Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 M52b28 -98 laskee jäähdytysnesteet lämmettyään maihin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • miq
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2008
    • 352
    • Hyvinkää

    e39 M52b28 -98 laskee jäähdytysnesteet lämmettyään maihin?

    Tervehdys, löytyisikö tähän vinkkejä:

    Ongelma ilmeni seuraavanlaisena: Tänä aamuna työmatkalla yhtäkkiä huomasin että lämpömittari päätti parkkeerata punaiselle. ->auto tien sivuun ja tutkailemaan että mitvit.. Pienen odottelun jälkeen paisarin korkki auki, ja kas, nestettä näyttää kadonneen. Lisään sinne ~pari litraa tavaraa ja varovarovasti ajan vikat pari kilometriä työpaikan pihaan. Tällä matkalla ei lämmöt oireilleen lainkaan, ainakaan mittarin mukaan.

    Sitten kun taas avaan korkin, annan koneen käydä ja samalla koetan "ilmata" systeemiä puristelemalla letkua ja välillä vähän antamalla kierroksia koneelle. Vähän tulee joitakin ilmakuplia ja termostaatti aukesi pariin otteeseen tämän operaation kestäessä. Samalla lisään nestettä ehkäpä toiset pari litraa, en älynnyt pitää tarkkaa kirjaa nesteen lisäyksestä. Hetken näytti kaikki hyvältä. Jokatapauksessa ehdin jo ajatella että tälläkö selvittiin, öljytikussa ei näy vaaleaa ja lämppäri pukkaa kuumaa, kaikkiko kunnossa?!

    Mitä vielä, kun sammutin moottorin ja aloin kuulostella että mitäpä kuuluupi motille niin armoton lirinä kaikui korviini. Paisuntasäiliö tyhjenee ihan silmissä.. Auton pohjamuoveista ei ole jäljellä kuin etummaiset osat, niin muovin takareunasta juoksee nesteet ihan katkeamattomana norona maahan, vähän auton keskilinjasta katsottuna apukuskin puolelta. Mielestäni nestettä ei valunut jäähdyttimen pohjan kohdalta muovien päälle, yritin oikein taskulampun kanssa tarkastaa tilannetta. Onko moottorin etuosassa "jotain", mistä moinen vuoto on mahdollinen (letkua, putkea, koteloa..)?

    Autoon on vaihdettu keväällä uusi vesipumppu, termari, termarin kotelo ja jäähdyttimen korkki sekä joku tiiviste sinne syylärin alaosaan, en ihan tarkkaan tiedä mikä. Paisuntasäiliön alaosa on näyttänyt kuivalta eikä auto ole tiputellut koko aikana mitään nesteitä parkkiin. Vesipumppurempan jälkeen oon ajanu jo varmaan sen 5-10 tkm ilman mitään oireita mistään.. Mittarissa on kokonaisuudessaan ~250 tkm.

    Jospa olisi hyvää neuvoa tilanteeseen jollakulla..?

    Kiitokset jo etukäteen!

    EDIT: Kun auto oli jäähtynyt useamman tunnin, niin kävin lisäämässä jälleen nestettä kattilaan, ja varoen ajoin sen noin 2 km kotiin. Lämpömittari nousi tasan ja ainoastaan kello kahteentoista. Kun sitten pihalla taas yritin "ilmata" niin alkoi vesinoro valua...sammutin koneen ja paisari tyhjeni taas hetkessä.

    Onko mahdollisesti jotain tekoa lämmön kanssa tällä eli vuoto alkaa vasta kun moottori on lämmennyt? Minulla ei sitten hajuakaan kun en vain onnistu näkemään vuotokohtaa..
    Last edited by miq; 23-08-2011, 12:33. Reason: lisäys tarinaan
    Hullu saa olla muttei tyhmä.

    e61 530xd LCI
  • n0fear
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 289
    • Rollo

    #2
    Mulla oli sama homma samassa moottorissa ja paisarissa oli 10cm halkeama juuri siellä sisäpuolella ja selvisi vasta kun irroitti paisarin, KL-varaosista uusi uusilla tiivisteillä kustansi 30e, nesteet laski juurikin kun lämmöt nousi kun paine nousi,oli paikallaan alkuperäinen 200tkm ajettu paisari ja olihan se haperoa kun vähän tarkasteli....autona e36 328ia -95...
    Last edited by n0fear; 23-08-2011, 20:16.

    Comment

    • miq
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 352
      • Hyvinkää

      #3
      Käytin sitten paisarin irti ja perhana sentään. Sehän on ehjä....harmillista, olisi ollut edullinen ja näppärä korjattava.

      Mitähän sitten..
      Hullu saa olla muttei tyhmä.

      e61 530xd LCI

      Comment

      • ///Jone
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2009
        • 1289
        • HKI

        #4
        Kuulostaa samalta kuin omassa e46, ilmaa järjestelmässä, alipaineella ilmasivat. Syy ilman pääsyyn oli paisarinkorkin aukaisu kuumalla koneella. Vaiha samalla paisarinkorkki uuteen vika voi olla siinäkin.
        ______________________
        Nykyinen:
        Model 3

        BMW:t vuodesta 2009:
        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by miq View Post
          Mitähän sitten..
          Etsi se vuoto, ei oikotietä onneen ja tuollainen vesimäärä varmasti näkyy kun se tulee väärästä paikasta.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • miq
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2008
            • 352
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Etsi se vuoto, ei oikotietä onneen ja tuollainen vesimäärä varmasti näkyy kun se tulee väärästä paikasta.
            Niinhän sitä luulisi...

            Sitä vuotoa etsi oikein heppu, joka työkseen autoja korjaa, parinakin iltana. Eikä löytynyt. Ei jälkiä vuodosta, eikä saatu vuotamaan vaikka kunnolla lenkkaria tienpäällä ja auto kävi pitkät pätkät nosturilla ilman pohjamuoveja jotta näkisi mistä vesi tulee. Ainoa mistä jotain vikaa löyty oli alavesiletku, joka oli vähän pykinyt. Kun kunnolla kattila kuumeni, niin vähän puski vettä ulos, sen verran että letkun alapinta kostui.

            Nyt oon ajellu autolla pari viikkoa ja ~1000 km, eikä vettä näy häviävän. Ei voi muuta kuin ihmetellä, tuliko ne vedet sittenkin sieltä alaletkulta...muutakaan ei ole löytyny. Vedet pysyy koneessa, öljyt on pysyny öljyn värisenä etc..

            Seuraavaksi pitänee soittaa Mulder&Scullylle jos siellä olisi arvauksia?
            Hullu saa olla muttei tyhmä.

            e61 530xd LCI

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Oliko näissä vielä kannen takapäässä letkulähtö?
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎