Tervehdys, löytyisikö tähän vinkkejä:
Ongelma ilmeni seuraavanlaisena: Tänä aamuna työmatkalla yhtäkkiä huomasin että lämpömittari päätti parkkeerata punaiselle. ->auto tien sivuun ja tutkailemaan että mitvit.. Pienen odottelun jälkeen paisarin korkki auki, ja kas, nestettä näyttää kadonneen. Lisään sinne ~pari litraa tavaraa ja varovarovasti ajan vikat pari kilometriä työpaikan pihaan. Tällä matkalla ei lämmöt oireilleen lainkaan, ainakaan mittarin mukaan.
Sitten kun taas avaan korkin, annan koneen käydä ja samalla koetan "ilmata" systeemiä puristelemalla letkua ja välillä vähän antamalla kierroksia koneelle. Vähän tulee joitakin ilmakuplia ja termostaatti aukesi pariin otteeseen tämän operaation kestäessä. Samalla lisään nestettä ehkäpä toiset pari litraa, en älynnyt pitää tarkkaa kirjaa nesteen lisäyksestä. Hetken näytti kaikki hyvältä. Jokatapauksessa ehdin jo ajatella että tälläkö selvittiin, öljytikussa ei näy vaaleaa ja lämppäri pukkaa kuumaa, kaikkiko kunnossa?!
Mitä vielä, kun sammutin moottorin ja aloin kuulostella että mitäpä kuuluupi motille niin armoton lirinä kaikui korviini. Paisuntasäiliö tyhjenee ihan silmissä.. Auton pohjamuoveista ei ole jäljellä kuin etummaiset osat, niin muovin takareunasta juoksee nesteet ihan katkeamattomana norona maahan, vähän auton keskilinjasta katsottuna apukuskin puolelta. Mielestäni nestettä ei valunut jäähdyttimen pohjan kohdalta muovien päälle, yritin oikein taskulampun kanssa tarkastaa tilannetta. Onko moottorin etuosassa "jotain", mistä moinen vuoto on mahdollinen (letkua, putkea, koteloa..)?
Autoon on vaihdettu keväällä uusi vesipumppu, termari, termarin kotelo ja jäähdyttimen korkki sekä joku tiiviste sinne syylärin alaosaan, en ihan tarkkaan tiedä mikä. Paisuntasäiliön alaosa on näyttänyt kuivalta eikä auto ole tiputellut koko aikana mitään nesteitä parkkiin. Vesipumppurempan jälkeen oon ajanu jo varmaan sen 5-10 tkm ilman mitään oireita mistään.. Mittarissa on kokonaisuudessaan ~250 tkm.
Jospa olisi hyvää neuvoa tilanteeseen jollakulla..?
Kiitokset jo etukäteen!
EDIT: Kun auto oli jäähtynyt useamman tunnin, niin kävin lisäämässä jälleen nestettä kattilaan, ja varoen ajoin sen noin 2 km kotiin. Lämpömittari nousi tasan ja ainoastaan kello kahteentoista. Kun sitten pihalla taas yritin "ilmata" niin alkoi vesinoro valua...sammutin koneen ja paisari tyhjeni taas hetkessä.
Onko mahdollisesti jotain tekoa lämmön kanssa tällä eli vuoto alkaa vasta kun moottori on lämmennyt? Minulla ei sitten hajuakaan kun en vain onnistu näkemään vuotokohtaa..
Ongelma ilmeni seuraavanlaisena: Tänä aamuna työmatkalla yhtäkkiä huomasin että lämpömittari päätti parkkeerata punaiselle. ->auto tien sivuun ja tutkailemaan että mitvit.. Pienen odottelun jälkeen paisarin korkki auki, ja kas, nestettä näyttää kadonneen. Lisään sinne ~pari litraa tavaraa ja varovarovasti ajan vikat pari kilometriä työpaikan pihaan. Tällä matkalla ei lämmöt oireilleen lainkaan, ainakaan mittarin mukaan.
Sitten kun taas avaan korkin, annan koneen käydä ja samalla koetan "ilmata" systeemiä puristelemalla letkua ja välillä vähän antamalla kierroksia koneelle. Vähän tulee joitakin ilmakuplia ja termostaatti aukesi pariin otteeseen tämän operaation kestäessä. Samalla lisään nestettä ehkäpä toiset pari litraa, en älynnyt pitää tarkkaa kirjaa nesteen lisäyksestä. Hetken näytti kaikki hyvältä. Jokatapauksessa ehdin jo ajatella että tälläkö selvittiin, öljytikussa ei näy vaaleaa ja lämppäri pukkaa kuumaa, kaikkiko kunnossa?!
Mitä vielä, kun sammutin moottorin ja aloin kuulostella että mitäpä kuuluupi motille niin armoton lirinä kaikui korviini. Paisuntasäiliö tyhjenee ihan silmissä.. Auton pohjamuoveista ei ole jäljellä kuin etummaiset osat, niin muovin takareunasta juoksee nesteet ihan katkeamattomana norona maahan, vähän auton keskilinjasta katsottuna apukuskin puolelta. Mielestäni nestettä ei valunut jäähdyttimen pohjan kohdalta muovien päälle, yritin oikein taskulampun kanssa tarkastaa tilannetta. Onko moottorin etuosassa "jotain", mistä moinen vuoto on mahdollinen (letkua, putkea, koteloa..)?
Autoon on vaihdettu keväällä uusi vesipumppu, termari, termarin kotelo ja jäähdyttimen korkki sekä joku tiiviste sinne syylärin alaosaan, en ihan tarkkaan tiedä mikä. Paisuntasäiliön alaosa on näyttänyt kuivalta eikä auto ole tiputellut koko aikana mitään nesteitä parkkiin. Vesipumppurempan jälkeen oon ajanu jo varmaan sen 5-10 tkm ilman mitään oireita mistään.. Mittarissa on kokonaisuudessaan ~250 tkm.
Jospa olisi hyvää neuvoa tilanteeseen jollakulla..?
Kiitokset jo etukäteen!
EDIT: Kun auto oli jäähtynyt useamman tunnin, niin kävin lisäämässä jälleen nestettä kattilaan, ja varoen ajoin sen noin 2 km kotiin. Lämpömittari nousi tasan ja ainoastaan kello kahteentoista. Kun sitten pihalla taas yritin "ilmata" niin alkoi vesinoro valua...sammutin koneen ja paisari tyhjeni taas hetkessä.
Onko mahdollisesti jotain tekoa lämmön kanssa tällä eli vuoto alkaa vasta kun moottori on lämmennyt? Minulla ei sitten hajuakaan kun en vain onnistu näkemään vuotokohtaa..
Comment