Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M54B30 pakoputken liitos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    E39 M54B30 pakoputken liitos

    Alkoi pari viikkoa sitten kuulumaan auton alta sellainen puputus auton käydessä. Kävin eilen nosturilla auton alla ja toinen pakosarjojen ja loppuputken välisistä liitoksista vuotaa. Tiiviste heilui välissä ja valo näkyi toisen pultin seudusta läpi. Eli pitäisi vaihtaa uudet tiivisteet, pultit ja mutterit. Tiivisteet löytyy kait tästä kuvasta osa #4 ja mutteri osa #3. Joskin auton alta katsottuna mutteri ei kyllä näyttänyt läheskään M10-kokoiselta.

    Pakosarjan puoleiset laipat näkyvät tässä kuvassa. Onko se nyt niin kuin pelkään, että nuo pultit on ns. kiinteänä tuossa laipassa kiinni? Jos näin on, niin mikä olisi paras korjaustapa? Poraus ja kokonaan uudet irtopultit ja mutteri? Vai onko osat #5 ja #7 tarkoitettu tuohon laippaliitokseen? Alkuperäiset laippaliitoksen osat laippoja lukuunottamatta oli niin änkyräruosteessa, että niistä ei oikein saanut mitään selvää.

    Oisko vinkkejä korjaamiseen? Onko joku joutunut tekemään/teettämään saman homman? Putkisto on muuten hyvässä kunnossa, mutta ainoa vaan, että toinen laippaliitoksen tiivisteistä vuotaa.
    E61 525d LCI
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    #2
    Onko pultit oikeasti niin ruosteessa että muttereita ei saa auki? Lämmittämällä yleensä irtoavat. Mutterit on M10, mutta näyttävät pieniltä koska ovat 14mm kannalla.

    Jos pultti katkee, niin poraa pinnapultti pois ja laita tilalle M10x40 kuusiokolopultit uusilla kuparimuttereilla.
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

    Comment

    • Ha2
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1786
      • Oulu

      #3
      Kyllä ne oli ihan soosia. Ei varmasti lähde auki. Ei edes erottanut mutteriksi, vaikka tiedän, että se sellainen on. Eikä pulteissa kierteistä tietoakaan. Sellasta ruosteista mössöä se pultti ja mutteri on. Taitaa rälläkkä, rautasaha ja pora on parhaat vehkeet vanhojen poistoon ja laittaa suosiolla uutta kamaa tilalle.

      Onko tuo ensimmäisen kuvan mutteri kuparimutteri? Ainakin Schmiedmannin osaluettelonmukaan tuolla osanumerolla se on on. Vai ostanko jostain muualta ne mutterit? Onko pulttien materiaalilla ja lujuusluokalla väliä?
      E61 525d LCI

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3452
        • Janakkala

        #4
        Kyllähän noi yleensä aukeavat lievää väkivaltaa käyttäen, lyö esim timmin hylsyn väkisin siihen syöpyneen mutterin päälle ja kokeilee kääntää auki ja kiini ja lämpöä jos pääsee antamaan niin hyvä.
        Orkkis mutterin on kupari seosta joten se on pehmeää seosta niin kyllä sen yleensä saa auki. Pistää vaikka sitten tilalle ihan normi pultit ja mutterit.

        Ei noissa mitään lujuusluokkia tarvita ihan normi 8.8 piisaa hyvin.
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • Macinaggio
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 119
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Spetke View Post
          Kyllähän noi yleensä aukeavat lievää väkivaltaa käyttäen, lyö esim timmin hylsyn väkisin siihen syöpyneen mutterin päälle ja kokeilee kääntää auki ja kiini ja lämpöä jos pääsee antamaan niin hyvä.
          Orkkis mutterin on kupari seosta joten se on pehmeää seosta niin kyllä sen yleensä saa auki. Pistää vaikka sitten tilalle ihan normi pultit ja mutterit.

          Ei noissa mitään lujuusluokkia tarvita ihan normi 8.8 piisaa hyvin.
          Minä olen aina laittanut pakoputkistossa alkuperäisten ruuvien ja mutterien tilalle vastaavat haponkestävät. Niitä saa ihan biltemasta jne.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎