Eli täällä oli juttua jossakin että webasto ongelmaa pakkasella voi korjata kun laittaa vastuksen auton lämpömittarin piuhaan että auto luulee että ulkona on lämpimämpi mitä todellisuudessa onkaan. Siitä päästäänkin kysymykseen että minkälainen tämän vastuksen pitäisi olla niin voisi ennen tulevaa talvea asennella paikoilleen. Jos sellainen löytyis mikä huijaa vaikka n. 15 astetta lämpimämmäksi.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n ulkolämpömittarin huijaaminen?
Collapse
X
-
E39:n ulkolämpömittarin huijaaminen?
Last edited by OneAndOnly; 27-09-2011, 18:22.näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------Tags: None
-
-
Ei kaikkea sentään pidä uskoa mitä netissä kirjotetaan. Ainoa ulkopuolinen anturi mikä vaikuttaa webaston toimintaan on ulkolämpöanturi mutta ei siitä mitään hyötyä ole että se näyttää enemmän, ei lähde vaan käyntiin jos on yli 10 astetta.
Suosittelen vian korjaamista kuitenkin ensimmäisenä.- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
-
-
Hmm... Ehken en ilmaissut itseäni oikein ekassa viestissä.
Eli tarkoitin juurikin tuota ulkolämpötila-anturia ja sen piuhan väliin vastus joka huijaa autoa esim. -30 asteen pakkasella luulemaan että on vaan -15 astetta ja täten autonakun jänniteraja ei nouse niin ylös että tiputtaa weban pois pelistä kun luulee että akussa ei paukut riitä, näin ainakin joskus täältä luin tapahtuvan ja niin kyllä itsellänikin käy kun pakkanen menee yli -20 astetta...näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Originally posted by OneAndOnly View PostHmm... Ehken en ilmaissut itseäni oikein ekassa viestissä.
Eli tarkoitin juurikin tuota ulkolämpötila-anturia ja sen piuhan väliin vastus joka huijaa autoa esim. -30 asteen pakkasella luulemaan että on vaan -15 astetta ja täten autonakun jänniteraja ei nouse niin ylös että tiputtaa weban pois pelistä kun luulee että akussa ei paukut riitä, näin ainakin joskus täältä luin tapahtuvan ja niin kyllä itsellänikin käy kun pakkanen menee yli -20 astetta...F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by Supa View PostJossain vikaa, ei ole alarajaa webastolla mitä nyt komponenteilla mutta ne alkaa olla jossain -50 paikkeilla.
Akku menossa?
Viime talven tuota ongelmaa pähkäilin ja mistään en vikaa ole löytänyt, toinen uusi akku on nyt paikoillaan eli kaikkiaan kolmea eri akkua kokeilin ja kaikilla sama ongelma kun vaan pakkanen nousee yli -20 asteen tai tarkalleen se oli jossain 22-24 kun weba ei pysy enää päällä.
Buusterilla virtaa ja weba pysyy päällä vaikka yli 30 asteen pakkasella. Auton kun saa käyntiin niin weba toimii kyllä. Eli virransaannistahan tuossa vaikuttaisi olevan kyse ja se jänniteraja juttu minusta olisi aika looginen, joku kun vaan kertoisi että millainen vastus sinne ulkolämpöanturiin pitäisi laittaa niin sitä ensimmäisenä kokeilisin.
edit: Vieläköhän tässä on kyse siitä että ei ymmärretä nyt toisiamme, eli ajan takaa sitä että jossakin auton ohjainboxissa on asetus akunjännitteelle ja ulkolämpötilalle jotka kulkevat käsikädessä. esim. lukemat ovat nyt hatusta vedetty, (ulkona 0 astetta webaston akulle asettama jänniteraja 11,0v jonka alle mennessä weba sammuu), (esim2. ulkona -30 astetta weban asettama jänniteraja onkin 12,5v jonka alle mennessä weba sammuu) eli vastuksen lisäämällä saisin tuota jänniterajaa alemmaksi kovemmallakin pakkasella ja weba pysyisi siten päällä.Last edited by OneAndOnly; 26-09-2011, 23:11.näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Originally posted by OneAndOnly View PostKai nyt weballa kuitenkin toiminnanjänniteraja on että ei imaise autonakkua tyhjäksi, eli kun akussa jännite laskee liian alas järjestelmä sammuttaa webaston.
Viime talven tuota ongelmaa pähkäilin ja mistään en vikaa ole löytänyt, toinen uusi akku on nyt paikoillaan eli kaikkiaan kolmea eri akkua kokeilin ja kaikilla sama ongelma kun vaan pakkanen nousee yli -20 asteen tai tarkalleen se oli jossain 22-24 kun weba ei pysy enää päällä.
Buusterilla virtaa ja weba pysyy päällä vaikka yli 30 asteen pakkasella. Auton kun saa käyntiin niin weba toimii kyllä. Eli virransaannistahan tuossa vaikuttaisi olevan kyse ja se jänniteraja juttu minusta olisi aika looginen, joku kun vaan kertoisi että millainen vastus sinne ulkolämpöanturiin pitäisi laittaa niin sitä ensimmäisenä kokeilisin.
Ota lämpöanturi kokonaan irti, sillon näyttää -40 ja sun logiikan mukaan tällöin webaston ei pitäs ollenkaan käynistyä- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
Suotta sinä sinne mitään vastuksia laittelet kun ei se mitään auta..
Itsellä ainakin vanhassa BBW46:ssa jänniterajana 9,5v/20sek niin menee vikatilaan, tosin hyvin riittää paukkua kovemmillakin pakkasilla AGM akulla+ctekillä.- E30 325i M52B28TU Cabriolet
- E39 528ia
- KUOPION PUTKIMIEHET -team
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -
Puretaan 520ia -97
https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572
Comment
-
-
Originally posted by Supa View PostOta lämpöanturi kokonaan irti, sillon näyttää -40 ja sun logiikan mukaan tällöin webaston ei pitäs ollenkaan käynistyä
Mutta tosiaan, jossakinhan tuolla jotain häikkää on...näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Originally posted by OneAndOnly View Postei se pysy käynnissä edes -20 jälkeen niin suotta tuota kokeilee edes...
Mutta tosiaan, jossakinhan tuolla jotain häikkää on...F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by OneAndOnly View Postei se pysy käynnissä edes -20 jälkeen niin suotta tuota kokeilee edes...
Mutta tosiaan, jossakinhan tuolla jotain häikkää on...325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Kävin viimeviikolla korjauttamassa Elektromekalla webaston kortin ja vaihdattamassa vesipumpun. Samalla kysyin tästä pakkasrajasta, jota EI OLE!
On vain jänniteraja, joka on (WSE1, kiitos) 10.98volttia. Jännitettä hukkuu sitten siihen ehjäänkin johtosarjaan jotain voltin kymmenyksiä, hehkutuksen aikana enemmän.e39 -02 530Dat M-Sport 220hp
Comment
-
-
Viime talvena kyselin paikallisesta merkkiliikkeestä asiaa niin siellä kertoivat että jänniteraja olisi elävä pakkasen suhteen, eli mitä kovempi pakkanen sen korkeampi jänniteraja. Tiedä sitten... jotakin tuolle pitää kuitenkin keksiä ja ehdottamani vaihtoehto olisi helppo kokeilla.näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Originally posted by OneAndOnly View PostViime talvena kyselin paikallisesta merkkiliikkeestä asiaa niin siellä kertoivat että jänniteraja olisi elävä pakkasen suhteen, eli mitä kovempi pakkanen sen korkeampi jänniteraja. Tiedä sitten... jotakin tuolle pitää kuitenkin keksiä ja ehdottamani vaihtoehto olisi helppo kokeilla.
Jänniteraja elää ulkolämpötilan mukaan, -30C lämpötilassa saa akku olla tuore ja hyvässä iskussa.
BMW:n oman ohjainkortin jänniteraja on paljon tiukempi, kuin vakio webaston raja. En sitten tiedä, onko eroa diesel- ja bensa-autoissa tämän suhteen?
Mersussa on muuten fiksumpi toteutus, pystyy säätämään testerillä tuota rajaa vapaasti...
Onkohan mahdollista näissä mitenkään?
Comment
-
-
Älkääpäs nyt taas laittako tänne väärää infoa ja mutua!!!
JÄNNITERAJA BMW E39 / 46 / 53 ALKUPERÄISEN VÄYLÄWEBASTON KORTEILLA ON 10.98 VOLTTIA. Tämän asetuksen voit myös nähdä bmw testerillä, webasto testerillä inpalla ym.
Tähän rajaan ei vaikuta mikään muu muuttuja yhtään mitään, ja mikäli akkujännite WEBASTON KORTIN MITTAAMANA laskee esim . hehkutuksen aikana 20 sekunnin ajaksi alle kyseisen rajan keskeyttää webasto toimintansa. Mikäli jännite on lähtökohtaisesti kyseisen rajan alle ei webasto tee mitään. Ikävää on että E39ssä akun ja webaston välissä on yli viisi metriä 2,5mm2 kaapelia. Myös webaston ohjainkorteilla on ollut jännitemittauksen vikoja, toki ensin kannattaa lukea muutkin vikakoodit kortilta, ettei esimerkiksi polttoianepumppua ohjaava piiri tai vesipumppua ohjaava piiri tai itse vesipumppu (elektroniikkaa siinäkin sisällä) ole vialla kylmänä ja lähde toimimaan kun lämpenee... nämä ovat myös yleisiä vikoja.
Useimmiten kuitenkin jos webasto toimii vaikkapa -15C täydellisesti mutta -25C ei niin vikana on huonolaatuinen akku vaikka se olisi uusikin, tai latausjärjestelmän vika tai "pätkäajo". Korkea jänniteraja yhdistettynä pitkiin kaapelointeihin vaatii akun ja latausjärjestelmän kunnolta paljon pakkasella. Myös kaikkien virtaliitosten kunto kannattaa tarkastaa (sulakkeen kosketuspinnat ja webaston 2 napainen liitin).
Comment
-
Comment