Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523 -96 ääni moottorista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musscle
    Bimmer Rookie
    • Mar 2011
    • 115
    • Turku

    e39 523 -96 ääni moottorista

    Tervehdys! Käytin puoli tuntia googlessa enkä yllätyksekseni oikein tälläiseen ongelmaan ratkaisua löytänyt, threadin kyllä.
    Kyseinen auto pitää naputusta/säksätystä. 280tkm ajettu. Aloin tarkemmin kuuntelemaan sitä ja paikallistin sen parhaiten kuultavaksi "pakosarjan yltä". Korvakuulolta koneen etupäästä ei tulisi mitään ääntä.

    Jonkun ehdottama temppu kokeiltu, eli kierrokset kolmeen tonniin ja kierrokset alas. Kun syöttö on katki ääni kuuluu silti kierrosten laskiessa. Ääni tosin häviää hyvin pian muuhun koneen normaaliin ääneen kierrosten noustessa, eli kuuluu parhaiten ihan tyhjäkäynnillä. Uudet mobilin öljyt ollut 3tkm sisässä. Mielestäni tuo ääni on aina kuulunut, mutta nyt vasta "korvan kanssa" aloin kuuntelemaan sitä ja huolestuin vähän.

    Kylmänä käynnistäessä säksättää voimakkaammin ehkä 1-2 sekuntia ja häviää. Kone vetää ihan ok ja käynnistyy hyvin. Missä vika?? ..vai onko vikaa?
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Ääni aiheutuu todennäköisesti hydraulisesta venttiilinnostajasta. Kulunut nostaja ei enää pidä öljynpainetta ja näin ollen venttiilivälys pääsee hieman kasvamaan ->venttiilikoneisto naputtaa. Pitkät öljynvaihtovälit voi myös aiheuttaa sen, että nostajan säätö jumiutuu, josta seuraa myös naputusta.

    Ei tarvitse huolestua, jos ääni pysyy maltillisena.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • musscle
      Bimmer Rookie
      • Mar 2011
      • 115
      • Turku

      #3
      Ok. Miten nätisti tuollaisen edes kuuluu käydä kunnossa ollessaan? Japsista siirtyneenä ei kyllä samankaltaisesti hyrrää, mutta toisaalta esim. Volvo s60 käy melkein yhtä rumasti.. Eli kuuluukoo venttiilikoneistosta normaalisti minkäänlaista ääntä? Ensimmäinen auto jossa hydrauliset nostajat ja tuntuu että mekaaniset käyvät nätimmin.. Noh, tyytyväinen olen muuten ollut vaihtoon!

      Comment

      • ptikkala
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 1568

        #4
        Omassa entisessä 2,5L vanos koneessa (vm94/12 525) kuului napsetta ja säksätystä ja syyksi paljastui löystynyt tulppa. Tulppien läpi käynnin jälkeen kone kävi ja kukkui taas niin nätisti. Huoltoliikkeistä minullekkin tarjoiltiin tuota nostimien uusimista, onneksi en ehtinyt siihen alkaa

        Comment

        • Lopaka
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2005
          • 407

          #5
          Originally posted by ptikkala View Post
          Omassa entisessä 2,5L vanos koneessa (vm94/12 525) kuului napsetta ja säksätystä ja syyksi paljastui löystynyt tulppa. Tulppien läpi käynnin jälkeen kone kävi ja kukkui taas niin nätisti. Huoltoliikkeistä minullekkin tarjoiltiin tuota nostimien uusimista, onneksi en ehtinyt siihen alkaa
          Tälle ääni täältäkin, ei muuta kuin tulppia kiristämään.

          Comment

          • musscle
            Bimmer Rookie
            • Mar 2011
            • 115
            • Turku

            #6
            Pari ensimmäistä tulppaa avasinkin kun tuon auton ostin, niissä ei ainakaan löysyyttä ollut, mutta voisihan nuo loputkin katsoa.

            Vaikea kuvitella että tuollainen ääni löystyneestä tulpasta lähtisi mutta tarkistetaan!

            Comment

            • ptikkala
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1568

              #7
              juu niin se oli itelläki hankala uskoa, mutta näin vain oli... ja onneksi oli, meinasin jo tilata nipun noita hydr.nostajia ja huoltoaikaa

              Comment

              • juhnis82
                Newbiemmer
                • Feb 2011
                • 18
                • LPR, Finland

                #8
                Päivää foorumille. Samoja ongelmia täällä kun aloittajalla, eli pientä nakutusta/säksätystä pakosarjan seudulta. Lisäksi pakosarjan alimmat mutterit siitä koneen kyljestä kauttaaltaan kovin öljyiset. Miksi öljyä? Pakosarjan tiiviste vuotaa? Venttiilinkannen tiiviste ei vuoda. Auto siis e39 -96 523 automaatti 155000 ajettu.

                Comment

                • ruupanen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 5150
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by juhnis82 View Post
                  Päivää foorumille. Samoja ongelmia täällä kun aloittajalla, eli pientä nakutusta/säksätystä pakosarjan seudulta. Lisäksi pakosarjan alimmat mutterit siitä koneen kyljestä kauttaaltaan kovin öljyiset. Miksi öljyä? Pakosarjan tiiviste vuotaa? Venttiilinkannen tiiviste ei vuoda. Auto siis e39 -96 523 automaatti 155000 ajettu.
                  Itte itellesi jo vastasitkin.
                  E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                  Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    #10
                    Onko ääni tälläinen?:


                    Tuossa joku veikkailee noita moniurahihan rullia ja kiristintä.

                    Voisiko myös olla nokka-akselin asentotunnistin olla syyllinen?

                    Comment

                    • rizzo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2007
                      • 5418
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Antsah View Post
                      Onko ääni tälläinen?:


                      Tuossa joku veikkailee noita moniurahihan rullia ja kiristintä.

                      Voisiko myös olla nokka-akselin asentotunnistin olla syyllinen?
                      Viallinen nokka-akselin anturi teki mulla tasantarkkaan tuota ääntä. Anturin kun vaihtoi niin vedot parani ja säksätys katosi. Tuo anturi on sitten semmonen että hakekaa marmorilta se alkup. suoraan vaikka onkin aika arvokas (105€ tms).

                      Comment

                      • kaol
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 5007
                        • Ilmajoki

                        #12
                        Originally Posted by juhnis82
                        Lisäksi pakosarjan alimmat mutterit siitä koneen kyljestä kauttaaltaan kovin öljyiset. Miksi öljyä? Pakosarjan tiiviste vuotaa? Venttiilinkannen tiiviste ei vuoda. Auto siis e39 -96 523 automaatti 155000 ajettu.
                        Originally posted by ruupanen View Post
                        Itte itellesi jo vastasitkin.
                        Miten ihmeessä pakosarjan tiiviste voi olla syypää, jos moottori vuotaa öljyä? :think
                        Kokeilemalla se selviää...

                        Comment

                        • Magirus
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 875
                          • Keski-Suomi und Sawo

                          #13
                          Itsellä kanssa piti (tarvike)nokan anturin kanssa lämmänä säkätystä. Ääni kantautui ilmeisesti imupuolelta/suuttimista :think En tiedä sitten minkä takia suutintukki & suuttimet alkoi nakuttaa lämmällä koneella, liene ajotukset jotenkin vituillaan tuon tarvike anturin takia?. Vedot oli muutenkin aivan päin vittua tuolla tarvikeanturilla..

                          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                          O: E24 osasia

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by rizzo View Post
                            Viallinen nokka-akselin anturi teki mulla tasantarkkaan tuota ääntä. Anturin kun vaihtoi niin vedot parani ja säksätys katosi. Tuo anturi on sitten semmonen että hakekaa marmorilta se alkup. suoraan vaikka onkin aika arvokas (105€ tms).
                            Tästä ei taida välttis olla vikakoodia? Miten tuo viallinen anturi näkyy livedatassa?

                            Comment

                            • musscle
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2011
                              • 115
                              • Turku

                              #15
                              Voi helevettiläänen, oikeassa olitte! Yksi(!) tulppa oli avattavissa ihan vaan kädellä vääntämällä. Nyt ei minkäänlaista ääntä enää. Öljyä oli vähän jokaisessa tulpanreiässä, ihmettelen vain kun venakopan tiiviste on vaihdettu kuitin mukaan vuosi sitten.. Onko tuolta ruiskun puolelta normaalia kuulua sellainen yhtäjaksoinen ininä, en osaa selittää mutta nyt tuo ruiskun ääni pomppaa esiin tuostä tyhjäkäynnistä konepelti auki..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎