Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530dA päästöjen mittaus ei onnistu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bursu
    Newbiemmer
    • Mar 2008
    • 16

    E39 530dA päästöjen mittaus ei onnistu

    Speksit ensin eli vm. 2002 530 dA, autoon ajettu "eko" -viriohjelma ed. omistajan toimesta joskus vuonna 2006 tai 2007. Km lukemat mittarissa 245 000, mutta kone koneistettu 2007 (ajettu tämän jälkeen n. 80 tkm) ja vaihdelaatikko uusittu 2008. Tämän jälkeen mitään isompaa ei ole ja omana aikanani olen vaihdattanut uuden imusarjan ja öljynerottimen.

    Tarina:

    Onnellisena vein autoani perjantaina katsastukseen ja kaikki sujui hyvin kunnes tuli päästömittausten aika. Odottelin jo huojuntuneena papereita, kunnes katsastusmies hakee ulos ja kertoo ettei uskalla mitata päästöjä autosta, koska nostettaessa kierrokset 4500 - 5000 tyhjäkäynissä jossain 4700 kierroksen paikkeilla kone ikäänkuin hyppää. Yritin itse toistaa efektiä ja kyllähän se pomppaa, tuntuu perseessä asti ja koko korti heilahtaa kunnes toisen kerran jälkeen ikään kun alkaisi käymään vajailla pytyillä erittäin epämääräisesti ja murauttaa mustan pilven. Auto on pakko sammuttaa. Uudelleen käynnistettäessä auto toimii taas normaalisti ja mitään omituisuutta ei löydy normi ajossa.

    Olen tavallaan ollut tietoinen tuosta hyppäsystä nyt 9 kk, mutten välittänyt siitä koska en koskaan aja noin korkeilla kierroksilla eikä se ilmene normaalisti mitenkään. Auton pakokaasut pitäisi nyt saada mitattua ja auto kuntoon.. nyt tuolla ei helposti uskalla/kannata tehdä eli lämästä kierroksia rajoittimelle kuten katsastaja halusi.

    Kuulostaako tämä mielestänne tuon viriohjelman -tekosilta? Käytin autoa huollon pihassa ja tietämättä viri -ohjelmasta epäilivät ruiskusuuttimia / turboa. Onko kellään muilla ollut vastaavia ongelmia tai törmännyt johonkin vastaavaan?
    Last edited by Bursu; 17-04-2011, 00:27.
  • Bursu
    Newbiemmer
    • Mar 2008
    • 16

    #2
    Tässä tänään autosta luetut vikakoodit. Itse en ymmärrä näistä juuri mitään.

    Vikakoodit

    Comment

    • Masatus
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 867
      • Haukipudas

      #3
      Pahoittelen ketjun sotkemista mutta kysyn tässä yhteydessä että mikä se olikaan automaatin päästöjen oikeaoppinen mittaustapa?

      Comment

      • Bursu
        Newbiemmer
        • Mar 2008
        • 16

        #4
        Sain aiheesta (mittaustavasta) vihiä kaverilta ja aikomukseni on maanantaina selvittää asia Laakkoselta. Pitääkö paikkaansa että katsastusasemille on annettu erikseen ohjeistus liittyen näiden pakokaasumittauksiin?

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9142
          • Oulu

          #5
          Ja savutushan pitäisi mitata ryntäytyksellä, ei sekuntitolkulla rajoittajaa vasten huudattaen. Näiden automaattien mittauksesta on myös erillinen ohjeistus, jossa kierrokset pitäisi jättää vielä alemmaksi. En nyt tähän hätään jaksa kaivaa linkkiä aiheesta.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • schwarze
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 2017
            • Kangasala

            #6
            Saamari kun tuo aprillipäiväkin jo meni. Ei syty lamppu täällä, mut mielenkiinto on huikee.
            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

            Comment

            • Bursu
              Newbiemmer
              • Mar 2008
              • 16

              #7
              Tällaista löytyy dieseleiden katsastusohjeista. ( http://www.ake.fi/pdf/16-208-2004.pdf )

              "Vapaassa kiihdytyksessä moottorin on saavutettava normaali ruiskutuksen katkaisun pyörimisnopeus tai valmistajan mittausta varten ilmoittama muu pyörimisnopeus. Automaattivaihteistolla varustetun auton savutusmittauk-sessa on huomioitava mahdolliset valmistajan antamat erityisohjeet mm. vaihteenvalitsimen asennosta ja moottorin pyörimisnopeudesta. Jos automaattivaihteistolla varustetun auton erityistä mittauspyörimisnopeusarvoa ei ole käytettävissä, moottorin on saavutettava 2/3 ruiskutuksen katkaisun normaalista pyörimisnopeudesta."

              Autoni max. pyörimisnopeudeksi ilmoitetaan 4700(+-)100, eli toisinsanoen autoa ei saa kierrättää rajoittimelle pakokaasuja mitattaessa.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎