Announcement

Collapse
No announcement yet.

530da:n stepin käsin vaihto ei toimi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sekottaja
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 73
    • kuopio

    530da:n stepin käsin vaihto ei toimi?

    Potilaana -02 530da. Vika on ollut autossa koko omistukseni ajan, eli stepin käsin vaihtaminen ei toimi. Kepin kun siirrät vaikka maantieajossa sivulle syttyy mittaristoon 5 vai onko se S?. Kun yrität vaihtaa käsin vaikka pienempää niin mittaristossa vilahtaa D ja takaisin 5 ja mitään ei tapahdu. Puolestaan kun maantie vauhdista hiljennät kepin ollessa sivussa niin automaatin pienempää vaihtaessa mittaristoon syttyy loogisesti pienempi pykälä 4,3,2,1. Ja jos lähdet tästä tilanteesta vaikka 3 palaessa mittaristossa kiihdyttämään niin laatikko on manu puolella eli ei vaihda automaattisesti isompaa. Ja jos yrität käsin vaihtaa isompaa niin ei tapahdu mitään ja jos pienempää niin vilahtaa D ja takaisin 3 ja mitään ei tapahdu. Eli laatikko viskaa itsensä suoraan manu puolelle keppiä sivulle siirrettäessä kun senhän pitäisi tapahtua vasta kun eka kerran vaihtaa käsin. Muuten D:llä ollessaan loota pelaa hyvin. Voisko se kepin juuren mikrokytkin hässäkkä olla paskana vai mikä tuota vaivaa? Nyt vaan olis kesäloma niin olis aikaa tutkia tuota. (edit: eikä anna inpalla mitään vikakoodeja)
    530dat -01, 325ix -90, Mini -65, Hayabusa -03
  • djs^
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1177
    • Mikkeli

    #2
    Originally posted by Sekottaja View Post
    Potilaana -02 530da. Vika on ollut autossa koko omistukseni ajan, eli stepin käsin vaihtaminen ei toimi. Kepin kun siirrät vaikka maantieajossa sivulle syttyy mittaristoon 5 vai onko se S?. Kun yrität vaihtaa käsin vaikka pienempää niin mittaristossa vilahtaa D ja takaisin 5 ja mitään ei tapahdu. Puolestaan kun maantie vauhdista hiljennät kepin ollessa sivussa niin automaatin pienempää vaihtaessa mittaristoon syttyy loogisesti pienempi pykälä 4,3,2,1. Ja jos lähdet tästä tilanteesta vaikka 3 palaessa mittaristossa kiihdyttämään niin laatikko on manu puolella eli ei vaihda automaattisesti isompaa. Ja jos yrität käsin vaihtaa isompaa niin ei tapahdu mitään ja jos pienempää niin vilahtaa D ja takaisin 3 ja mitään ei tapahdu. Eli laatikko viskaa itsensä suoraan manu puolelle keppiä sivulle siirrettäessä kun senhän pitäisi tapahtua vasta kun eka kerran vaihtaa käsin. Muuten D:llä ollessaan loota pelaa hyvin. Voisko se kepin juuren mikrokytkin hässäkkä olla paskana vai mikä tuota vaivaa? Nyt vaan olis kesäloma niin olis aikaa tutkia tuota. (edit: eikä anna inpalla mitään vikakoodeja)
    Nostaako auto kierroksia yhtään siirtäessäsi ajaessa kepin manuaalille?
    EX :
    -E36 316
    -E36 325
    -E39 523
    -E39 530dA M-Sportx2
    -E60 525dA M-Sport x2
    -E60 545i Matte white
    -E53 x5
    -E91 3xx

    Comment

    • Sekottaja
      Bimmer Rookie
      • May 2007
      • 73
      • kuopio

      #3
      Ei nosta kierroksia, pikemminkin kylällä ajaessa kun D:llä on 4 päällä niin kepin sivulle laittaessa vaihtaa 5 pesään.
      530dat -01, 325ix -90, Mini -65, Hayabusa -03

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by Sekottaja View Post
        Kun yrität vaihtaa käsin vaikka pienempää niin mittaristossa vilahtaa D ja takaisin 5 ja mitään ei tapahdu. Puolestaan kun maantie vauhdista hiljennät kepin ollessa sivussa niin automaatin pienempää vaihtaessa mittaristoon syttyy loogisesti pienempi pykälä 4,3,2,1. Ja jos lähdet tästä tilanteesta vaikka 3 palaessa mittaristossa kiihdyttämään niin laatikko on manu puolella eli ei vaihda automaattisesti isompaa. Ja jos yrität käsin vaihtaa isompaa niin ei tapahdu mitään ja jos pienempää niin vilahtaa D ja takaisin 3 ja mitään ei tapahdu. Eli laatikko viskaa itsensä suoraan manu puolelle keppiä sivulle siirrettäessä kun senhän pitäisi tapahtua vasta kun eka kerran vaihtaa käsin. Muuten D:llä ollessaan loota pelaa hyvin. Voisko se kepin juuren mikrokytkin hässäkkä olla paskana vai mikä tuota vaivaa? Nyt vaan olis kesäloma niin olis aikaa tutkia tuota. (edit: eikä anna inpalla mitään vikakoodeja)
        Omassa 330xda joka samalla laatikolla, man. puolella kun 5 valittuna ja alkaa hiljentämään, ei kyllä vaihda kovin helposti pienempää. Saa mennä kierrokset melkein tyhjäkäynnille, pysähdyksen jälkeen on 2 päällä josta itse vaihdettava ylöspäin.

        Inpalla näkee sen vaihdevivun toiminnot, jotta voi tutkia mikrokytkimet.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • djs^
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2009
          • 1177
          • Mikkeli

          #5
          Originally posted by Esal View Post
          Omassa 330xda joka samalla laatikolla, man. puolella kun 5 valittuna ja alkaa hiljentämään, ei kyllä vaihda kovin helposti pienempää. Saa mennä kierrokset melkein tyhjäkäynnille, pysähdyksen jälkeen on 2 päällä josta itse vaihdettava ylöspäin.

          Inpalla näkee sen vaihdevivun toiminnot, jotta voi tutkia mikrokytkimet.
          automaatti lähtee aina kakkosella.. vois veikata painevuotoo.. moottorin ja laatikon ohjausboksit on samassa ni jos moottorissa joku vika ni laittaa laatikonki sekasin.. kysäse Hemi:ltä!!
          EX :
          -E36 316
          -E36 325
          -E39 523
          -E39 530dA M-Sportx2
          -E60 525dA M-Sport x2
          -E60 545i Matte white
          -E53 x5
          -E91 3xx

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9139
            • Oulu

            #6
            Vika on todennäköisesti vaihdekepin juuressa löytyvissä mikrokytkimissä tai niiden johdotuksessa. Kun Kepin suojamuovin nyppää ylös, niin niitä pääsee tutkimaan. Kuten Esal totesi, INPAn live-datalla näkee, mitä ne kytkimet tekevät tai jättävät tekemättä. Toinen kykin on D/S ja toinen manuaalipuolen ylös/alas. Muistaakseni kaikki kytkinasennot toimivat maadoittamalla.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by djs^ View Post
              automaatti lähtee aina kakkosella.. vois veikata painevuotoo.. moottorin ja laatikon ohjausboksit on samassa ni jos moottorissa joku vika ni laittaa laatikonki sekasin.. kysäse Hemi:ltä!!
              Kyllä se talvella kylmällä moottorilla on ykköstäkin laittanut...vaikkakin harvoin.

              Tuossa linkissä (sivu 4) on kaaviota kuinka ne on "samassa". Niin ja ne pyöräanturit joilla saadaan laatikko toimimaan sekaisesti väärillä renkailla.

              Scribd is the world's largest social reading and publishing site.
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • djs^
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2009
                • 1177
                • Mikkeli

                #8
                Originally posted by Esal View Post
                Kyllä se talvella kylmällä moottorilla on ykköstäkin laittanut...vaikkakin harvoin.
                Mullakun heittää stepin päälle, ni lähtee aina kakkosella! Pakkasesta riippumatta!! Säästäis laatikkoa jos lähtis aina ykkösellä onko sulla minkä kokoset renkaat?
                Mulla oli omassa hetki sit semmonen vika että ku koitti lähtee 80km/h vauhist ohittaa ni ei laittanu pienempää ennenko vast sitte ku kaasu oli melkee pohjas! Oli hankala mennä nätisti ohi viaks sit löyty ahtopaine anturi!
                EX :
                -E36 316
                -E36 325
                -E39 523
                -E39 530dA M-Sportx2
                -E60 525dA M-Sport x2
                -E60 545i Matte white
                -E53 x5
                -E91 3xx

                Comment

                • Sekottaja
                  Bimmer Rookie
                  • May 2007
                  • 73
                  • kuopio

                  #9
                  Originally posted by djs^ View Post
                  Mullakun heittää stepin päälle, ni lähtee aina kakkosella! Pakkasesta riippumatta!! Säästäis laatikkoa jos lähtis aina ykkösellä onko sulla minkä kokoset renkaat?
                  Mulla oli omassa hetki sit semmonen vika että ku koitti lähtee 80km/h vauhist ohittaa ni ei laittanu pienempää ennenko vast sitte ku kaasu oli melkee pohjas! Oli hankala mennä nätisti ohi viaks sit löyty ahtopaine anturi!
                  Korjaan, kyllä minullakin steppi puolelta hiljennettäessä jää 2 tauluun, mutta D:llä kyllä lähtee inpankin mukaan 1:sellä liikenteeseen ja niin tekee kaverin vuotta uudempikin. Alla 245/35/19 & 285/30/19 pyörät mutta noin toimii 16:silla talvinakeillakin. Ja niin sanoi vaihdelaatikko korjaajakin kun aikoinaan oli asiasta puhetta. Eivät kuulemma enää ole vanhoja mannelavetti laatikoita jotka lähtevät kakkosella . Pitää purkaa toi kepin juuri ja ihmetellä lisää.
                  530dat -01, 325ix -90, Mini -65, Hayabusa -03

                  Comment

                  • Sekottaja
                    Bimmer Rookie
                    • May 2007
                    • 73
                    • kuopio

                    #10
                    Mitenkäs tuo prkl keppihässäkkä lähtee oikein irti? Lootalle menevän vaijerin joutuu varmaan ainakin irroittamaan lootan puolelta? Mikrokytkimiäkään ei vissiin saa ennen irti kun keppi juurineen on pöydällä ja purettu atomeiksi? On kyllä pirun näppärä keksintö. Jos jollain tietoa niin otetaan mielellään vastaan. Tai kohta uhkaa että lyön läjään ja on pirun hyvä tuollaisena.
                    530dat -01, 325ix -90, Mini -65, Hayabusa -03

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎