Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 moottorin lämmöt - anturivika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by TKGL View Post
    Onko suomiautoissa eri termarit kuin maailmalla? Olen kyllä paljon kuullut puhetta noista 97C termareista, mutta vähintään yhtä pajon on juttua tosta 103C:stä kun googlettaa. Esim: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...=432457&page=2
    Eipä ole Suomitermostaattia Mutta jenkkiautoihin on eri osanumero M54:n termostaatissa kuin mikä Euroopassa. Tiedä sitten onko ero lämpötilassa vai pelkästään jossain leimassa tms. jonka joku jenkkimääräys vaatii.

    Mutta eikö tuo 103C ole M62 (V8) moottorin lämpötila? Siitähän tuossa linkin keskustelussa ainakin alussa puhutaan ja sitten sotketaan siihen M54 110C lämpötiloilla (jotka muuten taitaa perustua BMW:n dokumentissa olleen esimerkkikaavion väärään tulkintaan). Täytyy vielä lukea tuo tarkemmin.
    E39 528iA

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7395
      • Oulu

      #17
      Originally posted by TJJ View Post
      Mutta eikö tuo 103C ole M62 (V8) moottorin lämpötila?
      Eikös toi 103 astetta ollu kuitenkin ihan selkeästi tuossa E85 M54:n PDF-dokkarissa sivulla 19 (http://www.bmwclub.lv/files/04b_MS45_DME_Part_3.pdf) mainittu? Vai tarkoititko että M54B30-kone ois eri spekseillä E39:ssä ja E85:ssä tässä suhteessa? No oli miten oli niin M52TU taitaa erota M54B30:sta tässä asiassa kuitenkin.
      Last edited by Petri.Kekkonen; 28-12-2010, 23:35.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Eikös toi 103 astetta ollu kuitenkin ihan selkeästi tuossa E85 M54:n PDF-dokkarissa sivulla 19 (http://www.bmwclub.lv/files/04b_MS45_DME_Part_3.pdf) mainittu? Vai tarkoititko että M54B30-kone ois eri spekseillä E39:ssä ja E85:ssä tässä suhteessa? No oli miten oli niin M52TU taitaa erota M54B30:sta tässä asiassa kuitenkin.
        Joo, otapa tuosta selvä sillä E85:ssä kuitenkin on saman osanumeroinen 97C termostaatti mikä on E39:n M52TU ja M54 koneissa.
        E39 528iA

        Comment

        • Jakuza
          BTCF Member
          • Nov 2006
          • 516
          • Brisbane

          #19
          Originally posted by TJJ View Post

          Katsokaapa tekin tuo piilovalikon arvo avaimen 1. asennossa ja vertailkaa 2. asennon arvoon.
          Itsellä 2 asennossa 73C-> 1. asennossa 71C. Ainakin tässä lämpötilassa ero 2 astetta, mutta päinvastoin kuin TJJ:llä.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by Jakuza View Post
            Itsellä 2 asennossa 73C-> 1. asennossa 71C. Ainakin tässä lämpötilassa ero 2 astetta, mutta päinvastoin kuin TJJ:llä.
            Katsopa vielä uudestaan kun lämmöt ovat ylempänä, ero voi vielä kasvaa. Jospa nuo sinun aikaisemmat 105-110 lämmöt ovatkin anturiviasta johtuvia eikä todellisia arvoja?
            E39 528iA

            Comment

            • Jakuza
              BTCF Member
              • Nov 2006
              • 516
              • Brisbane

              #21
              Originally posted by TJJ View Post
              Katsopa vielä uudestaan kun lämmöt ovat ylempänä, ero voi vielä kasvaa. Jospa nuo sinun aikaisemmat 105-110 lämmöt ovatkin anturiviasta johtuvia eikä todellisia arvoja?
              No nyt 95 astetta ja virhe 0 astetta, kuten myös 80 asteessa. Ero edelliseen kokeiluun se että autolla ei ajettu vaan se lämpesi paikallaan tyhjäkäynnillä.
              Voisiko ajoviimalla olla tekemistä eron kanssa? Ero suurempi kun autolla ajetaan tai on ajettu?
              Millä tavalla tämä lämpöanturi on kaksiosainen?

              Ja vielä:
              Kuuluukos muuten ylävesiletkun olla lämmin ennen kuin termostaatti on auennut, eli kun lämmöt vasta noin 70-80? Vai falskaako mulla uusikin Behrin termari? Auto meinaan lämpeni taas kummallisen huonosti aamulla..

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by Jakuza View Post
                No nyt 95 astetta ja virhe 0 astetta, kuten myös 80 asteessa. Ero edelliseen kokeiluun se että autolla ei ajettu vaan se lämpesi paikallaan tyhjäkäynnillä.
                Voisiko ajoviimalla olla tekemistä eron kanssa? Ero suurempi kun autolla ajetaan tai on ajettu?
                Millä tavalla tämä lämpöanturi on kaksiosainen?

                Ja vielä:
                Kuuluukos muuten ylävesiletkun olla lämmin ennen kuin termostaatti on auennut, eli kun lämmöt vasta noin 70-80? Vai falskaako mulla uusikin Behrin termari? Auto meinaan lämpeni taas kummallisen huonosti aamulla..
                Outo juttu, ei tosiaan ole varmuutta mikä se toinen arvo on. Mutta sylinterin kannessa olevassa anturissa siis on kaksi lämpöanturia ja siitä lähtee 4 johtoa. Kaksi johtoa menee moottorinohjaukselle ja kaksi menee mittaristolle (sille viisarinäytölle).

                Piilovalikko näyttää avaimen 2. asennossa ja auto käynnissä tuon moottorinohjaukselle menevän arvon mutta se on arvoitus mitä se näyttää tuossa 1. asennossa siis onko se tuosta viisarimittarille menevästä anturista muunnettu arvo vai joku ihan muu.

                Ihme idea sinänsä laittaa kaksi anturia ja kytkeä ne noin. Tuo kuitenkin on kohtuullisen kriittinen paikka joten eikö ne pitäisi olla kytketty johonkin vertailupiiriin joka ilmoittaa virheestä jos arvot eroavat toisistaan? Nythän mittari voi näyttää keskikohtaa ja lämmöt olla missä sattuu, ainakin teoriassa. Toki tuossa on muita suojauksia tuon varalle.

                Jos nyt olen asian oikein tulkinnut, niin M52TU ja M54 moottoreissa termostaatti/jäähdytys toimii toisinpäin kuin yleensä joten ylävesiletkun kuuluu ollakin lämmin.
                E39 528iA

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Tänään tuo näytti 2. asennossa 92C ja 1. asennossa 93C. Otapa tästäkin nyt selvä. Jospa tuossa onkin vikaa johdossa tai hapettuma liittimessä.

                  Uusi anturi saapui, joten katsotaan miten käy, siis onnistuuko sen vaihto ilman imusarjan irrotusta. Sitä hommaa en kyllä haluaisi tehdä.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3019
                    • Kuopio

                    #24
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Tänään tuo näytti 2. asennossa 92C ja 1. asennossa 93C. Otapa tästäkin nyt selvä. Jospa tuossa onkin vikaa johdossa tai hapettuma liittimessä.

                    Uusi anturi saapui, joten katsotaan miten käy, siis onnistuuko sen vaihto ilman imusarjan irrotusta. Sitä hommaa en kyllä haluaisi tehdä.
                    Onko näissä sun kokeissa aina kulunut sammutuksesta suunnilleen sama aika? Tuli vaan mieleen, kun joskus linkitit johonkin muuhun topicciin kuvan jäähdytysjärjestelmästä ja siellähän on se toinen anturi jäähdyttimen jälkeen. JOS nyt toinen arvo olisi kokonaan toiselta anturilta niin sehän selittäisi eron. Heti ajon jälkeen lämpötilat olisivat hyvin lähellä toisiaan ja kun hetken odottaa niin jäähdyttimen jälkeinen lämpötila varmasti laskee paljon nopeammin kuin moottorin lämpötila. Nämä minun tarkastamat arvot on heti moottorin sammuttamisen jälkeen missä eroa ei ole kuin yksi aste.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by markok View Post
                      Onko näissä sun kokeissa aina kulunut sammutuksesta suunnilleen sama aika? Tuli vaan mieleen, kun joskus linkitit johonkin muuhun topicciin kuvan jäähdytysjärjestelmästä ja siellähän on se toinen anturi jäähdyttimen jälkeen. JOS nyt toinen arvo olisi kokonaan toiselta anturilta niin sehän selittäisi eron. Heti ajon jälkeen lämpötilat olisivat hyvin lähellä toisiaan ja kun hetken odottaa niin jäähdyttimen jälkeinen lämpötila varmasti laskee paljon nopeammin kuin moottorin lämpötila. Nämä minun tarkastamat arvot on heti moottorin sammuttamisen jälkeen missä eroa ei ole kuin yksi aste.
                      On noita lämpöjä tullut tutkittua 15 min sammutuksen jälkeenkin. Mutta tämän päivän 1 asteen ero oli heti ajon jälkeen mutta myös nuo 81C vs. 95C arvot on tullut heti ajon jälkeen. Melkoinen mysteeri..

                      Inpalla näkee tuon jäähdyttimen jälkeisen anturin lämmön eikä se ollut lähelläkään tuota 1. asennon arvoa. Eikä myöskään öljyn lämpötila ollut se 1. asennon arvo. Eikä se ollut myöskään lämmityslaitteen kennon lämpötila.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Otin liittimen irti tuosta anturista ja nyt 2. asento näyttää -128C ja 1. asento -30C. Eli kyllä nuo molemmat lämmöt tulee tuon saman anturin eri tunnistimista ja mittariston piilovalikko tosiaan vaihtaa eri anturille 1. asennossa.

                        Nyt sitten kun saisi vielä tuon anturin irti ja uuden tilalle...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Nyt on moottorin anturi vaihdettu, jäähdyttimen alaletkun anturia en vielä vaihtanut.

                          Ja kas kummaa, lämmöt oli nyt piilovalikossa 95C, ne nousi välillä 98C asti mutta tuo 95C näytti olevan se missä ne useimmiten oli. Kiihdytyksessä (ei kunnollisessa liukkaan tien takia) lämmöt putosi 91C eli tuokin toimii kuten pitää.

                          Nyt avaimen 2. asennon ja 1. asennon eroa on 1 aste tai ei lainkaan eroa, ilmeisesti tuo riippuu arvot pyöristymisestä lähimpään tasalukuun.

                          Anturin vaihto oli oikeastaan helppo juttu: kuskin puoleinen raitisilmakotelo ja tulipeltiin menevä putki irti, moottorin päältä suojamuovi pois (ei ehkä ole pakko ottaa irti) ja sitten kurkottaa anturille, liitin lähtee irti vetämällä. Anturin saa irti 22mm lenkkiavaimella, avaimen varsi pitää katkaista sopivan pituiseksi. Eniten meni aikaa liittimen takaisinlaitossa, olisi pitänyt tehdä maalitussilla merkit missä asennossa liitin menee kiinni.

                          Jos on tehnyt vaikkapa huohotinremontin, niin tämä ei ole mitään siihen verrattuna. En tajua jenkkien juttuja, että tuo on mahdoton vaihtaa ilman imusarjan irrotusta.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3019
                            • Kuopio

                            #28
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Nyt on moottorin anturi vaihdettu, jäähdyttimen alaletkun anturia en vielä vaihtanut.

                            Ja kas kummaa, lämmöt oli nyt piilovalikossa 95C, ne nousi välillä 98C asti mutta tuo 95C näytti olevan se missä ne useimmiten oli. Kiihdytyksessä (ei kunnollisessa liukkaan tien takia) lämmöt putosi 91C eli tuokin toimii kuten pitää.

                            Nyt avaimen 2. asennon ja 1. asennon eroa on 1 aste tai ei lainkaan eroa, ilmeisesti tuo riippuu arvot pyöristymisestä lähimpään tasalukuun.

                            Anturin vaihto oli oikeastaan helppo juttu: kuskin puoleinen raitisilmakotelo ja tulipeltiin menevä putki irti, moottorin päältä suojamuovi pois (ei ehkä ole pakko ottaa irti) ja sitten kurkottaa anturille, liitin lähtee irti vetämällä. Anturin saa irti 22mm lenkkiavaimella, avaimen varsi pitää katkaista sopivan pituiseksi. Eniten meni aikaa liittimen takaisinlaitossa, olisi pitänyt tehdä maalitussilla merkit missä asennossa liitin menee kiinni.

                            Jos on tehnyt vaikkapa huohotinremontin, niin tämä ei ole mitään siihen verrattuna. En tajua jenkkien juttuja, että tuo on mahdoton vaihtaa ilman imusarjan irrotusta.
                            Hyvä jos ei ollut turha vaihto. Kerrohan vielä joskus tuliko niitä kaivattuja tehoja lisää kun pääset kunnolla testaamaan.

                            Olikos tuo anturi suoraan vesitilassa eli tuliko nesteitä ulos kun otit anturin irti?
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by markok View Post
                              Olikos tuo anturi suoraan vesitilassa eli tuliko nesteitä ulos kun otit anturin irti?
                              On se sylinterikannen vesitilassa mutta eipä sieltä paljon nesteitä tullut, ei siis tapahtunut mitään "vesihana auki" ilmiötä...

                              Tuo sama anturi on muuten kaikissa E39:ssä ja monissa muissakin malleissa, joten muidenkin kannattaisi tutkia piilovalikon näytön erot avaimen 1. ja 2. asennossa.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎