Ainakin kun eilen testasin, oli sen näyttämä arvo sama kuin tuo 2. asennon arvo. Hmm.. vai pitäisikö se toinen arvo katsoakin mittaristolta eikä moottorinohjauksesta..?
      Tuskin se nyt kytkentöjä kuitenkaan vaihtaa. Toinen anturi menee DME:lle ja toinen IKE :lle
      Testaappas jännitemittarin kanssa eli katso jännite taso 1 asennossa ja virrat päällä
      paljonko akkujännite eroaa ??
      seuraavaksi ulkopuolinen laturi kiinni jotta jännite pysyy esim. 13,5v :ssa ja tee
      sama prosessi uudelleen.
      Vieläkö heittää lämpötilat ??
      Eli arvaukseni on että jännite taso hiukan muuttuu tuossa virrat päällä virrat pois
      tilanteessa ja siitä tulisi tuo asteiden ero. Olisiko uskottava selitys ??
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by e46touring View Post
        Tuskin se nyt kytkentöjä kuitenkaan vaihtaa. Toinen anturi menee DME:lle ja toinen IKE :lle
        Testaappas jännitemittarin kanssa eli katso jännite taso 1 asennossa ja virrat päällä
        paljonko akkujännite eroaa ??
        seuraavaksi ulkopuolinen laturi kiinni jotta jännite pysyy esim. 13,5v :ssa ja tee
        sama prosessi uudelleen.
        Vieläkö heittää lämpötilat ??
        Eli arvaukseni on että jännite taso hiukan muuttuu tuossa virrat päällä virrat pois
        tilanteessa ja siitä tulisi tuo asteiden ero. Olisiko uskottava selitys ??
        Hyvä selitys ja melkein jo aloin uskomaan tuohon.. Mutta: jos virta-avain on 2. asennossa, on akkujännite vielä alempi kuin 1. asennossa. Kuitenkin lämpötila oli 2. asennossa ja auto käynnissä sama, niissähän pitäisi olla olla selvä ero? Mutta täytyypä silti testata laturilla/virtalähteellä. WDS:ää kun katsoo, niin tuo DME:ltä anturille tuleva jännitelinja näyttäisi olevan 5V, joten se lienee reguloitu.
        E39 528iA

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Nyt tuli uusi ennätys noissa eroissa: auto käynnissä 81C, virta-avain 1. asennossa 95C. Ota tuosta sitten selvä kumpi on oikea arvo..

          Muiden autojen piilovalikon arvoja kaivataan yhä.
          E39 528iA

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3019
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by TJJ View Post
            Nyt tuli uusi ennätys noissa eroissa: auto käynnissä 81C, virta-avain 1. asennossa 95C. Ota tuosta sitten selvä kumpi on oikea arvo..

            Muiden autojen piilovalikon arvoja kaivataan yhä.
            Laskeeko sulla lämpötila useita asteita saman tien kun moottorin käynnistää? Vähän vastaavaan törmäsin itsekin kun lämpötiloja viikko sitten tutkin. Lämmöt olivat 92 astetta kun ajoin tankkaamaan. Sammutin auton ja kun tankkauksen jälkeen laitoin virrat päälle oli lämpötila 98 astetta. Laitoin auton käyntiin ja lämpötila laski nopeasti noin 85 asteeseen. Itse kuvittelin tämän silloin johtuvan nestekierron loppumisesta ja sen takia lämmöt nousisivat, mutta ilmeisesti kyse on jostain muusta.

            Alkaakohan jäähdyttimen kyljessä oleva kiertovesipumppu pyörimään kun avain on 2. asennossa? Tosin vaikka pyörisi niin olisiko noin pienellä pumpulla niin iso virtaus, että saisi välittömästi lämmöt laskemaan ja taitaahan tuossa olla vielä termostaattikin välissä...
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by markok View Post
              Laskeeko sulla lämpötila useita asteita saman tien kun moottorin käynnistää? Vähän vastaavaan törmäsin itsekin kun lämpötiloja viikko sitten tutkin. Lämmöt olivat 92 astetta kun ajoin tankkaamaan. Sammutin auton ja kun tankkauksen jälkeen laitoin virrat päälle oli lämpötila 98 astetta. Laitoin auton käyntiin ja lämpötila laski nopeasti noin 85 asteeseen. Itse kuvittelin tämän silloin johtuvan nestekierron loppumisesta ja sen takia lämmöt nousisivat, mutta ilmeisesti kyse on jostain muusta.

              Alkaakohan jäähdyttimen kyljessä oleva kiertovesipumppu pyörimään kun avain on 2. asennossa? Tosin vaikka pyörisi niin olisiko noin pienellä pumpulla niin iso virtaus, että saisi välittömästi lämmöt laskemaan ja taitaahan tuossa olla vielä termostaattikin välissä...
              En ole huomannut käynnistyksessä lämpötilan laskua. Mutta termostaatti on 97C, joten jospa se aukesi sinulla juuri tuolloin ja siksi lämmöt putosi noin paljon. Vai oliko sinullakin avain ensin 1. asennossa ja siksi lämmöt oli toiset kuin moottori käynnissä?

              Ei tuo lasku voi pumpusta johtua sillä mittarin arvo muuttuu heti kun avain on käännetty 2. asennosta 1. asentoon ja sama juttu toiseen suuntaan.

              Tutkipa mitä sinulla tapahtuu. Tosin en tiedä onko tuon toiminnassa eroa jos on iso ajotietokone vs. pieni.

              Minä vaan nyt mietin tässä sitä, että jos tuo systeemi pitää nyt koneen lämmöt liian korkealla silloinkin kun halutaan maksimitehot, niin silloin ajoitusta muutetaan löysemmille arvoille ja väännöt vähenee. Jospa tämä onkin se vika joka korjaamalla saadaan autoon se hurja potku kokoajan päälle...? Uusi anturi on tilattu ja jäähdyttimen ulostulon anturi myös. Tuon lohkossa olevan anturin vaihtaminen ei näytä kovin hauskalta hommalta, se on imusarjan alla tosi ahtaassa paikassa.
              E39 528iA

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3019
                • Kuopio

                #8
                Nyt tuli paremmin kateltua miten omassa lämpötilan näyttö käyttäytyy ja ei siinä noin isoa heittoa ole kuin sinulla. Joka kerta lukema muuttuu yhden asteen kun käyttää avainta 1. ja 2. asennon välillä. Tarkastin asian kun moottorin lämpötila oli 75 astetta ja 92 astetta. Molemmilla kerroilla sama asteen muutos.

                On muuten harvinaisen ärsyttävä kun tuossa minun mittaristossa salavalikon lukko menee päälle joka kerta kun auton sammuttaa. Aina joutuu avamaan uudestaan.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7395
                  • Oulu

                  #9
                  Ei nyt ole oma auto käytössä että voisin tätä testailla, mutta sen mitä nyt joskus olen kattellut lämpöjä auto käynnissä ja sitten taas virta-avain 1. asennossa niin ei ole koskaan sattunut silmään että mitään isompaa muutosta olisi. Tämä pitää nyt toki tsekata tarkemmin heti kun taas kotiudun tuossa viimeistään kuukauden päästä. Siihen mennessä tosin TJJ on varmaan jo saanut anturit vaihdettua...
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by markok View Post
                    Nyt tuli paremmin kateltua miten omassa lämpötilan näyttö käyttäytyy ja ei siinä noin isoa heittoa ole kuin sinulla. Joka kerta lukema muuttuu yhden asteen kun käyttää avainta 1. ja 2. asennon välillä. Tarkastin asian kun moottorin lämpötila oli 75 astetta ja 92 astetta. Molemmilla kerroilla sama asteen muutos.
                    Minä tutkin taas Inpalla ja tuo lukema tosiaan on selvästi alempi kuin mitkä lämmöt oikeasti taitaa olla. Siis jos vertaa sitä öljyn lämpöihin, niin ne oli 82C ja DME ilmoitti jäähdytysnesteen lämmöksi 74C, kuitenkin avaimen 1. asento näytti piilovalikossa 85C eli se lienee oikea arvo. Inpasta en tuota 85C arvoa löytynyt, mittaristossa oli vain analoginen palkki/desimaaliarvo.

                    Mutta kyllä minusta tuntuu siltä, että mittaristo tosiaan vaihtaa anturia tuossa kohdassa, olisiko tuo ihan tahallaan tehtykin tuon anturin kunnon tutkimista varten. Piilovalikostahan ei taida virallisia dokumentteja löytyä? Asianhan voisi varmistaa jos ottaisi anturin piuhat vuorotellen irti ja testaisi lukemat avaimen eri asennoissa.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • TKGL
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2009
                      • 260
                      • Tampere

                      #11
                      Oma M54B30 näyttää iBUS väylästä luetuksi lämmöksi (Intravee II navin näytöllä) 103 astetta maantieajossa. Tuo on ilmeisesti sama arvo joka näkyy salavalikossa. En ole tutkinut. Katson huomenna.

                      Lyhyessä kaupunkiajossa ei noin korkeaksi nouse. Lämpö on sama kesällä ja talvella.

                      Onko mielestänne tollaset 100+ asteet liian korkeita? Systeemin kiehumispiste kuitenkin taitaa olla lähempänä 150 astetta. Itse en ole ollut siitä niin huolestunut, koska mitään oireita tuo ei ole aiheuttanut. Olen vaan ihmetellyt, että muilla ei noin korkeita lämpöjä tunnu olevan.

                      Muistaakseni bemarin viisarihan on keskellä lämpöjen ollessa 75-115. Eli kait se tuon 103 kestää kevyesti. Onpahan talvella ainakin lämmin. Ja lämpee muuten nopeesti

                      EDIT: Ainakin E85 M54 termostaatti aukeaa juurikin tuossa 103 asteen lämpötilassa. Lähde: http://www.bmwclub.lv/files/04b_MS45_DME_Part_3.pdf

                      Taitaa siis olla ihan normaalia. En muuten huomannut mitään eroa lämpötilassa avaimen ollessa 1 tai 2 asennossa, kun äsken pihalla testasin.
                      Last edited by TKGL; 28-12-2010, 21:29.

                      Comment

                      • Jakuza
                        BTCF Member
                        • Nov 2006
                        • 516
                        • Brisbane

                        #12
                        Originally posted by TKGL View Post
                        Oma M54B30 näyttää iBUS väylästä luetuksi lämmöksi (Intravee II navin näytöllä) 103 astetta maantieajossa. Tuo on ilmeisesti sama arvo joka näkyy salavalikossa. En ole tutkinut. Katson huomenna.

                        Lyhyessä kaupunkiajossa ei noin korkeaksi nouse. Lämpö on sama kesällä ja talvella.

                        Onko mielestänne tollaset 100+ asteet liian korkeita? Systeemin kiehumispiste kuitenkin taitaa olla lähempänä 150 astetta. Itse en ole ollut siitä niin huolestunut, koska mitään oireita tuo ei ole aiheuttanut. Olen vaan ihmetellyt, että muilla ei noin korkeita lämpöjä tunnu olevan.

                        Muistaakseni bemarin viisarihan on keskellä lämpöjen ollessa 75-115. Eli kait se tuon 103 kestää kevyesti. Onpahan talvella ainakin lämmin. Ja lämpee muuten nopeesti
                        Itsellä ainakin kun kesällä tutkailin niin tyhjäkäynnillä lämpösenä päivänä saattoi nousta jopa ~110C ennenkuin alkoi laskemaan. Normaalisti kesällä rauhallisesti ajellessa ollut siinä 105C tuntumassa.
                        Nyt talvella on pysynyt ~95C kun vaihdoin termostaatin (vanha ei sulkeutunut kunnolla).
                        Saa nähdä mitä lämmöt näyttävät kesällä, eli jumittiko vanha termostaatti toiseenkin suuntaan eli ei olisi auennut kunnolla?

                        Nämä siis salavalikosta auto käynnissä.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          M54:ssäkin on sama 97C termostaatti kuin M52TU:ssa joten nuo yli 100C lämmöt kuulostaa korkeilta. Näissähän on systeemi joka köröttelyssä nostaa lämpöjä ja säästää siten bensaa, mutta en tajua miten se niitä yli tuon 97C voisi nostaa?

                          Katsokaapa tekin tuo piilovalikon arvo avaimen 1. asennossa ja vertailkaa 2. asennon arvoon.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Jakuza
                            BTCF Member
                            • Nov 2006
                            • 516
                            • Brisbane

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            M54:ssäkin on sama 97C termostaatti kuin M52TU:ssa joten nuo yli 100C lämmöt kuulostaa korkeilta. Näissähän on systeemi joka köröttelyssä nostaa lämpöjä ja säästää siten bensaa, mutta en tajua miten se niitä yli tuon 97C voisi nostaa?

                            Katsokaapa tekin tuo piilovalikon arvo avaimen 1. asennossa ja vertailkaa 2. asennon arvoon.
                            Eihän sen pitäisi yli 97C:n nostaakkaan, vaan ainoastaan laskea lämpöä rasituksessa vastuksen avulla. Mutta salavalikon mukaan tosiaan itselläni piti ainakin kesällä 105 asteessa keskimäärin. Johtuuko sitten juuri tuosta väsähtäneestä termostaatista?

                            Mutta pitääpä joo katsoa tuota lämpötilaa 1 ja 2 asennossa kun ehtii.

                            Comment

                            • TKGL
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2009
                              • 260
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by TJJ View Post
                              M54:ssäkin on sama 97C termostaatti kuin M52TU:ssa joten nuo yli 100C lämmöt kuulostaa korkeilta. Näissähän on systeemi joka köröttelyssä nostaa lämpöjä ja säästää siten bensaa, mutta en tajua miten se niitä yli tuon 97C voisi nostaa?

                              Katsokaapa tekin tuo piilovalikon arvo avaimen 1. asennossa ja vertailkaa 2. asennon arvoon.
                              Onko suomiautoissa eri termarit kuin maailmalla? Olen kyllä paljon kuullut puhetta noista 97C termareista, mutta vähintään yhtä pajon on juttua tosta 103C:stä kun googlettaa. Esim: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...=432457&page=2

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎