Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 ihmeellinen käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne1974
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 405
    • Kuopio

    e39 ihmeellinen käyntihäiriö

    Elikkä näin... Kun auton käynnistää autohalli lämmöstä (n.15 astetta) ja ajaa tyhjäkäynnillä autoa eteenpäin auto kulkee ok, mutta kun painan kytkintä alkaa tyhjäkäynti notkumaan.. (500-1500) välillä.
    Ja jos painan vain hiukan kaasua niin moottori alkaa käymään tosi epätasaisesti rynkyttämällä, eli kaasua vain sen verran että kierrokset nousee hiukan yli tyhjäkäynnin..
    Moottorin lämmetessä oireet häviää.
    Marmorin asentaja epäili alipainevuotoja, mutta kaikki mahdollinen on uusittu ja en jaksa uskoa siihen. Toisena vaihtoehtona oli vanoksen solenoidi venttiili.. Aika hintava osa sekin.. Itse epäilin tyhjäkäynti moottoria tai vanoksen tiivisteitä, mutta mistäpä tuon tietää... Tyhjäkäyntimoottori on puhdistettu useaan otteeseen. Eli jos tää kuulosti tutulta, niin anna vinkkiä mistä vika löytyi.

    Moottorihan oli m52b28TU

    -Janne-
    Last edited by janne1974; 12-01-2011, 20:29. Reason: moottorin malli
    -Janne-

    F10 535iX sedan -11
    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
    ex. E39 528i touring -99
    ex. E36 325ia coupe -93
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Vikakoodit luettu? Anturivika mahdollinen (2kpl nokan antureita moottorissa), mites noi vanoksen tiivisteet? Haulla löytyy lisätietoa niistä tiivisteistä.

    Comment

    • Ripattila
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 389
      • Wonderland

      #3
      Itellä oli e36 328 samallainen, mut lämpimällä koneella. Ja känti puuroitui niin pahaksi, että piti startata uusiksi. Vikana nokka-akselin pakopuolen anturi.

      Edellisessä e39 hallista käynnistettäessä rynkytti tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla hieman, mutta lopetti kierrosten noustessa ja koneen lämmetessä. Silloinkin vikana nokka-akselin pakopuolen anturi.
      E39 523iA Touring
      E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

      Comment

      • ongelmalapsi
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1063
        • Hämeenlinna

        #4
        nokan anturi
        alipainevuodot
        lämpötilaanturi
        imusarjantiivisteet

        Aloita noista, vuodot löytyy helpoiten puhdistus sprayllä
        -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
        -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
        -Voimaa.com Ohjelmoinnit
        -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
        -Ilmastointi huolto alkaen 69€
        Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
        GMC Topkick C6500 rollback -95
        Ford F-350 4X4 Wrecker -97
        E46 330xiA -02
        Chrysler neon -99

        Comment

        • janne1974
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 405
          • Kuopio

          #5
          Imusarjan kaikki letkut + tiivisteet on juuri uusittu. Vikakoodeja tuli ennen imusarjan irroitusta molemmista lambdoista, mutta ne kuulemma tuleekin silloin kun on imuvuotoja. Ja kerran antoi jopa kaasuläpän potikaltakin vikakoodin.. silloin auto sai kenkää oikein kunnolla.. (olipa nolo heittäytyä heti tien sivuun ) tuo tapahtui ennen tiivisteiden vaihtoa..
          Nyt en ole lukenut koodeja ja siitä kaiketi pitää lähteä etenemään. Eikös tuossa TU koneessa ole harvinaisempia nuo nokan anturiviat?? Vaikka eipä se siihen katso etteikö vika olisi siinäkin..
          Nooh pitänee jatkaa tutkimuksia heti kun saa järjestettyä aikaa moiseen..

          -Janne-
          Last edited by janne1974; 14-01-2011, 19:18.
          -Janne-

          F10 535iX sedan -11
          ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
          ex. E39 528i touring -99
          ex. E36 325ia coupe -93

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by janne1974 View Post
            Imusarjan kaikki letkut + tiivisteet on juuri uusittu. Vikakoodeja tuli ennen imusarjan irroitusta molemmista lambdoista, mutta ne kuulemma tuleekin silloin kun on imuvuotoja. Ja kerran antoi jopa kaasuläpän potikaltakin vikakoodin.. silloin auto sai kenkää oikein kunnolla.. (olipa nolo heittäytyä heti tien sivuun ) tuo tapahtui ennen tiivisteiden vaihtoa..
            Nyt en ole lukenut koodeja ja siitä kaiketi pitää lähteä etenemään. Eikös tuossa TU koneessa ole harvinaisempia nuo nokan anturiviat?? Vaikka eipä se siihen katso etteikö vika olisi siinäkin..
            Nooh pitänee jatkaa tutkimuksia heti kun saa järjestettyä aikaa moiseen..

            -Janne-
            TU moottorissa on nimenomaan yleisempiä nuo nokkien asentotunnistinviat, koska niitä on kaksi. Kampiakselin asentotunnistinongelmia puolestaan Tu moottoreissa ei enään ole.
            Sytyttääkö nyt moottorin vikavaloa?
            Jos sytyttää, niin kyseessä on 100% varmasti imuvuoto jota vain ei ole vielä paikallistettu(samalla toki muistiin jää mm.lambdaherjat)?
            Jos ei sytytä valoa, on vika jommassa kummassa nokan asentotunnistimessa.

            Comment

            • jouskari318is
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 215
              • Tampere

              #7
              käyntihäiriö täälläkin

              Mulla ilmaantui eilen tällaista ongelmaa, kyseessä vm 2000 523i m52b25tu moottorilla.

              Auto käynnistyy hyvin ja aluksi käy tyhjäkäyntiäkin hyvin. Toimii aika samalla tavalla kylmänä tai lämpimänä.

              Kun hetken ajelee ja pysähtyy valoihin, niin että joutuu käyttämään pidempään tyhjäkäyntiä, kierrokset laskee ehkä hieman normaalia alemmaksi ja moottori ei käy tasaisesti, vaan tutisee. Pahimmillaan tuon jatkuessa syttyy myös moottorin vikavalo. Tästä huolimatta auto toimii ajossa mielestäni normaalisti, eli ei nyi kiihdytyksessä tms.

              Olen nyt pariin otteeseen ottanut vikakoodit tuollaisella B100 mittarilla, ja toistanut pari kertaa seuraavat (tai ainakin jotkin näistä) koodeista:

              - Oxygen sensor adaptation limit (eri sylintereille)
              - Oxygen sensor control limit
              - Misfire detected (tämä tulee mielestäni vain jos kone hytkyy pahemmin ja vikavalo syttyy)

              Onnistuin heittämään myös vikojen nollattua lenkin siten, että vikavalo ei syttynyt, mutta silloinkin tuli mielestäni nuo oxygen sensor -koodit.

              Kokeilin sitten suihkutella starttisuihketta eri puolille moottoria ja kierrokset tuntuu hieman nousevan kun suihkuttaa MAFfin jälkeisen putken päältä, eli imuvuotoonhan tuo viittaa. Se vaan kummastuttaa, että nuo molemmat haitariletkut on vaihdettu n. 1/2 vuotta sitten, joten niissä en uskoisi vikaa olevan...

              Lienee tämä aika selvä imuvuoto-tapaus? Imusarjan takana olevat kumitulpat on myös uusittu. Onko ainut tapa selvittää nuo imuvuodot kunnolla ottaa imusarja pois ja ottaa kaikki letkut käteen ja katsoa?

              Comment

              • jouskari318is
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 215
                • Tampere

                #8
                Originally posted by jouskari318is View Post

                Lienee tämä aika selvä imuvuoto-tapaus? Imusarjan takana olevat kumitulpat on myös uusittu. Onko ainut tapa selvittää nuo imuvuodot kunnolla ottaa imusarja pois ja ottaa kaikki letkut käteen ja katsoa?
                Eli tämä homma selvisi, vika oli tosiaan imuvuoto: yksi huohottimen letkuista oli melkein poikki juuresta. Laitatin samalla separaattorin + kaikki letkut uusiksi. Nyt toimii taas hyvin ja vikavalokaan ei ole enää syttynyt.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎