Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d -99 tehoton

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwtbo
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 268
    • Suonenjoki

    E39 530d -99 tehoton

    Kyseinen kulkupeli on aikas lailla hengetön etenemään oli sitten kierroksia 1500 tai 4000rpm. eli mistähän lähtisi tuota vikaa purkamaan?

    Vikakoodeja antoi:
    3505 Glow system
    0400 EGR
    1260 Delivery pump control system

    Keväällä luettu suuttimien korjausarvot kuopion diesel huollossa ja yhden suuttimen arvot aika korkeat, mutta eivät vaihtaneet kun auto starttaa kuitenkin niin hyvin.:think
    Vaikuttaako tuo miten radikaalisti tehoihin?

    Nyt on varattu merkkiliikkeeseen huoltoon aika, ja epäili heppu puhelimessa että tuo hehkujen ohjainlaite/hehkut rikki niin vaikuttaa tehoihin??
    Joten vaihdattaako nuo ja maksaa siitä sen 200-500€ jos auto ei ole yhtään sen pirteämpi tuon jälkeen?

    Tuota siirtopumppuakin kuunnellut useampaan kertaan ja ääni on omaan korvaan tasaista surinaa, joten onko pumppu tiensä päässä?
    Siinä kirkkaassa letkussa ei näy ilmakuplia eli tankinpumppu ehjä.

    Rail paineita mittailtu, tyhjäkäynnillä n.266-307bar ja paikallaan kierrättämällä 3000-3500rpm. nousi paine 560bar. tienoille.
    Live dataa ei ole ajossa päässyt lukemaan.

    Mites tuo turbon ohjainkello lueskelin että kun auton starttaa, niin pitäs vetää tuo tanko hetkessä kellon sisään, tässä on tangon liike kuin hidastetusta elokuvasta--> turboko sökö?

    Jos joltain löytyisi pelivinkkiä näihin ongelmiin, kun tuosta laskee yhteen kustannuksia jos joka osan rupeaa yksitellen arpomalla vaihtamaan, niin saa repullisen varata rahaa mukaan.
  • Knude
    Newbiemmer
    • Apr 2006
    • 17

    #2
    Omassa oli yksi suutin sökö, tyhjäkäynnillä korjausarvo 10 (Eli maksimi?), kun muissa oli miinus jotain. Kierroksilla sitte korjausarvot tasaantuivat. Ei tuntunut tehoissa merkittävästi kun tämä korjattiin, mutta koneen pieni täristäminen lakkasi.

    Edit. Ja lisäys siis että auto ei ollut ennen eikä jälkeen normaalia tehottomampi
    Last edited by Knude; 06-07-2011, 10:42.
    sigpic

    Comment

    • bmwtbo
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 268
      • Suonenjoki

      #3
      Jaa, olisin itse kyllä väittänyt tuon viallisen suuttimen vaikuttavan tehoon, mutta en jaksa uskoa noiden hehkujen/ohjainlaitteen vaikuttavan noin radikaalisti, ymmärtäisi jos joku hehku kokonaan pois pelistä niin eikös kone pyörisi vajailla pytyillä??

      Kovasti itse veikkaisin tuota siirtopumppua ja/tai turboa, mutta näitä 530d ongelma topicceja läpi selanneena tunnu mikään oikein sopivan tähän.
      Kylmemmällä koneella tuntuisi joskus olevan pientä yritystä lähteä vetämään oikein, mutta silti meno sit tyssää jostain kumman syystä.

      Turbolle menevät alipaine letkut on uusittu, rail paineanturin liitintä putsailtu, en ole kokeillut irroittaa ilmamassa mittarin johtoa tai tuota rail liitintä et onko vaikutusta...?

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1838
        • Kotona/Poissa

        #4
        Dieseleista sen enempää tietämättä ihan maallikko-insinöörin kantana sanoisin, että hehkujen tarkoitus on vain helpottaa kylmän dieselin käynnistymistä. Lämpimän koneen toimintaan niillä ei minusta ole pätkän verran merkitystä.

        Mutta jos hehkuista tulee vikakoodi, niin voihan niissä olla joku muu vika, joka niiden vaihdolla poistuu. Tehon puutteeseen tuskin kuitenkaan saat tuosta helpotusta, vika varmaankin muualla.

        Merkkiliikkeen (Kuopion Avain-Vaunu?) hepun kommentin perusteella veisin sinuna auton ehkäpä ensin jonnekin dieseleihin erikoistuneeseen korjaamoon.

        Mitä kaikkea tuolla Kuopion diesel huollossa mitattiin / testattiin?
        Last edited by Havis; 06-07-2011, 23:10.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          #5
          Juu hehkut helpottaa vaan kylmäkäynnistystä. yli 15 asteen pakkasilla eron jo huomaa jos ei oo kuin 1 ehjä.

          Kokeilin kerran kanssa yhtä hopeista 530d:tä, ja oli nuhanen. Seuraava olikin sitte ripeempi, ja siinä vaiheessa tiesi että ensimmäisessä oli jotain vikaa.

          Sen enempää tietämättä, miten Ilmamassamittari? Vaikka ei vikakoodia annakkaan... Se tietääkseni nuhauttaa aika hyvin tälläsen laitteen. :think
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • Simppaa
            Bimmer Rookie
            • Feb 2011
            • 49
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by Bmw Dreamer View Post
            Juu hehkut helpottaa vaan kylmäkäynnistystä. yli 15 asteen pakkasilla eron jo huomaa jos ei oo kuin 1 ehjä.

            Kokeilin kerran kanssa yhtä hopeista 530d:tä, ja oli nuhanen. Seuraava olikin sitte ripeempi, ja siinä vaiheessa tiesi että ensimmäisessä oli jotain vikaa.

            Sen enempää tietämättä, miten Ilmamassamittari? Vaikka ei vikakoodia annakkaan... Se tietääkseni nuhauttaa aika hyvin tälläsen laitteen. :think
            +1 Suutinremppaa tehtäessä läikähti dieseliä jonkin verran ilmanputsariin, minkä tietenkin unohdin sitten lopuksi. Maffi oli siis kuorrutettu dieselillä, putsaus jarrukliinerillä ja taas mentiin!
            e39 -02 530Dat M-Sport 220hp

            Comment

            • bmwtbo
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 268
              • Suonenjoki

              #7
              Originally posted by Havis View Post
              Dieseleista sen enempää tietämättä ihan maallikko-insinöörin kantana sanoisin, että hehkujen tarkoitus on vain helpottaa kylmän dieselin käynnistymistä. Lämpimän koneen toimintaan niillä ei minusta ole pätkän verran merkitystä.

              Mutta jos hehkuista tulee vikakoodi, niin voihan niissä olla joku muu vika, joka niiden vaihdolla poistuu. Tehon puutteeseen tuskin kuitenkaan saat tuosta helpotusta, vika varmaankin muualla.

              Merkkiliikkeen (Kuopion Avain-Vaunu?) hepun kommentin perusteella veisin sinuna auton ehkäpä ensin jonnekin dieseleihin erikoistuneeseen korjaamoon.

              Mitä kaikkea tuolla Kuopion diesel huollossa mitattiin / testattiin?
              Ensi viikon perjantaina on Kuopion Hartikaiselle aika, lukevat vikakoodit ja "tutkivat" muuten tuota rotteloa.
              Keväällä kävi tuolla diesel pajalla kuopiossa ja tekivät ohivuoto mittauksen (tai näin ainakin oli puhe) mitään dokumenttia ei minulle asti tuosta mittauksesta tullut, mutta ei ilmeisesti ollut mitään akuuttia vikaa koska eivät korjanneet/ vaihtaneet mitään.
              Korjaaja vaan sanoi puhelimessa että ei lähtisi suutinta vaihtamaan koska auto starttaa niin hyvin...:think

              Tyhjäkäynti on joskus hieman epätasaista, mutta tuota ei huomaa kierrosluku mittarista vaan kuulee kun kierrokset hieman hummaa.

              Comment

              • Altti
                Newbiemmer
                • Aug 2007
                • 16

                #8
                Hei,

                Minulla oli aikoinaan samanlainen ongelma 530d/01:ssä.
                Syy oli isommilla paineilla vuotava letku, joka pudotti turbon aikaansaaman paineen hieman alemmaksi.

                Letkun vaihto ja homma pelasi taas tutuilla tehoilla.

                --

                Comment

                • end-o
                  Newbiemmer
                  • Oct 2005
                  • 27

                  #9
                  lue oikeasti koko ketju läpi. selventää varmasti paljon missä järjestyksessä kannattaa mitäkin tehdä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=69503

                  Comment

                  • bmwtbo
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 268
                    • Suonenjoki

                    #10
                    Jotakin edistystä ongelmiin ehkä.... maffin piuha otettu irti ja tehoa tuli ihan tajuttomasti lisää, meinas vehkeet karata lapasesta kun lähti vetämään.

                    Vetoja tuli siis huomattavasti lisää ja lähtee vääntämään alhaalta asti, mustaa työntää putkesta kylläkin aika reilusti mutta vaan silloin kenkii kunnolla.

                    Eli pitikö tästä nyt ymmärtää että tuo Maffi on sökö??

                    Comment

                    • djs^
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2009
                      • 1177
                      • Mikkeli

                      #11
                      Originally posted by bmwtbo View Post
                      Jotakin edistystä ongelmiin ehkä.... maffin piuha otettu irti ja tehoa tuli ihan tajuttomasti lisää, meinas vehkeet karata lapasesta kun lähti vetämään.

                      Vetoja tuli siis huomattavasti lisää ja lähtee vääntämään alhaalta asti, mustaa työntää putkesta kylläkin aika reilusti mutta vaan silloin kenkii kunnolla.

                      Eli pitikö tästä nyt ymmärtää että tuo Maffi on sökö??
                      Maffi sökö! Ootko kattonu paljon ahtaa kiihyttäessä?
                      EX :
                      -E36 316
                      -E36 325
                      -E39 523
                      -E39 530dA M-Sportx2
                      -E60 525dA M-Sport x2
                      -E60 545i Matte white
                      -E53 x5
                      -E91 3xx

                      Comment

                      • bmwtbo
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 268
                        • Suonenjoki

                        #12
                        Enpä ole livedataa päässyt lukemaan kuin kaverin tallissa (pöytäkoneessa ohjelma).
                        Mitä tuota nyt tänään kokeilin niin sain n. 8.4s 0-100km/h, eli aika lähellä tehtaan lupaamaa.

                        Huomenna Hartikaiselle Kuopioon ja lukevat vielä vikakoodit, vois samalla kysellä tuolta sitä maffia sekä softan päivittämisen hintaa.
                        Mutta jos tuo katiska korjaantuisi tuolla maffin vaihdolla, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.

                        Comment

                        • Sampson
                          Newbiemmer
                          • Jan 2009
                          • 19
                          • Siilinjärvi

                          #13
                          Originally posted by bmwtbo View Post
                          Jotakin edistystä ongelmiin ehkä.... maffin piuha otettu irti ja tehoa tuli ihan tajuttomasti lisää, meinas vehkeet karata lapasesta kun lähti vetämään.

                          Vetoja tuli siis huomattavasti lisää ja lähtee vääntämään alhaalta asti, mustaa työntää putkesta kylläkin aika reilusti mutta vaan silloin kenkii kunnolla.

                          Eli pitikö tästä nyt ymmärtää että tuo Maffi on sökö??

                          Juurikin näin.
                          Itselläkin juuri tilattu uusi, saa muuten Tampereelta Boschin mittarin alle 200e.
                          Mitään pilipali tarvikkeita ei kannata laittaa.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎