E39 rutisee/natisee kääntäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marko.K
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1193
    • Helsinki

    E39 rutisee/natisee kääntäessä

    Tuntuu että tuonne "E39 kysymyksiä ja vastauksia" osioon viestit ja katoaa ja niihin ei oteta kantaa niin laitetaan tämä nyt sitten tänne. Elikkä auto on alkanu pitämään rattia käännellessä sellasta jännää rutinaa/natinaa, ääni tuntuu tulevan kuskin puolen etupään ja ratin väliltä, montuissa ja epätasaisuuksissa ääntä ei kyllä kuulu, autoon vaihdettu alkukesästä koiranluut, reaktiotangot, raidetangot ja alatukivarret, samalla vaihdettiin korkeussäädettävä alusta. Yläpään laakereita ei tullu vaihettua joka tässä jälkeen päin kaduttaa, alkaako ne tuommosta ääntä pitämään kun alkavat olemaan loppu? Autolla ajettu 242tkm
    F11 535d -11 367hv/728nm
    E39 M5 -99 Alpine White II
    E65 730da -02
    E60 530da -03
    E39 530da -03 240hv/600nm
    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
    E38 740iaL -95
    E39 530d -99 245hv/528nm
  • Gustaff
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 132

    #2
    Nosta tunkilla molemmat etupyörät ilmaan ja kääntele käsillä renkaasta laidasta laitaan. Jos yläpään laakerit jumittaa, niin tunnet sen kyllä käsissä kun kääntyy tavallaan pykälittäin. Näkee kyllä myös silmällä kun jousi ei käänny mukana tasaisesti vaan yläpää tavallaan pysähtelee.

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #3
      Pyörät nostettuna ei kyllä välttämättä sitä "tökkimistä" huomaa. Pyörät maassa ja kaveri kääntelemään rattia samalla kun ite tunnustelee sitä ylälaakeria sieltä konehuoneen puolelta. Se jumittava laakeri antaa hitaasti käännettäessä sellaista "boing boing" ääntä ja tuntuu kädessä nykivänä liikkeenä.

      ...olipahan vaikeesti selitetty :think
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • Marko.K
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1193
        • Helsinki

        #4
        Ihmetystä tuottaa sen verran ainakin se että kuskin puolelta tuota tolpan kierrettä ei näy yhtään eli on tasan sen mutterin kanssa, mutta apparin puolelta n.2mm, kaveri jolla sama alusta niin näkyy melkee sentin verran tuota kierrettä ja toisella kaverilla jolla kans sama alusta niin 5mm molemmin puolin. Itse kyllä eilen pulttipysyllä kokeilin mutta eipä ne kiristyny. Vai onko näissä sitten jotain laakerikohtasia eroja? Onko tässä nyt käynyt joku asennus kämmi ettei noi oo kiristiny loppuun saakka ja siks natisee? Mutta mikä???
        Last edited by Marko.K; 17-08-2011, 11:45.
        F11 535d -11 367hv/728nm
        E39 M5 -99 Alpine White II
        E65 730da -02
        E60 530da -03
        E39 530da -03 240hv/600nm
        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
        E38 740iaL -95
        E39 530d -99 245hv/528nm

        Comment

        • Marko.K
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1193
          • Helsinki

          #5
          Eipä noi ainakaan pulttipyssyllä enää tuosta kiristyny. Suihkautin reilusti yläpäänlaakeriin crc:tä, naksuminen hävis päiväks mutta sitten taas jatkui, ois voinu parempi olla suihkuttaa jotain spray vaseliinia :think

          Rattia paikallaan käännettäessä tietyssä kohtaa kun silleen venkslaa edestakaisin kuuluu aina sama naks, naks, naks kun heilauttaa rattia vasemmalle päin. Tuo naksuminen ei kuitenkaa ajossa tunnu rattiin.
          F11 535d -11 367hv/728nm
          E39 M5 -99 Alpine White II
          E65 730da -02
          E60 530da -03
          E39 530da -03 240hv/600nm
          E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
          E38 740iaL -95
          E39 530d -99 245hv/528nm

          Comment

          • Suppe
            Bimmer Rookie
            • Sep 2003
            • 59
            • Tampere

            #6
            Täälläkin ollut samaa ongelmaa -01 530d:ssä. Vaimeeta rutinaa kuului ainoastaan vasemmalla päin käännettäessä ja juurikin kuskinpuolen etutolpasta. Välillä on iskarin pulttia väännelty, yläpäätä rasvailtu ja rutinatkin välillä kadonneet. Joku ilmeisesti siellä laakereissa jumittaa?!
            E34 525 -92

            Comment

            • Marko.K
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 1193
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Suppe View Post
              Täälläkin ollut samaa ongelmaa -01 530d:ssä. Vaimeeta rutinaa kuului ainoastaan vasemmalla päin käännettäessä ja juurikin kuskinpuolen etutolpasta. Välillä on iskarin pulttia väännelty, yläpäätä rasvailtu ja rutinatkin välillä kadonneet. Joku ilmeisesti siellä laakereissa jumittaa?!
              Minä tulin siihen tulokseen että täytyypä marssia huomenna hakemaan uudet yläpään laakerit
              F11 535d -11 367hv/728nm
              E39 M5 -99 Alpine White II
              E65 730da -02
              E60 530da -03
              E39 530da -03 240hv/600nm
              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
              E38 740iaL -95
              E39 530d -99 245hv/528nm

              Comment

              • 318i e46
                Newbiemmer
                • Oct 2011
                • 4
                • Suomi

                #8
                mulla rutisee vaikka iskarin yläpään vaihdoin, eli ei ollut vika laakerissa.


                e46 318i - 01

                Comment

                • Jaanis
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2012
                  • 50
                  • Vanda

                  #9
                  Minä olen tullut samaan tulokseen, yläpään laakeri on vainaa. Oireina oli samat rutinat ja kun kurkkasin pesään näkyi jo silmällä kuollut laakeri.

                  Onkos tuossa muuta kuin jousi- & iskaripaketti pois ja sitä rataa?

                  Comment

                  • Gedd
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 479
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Jaanis View Post
                    Minä olen tullut samaan tulokseen, yläpään laakeri on vainaa. Oireina oli samat rutinat ja kun kurkkasin pesään näkyi jo silmällä kuollut laakeri.

                    Onkos tuossa muuta kuin jousi- & iskaripaketti pois ja sitä rataa?
                    Eipä juuri, vähän vittumainen jollain motonet-puristimilla sitä jousta sitten jumpata kun se on paljon leveämpi keskeltä kuin päistä. Laakerin onnistuu vaihtamaan ilman että ottaa pakettia irti alapäästä kun puristaa jousen kasaan iskarin alapäähän ja vaihtaa laakerin kaaren sisässä.

                    Comment

                    Working...
                    X