Announcement

Collapse
No announcement yet.

Päästöjen keplottelu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #16
    Katti halvimmillaan taitaa olla tuo bilteman tuotenro 79802 79,00 €.
    Menee hitsaamalla ja sovitepaloilla melko moneenkin autoon, täyttää tehtävänsä vakioautoissa siinä missä merkkiliikkeen orkkiskin.
    Jos pakoputkistosta kuuluu helinää auton käydessä lienee katalysaattorin kenno hajonnut, mutta ennen katin uusimista olisi syytä myös miettiä miksi näin on tapahtunut eli onko autossa esimerkiksi sytytyspuolissa vikaa jolloin palamatonta polttoainetta pääsee katalysaattoriin. Ennen katin vaihtoa moottorin normaali toiminta on siis syytä varmistaa vähintäänkin lukemalla vikakoodit ja tarkkaikkailemalla käynnin tasaisuutta sekä livedatalla lambda ja korjausarvot, muutoin voi olla edessä katin vaihto seuraavanakin vuonna.

    Comment

    • Defi
      Bimmer Rookie
      • Apr 2008
      • 34
      • nokia

      #17
      Meikälläkin oli päästöjen kanssa ongelmia, jotain imusarjapuolen vuotoja oli hieman, mutta saatiin päästöt helposti rajoihin kun ajettiin kati vaan kuumaksi. Saa kyllä ajella hyvän matkaa, että kati on riittävän kuuma ja jos se nyt aivan paskana on niin ei taida auttaa kuin vaihto.. Ehkä se järkevin on vaihtaa kumminkin kun on kerran paskaksi jo menossa..

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        #18
        Originally posted by Defi View Post
        ...kun ajettiin kati vaan kuumaksi. Saa kyllä ajella hyvän matkaa, että kati on riittävän kuuma...
        Puhutaankohan tässä nyt autoista vai naisista
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by Defi View Post
          Meikälläkin oli päästöjen kanssa ongelmia, jotain imusarjapuolen vuotoja oli hieman, mutta saatiin päästöt helposti rajoihin kun ajettiin kati vaan kuumaksi. Saa kyllä ajella hyvän matkaa, että kati on riittävän kuuma ja jos se nyt aivan paskana on niin ei taida auttaa kuin vaihto.. Ehkä se järkevin on vaihtaa kumminkin kun on kerran paskaksi jo menossa..
          Yleensä päästöjen kanssa on ongelmia toimivassa autossa vain silloin, kun katit eivät ole lämmenneet riittävästi. Esim. talvella lyhyt ajomatka katsastukseen voi aiheuttaa päästöjen suhteen ongelmia, mutta se korjaantuu, kierrättämällä konetta hieman enemmän, matkalla katsastukseen. Kaikki muut päästöongelmat johtuvat hyvin pitkälle jostakin fyysisestä viasta.

          Ikinä en ole tajunnut sitä, miksi näiden päästöjen kanssa pitäisi alkaa keplottelemaan tai edes ajaa vajaakuntoisella autolla. 80% tapauksista, johtuvat päästöongelmat imuvuodoista ja useimpien imuvuotojen korjaus on melko halpaa. Puhuttiin sitten venttiilikopan tiivisteistä tai haitariputkista, ne eivät muutamaa kymppiä enempää maksa ja menetetty korjaussumma tulee hyvin äkkiä takaisin polttoainekuluissa. Jos autolla haluaa välttämättä ajaa puolikuntoisena, niin siinä tekee vain karhunpalveluksen itselleen. Rahaa se ei säästä, päinvastoin. Sitten kun on katti paskana tai vielä jotakin vakavampaa, saa kaivaa kuvetta lompakon pohjalta huomattavasti enemmän. Toivottavasti kaikki ottavat tästä opikseen.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Originally posted by Ramzez View Post
            Ikinä en ole tajunnut sitä, miksi näiden päästöjen kanssa pitäisi alkaa keplottelemaan tai edes ajaa vajaakuntoisella autolla. 80% tapauksista, johtuvat päästöongelmat imuvuodoista ja useimpien imuvuotojen korjaus on melko halpaa. Puhuttiin sitten venttiilikopan tiivisteistä tai haitariputkista, ne eivät muutamaa kymppiä enempää maksa ja menetetty korjaussumma tulee hyvin äkkiä takaisin polttoainekuluissa. Jos autolla haluaa välttämättä ajaa puolikuntoisena, niin siinä tekee vain karhunpalveluksen itselleen. Rahaa se ei säästä, päinvastoin. Sitten kun on katti paskana tai vielä jotakin vakavampaa, saa kaivaa kuvetta lompakon pohjalta huomattavasti enemmän. Toivottavasti kaikki ottavat tästä opikseen.
            Näin. Väittäisin kuitenkin että nykyisin päästöongelmat johtuvat jopa yli
            90%:sti juurikin imuvuodoista.
            Kattiviatkin sikäli, että nehän nyt ei hajoa muuten kuin ajamalla kiville tai ajamalla sillä imuvuotoisella autolla riittävän pitkään jolloin katin elementti sulaa kuorista irti. Tämän jäljeen katti murenee pikku hiljaa ja poistuu palasina putkistoon.
            Täysin imuvuodotonta, kunnossa olevaa autoa ei myöskään juurikaan tarvitse ajella ja huudattaa kilometritolkulla kuumaksi.
            Eli ne imuvuodot riittävän ajoissa pois hoitamalla, ei kattiin/katteihin useinkaan tarvitse kajota vaikka kilsoja olisi se 500tkm.

            Comment

            • Fabsu
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1754

              #21
              lambda?
              AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

              ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
              e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
              e30 318i -88

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by Hemi View Post
                Näin. Väittäisin kuitenkin että nykyisin päästöongelmat johtuvat jopa yli
                90%:sti juurikin imuvuodoista.
                Onhan niitä muutamia poikkeuksia, kuten lambdan, ilmamäärämittarin tai vaikka huonokuntoisten puolien aiheuttamia seosvikoja, jotka myös vaikuttavat katin elinikään. Mutta omalla kohdallani neljä viidestä tapauksesta on johtunut imuvuodoista.

                Originally posted by Hemi View Post
                Täysin imuvuodotonta, kunnossa olevaa autoa ei myöskään juurikaan tarvitse ajella ja huudattaa kilometritolkulla kuumaksi.
                Yleensä tuota kierrättämistä joutuu harrastamaan vain talvella ja isokoneisella autolla. Parinkympin pakkasella, kun lähdet kylmästä liikkeelle, niin katti ei vielä ole oikeassa lämpötilassa 30 km ajomatkankaan jälkeen, ellei konetta ole normaalia enemmän kierrätetty. Olen tämän huomannut, kun kaikkien omistamieni seiskojen katsastus on aina ollut keskellä talvea ja vaikka kaikki on kunnossa, niin silti saa aina katsastuspäivänä huudattaa hieman konetta, ennen kuin ajaa sinne halliin sisään, muuten ihmetellään sitten siellä konttorilla, että miksei päästöt ole kunnossa. Toki katsuri yleensä tajuaa olosuhteet ja kierrättää konetta sitten siellä, mutta homma nopeutuu jo ihan sillä, että ajaa itse pykälää pienemmällä vaihteella konttorille.

                Comment

                • AlpinWeiss
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2007
                  • 927
                  • West coast

                  #23
                  Kyllä niin ärsyttää nämä suomen kommunistipäästökatsastukset. Suomen päästöt on pelkästään euroopan päästöistä alle prosentin, joten se on aika sama millä täällä ajellaan. Itse meinaan kasvattaa moottorin kokoa entisestään juuri tämän pelleilyn takia. Vapaassa maailmassa autoja ei katsasteta ollenkaan, ja saksassakin kahden vuoden välein.
                  MBCLK240 -02
                  E36 318 -93
                  E46 320 Ci -01
                  E46 330 CiA -01
                  E60 520i -04
                  E93 325i -07
                  F36 420xi -16

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by AlpinWeiss View Post
                    Kyllä niin ärsyttää nämä suomen kommunistipäästökatsastukset. Suomen päästöt on pelkästään euroopan päästöistä alle prosentin, joten se on aika sama millä täällä ajellaan. Itse meinaan kasvattaa moottorin kokoa entisestään juuri tämän pelleilyn takia. Vapaassa maailmassa autoja ei katsasteta ollenkaan, ja saksassakin kahden vuoden välein.
                    Tämä päästövouhotus nyt ärsyttää kaikkia, mutta onhan se ihan hyvä, että autot sentään katsastetaan. Muutoin tuolla liikenteessä kulkisi ties mitä raatoa, joissa ei olisi jarruja tai valoja. Voin myös kuvitella, että Saksassa katsastus on kahden vuoden välein, koska autokanta on suomalaista paljon nuorempaa. Täällä ajetaan niin vanhoilla autoilla, että niiden vikaherkkyys on aivan toista luokkaa. Toki sen voi ajatella rahastuksena, että joudutaan autot katsastamaan vuoden välein, mutta jos oikeasti haluttaisiin liikenneturvallisuutta parantaa, vähentää päästöjä ja ajaa muutoinkin paremmilla autoilla, niin se ratkeaa ainoastaan autoveron poistamalla. Katsastuksella ei suomalaiseen autokantaan ole juuri nimellistäkään vaikutusta.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Originally posted by AlpinWeiss View Post
                      Kyllä niin ärsyttää nämä suomen kommunistipäästökatsastukset. Suomen päästöt on pelkästään euroopan päästöistä alle prosentin, joten se on aika sama millä täällä ajellaan. Itse meinaan kasvattaa moottorin kokoa entisestään juuri tämän pelleilyn takia. Vapaassa maailmassa autoja ei katsasteta ollenkaan, ja saksassakin kahden vuoden välein.
                      Ai, ne Kommunistit ovat siis taas tämänkin takana?
                      Ei suinkaan "vihreä" Kokoomuksen slipoveriporukka joka on hallituksessa istunut ja näistäkin asioista päättänyt vuosikymmeniä?



                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎