Announcement

Collapse
No announcement yet.

vaihteton ja perän stefat e39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hjpl
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 196

    vaihteton ja perän stefat e39

    Moi,

    Kyseessä 520i, vm.99, e39, manuaali, jolla ajettu 250tkm.

    Huollossa toteamuksena että sekä vaihteiston takastefa että perän molemmat sivustefat vuotavat. Ja toki jatkokommenttina huoltomieheltä, että kyseessä on tyypillinen ongelma/ominaisuus.

    Millaisia kokemuksia muilla ja mitä olette noille tehneet (vaihtaneet stefat, lisänneet vain vaihteisto/peräöljyjä, ette tehneet mitään) ?

    Vaihteiston stefan vaihtaminen vie yksinään jo 3h, joten huvikseen sitä ei viitsisi tehdä.
    F31 320iA xdrive Msport -13
    F10 520dA -15
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16462
    • Asikkala

    #2
    Vaihteistosta voi vuotaa siirtoakselin stefa joka on kardaanin laipan yläp. joten kusee niin että näyttää alemman stefan vuodolta.
    Perästä voisi ensin tarkastaa onko huohotinreikä auki, jos on tukossa niin lämpenemisestä johtuva paine ajaa öljyä stefan välistä ulos.

    Comment

    • hjpl
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 196

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Vaihteistosta voi vuotaa siirtoakselin stefa joka on kardaanin laipan yläp. joten kusee niin että näyttää alemman stefan vuodolta.
      Perästä voisi ensin tarkastaa onko huohotinreikä auki, jos on tukossa niin lämpenemisestä johtuva paine ajaa öljyä stefan välistä ulos.
      Onko jossain kuvaa, missä tuo huohotinreikä on ? ja millä työkalulla se avataan, jos tukossa ?

      Vaihteiston osalta tuo huoltomies vakuutti että kyse on alemmasta stefasta, mutta en tiedä kuinka helposti sen varmasti näkee.

      Mutta, kuinka paljon meuilla on näitä vuotoja ollut, ja kuinka huolissaan noista kannattaa olla?
      F31 320iA xdrive Msport -13
      F10 520dA -15

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16462
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by hjpl View Post
        Onko jossain kuvaa, missä tuo huohotinreikä on ? ja millä työkalulla se avataan, jos tukossa ?

        Vaihteiston osalta tuo huoltomies vakuutti että kyse on alemmasta stefasta, mutta en tiedä kuinka helposti sen varmasti näkee.

        Mutta, kuinka paljon meuilla on näitä vuotoja ollut, ja kuinka huolissaan noista kannattaa olla?
        Jääkö maahan öljyläikkää vai onko vaan tavara kosteana ?

        Comment

        • hjpl
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 196

          #5
          Perästä ei jää minkäänlaista läikkää, vaan on vain kostea.

          Vaihteiston osalta, on saattanut jonkun pisaran pudottaa, mutta ei varsinaisesti sekään maahan asti pudota, vaan ilmeisesti tihkuu stefan läpi vain ajaessa.
          F31 320iA xdrive Msport -13
          F10 520dA -15

          Comment

          • hjpl
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 196

            #6
            Mietin vielä, että olisiko tyhmä idea vaan vaihtaa nuo vaihteistoöljyt (+peräöljyt) ja seurailla että öljytasot pysyvät riittävinaä Vai onko tuo hukkaan heitettyä rahaa ? Nuo öljyt ja vaihtotyö eivät nyt kuitenkaan hirveästi taida maksaa ?
            F31 320iA xdrive Msport -13
            F10 520dA -15

            Comment

            • Timelord
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 504
              • Loimaa

              #7
              Originally posted by hjpl View Post
              Mietin vielä, että olisiko tyhmä idea vaan vaihtaa nuo vaihteistoöljyt (+peräöljyt) ja seurailla että öljytasot pysyvät riittävinaä Vai onko tuo hukkaan heitettyä rahaa ? Nuo öljyt ja vaihtotyö eivät nyt kuitenkaan hirveästi taida maksaa ?
              Tuonkin ikäisessä ja ajetussa autossa nuo on IMO ihan normaalia mistä en ainakaan itse jaksaisi huolestua; niin kauan kun ei alle laske.
              Merkkihuolto varsinkin rokottaa noiden ongelmien korjaamisesta auton arvoon nähden kohtuuttoman suuren summan joten jättäisin ainakin sen pois mahdollisista ongelman korjaajista.
              Teinivuosina (-98) tuli silloinen E21 käytettyä vehossa bensapumpun ja paineakun vaihdossa kun silloisen suviuunon kesätyöpalkka kaikkine korvauksineen lähenteli kansanedustajan vastaavaa. Korjaus maksoi silloin puolet auton arvosta mut tulihan sillä sentään vuosi sen jälkeen vielä ajettuakin kunnes ruoste korjasi omansa.

              Nykyisessä E39 523i:ssä kilsoja 280tkm, perän stefat ok mutta vaihteiston päätystefa on ajetuista kilometreistä kostunut(oli jo 2008 kun auton hankin); ei kuitenkaan kuse allensa vieläkään.

              Vaihteistoöljyt vaihdoin reilu vuosi sitten ihan vaan kun aikaisemmista vaihdoista ei tietoa; ei mainittavaa vaikutusta vuodon/ kosteuden suhteen missään mittakaavassa, korkeintaan vaihteisto toimii astetta jouhevammin nykyään...

              Mutta jos lodjun ja perän öljynvaihdoista ei ole tietoa, suosittelisin vaihtamaan molemmat jos autoa meinaa yhtään pitää....
              W201 2,5D
              W123 280ce
              E21 316
              ex-E60 530ia
              ex-E53 4,4i
              ex-E39 523i
              ex-E34 520ia
              ex-E21 318i

              Comment

              • hjpl
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 196

                #8
                juu, ei noita öljyjä ole koskaan vaihdettu.

                Auto ollut minulla 130tkm lähtien ja koska kai nuo periaatteessa ovat mallia "lifetime", niin ei ole koskaan tullut mieleen että niitä pitäisi vaihtaa.

                Mutta ehkä tuo vaihto olisi nyt kokonaisuuden kannalta toimivin ja kokonaistaloudellisin vaihtoehto, jos tuolla vielä 50-60tkm ajattelin ajaa.
                F31 320iA xdrive Msport -13
                F10 520dA -15

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16462
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by hjpl View Post
                  niin ei ole koskaan tullut mieleen että niitä pitäisi vaihtaa.

                  Comment

                  • hjpl
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 196

                    #10
                    Originally posted by jr66 View Post
                    No mikäs on sitten lifetime-öljyjen suositeltu vaihtoväli ??
                    F31 320iA xdrive Msport -13
                    F10 520dA -15

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16462
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by hjpl View Post
                      No mikäs on sitten lifetime-öljyjen suositeltu vaihtoväli ??
                      Ei niitä ole tarkoitus vaihtaa, minä en vaan ymmärrä miksi niitä ei voisi vaihtaa.

                      Comment

                      • E39 M57D25
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2018
                        • 32
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Vaihteistosta voi vuotaa siirtoakselin stefa joka on kardaanin laipan yläp. joten kusee niin että näyttää alemman stefan vuodolta.
                        Perästä voisi ensin tarkastaa onko huohotinreikä auki, jos on tukossa niin lämpenemisestä johtuva paine ajaa öljyä stefan välistä ulos.



                        Missähän tuollainen huohotin reikä sijaitsee?

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          #13
                          Se reikä on perämurikan korkeamman takaosan ylä-/etupuolella, suunta auton kulkusuuntaan eteenpäin. Voi yrittää ettiä esim. semmosella 90 astetta käännetyllä rautalangalla sivultapäin. Ei kannata ehkä kovin rajusti sitä reikää tökkiä, koska siellä on todennäköisesti joku suodatin reiän perällä.

                          Noista vaihdelaatikon stefoista sen verran, että itse ylihuollatin jo vuosia sitten kytkinremontin yhteydessä laatikon etu-, taka- ja vaihdintangon stefat. Meni huoltamolta ehkä 40 min ylimääräistä vaihtaa nuo, kun laatikko oli irti lattialla. Takastefassa menee noista eniten aikaa. Silloin ehkä vaikutti vähän liioittelulta, mutta eipähän ole tarvinnut miettiä niitä sen jälkeen. Perän vetoakseleiden stefat piti vaihtaa viime kesänä auton ollessa 17v vanha. Suht. helposti meni nekin. Pakoputkea piti vähän löysätä ja rengasta tunkata ylöspäin, niin mahtui vetarit kääntymään perän etupuolelle pois edestä. Sitä ennen piti perän alapintaa kosteana ja katsastuksessa tietenkin parikin kertaa sanottiin, mutta ei se lattialle tiputellut ja piti öljytasot normaaleina. Onpahan nuokin nyt vaihdettu.
                          Last edited by Bomb5; 22-07-2019, 15:03.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎