Sopiiko e39 M5 12/98 ratti 523i -97

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jube
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 9636
    • ...

    Sopiiko e39 M5 12/98 ratti 523i -97

    Otsikossapa se lyhkäisyydessään lukeekin, 12/98 valmistettu M5 on kaiketi yksivaihesella bagilla kuten -97 mutta miten esim: vakkarin toiminta, onko tuon ikäisessä M5:ssa erilainen vakkari mitä 523i -97:ssa?
    Jos on jotain merkitystä niin 523i on ilmeisesti valmistettu loppuvuodesta -96 koska monissa osissa on leimoja 11-12/96 :think
    Näillä mennään:
    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
    MB c124 230CE -90 "Badboy"
    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Sopii ainakin ratti...vakkarikin pitäisi kaiken järjen mukaan olla kytkettävissä toimintaan ko ratilla.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • Jube
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 9636
      • ...

      #3
      Vakkari siis vaatii kytkentöjä?
      Miten radion napit, pelaako ne ihan plug&play?
      Näillä mennään:
      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
      MB c124 230CE -90 "Badboy"
      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by Jube View Post
        Otsikossapa se lyhkäisyydessään lukeekin, 12/98 valmistettu M5 on kaiketi yksivaihesella bagilla kuten -97 mutta miten esim: vakkarin toiminta, onko tuon ikäisessä M5:ssa erilainen vakkari mitä 523i -97:ssa?
        Jos on jotain merkitystä niin 523i on ilmeisesti valmistettu loppuvuodesta -96 koska monissa osissa on leimoja 11-12/96 :think
        Ratti+bagi sopii(kaksivaiheinen tuli vasta 3/99), mutta näissä vanhemmissa vakkari on sähkömekaninen/vaijerivetoinen. Eli vakkrin toi saa, mutta vaatii konehuoneen puolelle reilusti uutta tavaraa. Eli ei.

        Comment

        • Jube
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 9636
          • ...

          #5
          Eli onko M5:ssa vuosimallista riippumatta sellainen vakkari mikä antaa tietoa vain moottorinohjaus yksikölle kuten 530d e39:ssä?
          Tuossa 523i:ssä vakkari tosiaan on vaijerivetoinen :think

          No entä jos M-sport ratti on peräisin jostain muusta (luonnollisesti 3/99 vanhemmasta) mallista kuin M5, saako vaijerivetoisen vakkarin sitten pelaamaan kyseisen ratin napeilla?
          Last edited by Jube; 25-03-2011, 20:59.
          Näillä mennään:
          Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
          BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
          BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
          BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
          MB c124 230CE -90 "Badboy"
          MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

          Comment

          • Jube
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 9636
            • ...

            #6
            Onko tarkempia tietoja?
            Näillä mennään:
            Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
            BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
            BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
            BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
            MB c124 230CE -90 "Badboy"
            MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

            Comment

            • JD
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 1195
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Jube View Post
              Eli onko M5:ssa vuosimallista riippumatta sellainen vakkari mikä antaa tietoa vain moottorinohjaus yksikölle kuten 530d e39:ssä?
              Tuossa 523i:ssä vakkari tosiaan on vaijerivetoinen :think

              No entä jos M-sport ratti on peräisin jostain muusta (luonnollisesti 3/99 vanhemmasta) mallista kuin M5, saako vaijerivetoisen vakkarin sitten pelaamaan kyseisen ratin napeilla?
              Kannattaa katsoa osaluettelosta ja klikata sitä osanumeroa niin näkee missä auto- & vuosimalleissa on mitäkin osaa käytetty,
              sen mukaan M5 vakionopeudensäädin olisi sama vuosina 97-03 ja 523i:ssä 95-00:
              Last edited by JD; 30-03-2011, 08:46.
              Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
              https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by JD View Post
                Kannattaa katsoa osaluettelosta ja klikata sitä osanumeroa niin näkee missä auto- & vuosimalleissa on mitäkin osaa käytetty,
                sen mukaan M5 vakionopeudensäädin olisi sama vuosina 97-03 ja 523i:ssä 95-00:
                http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ruise_control/
                Höpsistä. 523i vakionopeussäädin muuttui kuvan vaijerivetoisesta sähköiseksi 9/98, ei sunkaan -00.

                Comment

                • JD
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1195
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Höpsistä. 523i vakionopeussäädin muuttui kuvan vaijerivetoisesta sähköiseksi 9/98, ei sunkaan -00.
                  Osaluetteloiden mukaan sähköboksi (control unit) pysyi samana 00 saakka,
                  Cruise control actuator taas vaihtui -96.
                  Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                  https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by JD View Post
                    Osaluetteloiden mukaan sähköboksi (control unit) pysyi samana 00 saakka,
                    Cruise control actuator taas vaihtui -96.
                    9/98-eteenpäin kutoskoneisissa on m52TU moottorin/tekniikan myötä joka tapauksessa vakkari sähköinen, kun taas sitä vanhemmissa vaijerivetoinen=sähkömekaaninen. Ihan riippumatta siitä mitä osaluettelot sanovat.

                    Comment

                    • JD
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1195
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      9/98-eteenpäin kutoskoneisissa on m52TU moottorin/tekniikan myötä joka tapauksessa vakkari sähköinen, kun taas sitä vanhemmissa vaijerivetoinen=sähkömekaaninen. Ihan riippumatta siitä mitä osaluettelot sanovat.
                      Kerrotko meille mikä osanumero on vakionopeussäätimen ohjausboksilla 9/98 eteenpäin niin verrataan numeroita. Nistä poimit numeron? Laita linkki samalla.
                      Meitä kiinnostaa ohjauselektroniikka kun ohjaustoimintojen päästä puhumme.
                      Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                      https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by JD View Post
                        Kerrotko meille mikä osanumero on vakionopeussäätimen ohjausboksilla 9/98 eteenpäin niin verrataan numeroita. Nistä poimit numeron? Laita linkki samalla.
                        Meitä kiinnostaa ohjauselektroniikka kun ohjaustoimintojen päästä puhumme.
                        9/98:sta eteenpäin monitoimiratin vakionopeusnappuloiden ohjauspiuha menee suoraa moottorinohjausboksille.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • JD
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 1195
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by TJJ View Post
                          9/98:sta eteenpäin monitoimiratin vakionopeusnappuloiden ohjauspiuha menee suoraa moottorinohjausboksille.
                          Eli silloin vakionopeudensäätimen ohjausboksi olisi integroitu moottorinohjausyksikön sisälle? Eikä erillistä ohjausboksia enää tuon ajankohdan jälkeen olisi ollenkaan?

                          Sinänsä kai se on sama kumpaan boksiin se ratinnappi painalluksen kertoisi? Varsinkin jos slipringit olisi samat tai vaihdettavissa?
                          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by JD View Post
                            Eli silloin vakionopeudensäätimen ohjausboksi olisi integroitu moottorinohjausyksikön sisälle? Eikä erillistä ohjausboksia enää tuon ajankohdan jälkeen olisi ollenkaan?
                            Kyllä, koska TU-koneissa on sähköinen kaasuläppä, vaikka sinne vaijerikin menee. Kurkkaa WDS:stä vaikka MS42 -> Speed control.

                            Motor-Driven Throttle Valve

                            With the aid of the actuator of the throttle valve, the throttle valve can be opened independently of the accelerator pedal position.

                            The motor throttle valve in the M52 and MS42 differs from electronic engine management (EML) in the following points:

                            •No potentiometer on accelerator pedal but rather a double potentiometer on the pulley of the motor-driven throttle valve

                            •There is a Bowden cable fitted between the accelerator pedal and motor-driven throttle valve which is also used for emergency operation purposes.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by JD View Post
                              Kerrotko meille mikä osanumero on vakionopeussäätimen ohjausboksilla 9/98 eteenpäin niin verrataan numeroita. Nistä poimit numeron? Laita linkki samalla.
                              Meitä kiinnostaa ohjauselektroniikka kun ohjaustoimintojen päästä puhumme.
                              9/98-eteenpäin ei ole myöskään enään erillistä vakkarin ohjausboxia, vaan sen hoitaa moottorinohjaus säätämällä sähköistä kaasuläppää.

                              Comment

                              Working...
                              X