Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motonetin osat ja muuttunut camber (e39)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mato
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 52
    • espoo

    Motonetin osat ja muuttunut camber (e39)

    Onglemana siis muuttunut renkaan Camber-kulma, missä renkaa yläreuna on sisempänä kuin ulkoreuna. Ongelmat lähtivät liikkeelle, kun totesin alatukivarren nivelen olevan väljä ja hain motonetistä uuden alatukivarren, eli tuossa toisesta threadista lainatussa kuvassa osa numero 11. http://www.btcf.fi/forum/attachment....5&d=1187887366

    Tämän jälkeen auton ratti ei ollut enään aivan keskellä, vaan noin 5 minuuttia pielessä. Luonnollisesti vein auton seuraavaksi nelipyöräsuuntaukseen, missä todettiin, että raiderankojen (hammastangon päät) ovat molemmilla puolilla jumissa, eikä rengasta voida säätää.

    Taas marssin Motonettiin, mistä otin parin raidetankoja (osanumerot 17-2896 ja 17-2895 http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=17-2896). Nuo vaihdettiin ja säädöt pyrittiin laittamaan niin, että ratti olisi kutakuinkin suorassa (jossa melko hyvin onnistuttiinkin). Tästä tosin seuraa, että oikean eturenkaan camber on ylläkuvatulla tavalla pielessä ja e39:ä ei löydy lainkaan camber säätöä.

    Elikkäs, oliko nyt niin, että motonetistä hakemani alatukivarsi ei silmämääräisestä tarkastelusta huolimatta ollutkaan oikean mittainen, ja se saa nyt ketjureaktiona aikaan ongelman? Oletteko muut törmänneet vastaavaan ongelmaan motonetin alatukivarsien kanssa (osanumero 17-1712 http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ctid=17-1712)? Vai voiko vika nyt jotenkin vain olla raidetankojen säädössä?

    Ainakin auto on nyt melko hankala ajaa, mielellään ei nopeutta nosta yli 60:n, käytös on sen verta levotonta.

    Mitään ideoita? Marmoritiskiltä uutta alkuperäistä alatukivartta hakemaan ja sillä testaamaan? Harmikseni kerkesin jo heittää vanhan alatukivarren pois, sillä olisi voinut testata muuttuuko camber oikeaan suuntaan noilla uusilla raidetangoilla.
    Last edited by mato; 01-02-2011, 14:22.
  • dieseljussi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 592
    • Suomi

    #2
    Et ottanut mitään muuta irti kuin alatukivarren molemmista päistään?

    Comment

    • conna
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 324

      #3
      suuntauslappua mahollisesti näytille?

      paljonko siinä nyt on liikaa camberia?

      Originally posted by mato View Post
      Onglemana siis muuttunut renkaan Camber-kulma, missä renkaa yläreuna on sisempänä kuin ulkoreuna. Marmoritiskiltä uutta alkuperäistä alatukivartta hakemaan ja sillä testaamaan? Harmikseni kerkesin jo heittää vanhan alatukivarren pois, sillä olisi voinut testata muuttuuko camber oikeaan suuntaan noilla uusilla raidetangoilla.
      no mites noi raidetangot sitä camberia sitten muuttaisi?
      Last edited by conna; 01-02-2011, 15:57.
      %

      Comment

      • mato
        Bimmer Rookie
        • Feb 2005
        • 52
        • espoo

        #4
        Dieseljussi: Ei tosiaan ollut alatukivartta vaihdettaessa muita irti.

        Conna: Raidentankojen vaihdon jälkeen ei ole tehty camber-mittausta, kulmavirhe on ihan silmin nähden olemassa. Enpäs osaa nyt ihan sanoa, miten raidetangot vaikuttavat camberiin, monivarsituennan kummallisuuksia? Toisaalta voisi kyllä kuvitella, että jos raiderangoilla voitaisiin saada kulmavirhettä aikaiseksi, olisi bmw laittanut iskarin yläpäähän säädön sille. Jostain tuo kulmavirhe kuitenkin tässä yhteydessä on päässyt syntymään. Todettakoon, että ennen näiden raidetankojen asennusta ei ko. camber-virhettä ollut nähtävissä silmin.

        Comment

        • ongelmalapsi
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1063
          • Hämeenlinna

          #5
          Eikä käynyt niin että se teräsholkki olisi tullut ulos navasta? Tämä aika yleistä jos hiukankin käyttää väkivaltaa irrotuksesta, ja tällöinhän kiinnistys piste muuttuu oleellisesti.
          -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
          -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
          -Voimaa.com Ohjelmoinnit
          -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
          -Ilmastointi huolto alkaen 69€
          Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
          GMC Topkick C6500 rollback -95
          Ford F-350 4X4 Wrecker -97
          E46 330xiA -02
          Chrysler neon -99

          Comment

          • Tome
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 548
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by mato View Post
            Dieseljussi: Ei tosiaan ollut alatukivartta vaihdettaessa muita irti.

            Conna: Raidentankojen vaihdon jälkeen ei ole tehty camber-mittausta, kulmavirhe on ihan silmin nähden olemassa. Enpäs osaa nyt ihan sanoa, miten raidetangot vaikuttavat camberiin, monivarsituennan kummallisuuksia? Toisaalta voisi kyllä kuvitella, että jos raiderangoilla voitaisiin saada kulmavirhettä aikaiseksi, olisi bmw laittanut iskarin yläpäähän säädön sille. Jostain tuo kulmavirhe kuitenkin tässä yhteydessä on päässyt syntymään. Todettakoon, että ennen näiden raidetankojen asennusta ei ko. camber-virhettä ollut nähtävissä silmin.
            Et varmaan osaa sanoa kun ne raidetangot ei vaikuta camberiin mitenkään.

            Comment

            • mato
              Bimmer Rookie
              • Feb 2005
              • 52
              • espoo

              #7
              Originally posted by ongelmalapsi View Post
              Eikä käynyt niin että se teräsholkki olisi tullut ulos navasta? Tämä aika yleistä jos hiukankin käyttää väkivaltaa irrotuksesta, ja tällöinhän kiinnistys piste muuttuu oleellisesti.
              Holkki ulos pyörännavasta vai mistä? Tuskin, raidetangot ja alatukivarsi irroitettiin ihan puristimella ja lähtivät suhteellisen kivuttomasti, toki hieman piti vasaraa kyllä näyttää, mutta en kyllä usko sen sen vaikuttaneen mihinkään.

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #8
                Onhan alatukivarren kiristys tehty paino pyörillä?
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • mato
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2005
                  • 52
                  • espoo

                  #9
                  Originally posted by markok View Post
                  Onhan alatukivarren kiristys tehty paino pyörillä?
                  Ei kyllä ole? Siis meinaat pyörän navan puoleista kartioliitosta? Mihinkäs se vaikuttaa kiristää sen pyörillä tai pyörät ylhäällä?

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #10
                    Originally posted by mato View Post
                    Ei kyllä ole? Siis meinaat pyörän navan puoleista kartioliitosta? Mihinkäs se vaikuttaa kiristää sen pyörillä tai pyörät ylhäällä?
                    ei vaan sisäpää on tarkka oikeasta kiristystavasta.. jos kiristetty ilmassa niin pusla vääntyy "jengalle" kun auton paino kääntää tukivartta ylöspäin -> pusla repeää alle 1000km ajolla. pyöränkulmiin ei pitäs olla vaikutusta ennen kuin hajoaa :think
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • Tome
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 548
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by mato View Post
                      Ei kyllä ole? Siis meinaat pyörän navan puoleista kartioliitosta? Mihinkäs se vaikuttaa kiristää sen pyörillä tai pyörät ylhäällä?
                      sisäpään kumipuslaan jää kiertojännitys päälle jos kiristää ylhäällä,hajottaa sen puslan aika nopeesti.Mutta ei sekään siihen camberiin juuri vaikuta ellei se sisäpään pultinreikä ole niin väljä että jommassakummassa laidassa ollessaan vaikuttaa sitten siihen camberiin.Mee mittauttamaan ne kulmat.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Osien pituuksissa ei tarvi olla paljon mitään pituuseroa kun muuttaa kulmaa jo.
                        Esim Meylen HD tukivarret asentamalla hävisi 10 minuuttia camberia per puoli ja tietysti aurauskin muuttui.

                        mato :
                        onko sulla tieto mitä ne kulmat on olleet ennen osien vaihtoa vai pelkkä oletus että ne oli tikissään? Koska 90% autoista jotka randomilla ajaisi nelipilarille niin kulmat on vähäsen mitä sattuu. Huonot ja helmet , uudet ja vanhat.

                        Tietyn merkkinen osa on ihan samanlaatuinen sekä Motonetistä että muualta ostettuna. Moog = Moog , Sachs = Sachs , jne. Nimimerkillä "mun autoon ei Motonetistä osia, koska ei tiedä osan valmistajaa ostaessaan".
                        Last edited by petrolhead; 01-02-2011, 20:11.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • mato
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2005
                          • 52
                          • espoo

                          #13
                          Ei mulla tosiaan ole mittaustuloksia siitä, oliko kulmat kondiksessa ennen osien vaihtoa, ainoastaan mutua ajotuntumasta ja renkaiden kulumisesta. Takapäää oli jokseenkin kunnossa, pientä säätöä sekin kyllä vaati.

                          Comment

                          • wta
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2008
                            • 641
                            • ------

                            #14
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Nimimerkillä "mun autoon ei Motonetistä osia, koska ei tiedä osan valmistajaa ostaessaan".
                            Et sä lukea osaa? Jos et niin pyydä ihmeessä sitä myyjää tavaamaan sulle mitä siinä paketissa lukee.

                            Comment

                            • ongelmalapsi
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1063
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              vaihtoehdoksi taitanee jäädä iskarinyläpään reikien suurennus että saa siedettäväksi ne kulmat... jollei se itse varsi osoittaudu väärän pituiseksi, käy hakemassa uusi niin näät mitä tapahtuu.

                              EDIT:
                              Ja prikat tuli takaisin muttereiden alle? muistaakseni ne uppoaa muuten siihen holkin reikään eikä näin kiristy oikein.
                              Last edited by ongelmalapsi; 01-02-2011, 20:23.
                              -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                              -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                              -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                              -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                              -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                              Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                              GMC Topkick C6500 rollback -95
                              Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                              E46 330xiA -02
                              Chrysler neon -99

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎