E39 525iA -01 pakki hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kromo
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 150
    • Etelä-Savo

    E39 525iA -01 pakki hukassa

    Johan tässä taas melkein vuosi menikin edellisestä ajoa vaikeuttaneesta viasta...

    Nyt hukkui stepistä pakki, aivan yllättäen ja kesken pihamanööverin. Eteenpäin kaikki pelaa ok niin D:llä kuin manuaalipuolellakin, kickdown toimii, lukitus toimii. Paikallaan kun laittaa R:lle, niin mittaristo näyttää R:ää (ja mittariston luota/alta kuuluu myös hiljainen releen naksahdus kullekin asennolle) ja aivan kuin pienen pieni liikahdus taaksepäin tulisi mutta ei kuitenkaan lähde liikkeelle kaasusta huolimatta - tavanomaista perän kohoamista tai juuri havaittavaa nytkähdystä ei tunnu jarrua vasten. Mitään ylimääräistä ääntä en huomaa missään vaiheessa mistään. Mittaristoon ei tule mitään virheilmoituksia taikka rattaan kuvia.

    Ajettu on n. 217tkm, eikä ainakaan viimeisen reilun 80tkm aikana ole laatikon öljyjä vaihdettu saati lisätty, tuskinpa tarkistettukaan. Tänään tosin vaihdettiin moottoriöljyt, mutta ei kait sillä sentään saa pakkia hukkumaan .

    Kokeiltu on sammutusta ja valitsinvivun rämppäämistä ilman apua. Mitäpä pitäisi kokeilla seuraavana? Öljymäärä? Akun kenkä irti?

    Edit: Jaahas, se on Alkokin jo kiinni... Tässä ja tästä lisää... ja kuviakin, oireet täsmäävät 100%. Se siitä ikuisesta bensastepistä - ja ei, en ole kytkenyt pakkia auton liikkuessa eteenpäin...

    Onkohan näitä korjailtu suomessakin?
    Last edited by kromo; 28-01-2011, 23:54.
    _______
    Kimmo
    _______________
    525iA Touring -01
  • R Power
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 163

    #2
    Originally posted by kromo View Post
    Johan tässä taas melkein vuosi menikin edellisestä ajoa vaikeuttaneesta viasta...

    Nyt hukkui stepistä pakki, aivan yllättäen ja kesken pihamanööverin. Eteenpäin kaikki pelaa ok niin D:llä kuin manuaalipuolellakin, kickdown toimii, lukitus toimii. Paikallaan kun laittaa R:lle, niin mittaristo näyttää R:ää (ja mittariston luota/alta kuuluu myös hiljainen releen naksahdus kullekin asennolle) ja aivan kuin pienen pieni liikahdus taaksepäin tulisi mutta ei kuitenkaan lähde liikkeelle kaasusta huolimatta - tavanomaista perän kohoamista tai juuri havaittavaa nytkähdystä ei tunnu jarrua vasten. Mitään ylimääräistä ääntä en huomaa missään vaiheessa mistään. Mittaristoon ei tule mitään virheilmoituksia taikka rattaan kuvia.

    Ajettu on n. 217tkm, eikä ainakaan viimeisen reilun 80tkm aikana ole laatikon öljyjä vaihdettu saati lisätty, tuskinpa tarkistettukaan. Tänään tosin vaihdettiin moottoriöljyt, mutta ei kait sillä sentään saa pakkia hukkumaan .

    Kokeiltu on sammutusta ja valitsinvivun rämppäämistä ilman apua. Mitäpä pitäisi kokeilla seuraavana? Öljymäärä? Akun kenkä irti?

    Edit: Jaahas, se on Alkokin jo kiinni... Tässä ja tästä lisää... ja kuviakin, oireet täsmäävät 100%. Se siitä ikuisesta bensastepistä - ja ei, en ole kytkenyt pakkia auton liikkuessa eteenpäin...

    Onkohan näitä korjailtu suomessakin?
    Tarkista aluksi laatikon mahdolliset vikakoodit ja öljymäärä. Tämän jälkeen öljypohja irti ja katso löytyykö sieltä metallinkappaleita. Mikäli laatikosta on pakin rumpu sökö niin siitä ei muistaakseni tule vikakoodeja.

    Tuonha voi itsekin korjata kohtuu kustannuksilla mikäli puitteet / mielenkiintoa löytyy.

    Siekkinen on varmaan noitakin korjaillut. Saattaa vain hinnat olla samaa luokkaa tehdaskorjatun vaihtolaatikon kanssa.
    Ahneella on aina enemmän!

    Comment

    • kromo
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 150
      • Etelä-Savo

      #3
      Originally posted by R Power View Post
      Tarkista aluksi laatikon mahdolliset vikakoodit ja öljymäärä. Tämän jälkeen öljypohja irti ja katso löytyykö sieltä metallinkappaleita. Mikäli laatikosta on pakin rumpu sökö niin siitä ei muistaakseni tule vikakoodeja.

      Tuonha voi itsekin korjata kohtuu kustannuksilla mikäli puitteet / mielenkiintoa löytyy.

      Siekkinen on varmaan noitakin korjaillut. Saattaa vain hinnat olla samaa luokkaa tehdaskorjatun vaihtolaatikon kanssa.
      Sehän tässä onkin että omasta takaa ei puitteita ole, ja mielenkiintokin lähestyy lujaa vauhtia nollaa... Eipä ole koodinlukijaakaan. Eikä talouskaan nyt mielellään kovin montaa tonnia tuohon sijoittaisi.

      Mikä on mielipide, tuleeko tuossa lisävaurioita jos varovasti ajelee vältellen pakin tarvetta? Vaikka samahan tuo lie jos vaihtolaatikkoa harkitsee.

      Paljonkohan tuollaisesta saisi myymällä vika päällä? Nahkasportit, navi/cd pakka, xenonit, ihan normaali käyttöauto muutoin. Vai paalaisiko suosiolla. Pitänee alkaa katselemaan jotain farkku W124:sta pakuksi rekisteröitynä, pöllö-öljyä tankkiin ja menoksi...
      _______
      Kimmo
      _______________
      525iA Touring -01

      Comment

      • JD
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1195
        • Espoo

        #4
        Originally posted by kromo View Post
        Sehän tässä onkin että omasta takaa ei puitteita ole, ja mielenkiintokin lähestyy lujaa vauhtia nollaa...

        Paljonkohan tuollaisesta saisi myymällä vika päällä?
        No minä voisin vaikka vaihtaa sen päikseen E36 cabrioon ;-) Noin 170 tkm ajettuun, nahkasisustainen, ehjä ja siisti, kovakatolla syysajoihin varusteltu vaikka tämänkin talven seisonnassa, tuulisuojia sun muita varusteita tietysti löytyy myös ja mikä parasta niin aito 328i manuaalivaihteilla. Ensikesäksi kun on valmistumassa uudeksi kesäautoksi E39 540iA.


        Toki voisin vaihtaa myös tuohon omaani autosi ikäiseen nahkasisustaiseen 114t mailia ajettuun varusteltuun siistiin E39 automaatti dieseliini muutaman tonnin välirahalla. Minulla kun nääs ei ole dieseleille oikein mitään käyttöä vaikka ripeä olisikin ja toisaalta tarvitsisin touring korimallia enemmän kuin sedania...
        Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
        https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

        Comment

        • kromo
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 150
          • Etelä-Savo

          #5
          Originally posted by JD View Post
          No minä voisin vaikka vaihtaa sen päikseen E36 cabrioon ;-) Noin 170 tkm ajettuun, nahkasisustainen, ehjä ja siisti, kovakatolla syysajoihin varusteltu vaikka tämänkin talven seisonnassa, tuulisuojia sun muita varusteita tietysti löytyy myös ja mikä parasta niin aito 328i manuaalivaihteilla. Ensikesäksi kun on valmistumassa uudeksi kesäautoksi E39 540iA.


          Toki voisin vaihtaa myös tuohon omaani autosi ikäiseen nahkasisustaiseen 114t mailia ajettuun varusteltuun siistiin E39 automaatti dieseliini muutaman tonnin välirahalla. Minulla kun nääs ei ole dieseleille oikein mitään käyttöä vaikka ripeä olisikin ja toisaalta tarvitsisin touring korimallia enemmän kuin sedania...
          Cabrio... haluaisinpa nähdä kuinka nuo pari 45+ kiloista karvakuonoa + tavarat mahtuu kyytiin . Ja toisekseen töissäkin tarvitsee tilaa joten eipä se oikein ole vaihtoehto.

          Kuten ei tuo cabrio niin eipä se e39 sedanikaan oikein sovellu, puhumattakaan että vielä yhdistelmä diesel + automaatti - jos minulta laukeaa kaikenkestävä bensasteppikin niin mitäpä luulet käyvän dieselin kanssa...
          _______
          Kimmo
          _______________
          525iA Touring -01

          Comment

          • JD
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1195
            • Espoo

            #6
            Originally posted by kromo View Post
            Cabrio... haluaisinpa nähdä kuinka nuo pari 45+ kiloista karvakuonoa + tavarat mahtuu kyytiin
            Vain taivas on rajana cabrioissa, omenapuutkin mahtui edellisen cabrion kyydissä kotiin :-)
            Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
            https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by kromo View Post
              Johan tässä taas melkein vuosi menikin edellisestä ajoa vaikeuttaneesta viasta...

              Nyt hukkui stepistä pakki, aivan yllättäen ja kesken pihamanööverin. Eteenpäin kaikki pelaa ok niin D:llä kuin manuaalipuolellakin, kickdown toimii, lukitus toimii. Paikallaan kun laittaa R:lle, niin mittaristo näyttää R:ää (ja mittariston luota/alta kuuluu myös hiljainen releen naksahdus kullekin asennolle) ja aivan kuin pienen pieni liikahdus taaksepäin tulisi mutta ei kuitenkaan lähde liikkeelle kaasusta huolimatta - tavanomaista perän kohoamista tai juuri havaittavaa nytkähdystä ei tunnu jarrua vasten. Mitään ylimääräistä ääntä en huomaa missään vaiheessa mistään. Mittaristoon ei tule mitään virheilmoituksia taikka rattaan kuvia.

              Ajettu on n. 217tkm, eikä ainakaan viimeisen reilun 80tkm aikana ole laatikon öljyjä vaihdettu saati lisätty, tuskinpa tarkistettukaan. Tänään tosin vaihdettiin moottoriöljyt, mutta ei kait sillä sentään saa pakkia hukkumaan .

              Kokeiltu on sammutusta ja valitsinvivun rämppäämistä ilman apua. Mitäpä pitäisi kokeilla seuraavana? Öljymäärä? Akun kenkä irti?

              Edit: Jaahas, se on Alkokin jo kiinni... Tässä ja tästä lisää... ja kuviakin, oireet täsmäävät 100%. Se siitä ikuisesta bensastepistä - ja ei, en ole kytkenyt pakkia auton liikkuessa eteenpäin...

              Onkohan näitä korjailtu suomessakin?
              Itsekin vähän tutkin netistä tämän ongelman yleisyyttä ja jotenkin jäi sellainen kuva, että vaivaa vain 523 ja 525 malleja. Onko näitä samanikäisiä bensa steppejäkin eri versioita?
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • kromo
                Bimmer Rookie
                • Nov 2007
                • 150
                • Etelä-Savo

                #8
                Originally posted by markok View Post
                Itsekin vähän tutkin netistä tämän ongelman yleisyyttä ja jotenkin jäi sellainen kuva, että vaivaa vain 523 ja 525 malleja. Onko näitä samanikäisiä bensa steppejäkin eri versioita?
                Rapakon takaisissa keskusteluissa suurin osa vikaantuneista oli 3-sarjaa (323-330), mutta samoilta vuosilta. Ja eikös noissa sama A5S325Z / ZF 5HP-19 lie ole.

                Kyllä tuolta dokuja löytyy joissa mainitaan että osassa 99-01 523-530 bensakoneissa olisi Hydramaticin eli GM:n laatikko, tosin on ilmeisesti jenkkilän taulukoita, mutta olisiko noita sitten tehty eri laatikolla eri maanosiin? Esim. 9/99-8/00 528ia olisi A5S360R / 5L40-E.

                Onkos väellä nyt hyviä paikkoja kysellä vaihtolaatikkoa, vaikka suomen rajojen ulkopuoleltakin?
                _______
                Kimmo
                _______________
                525iA Touring -01

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by kromo View Post
                  Rapakon takaisissa keskusteluissa suurin osa vikaantuneista oli 3-sarjaa (323-330), mutta samoilta vuosilta. Ja eikös noissa sama A5S325Z / ZF 5HP-19 lie ole.

                  Kyllä tuolta dokuja löytyy joissa mainitaan että osassa 99-01 523-530 bensakoneissa olisi Hydramaticin eli GM:n laatikko, tosin on ilmeisesti jenkkilän taulukoita, mutta olisiko noita sitten tehty eri laatikolla eri maanosiin? Esim. 9/99-8/00 528ia olisi A5S360R / 5L40-E.

                  Onkos väellä nyt hyviä paikkoja kysellä vaihtolaatikkoa, vaikka suomen rajojen ulkopuoleltakin?
                  Ihmetyttää vaan kun ETK:ssa nuo on eri varaosa numeroilla. Tarkemmin kun katsoo niin tyyppi tarkennekin on eri. Sinulla on ilmeisesti A5S 325Z - TW kun esimerkiksi minulla on sigun 528:ssa A5S 325Z - SA. Joku asiasta paremmin perillä oleva voisi kertoa onko nämä keskenään vaihtokelpoisia jos vaihtolaatikkoa etsit? Lisäksi ihmetyttää kun tuon sinun laatikon varaosanumero on muuttunut jossain vaiheessa. Olisiko valmistaja huomannut jotain olevan pielessä ja tehnyt korjatun version.

                  Tässä vielä linkit lähteisiin:
                  A5S 325Z - TW http://bmwfans.info/parts/catalog/24007505952/
                  A5S 325Z - SA http://bmwfans.info/parts/catalog/24001422917/
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • kromo
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2007
                    • 150
                    • Etelä-Savo

                    #10
                    Originally posted by markok View Post
                    Ihmetyttää vaan kun ETK:ssa nuo on eri varaosa numeroilla. Tarkemmin kun katsoo niin tyyppi tarkennekin on eri. Sinulla on ilmeisesti A5S 325Z - TW kun esimerkiksi minulla on sigun 528:ssa A5S 325Z - SA. Joku asiasta paremmin perillä oleva voisi kertoa onko nämä keskenään vaihtokelpoisia jos vaihtolaatikkoa etsit? Lisäksi ihmetyttää kun tuon sinun laatikon varaosanumero on muuttunut jossain vaiheessa. Olisiko valmistaja huomannut jotain olevan pielessä ja tehnyt korjatun version.

                    Tässä vielä linkit lähteisiin:
                    A5S 325Z - TW http://bmwfans.info/parts/catalog/24007505952/
                    A5S 325Z - SA http://bmwfans.info/parts/catalog/24001422917/
                    Jossain oli maininta että ko. pakkirumpu on -02 (vai oliko -03) korvattu vahvistetulla mallilla. Mutta ihmetyttää edelleen nuo eri versiot ja jopa valmistajat eri lähteissä.
                    _______
                    Kimmo
                    _______________
                    525iA Touring -01

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Kyllähän noita suomessakin korjataan, hintakin riippuu ihan siitä mitä omistaja haluaa tehtävän. Halvallahan homma hoituu jos lootasta vaihdetaan vain hajonnut osa, mutta tuolloin jää yleensä takuu saamatta.

                      Riski lisävaurioista kasvaa kilsojen myötä jos irto-osia kierii askissa, joten aika arpapeliä on. Pakkia ei ainakaan kannata turhaan päälle yrittää, voi tulla vaan lisävahinkoa.

                      Jos kiinnostaa, tuu näyttämään ens viikolla, voidaan jutella korjauksestakin.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • kromo
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2007
                        • 150
                        • Etelä-Savo

                        #12
                        "A reconditioned automatic transmission ( incl. torque converter ) ZF 5HP19 for your BMW 525i, '2001 will cost you € 1.500,00 in exchange."

                        Kellään hajua paljonko rahti Berliinistä pirkanmaalle ja takaisin maksaa? ATB Berlin siis kyseessä.
                        _______
                        Kimmo
                        _______________
                        525iA Touring -01

                        Comment

                        • R Power
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2006
                          • 163

                          #13
                          Originally posted by kromo View Post
                          "A reconditioned automatic transmission ( incl. torque converter ) ZF 5HP19 for your BMW 525i, '2001 will cost you € 1.500,00 in exchange."

                          Kellään hajua paljonko rahti Berliinistä pirkanmaalle ja takaisin maksaa? ATB Berlin siis kyseessä.
                          Sitähän kannattaa kysyä suoraan heiltä. Yleensä hakevat ensin vanhan pois ja sitten tulee "uusi" tilalle. Veikkaisin hinnaksi 150 € / suunta eli yht. ~1800€.
                          Ahneella on aina enemmän!

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3665
                            • seinäjoki

                            #14
                            Nostellaas. Katosi myös pakki omasta rimpulasta. Piha on aika pehmeä joten ei jaksa kun vähä nytkähtää taaksepäin. Eteen menee normaalisti? Meneekö laatikko vaihtoon vai miten edetä?
                            E:Luin täältä juttuja ja yleisin syy on vissiin pakin jonku pakan hajoaminen joten olisko tässäkin tapauksessa kyse? Täytyy käydä ölyt ekaksi tarkistaas. Voiko tuolla ajella nyt?
                            Last edited by janke; 01-07-2015, 08:39.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by janke View Post
                              Nostellaas. Katosi myös pakki omasta rimpulasta. Piha on aika pehmeä joten ei jaksa kun vähä nytkähtää taaksepäin. Eteen menee normaalisti? Meneekö laatikko vaihtoon vai miten edetä?
                              E:Luin täältä juttuja ja yleisin syy on vissiin pakin jonku pakan hajoaminen joten olisko tässäkin tapauksessa kyse? Täytyy käydä ölyt ekaksi tarkistaas. Voiko tuolla ajella nyt?
                              vielä vastausta tähän? Käykö muiden bemareiden 5hp18 loodat tähän?
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              Working...
                              X