Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 lämmöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Xhaust
    Bimmer Rookie
    • Jun 2011
    • 43
    • Oulu

    E39 lämmöt

    Ongelma on seuraavanlainen: Eilen ajoin kaupunkiajoa noin 10km, jonka jälkeen auto oli tyhjäkäynnillä kaupan pihassa. Vähän ajan päästä alkoi savua nousta konepellistä. Huomasin vasta tuolloin kurkata lämpömittaria, joka oli luonnollisesti punaisella.
    Nostin konepellin, mikä ei oikeastaan aiheutanut kummempia höyrypilviä, mutta jäähdytinneste kiehui iloisesti. Jäähdytinnestesäiliöön menevän letkun juuresta valui nestettä maahan.

    No, lähdin ajamaan huoltoasemalle, joka oli n.2km päässä. Ei luultavasti mikään fiksu temppu... . Pistin kuitenkin sisältä lämmöt täysille ja ajattelin katsoa laskeeko lämmöt vähän ajettaessa. Lämmintä ilmaa ei kabiiniin mitenkään voimakkaasti tullut, vaan se muistutti enemmänkin lehmän hönkäystä tuulettimella buustattuna. Jostain topicista lueskelin, että 'siili' aiheuttaa ainakin tuota. Siihen sopisi myös se, että sisätilan tuuletin jäi päälle vaikka sammutin auton.

    Huoltoasemalla lisäilin vettä kadonneen jäähdytinnesteen tilalle ja odottelin vähän aikaa jos vaikka moottori vähän jäähtyisi. Etummainen tuuletin ei näyttänyt pyörivän ollenkaan, mutta takimmainen pelasi. Lähdin jonkin ajan kuluttua viemään autoa n.2km päässä olevalle parkkikselle jäähtymään. Lämmöt edelleen punaisella.

    Parkkikselta sitten kävellen kotia ja tulin takaisin n.7h päästä, jolloin moottori oli jäähtynyt siniselle ja uskalsin tuoda auton kotiin. Ajoin toisella autolla tuon läjän perässä sitä haettaessa ja pakoputkesta ei tullut ollenkaan savua tms. , joten voisiko olla, että kannentiivisteet ja kansi ovat ainakin vielä ehjät? Lämmöt nousi tuolla lyhyellä 1,5km reissulla kuitenkin jo lähelle toista normaalin alueen viivaa.

    Kyseessä on BMW 523i -98 247tkm

    Mitä kannattaisi lähteä vaihtamaan? Termostaattia? Vesipumppua? Merkkiä?

    Ilmastointi ei puhalla kylmää heti käynnistettäessä, vaan menee muutama kilometri ennen kuin alkaa tulemaan kylmää ilmaa.
    Last edited by Xhaust; 24-07-2011, 11:02. Reason: ilmastointi probleema lisätty
    Mercedes-Benz S 500L -03
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9990
    • KVLA

    #2
    Originally posted by Xhaust View Post
    Mitä kannattaisi lähteä vaihtamaan? Termostaattia? Vesipumppua? Merkkiä?
    Molemmat.Ja termarin kotelo samalla.Mahdollisesti paisarin tiiviste tai koko paisarikin.Tai/ja paisarin korkki.Tsekkaa myös kaikkien vesiletkujen kunto.Menee sitten kaikki samoilla ilmailuilla.

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9138
      • Oulu

      #3
      Tuon lämpöongelman voi aiheuttaa pelkästään toimimaton keulan sähköflekti.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

        #4
        Jos visko toimii niin etummaisella flektillä ei ole mitään tekemistä moottorin lämpöjen kanssa?
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Dunky View Post
          Jos visko toimii niin etummaisella flektillä ei ole mitään tekemistä moottorin lämpöjen kanssa?
          Jos auto seisoo tyhjäkäynnillä ilmastointi päällä kuumalla kelillä, niin moottorin lämmöt saa kyllä nousemaan, jos sähköflekti ei toimi (vaikka visko olisikin ehjä). Omakohtaisestikin yhdessä 528:ssa tämä nähty muutama viikko sitten.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Oratow
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 117

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Jos auto seisoo tyhjäkäynnillä ilmastointi päällä kuumalla kelillä, niin moottorin lämmöt saa kyllä nousemaan, jos sähköflekti ei toimi (vaikka visko olisikin ehjä). Omakohtaisestikin yhdessä 528:ssa tämä nähty muutama viikko sitten.
            + omassa 328i M52:ssa pari-kolme viikkoa sitten.

            Comment

            • Xhaust
              Bimmer Rookie
              • Jun 2011
              • 43
              • Oulu

              #7
              Ongelma ratkaistu!
              Vaihdoin vesipumpun, termarin, paisarin korkin ja korjasin tuulettimen.
              Samalla vaihtui myös uudet hihnat ja kiristinrullat.

              Nyt tulee heti kylmää ilmastoinnistakin auton käynnistyttyä.

              Alkuperäinen syy tuohon lämpenemiseen taisikin olla paisarin korkki, jonka kierreosa ei pyörinyt enää.
              Jäähdytinnesteiden vähyys taas vaikutti tuohon suuttimien haaleaan ilmaan.
              Mercedes-Benz S 500L -03

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎