Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530da -03 turbon alipainekellon tanko jumittaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marko.K
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1193
    • Helsinki

    e39 530da -03 turbon alipainekellon tanko jumittaa

    Elikkä semmonen vika vaivaa kyseistä yksilöä. Käynnistäessä tanko ei liiku yhtään alaspäin, eikö sen kuuluisi? 3000rpm kohalla vasta alkaa vetämään oikeen "lapiolla selkään" mutta sitä ennen ei juuri tapahdu mitään. Uudet alipaineletkut vaihettu sekä uus alipainesolenoidi. Maffi arvot luettu ja ihan normaalit olivat, ja kulkee huonommin irrottamalla liittimen. Ei savuta eikä turbokaan vislaa. Ahtopaineiden nousu oli aika ontuvaa, välillä nousi vaan 0.9bar, mutta kun oikeen yritti niin nousi 1.3bar, autoon tehty virisofta päivitys. Mutta miksi tuo tanko ei liiku, siinä suurin kysymys. Aika jäykästi liikkuu kun sitä itse sieltä konepellin alta liikuttaa, mutta käynnistäessä ei. Niksit vähissä, hjelppiä!
    F11 535d -11 367hv/728nm
    E39 M5 -99 Alpine White II
    E65 730da -02
    E60 530da -03
    E39 530da -03 240hv/600nm
    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
    E38 740iaL -95
    E39 530d -99 245hv/528nm
  • jsr85
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 1375
    • Oulainen

    #2
    Karsottunu siivet jumiin. Sä pystyt testaileen siipien toimintaa INPAlla, muistaakseni moottoriosion alla ja sielta activates jne.
    ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

    Comment

    • Ovlov
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 171
      • Tre/Jvi

      #3
      Ainakin omastani pystyi itse letkusta imemällä saamaan sen alipainekellon pohjaan asti. Eli letku irti ja kova imu. Sitte näkee ahistaako turbo. Se tanko liikkui myös käsin koittamalla, mutta jonkin verran sai käyttää voimaa. Itse selvisin solenoidin vaihdolla ja letkun korjauksella.
      E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

      Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #4
        Joskus noi ahtimien johdesiipien mekanismit on kulunu silleen et vetävät/kiilautuvat jumiin vaikkeivät olisi kovin karstassa.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Marko.K
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1193
          • Helsinki

          #5
          sen verran päivitystä aiheeseen että imuilman lämpöanturin toinen piuha on poikki, muistaakseni tuo anturi meni tuohon kuvan numeroon 9. http://www.realoem.com/bmw/showparts...52&hg=13&fg=20 vai onko se edes luulemani anturi? :think mutta jokatapauksessa tuskin tuo voisi aiheuttaa otsikon aiheisen ongelman?
          F11 535d -11 367hv/728nm
          E39 M5 -99 Alpine White II
          E65 730da -02
          E60 530da -03
          E39 530da -03 240hv/600nm
          E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
          E38 740iaL -95
          E39 530d -99 245hv/528nm

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9158
            • Oulu

            #6
            Tuo mokkula on huohottimen lämmitin. Imuilman lämpöanturi on integroitu MAF:iin. Erillistä ahdetun ilman lämpöanturia M57:ssa ei ole.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Marko.K
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 1193
              • Helsinki

              #7
              Kiitti clavu, jotain uutta taas oppii
              F11 535d -11 367hv/728nm
              E39 M5 -99 Alpine White II
              E65 730da -02
              E60 530da -03
              E39 530da -03 240hv/600nm
              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
              E38 740iaL -95
              E39 530d -99 245hv/528nm

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                Tuo mokkula on huohottimen lämmitin. Imuilman lämpöanturi on integroitu MAF:iin. Erillistä ahdetun ilman lämpöanturia M57:ssa ei ole.
                Osa nr.10 -->http://www.realoem.com/bmw/showparts...34&hg=11&fg=40
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • Marko.K
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1193
                  • Helsinki

                  #9
                  Joo se onkin tuolla, no oiskos rahulla hatusta heitto arvuutuksia tähän mun onkelmaan?
                  F11 535d -11 367hv/728nm
                  E39 M5 -99 Alpine White II
                  E65 730da -02
                  E60 530da -03
                  E39 530da -03 240hv/600nm
                  E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                  E38 740iaL -95
                  E39 530d -99 245hv/528nm

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    #10
                    Originally posted by Marko.K View Post
                    Joo se onkin tuolla, no oiskos rahulla hatusta heitto arvuutuksia tähän mun onkelmaan?
                    Hatusta jos pitää heittää näiden tekstien perusteella niin turbosta se vika löytyy.
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9158
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Rahu View Post
                      Katos, näköjään viimeisistä 9/2003 jälkeisistä tuo lämpöanturi löytyy.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Marko.K
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1193
                        • Helsinki

                        #12
                        Juu näin itsekin epäilen, oisko mahdollista ollenkaan että tuo alipainekello olisi paskana? Ja jos tuossa turbossa siivet jumissa niin miks kuitenkin lähtee vetämään viim. aina 3000rpm, saako se tarpeeks aina sillon painetta ja siivet aukee karstasta??? No kuhan tässä pääsis inpalla kattomaan sitä alipainekellon tangon toimivuutta eka ja sit ihmetellä lisää :think
                        F11 535d -11 367hv/728nm
                        E39 M5 -99 Alpine White II
                        E65 730da -02
                        E60 530da -03
                        E39 530da -03 240hv/600nm
                        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                        E38 740iaL -95
                        E39 530d -99 245hv/528nm

                        Comment

                        • Esal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1344
                          • Lempäälä

                          #13
                          Originally posted by Marko.K View Post
                          Juu näin itsekin epäilen, oisko mahdollista ollenkaan että tuo alipainekello olisi paskana? Ja jos tuossa turbossa siivet jumissa niin miks kuitenkin lähtee vetämään viim. aina 3000rpm, saako se tarpeeks aina sillon painetta ja siivet aukee karstasta??? No kuhan tässä pääsis inpalla kattomaan sitä alipainekellon tangon toimivuutta eka ja sit ihmetellä lisää :think
                          Ne siivet on "rajoittavammassa" asennossa ilman alipainetta, alipaine taas vetää ne siihen asentoon jossa turbo lähtee alhaisilla kierroksilla mukaan.
                          Siksi se pelaa melko normaalisti ylemmillä kierroksilla.

                          Jos sen alipaineletkun vetää suoraan solenoidin ohi turboon (omalla vastuulla tyhjäkäynnillä), pitäisi siipien kääntyä heti "auki". Silloin ei painetta rajoita mikään ja meno loppuu vikatilaan ylipaineesta ahtopaineanturin perusteella, jos kaasua painaa enempi. En suosittele.
                          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                          Comment

                          • Marko.K
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1193
                            • Helsinki

                            #14
                            Voikos tuota turboa sit mitenkään putsata jos ne siivet on kerta karstottunu? Vai joko tässä pitää alkaa uutta metsästää?
                            F11 535d -11 367hv/728nm
                            E39 M5 -99 Alpine White II
                            E65 730da -02
                            E60 530da -03
                            E39 530da -03 240hv/600nm
                            E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                            E38 740iaL -95
                            E39 530d -99 245hv/528nm

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #15
                              No, tottakai sen voi avata ja kattoa miltä näyttää ja tarvittaessa putsata. Jos oikein karstaiselta näyttää, niin ei muuta kuin harjaat paikat puhtaaksi ja takaisin kasaan ja toivot parasta. Jos tolla lähtee pelittään normaalisti niin kannattaa jatkossa antaa hieman kenkää silloin tällöin et paikat palaa välillä puhtaaksi.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎