Ongelma on seuraavanlainen: Eilen ajoin kaupunkiajoa noin 10km, jonka jälkeen auto oli tyhjäkäynnillä kaupan pihassa. Vähän ajan päästä alkoi savua nousta konepellistä. Huomasin vasta tuolloin kurkata lämpömittaria, joka oli luonnollisesti punaisella.
Nostin konepellin, mikä ei oikeastaan aiheutanut kummempia höyrypilviä, mutta jäähdytinneste kiehui iloisesti. Jäähdytinnestesäiliöön menevän letkun juuresta valui nestettä maahan.
No, lähdin ajamaan huoltoasemalle, joka oli n.2km päässä. Ei luultavasti mikään fiksu temppu... . Pistin kuitenkin sisältä lämmöt täysille ja ajattelin katsoa laskeeko lämmöt vähän ajettaessa. Lämmintä ilmaa ei kabiiniin mitenkään voimakkaasti tullut, vaan se muistutti enemmänkin lehmän hönkäystä tuulettimella buustattuna. Jostain topicista lueskelin, että 'siili' aiheuttaa ainakin tuota. Siihen sopisi myös se, että sisätilan tuuletin jäi päälle vaikka sammutin auton.
Huoltoasemalla lisäilin vettä kadonneen jäähdytinnesteen tilalle ja odottelin vähän aikaa jos vaikka moottori vähän jäähtyisi. Etummainen tuuletin ei näyttänyt pyörivän ollenkaan, mutta takimmainen pelasi. Lähdin jonkin ajan kuluttua viemään autoa n.2km päässä olevalle parkkikselle jäähtymään. Lämmöt edelleen punaisella.
Parkkikselta sitten kävellen kotia ja tulin takaisin n.7h päästä, jolloin moottori oli jäähtynyt siniselle ja uskalsin tuoda auton kotiin. Ajoin toisella autolla tuon läjän perässä sitä haettaessa ja pakoputkesta ei tullut ollenkaan savua tms. , joten voisiko olla, että kannentiivisteet ja kansi ovat ainakin vielä ehjät? Lämmöt nousi tuolla lyhyellä 1,5km reissulla kuitenkin jo lähelle toista normaalin alueen viivaa.
Kyseessä on BMW 523i -98 247tkm
Mitä kannattaisi lähteä vaihtamaan? Termostaattia? Vesipumppua? Merkkiä?
Ilmastointi ei puhalla kylmää heti käynnistettäessä, vaan menee muutama kilometri ennen kuin alkaa tulemaan kylmää ilmaa.
Nostin konepellin, mikä ei oikeastaan aiheutanut kummempia höyrypilviä, mutta jäähdytinneste kiehui iloisesti. Jäähdytinnestesäiliöön menevän letkun juuresta valui nestettä maahan.
No, lähdin ajamaan huoltoasemalle, joka oli n.2km päässä. Ei luultavasti mikään fiksu temppu... . Pistin kuitenkin sisältä lämmöt täysille ja ajattelin katsoa laskeeko lämmöt vähän ajettaessa. Lämmintä ilmaa ei kabiiniin mitenkään voimakkaasti tullut, vaan se muistutti enemmänkin lehmän hönkäystä tuulettimella buustattuna. Jostain topicista lueskelin, että 'siili' aiheuttaa ainakin tuota. Siihen sopisi myös se, että sisätilan tuuletin jäi päälle vaikka sammutin auton.
Huoltoasemalla lisäilin vettä kadonneen jäähdytinnesteen tilalle ja odottelin vähän aikaa jos vaikka moottori vähän jäähtyisi. Etummainen tuuletin ei näyttänyt pyörivän ollenkaan, mutta takimmainen pelasi. Lähdin jonkin ajan kuluttua viemään autoa n.2km päässä olevalle parkkikselle jäähtymään. Lämmöt edelleen punaisella.
Parkkikselta sitten kävellen kotia ja tulin takaisin n.7h päästä, jolloin moottori oli jäähtynyt siniselle ja uskalsin tuoda auton kotiin. Ajoin toisella autolla tuon läjän perässä sitä haettaessa ja pakoputkesta ei tullut ollenkaan savua tms. , joten voisiko olla, että kannentiivisteet ja kansi ovat ainakin vielä ehjät? Lämmöt nousi tuolla lyhyellä 1,5km reissulla kuitenkin jo lähelle toista normaalin alueen viivaa.
Kyseessä on BMW 523i -98 247tkm
Mitä kannattaisi lähteä vaihtamaan? Termostaattia? Vesipumppua? Merkkiä?
Ilmastointi ei puhalla kylmää heti käynnistettäessä, vaan menee muutama kilometri ennen kuin alkaa tulemaan kylmää ilmaa.
Comment