Elikkäs tollasen E39 523i:n hommasin manuaalivaihteisena niin kuin oli tarkoituskin. Koeajelut tuli ajettua ja olin tyytyväinen kun niin hienosti ja äänettömästi kulki ja oli muutenkin kunnossa. Koeajon aikana kyllä huomasin kun auto nykäisi vähän kolmosella kun lähti kiihdyttämään puolella kaasulla 2000 kierroksesta, mutta muuten mitään ns. selvempää oireilua ei vielä silloin ollut...
Samana iltana sitten inttiin päin liukkaalla ajellessani ihmettelin kun rupesi nykimään muillakin vaihteilla - tämä tuli ilmi kun ei liukkaalla lähtenyt heti perä alta, vaan aina sekunnin viiveellä.
Katselin huoltokirjaa ja en nähnyt mitään merkintää tulppien vaihdosta ja ne vaihdettiinkin heti seuraavana päivänä ja ajattelin että nykiminen loppuisi siihen kun tulpat olivat todella loppu.
Seuraavilla lomilla ajellessani huomasin jo selvästi miten auto nytkähtää/nykii kun vaihtaa vaihdetta, painaa vähän kaasua moottorijarrulta tai päästää kytkimen nopeasti ylös. Sitten huomasin miten auto ei ota heti kierroksia vaan nykii ja kolisee hiukan ennen kuin veto alkaa, ja siitä eteenpäin kulkeekin normaalisti kunnes kaasusta päästää kokonaan.
Minun ja parin kaverin mielestä vika olisi laatikon kiinnityksessä perään, kun tuo kolina on samanlainen kiihdytyksissä ja kytkin pohjassa vaihdetta vaihtaessa. Moottorijarrulla tuntuu kuin ajaisi moottoripyörällä jossa ketjut todella löysässä, eli nykii pahasti.
Mikä tuolta voimansiirrosta helpoiten antautuu, jos antautuu ja kun antautuu? Kun tuosta nykimisestä pääsee ohi niin auto kyllä kulkee aivan normaalisti ja perstuntumalla olisi jotakin vetoon liittyvää löysällä, tai parhaimmillaan vähän irti..
E: Unohtui vielä mainita, että välillä perä rymisee kuuluvasti kun vauhtia on 85-95, vaihteesta riippumatta. Isommissa nopeuksissa ryminä katoaa.
Samana iltana sitten inttiin päin liukkaalla ajellessani ihmettelin kun rupesi nykimään muillakin vaihteilla - tämä tuli ilmi kun ei liukkaalla lähtenyt heti perä alta, vaan aina sekunnin viiveellä.
Katselin huoltokirjaa ja en nähnyt mitään merkintää tulppien vaihdosta ja ne vaihdettiinkin heti seuraavana päivänä ja ajattelin että nykiminen loppuisi siihen kun tulpat olivat todella loppu.
Seuraavilla lomilla ajellessani huomasin jo selvästi miten auto nytkähtää/nykii kun vaihtaa vaihdetta, painaa vähän kaasua moottorijarrulta tai päästää kytkimen nopeasti ylös. Sitten huomasin miten auto ei ota heti kierroksia vaan nykii ja kolisee hiukan ennen kuin veto alkaa, ja siitä eteenpäin kulkeekin normaalisti kunnes kaasusta päästää kokonaan.
Minun ja parin kaverin mielestä vika olisi laatikon kiinnityksessä perään, kun tuo kolina on samanlainen kiihdytyksissä ja kytkin pohjassa vaihdetta vaihtaessa. Moottorijarrulla tuntuu kuin ajaisi moottoripyörällä jossa ketjut todella löysässä, eli nykii pahasti.
Mikä tuolta voimansiirrosta helpoiten antautuu, jos antautuu ja kun antautuu? Kun tuosta nykimisestä pääsee ohi niin auto kyllä kulkee aivan normaalisti ja perstuntumalla olisi jotakin vetoon liittyvää löysällä, tai parhaimmillaan vähän irti..
E: Unohtui vielä mainita, että välillä perä rymisee kuuluvasti kun vauhtia on 85-95, vaihteesta riippumatta. Isommissa nopeuksissa ryminä katoaa.
Comment