Announcement

Collapse
No announcement yet.

530da e39 turbiinin lukittuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Siankarlo
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 133
    • Helsinki

    530da e39 turbiinin lukittuminen

    Tunnin verran yritin searchilla mutta ei silmääni sattunut tätä tietoa.

    Eli kaipaan faktaa siitä, millä nopeuksilla ja vaihteilla kunnossa oleva e39 530da (vm. 2002) automaatin turbiini lukittuu, ja mitkä kierrokset pitäisi olla em. nopeuksilla kun turbiini on lukossa? Onko käytös sama D- ja S-ohjelmilla?

    Miten käytännössä näissä gm-laatikollisissa turbiinin lukittumisen voi huomata? Eikös näissä lukittuminen tapahdu jotenkin asteittaisesti tms.
    2012 F11 530DAt Xdrive
    Ex 2002 E39 530DAt
  • j.h
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 45
    • Eteläinen Suomi

    #2
    Originally posted by Siankarlo View Post
    Eli kaipaan faktaa siitä, millä nopeuksilla ja vaihteilla kunnossa oleva e39 530da (vm. 2002) automaatin turbiini lukittuu, ja mitkä kierrokset pitäisi olla em. nopeuksilla kun turbiini on lukossa? Onko käytös sama D- ja S-ohjelmilla?
    Turbiinin lukitukseen vaikuttaa aikas moni tekijä, ei välttämättä sovi kaikki tähän askiin....
    - lämpötila (vaihteisto/moottori)
    - käyntinopeus
    - vääntömomentti (kuormitus)
    - vaihde
    - D/S -ohjelma
    - jalkakaasu vai vakionopeussäädin
    - oppiva vaihdelaatikon ohjaus (sumea logiikka), siis kuljettajan ajotapa pitkällä juoksulla...


    Eikähön turbiiniin kitkamateriali ole suunniteltu niin, ettei se luistoa suuremmin kestä, siis ainakin niissä automaateissa, jota olen katsellut, niin se on on/off (myös testerin tilatiedot).

    Parhaiten sen huomaa käyntinopeusmittaria, nopeusmittaria ja vaihdenäyttöä seuraten. Jos lukitus on kytkettynä, niin nopeus ja käyntinopeus pelaa käsi kädessä (nousee samassa suhteessa), kun vaihde pysyy samana. Isoimmilla vaihteilla helppo huomata, pienemmillä vaatii tarkkuuttaa...

    Tasamaalta ylämäkeen vakionopeussäädin päällä 5-vaihteella, niin parhaiten huomaa koska lukituksen pois kytkennän, sillä sehän kytkeytyy jo pienillä kuormilla pois ja kärryä perään sen huomaa helpommin.

    j.h

    Ei faktaa, mutta enempi mutua :-)

    Comment

    • Siankarlo
      Bimmer Rookie
      • Sep 2010
      • 133
      • Helsinki

      #3
      Kiitos tästä, vaikka toki täsmällisempää tietoa nimenomaan e39 530d:n GM-laatikkoon liittyen etsiskelen.

      En ainakaan itse onnistu mittareita seuraamalla sanomaan, lukittuuko turbiini vai ei, mutta toisaalta, ei ole faktaa siitä, pitäisikö sitä pystyäkään huomaamaan (esim. kierrosnopeuden pienenä laskuna tms)...

      Löytyisköhän salavalikosta tähän apuja e39:ssä, e60/61 salavalikko ilmeisesti antaa tarkan kierrosnopeuden?
      2012 F11 530DAt Xdrive
      Ex 2002 E39 530DAt

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by Siankarlo View Post
        Kiitos tästä, vaikka toki täsmällisempää tietoa nimenomaan e39 530d:n GM-laatikkoon liittyen etsiskelen.

        En ainakaan itse onnistu mittareita seuraamalla sanomaan, lukittuuko turbiini vai ei, mutta toisaalta, ei ole faktaa siitä, pitäisikö sitä pystyäkään huomaamaan (esim. kierrosnopeuden pienenä laskuna tms)...

        Löytyisköhän salavalikosta tähän apuja e39:ssä, e60/61 salavalikko ilmeisesti antaa tarkan kierrosnopeuden?
        Kyllä sen huomaa selvästi kun lukittuu, D-asennossa rauhallisesti nopeutta lisäten menee jossain 100kmh paikkeilla kiinni. Kuin 6-vaihde kytkeytyisi, kierrosmittari putoaa sekunnissa 100 (arvio, en muista) kierrosta alaspäin, jonka jälkeen kevyt kaasun lisäys ei nosta pelkkiä kierroksia vaan on kuin manuaalissa kiinteä nopeuteen nähden.

        Vakionopeudensäädin päällä kaikista helpoin todeta lukon pitävyys.

        Kyllä e39 salavalikosta tarkat kierrokset saa, mutta se ei tässä mielestäni olennaista.

        j.h tuossa edellä kirjoittikin oikeastaan ihan samat asiat...
        Last edited by Esal; 24-01-2011, 14:55.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • Siankarlo
          Bimmer Rookie
          • Sep 2010
          • 133
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Esal View Post
          Kyllä sen huomaa selvästi kun lukittuu, D-asennossa rauhallisesti nopeutta lisäten menee jossain 100kmh paikkeilla kiinni. Kuin 6-vaihde kytkeytyisi, kierrosmittari putoaa sekunnissa 100 (arvio, en muista) kierrosta alaspäin, jonka jälkeen kevyt kaasun lisäys ei nosta pelkkiä kierroksia vaan on kuin manuaalissa kiinteä nopeuteen nähden.

          Vakionopeudensäädin päällä kaikista helpoin todeta lukon pitävyys.

          Kyllä e39 salavalikosta tarkat kierrokset saa, mutta se ei tässä mielestäni olennaista.

          j.h tuossa edellä kirjoittikin oikeastaan ihan samat asiat...
          Ok, eli esim. mittarinopeudeksi 115 ja vakkari päälle tasaisella, tämän jälkeen kevyellä kiihdytyksellä katsotaan nouseeko ensin kierrokset ennen nopeuden nousua vai ei?
          2012 F11 530DAt Xdrive
          Ex 2002 E39 530DAt

          Comment

          • Babitzin
            BTCF Member
            • Jul 2009
            • 463
            • Kuopio

            #6
            Kyllä taitaa lukittumisnopeus siinä 90km/h nurkilla. Tai itsellä heittää turbiinilukon jo nopeudessa 70 km/h, samalla kun vitosen heittää laatikko päälle. Mutta tuossa nopeudessa kaasun lisääminen "avaa" lukon. 90 vauhdissa lukittuu, oli D- tai DS-asennossa keppi.

            Viisammat korjaa!
            F20 118i M-sport
            E63 M6
            Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.

            Comment

            • Metalgod
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2009
              • 201
              • Helsinki

              #7
              E60:n slodju lukkiutuu n. 80km/h:ssa
              -530dA 600 Nm
              - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎