Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 vanos kysymys (kuva)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maza
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 4321
    • Kannus/Kokkola

    E39 M5 vanos kysymys (kuva)

    Kyseessä siis 6/99 valmistettu M5. Tuossa termostaattia vaihtaessa ihmettelin, kun vanoksien väliseen öljylinjaan tulee toinenkin öljyputki/letku vänkärin sylinteriryhmän edestä. ETK:sta ei kyseistä letkua löytynyt eikä pikaisella googletuksellakaan em. letkua M5:ssa näkynyt. ETK:n mukaan tuossa on normi banjopultti johon kuuluu 2 kupari prikkaa. Mun autossa oli ns. tuplabanjopultti jossa luonnollisesti 3 kupariprikkaa. Mikähän tuon ylimääräisen putken tarina on ? Em. putkessa oli vielä tuoreehko BMW varaosatarra kiinni, joten lienee jälkeenpäin lisätty...



    ETK:ssa näytti olevan muutenkin virheitä kuvassa liittyen termostaatin vaihtoon. Pienempiä o-renkaita tarvii myös 2kpl termostaattikopasta lähtevään väliputkeen. ETK ei tuntenut koko väliputkea.. o-renkaiden tarpeeksikin ilmoittaa yhden. Pienestä jäi taas homma kiinni.
  • jumbo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 6603
    • Lappeenranta

    #2
    En tiedä mikä kyseinen letku on, mutta omassani on aivan samanlainen. Jos tuota ei kaikissa ole niin voisiko liittyä vanoksiin sillä tavalla että pitäisi niissä öljynpaineen paremmin ettei rallattaisi tms. Tuohon omaan on ainakin joku vanosremppa tehty:think Nämä on ihan villejä veikkauksia mutta tuli ekana mieleen.

    Edit. Eikö tässä kuvassa näy tuo ko. letku? Linkki


    Editineditti. Ja 12/2000> malleissa ei ole tuota systeemiä ensinkään, realoem:n mukaan:think:
    Last edited by jumbo; 08-05-2011, 20:50.
    M550d

    Comment

    • Maza
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 4321
      • Kannus/Kokkola

      #3
      Originally posted by jumbo View Post
      En tiedä mikä kyseinen letku on, mutta omassani on aivan samanlainen. Jos tuota ei kaikissa ole niin voisiko liittyä vanoksiin sillä tavalla että pitäisi niissä öljynpaineen paremmin ettei rallattaisi tms. Tuohon omaan on ainakin joku vanosremppa tehty:think Nämä on ihan villejä veikkauksia mutta tuli ekana mieleen.

      Edit. Eikö tässä kuvassa näy tuo ko. letku? Linkki

      Editineditti. Ja 12/2000> malleissa ei ole tuota systeemiä ensinkään, realoem:n mukaan:think:
      Khyl.. näyttäs että 12/2000 tulee tuo uudemman mallinen paineakku vanokseen (sähköliitin päässä). Voisiko tämän perusteella olettaa, että kyseessä on retrofit-sarja alle 12/2000 autoihin tuohon vanosjärjestelmän paineen ylläpitoon ? Termaria vaihtaessa otin tuon kotelon päällä olevan mokkulan (johon vanoksen letkut tulee) pois ja kyllähän sieltä öljyä tursusi pihalle pitkän aikaa.

      Comment

      • jumbo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 6603
        • Lappeenranta

        #4
        Originally posted by Maza View Post
        Voisiko tämän perusteella olettaa, että kyseessä on retrofit-sarja alle 12/2000 autoihin tuohon vanosjärjestelmän paineen ylläpitoon ?
        Jotain tämmöistä uskoisin sen olevan, rallatteleeko siulla vanos käynnistyksissä tai ruksuttaako tyhjäkäynnillä? Omassa ainakin on hiljainen, pitää tutkia kuiteista mitä niihin on merkitty siihen vanosremppaan.
        M550d

        Comment

        • Maza
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 4321
          • Kannus/Kokkola

          #5
          Nyt selvis. Kyseessä on jälkiasenteinen sähköinen paineenkorotuspumppu. Tuota on asennettu alle 12/2000 autoihin mikäli asiakas on reklamoinut käynnistyksen yhteydessä vanoksesta kuuluvasta rallatuksesta.

          rallatteleeko siulla vanos käynnistyksissä tai ruksuttaako tyhjäkäynnillä?
          Raksuttaa aina tasaisen varmasti. Ei sen enempää kylmänä, kuumana tai käynnistyksen yhteydessä.

          Onkos kellään tuosta dr. vanoksen ura-akseli paketista (jossa tiukattu laakerivälystä) kokemuksia ?

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎