Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 tdsa Ritsan viat mallia 47:n

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smokend
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 172

    E39 tdsa Ritsan viat mallia 47:n

    Lueskelin foorumia lämpövioista jos vaikka muillakin olisi ollut saman laista vikaa mutten ainakaan heti löytänyt... eli kertokaas viisaammat ettei tämä jo valmiiksi lyhyt tukka päässä enään lyhene niin mistäs nyt alan sitten vikaan etsimään kun ei omat tietotaito enään riitä..

    olin tuossa taanoin katsastuksessa ja katsuri tuli kyselemään että "onko autossani joku lämpöongelma kun tuntuu keittävän pakokaasumittauksessa.." 20tkm ajellut ilman mitään ongelmia niin toki vastasin että ei ole ollut. no enivei lämmöt tosiaan oli kaakossa ja hirmupaineet koneessa hyvä ettei koko paska revennyt.. ja ennenkun kerkesin sanomaan moisen niin termostaatin kansi alkoi pihisemään... no samalla sitten päätin vaihdella sinne uuden tiivisteen ja termostaatin sekä sen kannen kun ovat herkkiä hajoamiselle.. ilmauksen jälkeen baanalle ..(ilmattu foorumin ohjeilla)

    ajoin työpaikalle ja en ainakaan huomannut mitään vikaa mutta takaisin ajellessani motaria alkoi lämmöt heitellä eivät nouseet ihan tappiin mutta 1\4 verran ja takaisin.. tuntui siltä että kannattaa ilmata uudelleen ja niin tein ilmaan tosin ei tullut.. nesteet kohdillaan.. käynnistin koneen ja käytin sitä varmaan 20 min paikallaan ja ei mitään lämmöt ok kokoajan. nostin kierroksia 3000rpm hetkeksi ja lämmöt nousi tappiin asti. ymmärrän että tämä on mahdollista viritetyissä koneissa mutta normaalissa vakio koneessa ei.. jos paikallaan antaa kierroksia noin 3sek ei koneen pitäisi keittää...

    eli painetta tulee koneeseen ja lämmöt nousee. sen verran tuossa tarkemmassa tutkiskelussa että sähköflekti ei toimi\en ole huomannut sen pyörivän . pääseekö siihen käsiksi muuten kuin etupuskurin irroittamalla? voiko sen testata ilman irroittamista eli missä menee kyseisen laitteen virtapiuhat? katoavat jonnekkin vasemmalle.

    olisi kiva saada nämä lämpöongelmat kuntoon ennen kuin menee lopullisesti hermot.
    Nykyinen - F11 M550D `13

    Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

    Projektina - 66" Dart
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #2
    Originally posted by Smokend View Post
    Lueskelin foorumia lämpövioista jos vaikka muillakin olisi ollut saman laista vikaa mutten ainakaan heti löytänyt... eli kertokaas viisaammat ettei tämä jo valmiiksi lyhyt tukka päässä enään lyhene niin mistäs nyt alan sitten vikaan etsimään kun ei omat tietotaito enään riitä..

    olin tuossa taanoin katsastuksessa ja katsuri tuli kyselemään että "onko autossani joku lämpöongelma kun tuntuu keittävän pakokaasumittauksessa.." 20tkm ajellut ilman mitään ongelmia niin toki vastasin että ei ole ollut. no enivei lämmöt tosiaan oli kaakossa ja hirmupaineet koneessa hyvä ettei koko paska revennyt.. ja ennenkun kerkesin sanomaan moisen niin termostaatin kansi alkoi pihisemään... no samalla sitten päätin vaihdella sinne uuden tiivisteen ja termostaatin sekä sen kannen kun ovat herkkiä hajoamiselle.. ilmauksen jälkeen baanalle ..(ilmattu foorumin ohjeilla)

    ajoin työpaikalle ja en ainakaan huomannut mitään vikaa mutta takaisin ajellessani motaria alkoi lämmöt heitellä eivät nouseet ihan tappiin mutta 1\4 verran ja takaisin.. tuntui siltä että kannattaa ilmata uudelleen ja niin tein ilmaan tosin ei tullut.. nesteet kohdillaan.. käynnistin koneen ja käytin sitä varmaan 20 min paikallaan ja ei mitään lämmöt ok kokoajan. nostin kierroksia 3000rpm hetkeksi ja lämmöt nousi tappiin asti. ymmärrän että tämä on mahdollista viritetyissä koneissa mutta normaalissa vakio koneessa ei.. jos paikallaan antaa kierroksia noin 3sek ei koneen pitäisi keittää...

    eli painetta tulee koneeseen ja lämmöt nousee. sen verran tuossa tarkemmassa tutkiskelussa että sähköflekti ei toimi\en ole huomannut sen pyörivän . pääseekö siihen käsiksi muuten kuin etupuskurin irroittamalla? voiko sen testata ilman irroittamista eli missä menee kyseisen laitteen virtapiuhat? katoavat jonnekkin vasemmalle.

    olisi kiva saada nämä lämpöongelmat kuntoon ennen kuin menee lopullisesti hermot.
    Onhan siellä koneessa ja jäähdyttimessä niin paljon vettä ettei se sähköflektin toimimattomuus siihen mitään hetkessä vaikuta, väittäisin ettei koko sähköflektiä ko. autossa oikeastaan tarvita suomessa kuin ilmastoinnin takia. Onko jäähdytin edes tulikuuma kauttaaltaan. Vesi ei kierrä termostaatin tai pumpun takia, tai sinne menee pakokaasut sekaan.

    Se lämpömittari näyttää mitä näyttää, salavalikosta katsomalla saa asteluvut.

    Salavalikko:


    Jos ei päästä, niin:
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • Smokend
      Bimmer Rookie
      • Aug 2005
      • 172

      #3
      kyllä siinä jäähdyttimessä näpit polttaa jos siihen koskee..
      Nykyinen - F11 M550D `13

      Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

      Projektina - 66" Dart

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 925
        • Sotkamo--Oulu

        #4
        Luultavasti vesipumppu hajosi pakokaasutestin yhteydessä. Ei oo Bemarissa ollenkaan uusi vika, että pumpun siivet hajoaa tai alkaa suttamaan pumpun akselilla ja heti kun painaa kaasua ja pumpun vastus kasvaa niin ei enää jaksa pumpata ja lämmöt tappiin.

        Vaihda siis pumppu välittömästi äläkä kiehuta sitä konetta enää kertaakaan... sylinterikansi ei oo maailman kestävin näissä.
        Jos ei tuon vaihdolla ja tuolla foorumi-ilmauksella tokenen niin sitten pitää miettiä uusiksi.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • Smokend
          Bimmer Rookie
          • Aug 2005
          • 172

          #5
          aalrighttt.... No onneksi on kädet jo valmiiksi paskaiset niin ei tartte välissä pestä.... Pumppu siis vaihtoon sekin maksaa varmaan saman kun uus auto.... No onneksi riisi on hyvää
          Nykyinen - F11 M550D `13

          Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

          Projektina - 66" Dart

          Comment

          • Smokend
            Bimmer Rookie
            • Aug 2005
            • 172

            #6
            dodii nyt on edellisistä ongelmista päästy niin uusi tuli vastaan, mutta siitä kohta. sökme vesipumppu oli ehjä! ero uuteen oli se että vanhassa oli siinä pienet propellin reijät kun taas uudessa tuntui olevan suuremmat ja muutenkin enemmän tilaa toinen ero oli myös että vanhan siipirattaat olivat muoviset ja uudessa metallinen mutta tosiaan kaikki on ok!

            mutta se uusi vika.. poistin laturin remmin ja vaihdoin sen uuteen... mutta se hajosi jo 22km jälkeen no ostin uuden ja laitoin paikoilleen niin sepäs ei kiristy mitenkään!?!?!?! rullaa ei voi kiristää enempää ja jostain luin että se olisi automaattinen se kiristys? eli mikä neuvoksi?
            Nykyinen - F11 M550D `13

            Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

            Projektina - 66" Dart

            Comment

            • coupebemaristi
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 220
              • 03

              #7
              Originally posted by Smokend View Post
              dodii nyt on edellisistä ongelmista päästy niin uusi tuli vastaan, mutta siitä kohta. sökme vesipumppu oli ehjä! ero uuteen oli se että vanhassa oli siinä pienet propellin reijät kun taas uudessa tuntui olevan suuremmat ja muutenkin enemmän tilaa toinen ero oli myös että vanhan siipirattaat olivat muoviset ja uudessa metallinen mutta tosiaan kaikki on ok!

              mutta se uusi vika.. poistin laturin remmin ja vaihdoin sen uuteen... mutta se hajosi jo 22km jälkeen no ostin uuden ja laitoin paikoilleen niin sepäs ei kiristy mitenkään!?!?!?! rullaa ei voi kiristää enempää ja jostain luin että se olisi automaattinen se kiristys? eli mikä neuvoksi?

              Se oli kuule ihan viisas ostos tuo metallisiipinen vesipumppu, vaikka vanha muovisiipinen olisikin vielä ollut kunnossa.
              Tuo moniurahihnan kiristin on todellakin automaattinen. Ja niitä ei saa mistään Motonetista, vaan pitää mennä marmoritiskille. Ja siihen myydään osia erikseen, koko kiristintä ei myydä täydellisenä. Kiristin on hydraulinen, joten siihen kannattaa vähintään uusia se hydraulinen "sylinteri", metallinen linkkusysteemi (kuluu väljäksi) sekä muutama tiiviste. Kiristimen sisään menee öljynpaine moottorista, joten uudet tiivisteet on ehdottomat! Nämä kaikki osat taisi maksaa noin 150 euroa ja se on kaikenkaikkiaan vi***mainen vaihtaa. Siinä hommassa tarvii päästä auton alle, eli nosturi on hyvä olla. Jos vähänkään epäilyttää omat työkalut ja taidot niin kannattaa teettää homma korjaamolla.
              E30 325 iX -90 touring
              Vw Passat 1.8 T -01
              Ex BMW:t
              E36 320 i -92 coupe
              E36 328 i -95 coupe
              E36 325 iA -94 sedan
              E34 520 i 24V -95 touring
              E34 540 iA -94 sedan
              E39 525 TDS -98 touring

              Originally posted by TareJR
              Mutta ite oon ollu tyytyväinen autoon ja tälleen harmitaa vaa se että noi ei olle oikealla keski jaolla noi vanteet.

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 925
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                Ei sinne moniurahihna kiristimeen öljynpaine mene. Jakoketjunkiristin on öljynpainetoiminen.
                Siinä on semmonen kaasujousi, joka toki voi epäkuntoon mennä. Tai sitten se kiristimen linkku on jumittunut jostain syystä.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • Smokend
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2005
                  • 172

                  #9
                  tutkittuani lisää tuota kiristintä niin huomasin että kun sen L mallisen missä on kuusioavaimelle paikka napauttaa takaisin edestä katsottuna vasemmalle niin remmi menee kireäksi ja kun koneen käynnistää homma toimii aivan hyvin mutta heti kun koneen sammuttaa niin tuon diesel koneen takaisin lyönin seurauksena L rauta pyörähtää myötäpäivää ja remmi löystyy. kaikki mutterit kiristin mutta ei niissä väljyyttä ollut eli ilmeisesti se minikokoinen iskari on sanonut sopimuksen irti? kun remmin kiristää ja kokeilee avaimella siten miten neuvotaan että laittaa sen kiristin rullan päälle ja painaan remmin löysäksi niin kyllä siinä jousessa on vastusta mutta ilmeisesti ei tarpeeksi. onko päätelmäni siis oikea? jousi vaihtoon?
                  Nykyinen - F11 M550D `13

                  Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

                  Projektina - 66" Dart

                  Comment

                  • coupebemaristi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 220
                    • 03

                    #10
                    Originally posted by ockelbo4500 View Post
                    Ei sinne moniurahihna kiristimeen öljynpaine mene. Jakoketjunkiristin on öljynpainetoiminen.
                    Siinä on semmonen kaasujousi, joka toki voi epäkuntoon mennä. Tai sitten se kiristimen linkku on jumittunut jostain syystä.

                    Kyllä sinne menee. Ei se öljy siellä mitään kiristä, vaan ilmeisesti sillä on joku lämpöä tasaava / jäähdyttävä tarkoitus. Ainakin tuossa minun TDS:ssä sellainen on. Se linkku taisi olla jotakin alumiinia, joka ajan saatossa kuluu väljäksi ja sitten ei pysy hihna suorassa linjassa. Kiristäminen tosiaan tapahtuu sillä "mini-iskarilla".
                    Jakoketjunkiristimestä ei ole minulla kokemuksia.
                    E30 325 iX -90 touring
                    Vw Passat 1.8 T -01
                    Ex BMW:t
                    E36 320 i -92 coupe
                    E36 328 i -95 coupe
                    E36 325 iA -94 sedan
                    E34 520 i 24V -95 touring
                    E34 540 iA -94 sedan
                    E39 525 TDS -98 touring

                    Originally posted by TareJR
                    Mutta ite oon ollu tyytyväinen autoon ja tälleen harmitaa vaa se että noi ei olle oikealla keski jaolla noi vanteet.

                    Comment

                    • Smokend
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2005
                      • 172

                      #11
                      noniin palatakseni tähän ongelmaan joka ei ole vielä löytynyt.

                      autoon vaihdettu:
                      Termostaatti
                      syylari
                      vesipumppu
                      nesteet
                      paisuntasäiliön korkki

                      ja eilen sitten viimeksi homma meni näin. olin lentokentällä kavereiden kanssa omissa pikku "kisoissa" niin rajun kiihdytyksen jälkeen otti vauhtia puoltoistasataa ja sitten meno loppui kuin seinään ja samalla lämmöt tappiin... kone ei enään ottanut kierroksia ja turbosta ei olllut toimiakseen... ajotietokoneelta katsoin niin 130c oli lämmöt ja tahallisesti tätä ei haluttu mutta ei mielestäni koneen pitäisi näin toimia eihän tämä auto ikinä ole voinut sitten olla autobaanalla saksanmaalla. Nuo lämmöt nousi tappiin varmaan 2-3s normaalista.

                      nyt joku viisas velho kertoo miksi tämä näin tekee.

                      ja jottein niin tämä häiritsisi niin kerran tämän saman tehnyt motarilla 120 vauhdissa.

                      mahtaako siellä olla mursu jossain putkessa? :think:think

                      syyläri tosiaan oli kuuma sitten alhaalta ja ylhäältä.

                      normiajon jälkeen niin putkissa on edelleen todella kova paine, normaalia?


                      help
                      Nykyinen - F11 M550D `13

                      Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

                      Projektina - 66" Dart

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8264
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #12
                        Originally posted by Smokend View Post
                        noniin palatakseni tähän ongelmaan joka ei ole vielä löytynyt.

                        autoon vaihdettu:
                        Termostaatti
                        syylari
                        vesipumppu
                        nesteet
                        paisuntasäiliön korkki

                        ja eilen sitten viimeksi homma meni näin. olin lentokentällä kavereiden kanssa omissa pikku "kisoissa" niin rajun kiihdytyksen jälkeen otti vauhtia puoltoistasataa ja sitten meno loppui kuin seinään ja samalla lämmöt tappiin... kone ei enään ottanut kierroksia ja turbosta ei olllut toimiakseen... ajotietokoneelta katsoin niin 130c oli lämmöt ja tahallisesti tätä ei haluttu mutta ei mielestäni koneen pitäisi näin toimia eihän tämä auto ikinä ole voinut sitten olla autobaanalla saksanmaalla. Nuo lämmöt nousi tappiin varmaan 2-3s normaalista.

                        nyt joku viisas velho kertoo miksi tämä näin tekee.

                        ja jottein niin tämä häiritsisi niin kerran tämän saman tehnyt motarilla 120 vauhdissa.

                        mahtaako siellä olla mursu jossain putkessa? :think:think

                        syyläri tosiaan oli kuuma sitten alhaalta ja ylhäältä.

                        normiajon jälkeen niin putkissa on edelleen todella kova paine, normaalia?


                        help
                        kuulostaa tutulta.. Itellä ei tosin noin äkkiä nosta lämpöä.. Vesipumppu todettu ehjäksi, samoin termostaatti ja jäähdytin uusi.. Epäilempä että kannentiiviste tai kansi halki ja vuotaa palopaineet jäähdytysnesteisiin
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Smokend
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2005
                          • 172

                          #13
                          ookkei... eikös coolerin nesteet sitten pitäisi olla kermanvärisiä tai jonkin muun
                          Nykyinen - F11 M550D `13

                          Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

                          Projektina - 66" Dart

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8264
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            #14
                            Originally posted by Smokend View Post
                            ookkei... eikös coolerin nesteet sitten pitäisi olla kermanvärisiä tai jonkin muun
                            vain jos öljy sekottuu niihin.
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎