Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 -96 jäähdytysnestevuoto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musscle
    Bimmer Rookie
    • Mar 2011
    • 115
    • Turku

    E39 -96 jäähdytysnestevuoto

    Ostin otsikon mukaisen -96 523 auton. Auto pelaa varsin mainiosti, mutta n. 150km putkeen ajon jälkeen määränpäässä huomasin jäähdytinnestettä oikealla puolen konehuonetta roiskeita. Paisari oli melkein tyhjänä. Lähdettä oli hyvin vaikea todeta. Kuitenkin moottorin alusmuovin päällä oli selvästi vihreää jäähdytinnestettä. Täytetty paisari uudestaan, ja meni, kunnes reippaamalla kaasujalalla innostuin ajamaan, niin veti taas paisarin tyhjäksi ja roiskeita ilmeistyi konehuoneeseen. Nyt päivänvalossa, kun kokeilin paisarin alta, niin sormi kastui, myös syylärin alta mielestäni koko matkalta kastui sormi.

    Mikä tuon heittää ylös konehuoneeseen kun ilmeisesti alhaalta vuotaa, ajoviimako? Voiko auton kanssa ajaa, kun vaan täyttelee paisaria? Mielestäni ei rauhallisemmassa ajossa ole roiskinut. Kun pääsi melkein tyhjäksi paisari niin nappasiko ilmaa järjestelmään? Lämmöt eivät missään vaiheessa mittarin mukaan menneet yli pystysuoran asennon. Aiheittaako hallaa? Ilmaako itsensä?
    Tyyppivika taitaa näissä olla paisarin hajoaminen, mutta toivon mukaan syyläri ei vuotaisi.

    T. huolestunut uusi bmw- kuljettaja.

    Kiitos vastauksista.
    Last edited by musscle; 27-03-2011, 00:42.
  • Löwen
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 385
    • Finnland

    #2
    Originally posted by musscle View Post
    Ostin otsikon mukaisen -96 523 auton. Auto pelaa varsin mainiosti, mutta n. 150km putkeen ajon jälkeen määränpäässä huomasin jäähdytinnestettä oikealla puolen konehuonetta roiskeita. Paisari oli melkein tyhjänä. Lähdettä oli hyvin vaikea todeta. Kuitenkin moottorin alusmuovin päällä oli selvästi vihreää jäähdytinnestettä. Täytetty paisari uudestaan, ja meni, kunnes reippaamalla kaasujalalla innostuin ajamaan, niin veti taas paisarin tyhjäksi ja roiskeita ilmeistyi konehuoneeseen. Nyt päivänvalossa, kun kokeilin paisarin alta, niin sormi kastui, myös syylärin alta mielestäni koko matkalta kastui sormi.

    Mikä tuon heittää ylös konehuoneeseen kun ilmeisesti alhaalta vuotaa, ajoviimako? Voiko auton kanssa ajaa, kun vaan täyttelee paisaria? Mielestäni ei rauhallisemmassa ajossa ole roiskinut. Kun pääsi melkein tyhjäksi paisari niin nappasiko ilmaa järjestelmään? Lämmöt eivät missään vaiheessa mittarin mukaan menneet yli pystysuoran asennon. Aiheittaako hallaa? Ilmaako itsensä?
    Tyyppivika taitaa näissä olla paisarin hajoaminen, mutta toivon mukaan syyläri ei vuotaisi.

    T. huolestunut uusi bmw- kuljettaja.

    Kiitos vastauksista.
    Todennäköisesti vaan jokin paisuntasäiliön tiiviste tai letkuliitos falskaa. On mahdollista että höräsee ilmaa järjestelmään jos nyt aivan tyhjäksi säiliö pääsee. Kyseinen kone ei ilmaannu kovin helposti ajamalla, eli jos ilmata tarvitsee niin tuossa pätevät ja hyväksitodetut ohjeet; http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=67888
    MB E220CDI '10 Braun

    Comment

    • rizzo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2007
      • 5418
      • Oulu

      #3
      Suosittelen tarkistamaan HETI vesipumpun kunnon ettei käy kuten minulle. Liikkeessä sanottiin että joojoo senkun ajelet vaan ja laittelet nestettä huoltoaikaa odotellessa, no vesipumppuhan sieltä sitten pamahti. Vesipumpun tiiviste vuosi ja flekti sitten heitteli sitä nestettä pitkin poikin.

      Comment

      • musscle
        Bimmer Rookie
        • Mar 2011
        • 115
        • Turku

        #4
        Ok. Kiitos ilmausohjeista. Täytyy tänään selvittää kummasta nyt vuotaa, paisaristas, syyläristä vai sitten tuolta vesipumpusta( varmasti vittumaisin vaihtoehto ) Onko uusi syyläri kuinka kallis? Mistä nuo kannattais hankkia?

        Tuosta autosta en itse ole lämpöjä nostanut yhtään pystysuorasta ylöspäni, joten omassa ajossani tuskin on mitäään kansivaurioita päässyt syntymään. Miten tuollainen ongelma helpoiten on todettavissa? Ainakaan paisariin ei käynnissä ollessaan tule kuplia.

        Comment

        • musscle
          Bimmer Rookie
          • Mar 2011
          • 115
          • Turku

          #5
          En vielä tänään ehtinyt katsomaan autoa. Nyt kun vuoto kohtaa lähdetään selvittämään niin mikä protokolla on. Jos järjestelmässä on jo ilmaa ja laitetaan tyhjäkäynnille vuotokohdan selvittämiseksi niin onko välitön vaara että neste ei mene sylintereille asti ja kansipahvi palaa? Miten jäykkä tuon syylärin yläletkun esimerkiksi pitää olla kun siellä oikein vesi kiertää ilman ilmaa? Tosiaan vielä paikantamatta tuo vuotokohta jostai MYÖS YLÖS koneen huoneeseen toiselle puolelle heittää sitä. Sormen sain kastumaan sekä paisarin alta että syylärin alta. Jos kansipahvi ongelmaa niin miten helpoiten toteaa? Paisariin ei ole kyllä tullut kuplintaa, eikä lämmöt omassa ajossa ole kertaakaan menneet yli normaalin. Missä vesipumppu sijaitsee, jotta näkisi jos sieltä vuotaa. Olen uusi tämän auton kanssa, joten kovin paljoa moottoritilaa en ole ehtinyt vielä tutkia..

          Comment

          • ptikkala
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 1571

            #6
            omassa vuotaa syyläri sieltä paisuntasäiliön puolelta ihan alanurkasta/päädystä. Tuntuu olevan ihan normi vikaa... Omaani tuo syylärin hinta on n. 220e (auto 535i).

            Comment

            • Night-Wind
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 1534
              • 02

              #7
              Itsellä teki just samaa. Sai täytellä melkein joka päivä paisaria. Tees niin että käytät koneen lämpimäksi ja menet seuraamaan flektiä. Jos ruiskii niin sammuta kone ja tarkista paisuntasäiliön ylempi letku. Itsellä vuosi se sieltä flektin puolelta liittimen kohdalta.
              ex: BMW E38 735iA -97
              ex: MB W211 E200CDI -03
              ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
              ex: BMW E39 528iA -96
              ex: MB W126 300SE -89
              ex: BMW E34 525iAT -95
              ex: BMW E36 316iA -91

              Comment

              • hohtava
                Bimmer Rookie
                • Feb 2009
                • 86
                • lappeenranta

                #8
                termostaattikotelo kannattaa myös tutkia.
                itselläni vuosi se ja tiputti hihnojen päälle ja ruikki sitten
                vettä ympäriinsä..
                e39
                e28

                Comment

                • rizzo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2007
                  • 5418
                  • Oulu

                  #9
                  Jep ja tuossa termostaattikotelossa halkeama voi olla niin pieni, ettei sitä huomaa ulospäin. Jos ja kun joudut nesteet laskemaan, niin kannattaa samalla vaihtaa sinne termari+kotelo varmuuden vuoksi, kumminki niin halpoja osia - vittumainen nimittäin huomata että vuoto vaan jatkuu jälkikäteen

                  Comment

                  • musscle
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2011
                    • 115
                    • Turku

                    #10
                    Kiitos vastauksista. Katson tänään nuo asiat. En vaan saa millääm mielenrauhaa kansiongelmalta. Kun olen lukenut niistä. Sinällään mikään ei kai viittaa vielä siihen kyllä. Missä tuo termostaattikotelo sijaitsee?

                    Comment

                    • rizzo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2007
                      • 5418
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by musscle View Post
                      Kiitos vastauksista. Katson tänään nuo asiat. En vaan saa millääm mielenrauhaa kansiongelmalta. Kun olen lukenut niistä. Sinällään mikään ei kai viittaa vielä siihen kyllä.
                      Älä pelkää pahinta Jos öljyn seassa ei ole jäähdytinnestettä niin tuskimpa siellä kannessa mitään vikaa on. Mitä olen ymmärtänyt, niin vaikka auto keittäisi niin kansipahvi voi mennä mutta kantta ei ihan helposti saa paskaksi.

                      Nämä jäähdytinnesteongelmat tuntuu olevan aika yleisiä kaikilla... itelläkin jää sormet kosteaksi kun ropeloi paisarin alta

                      Comment

                      • musscle
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2011
                        • 115
                        • Turku

                        #12
                        Miltä sen ölyn pitäisi näyttää jos on imassut jäähd. nesteettä? Valkoinen sauhu ymmärtääkseni kanssa merkki siitä, mutta kait pakkasella väkisin tulee jossain tilanteessa valkoistakin. Saako tuon kanssa pelata ihan normaalisti tyhjäkäynnillä, jos järjestelmässä ilmaa?

                        Comment

                        • Haju69
                          Administrator
                          • Nov 2005
                          • 16364
                          • Leppävirta

                          #13
                          Originally posted by musscle View Post
                          Miltä sen ölyn pitäisi näyttää jos on imassut jäähd. nesteettä? Valkoinen sauhu ymmärtääkseni kanssa merkki siitä, mutta kait pakkasella väkisin tulee jossain tilanteessa valkoistakin. Saako tuon kanssa pelata ihan normaalisti tyhjäkäynnillä, jos järjestelmässä ilmaa?
                          öljy muuttuu harmaaksi jos siihen pääsee vettä

                          Edit: Jos se on sellaista kirkasta kuin purkista ulos tullessa tai mustaa niin se on ok. Jos muun väristä niin jotain varmaankin vialla.
                          Last edited by Haju69; 28-03-2011, 12:13.
                          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                          Comment

                          • musscle
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2011
                            • 115
                            • Turku

                            #14
                            Nyt sitten todettu että kuplia muodostuu paisariin. En itse ollut huomannut koska tyhjäkäynnillä ei niin tehnyt. Nyt vasta kierrosten kanssa huomattu. Onko automaattisesti kannentiivistevika/kansivika, vai voiko ilma järjestelmässä aiheuttaa kuplintaa? Huomasin että ei tule painetta kumpaankaan ylävesiletkuun auton käydessä tyhjäkäyntiä. Eli toisinsanoen aika paljon ilmaa sisällä? Vuotokohta edelleen paha sanoa, mutta paikoitellen pohjamuovilla makaa sentti vihreää nestettä.
                            Tosi hieno homma. Miten tästä eteenpäin?
                            Last edited by musscle; 28-03-2011, 16:54.

                            Comment

                            • kuukankorpi
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2004
                              • 634

                              #15
                              Oletko varma ettei ne kuplat tule siitä kun pumppu kierrättää nestettä?Paisarin yläosassa on pieni reikä josta tulee nestettä,kun polkee kaasua.Jaa että mitä nyt tehdään?Suosittelisin nyt hoitamaan sen nestevuodon kuntoon ja sitten kunnon ilmaus vaikkapa noilla hemin ohjeilla.Ja sitten vasta miettiin onko kansi/pahvi entinen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎