Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 diagnostiikka (DS2)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • uoto78
    Newbiemmer
    • Nov 2004
    • 21
    • Kirkkonummi

    e39 diagnostiikka (DS2)

    Ehkäpä tämäkin on jo spekuloitu muutamaan kertaan mutta tässä omia kokemuksia..

    Kävin näyttämässä sammuilevaa -97 523iA tuontiautoa laakkosella ja vikalistaahan tuli ja tuo tunnettu 86e lasku.

    Eli siitä paikasta miettimään että sehän oli viimeinen kerta kun tuonne autoni vien, myös palvelu korkeintaankin välttävää pikahuollon puolella (tein myös asiakaspalautteen bmw suomelle ko huollon toiminnasta mutta eipä sielläkään tunnuttu olevan kovinkaan kiinostuneita ainakaan vanhempien autojen omistajista). Kommenttina vielä että eihän mikään voi koskaan toimia paremmin jos ei palautetta anneta (esim kohtuuttomasta 500e/h diagnosoinnista).

    Tuumasta toimeen:
    Linjatasothan ovat openbmw:stä löytyvän "BusTroubleShooting.pdf" dokun mukaan ihan vastaavat kuin obd2 tyyppisessä liittimessä. Tuttavalta ko mokkula lainaan ja eikun yhdistelemään piuhoja.

    Seuraavassa dataa mitä sain ulos (opendiag foorumilta löytyvällä softalla):
    1. vikakoodien luku: 12 05 04 01 12
    12 19 A0 02 19 F4 03 28 18 1C F7 B8 40 AF 53 F4 1F 28 00 01 AF 8A 57 5C 74
    | | |
    näin tulkitsin..
    kaksi vikakoodia (0x02) ja molemmat 10 tavua, viimeinen byte jonkinlainen checksum
    ensimmäinen vika 19h = 25d = "Oxygen sensor heater : Sensor 1"
    toinen vika 53h = 83d = "Crankshaft sensor"
    mitä nuo muut arvot vikojen sisällä ovat onkin mysteeri..

    2. vikakoodien nollaus: 12 05 04 01 12
    12 04 A0 B6

    3. vikakoodien luku: 12 05 04 01 12
    12 0F A0 01 19 74 01 28 00 00 FA 65 58 B1 8E
    | |
    yksi vikakoodi (0x01) 10 tavua
    ensimmäinen vika 19h = 25d = "Oxygen sensor heater : Sensor 1"
    ja tämä ilman että edes käynnistin autoa vikakoodien lukujen välillä, virrat oli poissa
    tietenkin välillä

    Luin koodit vielä kerran yhden päivän ajojen jälkeen ja kampuran anturi valittaa taas, käynnistyy toisinaan erittäin raskaasti. Kaipa se täytyy kaupan kautta suunistaa ja uusi lambda (motonetistä) sekä kampuran anturi hakea.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Toi heater on kyllä lambdan lämmitin (vai herjaako se lambda tosiaan noin harhaanjohtavalla nimellä?), tarkottaisko ehkä lämmitysrelettä tai jotain vastaavaa, millanen systeemi sitten onkin e39:ssä.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • jartsa02
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 1131
      • Helsinki

      #3
      :shock:

      Toi useamman koodin tulkintatapa noin olikin ihan uusi juttu, keksitkö ihan ite ton vai löysitkö jostain jotain juttua tosta?

      Mä ite tein tutkimuksia tosta useammasta koodista ja kekkasin ne vähän eri tavalla: mun autossa pyörii joku lambda-peräinen koodi (C8 ) koko ajan (johtunee siitä, että viime syksynä joutu vaihtaa toisen niistä ja nyt taitaa se toinen mennä kans). Sitten tein sinne vielä toisen koodin ottamalla ilmamassamittarin piuhan irti kone käydessä. Tällöin sain koodit ulos näin:

      1. vikakoodien luku: 12 05 04 01 12
      12 19 A0 02 C8 F8 0F 28 40 5F AE 7D 7D B9 08 74 10 01 28 17 00 48 05 7E 4B 8C

      Tosta tulkkasin ekana ton C8:n (lambda regulation error)

      Sitten 2. vikakoodin luku: 12 05 04 02 11
      12 0F A0 02 08 74 01 28 17 00 48 05 7E 4B 85
      ja tästä 08 (Hot film air-mass meter)

      Tollee niitä loppuja koodeja saa erillään esiin esim. kolmas koodi olisi:

      3. vikakoodin luku: 12 05 04 03 10

      Logiikka tossa on se, että neljäs tavu on koodin numero ja toi viides tavu on aina XOR-tarkistussumma noista edellisistä (kaikkien hexapötköjen viimenen tavu on aina toi XOR-summa).

      Sit vielä koodi 12 05 04 00 13 antaa noitten faulttien määrän (vastauksen viides tavu).

      Sitten oon tossa vähän tutkaillut sitä ABS-boxin lukua, se on vähän v-mäinen tyyppi. Koodilla 56 04 00 52 se antaa kyllä tietonsa ulos, mutta kun yrittää lukea vikoja se ei vastaakaan, samaten nollaus ei onnaa. Se onkin sellanen tyyppi, että ton ekan koodin jälkeen se pitää "linjaa" auki vain 2 sekunttia ja sen jälkeen se ei enää suostu vastaamaan .. joten ton koodin 56 04 00 52 jälkeen kahden sekunnin sisällä koodia 56 05 04 01 56 perään, niin sit saa ulos sen vikakoodit, samaten nollaus pelaa tällee.

      Toi Airbag-boxi, joka on ainoa jota ei tällä hetkellä pysty lukemaan, onkin oma lukunsa. Se boxi on niin tarkka datan nopeudesta (9600 bits/s), että sarjaportin lähetyksellä se ei tule onnistumaan. Sarjaportin lähetyshän on noin 9600 bits/s olevinaan, todellisuudessa se on niin "horo" että se saattaa pahimmillaan heittää useita satoja bits/s tosta luvatusta ja tää ei kelpaa airbag-boxille. Tää tarkottaa käytännössä site, että toi data on interfeississä kellotettava mikrokontrollerilla tarkasti 9600:ksi (esim. OBD-2 puolella toi ELM323-piiri on oikeesti mikrokontrolleri, joka kellottaa siellä ton datannopeuden tarkaks). Ja lisäksi Airbag haluaa koodien (esim. A4 04 00 A0) tavut väh. 5ms välein eikä pötkössä kuten nää softat tekee, joten softatkaan ei oo kohallaan. No toi softa ei oo onkelma, rupesin aikani kuluks Labviewillä tekee omaa softaa, jota voi rukkaa sit sopivaks .. toi mikrokontrollerijuttu on vielä vähän hakusessa, mut eiköhän sekin tossa kohta selkii ..
      BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Hitto, siitä kun teet runtimen, niin olisin kiinnostunut saamaan kopion..
        ---

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2978
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by -Tapi
          Hitto, siitä kun teet runtimen, niin olisin kiinnostunut saamaan kopion..
          Kuin myös

          Vosikohan tuo eri boxien v-mäisyys ja erilaisuus johtua siitä, että tulevat eri valmistajilta = Tulkitsevat eri tavalla Bemarin "standardeja"?
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • uoto78
            Newbiemmer
            • Nov 2004
            • 21
            • Kirkkonummi

            #6
            Originally posted by jartsa02
            :shock:

            Toi useamman koodin tulkintatapa noin olikin ihan uusi juttu, keksitkö ihan ite ton vai löysitkö jostain jotain juttua tosta?
            Loistavaa, arvelinkin etten ole ensimmäinen/ainoa kuka hakkaa päätänsä seinään näiden kryptisten tavujen kanssa.. Ja ikävä kyllä keksin tuon aivan itse. Olisipa vain dokumentti tuohon DS2 protokollaan.

            Itsellä myös jonkin verran kokemusta AVR:en kanssa ja mikrokontrollerin käyttö on käynyt kyllä mielessä.

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2978
              • Uusimaa

              #7
              Jäi jotenkin vielä vaivaamaan tuo "Laakkonen on perseestä" kommentti.
              Missä putiikissa tuo tapahtui, Olarissa?
              Kysyn siksi, että olen siellä hoidattanut useampaa Bemua ja ei ainakaan minulla ole mitään hampaan kolossa ko putiikkia kohtaan. Ihan reilu meininki ainakin minulle.
              PS eikä ne minunkaan biilit mitään pakasta vedettyjä ole olleet.
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • jartsa02
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 1131
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by jaki
                Originally posted by -Tapi
                Hitto, siitä kun teet runtimen, niin olisin kiinnostunut saamaan kopion..
                Kuin myös

                Vosikohan tuo eri boxien v-mäisyys ja erilaisuus johtua siitä, että tulevat eri valmistajilta = Tulkitsevat eri tavalla Bemarin "standardeja"?
                :lol: , epäilemättä kiinnostuneita varmaan löytyy, jos jotain saan valmiiks, varsinkin kun tää juttuhan ei ole pelkästään E39:iin liittyvä, vaan kaikkiin vm. 96 jälkeisiin Bemareihin sopiva juttu (E36, E38, E39, E46 ainakin) ja taitaa vielä noissa OBD-2-autoissa ainakin muut boxit kuin ECU toimia tolla DS2:llä ja sit vielä noin uudemmat tiisselivehkeet, joissa on OBD-2-plugi, mutta ne ei kuitenkaan taida olla OBD-2-autoja, vaan toimivat kans tällä jutulla.
                No, mä tein mun Labview-jutusta installerin ja laitoin se mun "diagnoosi"läppäriin ja kävin tyyppää sitä autoon ja hurjasta määrästä pikku pugeja huolimatta, se toimi jo kuten noi muutkin softat: hexaa meni autoon ja vastausta tuli takas. Mut tällä hetkellä se on sellanen raakile, jota ei voi vielä edes kenellekään näyttää, mutta ehkä jossain vaiheessa sitten, kun saan sen viilattua kunnon iskuun ...

                Varmaan toi boxien eri tavalla toimiminen osaltaan johtuu myös eri valmistajien tulkinnoista, mut toinen syy on se, että DS2 on speksattu nopeudeltaan 9600 bits/s +-2.5% ja asiaa tuntevien kaverien mukaan toi tarkkuus ei sarjaportilla oikeen onnistu. Noi muut boxit ei ole tälle nopeustarkkuudelle niin nirsoja, vaan sallivat heittoo enemmän, mutta Airbag-tsydeemi on tarkka tolle ja toi datan eri tavalla lähettäminen varmaankin johtuu siitä, että Airbag on turvasysteemejä ja se haluaa oman systeeminsä viestit tollee, ettei ne vaan vahingossa sotkeudu muihin väylässä liikkuviin viesteihin.


                Originally posted by uoto78
                Loistavaa, arvelinkin etten ole ensimmäinen/ainoa kuka hakkaa päätänsä seinään näiden kryptisten tavujen kanssa.. Ja ikävä kyllä keksin tuon aivan itse. Olisipa vain dokumentti tuohon DS2 protokollaan.

                Itsellä myös jonkin verran kokemusta AVR:en kanssa ja mikrokontrollerin käyttö on käynyt kyllä mielessä.
                Hyvin keksitty

                Sen verran oon tossa jo aikaisemmin huomannu, että mittaristo antaa koodinsa kans tohon tapaan, vikakoodipötköt on vaan 3 tavun mittaisia tyyliin:

                80 14 A0 02 .. D7 81 00 .. 8C 84 00 .. 00 00 00 .. 00 00 00 .. 00 00 00 .. 68

                Tossa on kaks vikaa ja loput kolme vikapaikkaa on tyhjiä.

                Tässä, kun tutkailin tota mun auton ABS:n antamaa kolmen vikakoodin pötköä, niin totesin tän uuden homman perusteella, että siellä on sama juttu, koodipötköt on vain 5 tavua pitkiä:

                Vikakoodi: 56 14 A0 03 .. 20 00 01 00 2C .. 07 A0 01 02 9E .. 21 00 01 00 2C .. DA

                Tää ABS-juttu täytyy vaan käydä todentamassa käytännön "kenttä"kokeella: anturin piuha irti ja sitten pieni lenkki autolla, jotta saa valot palamaan kojelaudassa ja vikakoodia kehiin ja sen jälkeen koodien luku ja nollaus, tällee saa vielä tsekattua mikä on oikee vikakoodilista tolle ABS:lle.

                Jonkun speksin tolle DS2:lle oon jostain joskus löytäny:

                DS2 timing: 9600 bps +- 2.5%, 8E1, checksum XOR
                Interbyte time ECU 0.2ms < 20ms
                Interbyte time tester 0 ms < 20ms
                Interblock time > 25 ms (response ECU -> next request tester)
                Response time ECU < 500 ms
                Interblock time max 5 sec response ECU -> next request tester

                DS2 control bytes:
                00h = ECU-ID, 04h = read TC, 05h = clear TC, 9Fh = diagnostic end
                0Bh = read IO-status, 9Eh = diagnostic mode enable and wait tester, 53h
                = read supplier ID,
                0Bh = read car coded data, 09h = write car coded data, 31h = test
                program download, 32h = test program start
                ECU response: A0h = ack, A1h = busy, for unknown control byte request's
                = FFh = no ack .

                Address byte
                ---------------
                $12 = ECU
                $32 = EGS / Automatic gear
                $44 = EWS / Immobilizer
                $56 = ABS
                $5B = Air condition
                $60 = PDC / Central door looking
                $80 = IKE / Instrument cluster
                $A4 = Airbag
                $D0 = LCM / Light-modul
                Ja sit toi datan muodostuminen:

                1. tavu: osoite
                2. tavu: viestin pituus
                3. tavu: control byte
                4. tavu: status byte
                5. ja eteenpäin: dataa
                viimenen tavu: XOR-tarkistussumma edellisistä

                Tohon mikrokontrolleri-hommaan oon miettinyt noita PIC:n kontrollereita, joku oli tehnyt niin että se oli ohjelmoinut noi kaikki komennot kontrolleriin ja sieltä ne läh. eteenpäin autolle. Mä kyllä ajattelin ennemminkin, tän niin että interfeissiin laittaisin tollasen väliin johonkin kohtaan ja kontrolleri vaan ottas vastaan sarjaportilta tulevat pötköt ja laittais ne tarkalla vauhdilla eteenpäin (joku USART-juttu noissa PICeissä). Ois vaan tällee helpompi pelata noilla koodeilla tuolla softassa, kuin joka kerta rupee flässää tota kontrolleria uusiks kun keksii jotain .. joten jos sä uoto78 oot pelannu näitten kanssa, niin jos kelaat vähän tota juttua että onks siinä mitään järkeä .. niin mun ei tarvii ite rupee keksii pyörää taas uusiks :wink:
                BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                Comment

                • porokoira2
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2004
                  • 49
                  • vantaa

                  #9
                  Multa lähtis nämä vikakoodin luku/kuittauslaitteet koneelle ja airbagille
                  http://www.peakeresearch.com/ Tässä linkki
                  on pelittänyt hyvin omani auto oli e39 vm98
                  tilattu tuolta linkkipaikasta oma auto on nyt myyty pois ja seuraava
                  BMW tulee vasta vuoden päästä kunhan mania kertyy nyt noi laitteet
                  myynnissä 6 autossa kokeiltu ja kaverit saanut avun
                  (0400-431636)

                  Comment

                  • grote
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2005
                    • 88
                    • Turku

                    #10
                    [QUOTE=uoto78]Ehkäpä tämäkin on jo spekuloitu muutamaan kertaan mutta tässä omia kokemuksia..

                    Kävin näyttämässä sammuilevaa -97 523iA tuontiautoa laakkosella ja vikalistaahan tuli ja tuo tunnettu 86e lasku.

                    Eli siitä paikasta miettimään että sehän oli viimeinen kerta kun tuonne autoni vien, myös palvelu korkeintaankin välttävää pikahuollon puolella (tein myös asiakaspalautteen bmw suomelle ko huollon toiminnasta mutta eipä sielläkään tunnuttu olevan kovinkaan kiinostuneita ainakaan vanhempien autojen omistajista). Kommenttina vielä että eihän mikään voi koskaan toimia paremmin jos ei palautetta anneta (esim kohtuuttomasta 500e/h diagnosoinnista)

                    Miten voi laakkosella maksaa toi homma noin vitusti, Turun metroautossa sama homma on 29,70€, joka mielestäni on vielä jossain kohtuudessa.
                    :think

                    Comment

                    • Keimo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2032
                      • Kekkoslovakia

                      #11
                      [QUOTE=grote]
                      Originally posted by uoto78
                      Ehkäpä tämäkin on jo spekuloitu muutamaan kertaan mutta tässä omia kokemuksia..

                      Kävin näyttämässä sammuilevaa -97 523iA tuontiautoa laakkosella ja vikalistaahan tuli ja tuo tunnettu 86e lasku.

                      Eli siitä paikasta miettimään että sehän oli viimeinen kerta kun tuonne autoni vien, myös palvelu korkeintaankin välttävää pikahuollon puolella (tein myös asiakaspalautteen bmw suomelle ko huollon toiminnasta mutta eipä sielläkään tunnuttu olevan kovinkaan kiinostuneita ainakaan vanhempien autojen omistajista). Kommenttina vielä että eihän mikään voi koskaan toimia paremmin jos ei palautetta anneta (esim kohtuuttomasta 500e/h diagnosoinnista)

                      Miten voi laakkosella maksaa toi homma noin vitusti, Turun metroautossa sama homma on 29,70€, joka mielestäni on vielä jossain kohtuudessa.
                      Jollakihan täytyy maksaa ne hulppeat Laakkosen toimitilat.

                      Comment

                      • Janoslav
                        Newbiemmer
                        • Apr 2005
                        • 4

                        #12
                        Originally posted by porokoira2
                        Multa lähtis nämä vikakoodin luku/kuittauslaitteet koneelle ja airbagille
                        http://www.peakeresearch.com/ Tässä linkki
                        on pelittänyt hyvin omani auto oli e39 vm98
                        tilattu tuolta linkkipaikasta oma auto on nyt myyty pois ja seuraava
                        BMW tulee vasta vuoden päästä kunhan mania kertyy nyt noi laitteet
                        myynnissä 6 autossa kokeiltu ja kaverit saanut avun
                        (0400-431636)
                        Paljollakos laitteet lähtee? Meinasin tilata itse tuolta linkin takaa löytyviltä sivuilta, mut jos sulta lähtee halvelmmalla niin laita vaikka postiin heti.

                        Vaihdoin kärryyni mittariston taustaa ja vilkun polttimoa. Joutu roplaa mittaristoa irti ja takas muutamaan otteeseen ja nyt toimii muuten, lukuunottamatta tuota airbagin valoa ja vilkkuja. Ennen toimi sentäs toinen vilkku, nyt ei kumpikaan vaikka vaihdoin kaikki polttimot. No Kiekkamittarin sain korjattua ja prameat valkoset taustat punasella hohdolla. Muutenki jos stereoita joutuu roplaa, niin aina syttyy se pirun valo. Tänään sit oli stereot pimeänä. Hälyttimen vilkkuvalo palaa, mut kun paneelin lyö kiinni, niin ei puhu eikä pukahda, täysin virrattomana. Joku pirun sähkövika? Katoin piuhoja, niin saksan poijalla on ollu kunnon vermeet bemussa kiinni. Sen verran ylimääräsiä piuhanpäitä liittimineen oli jäljellä. Ottanut saku ylimääräiset herkut talteen ja jättänyt mulle vaan poppikoneet... ne tuuttaakin ihan kivasti... tai siis tuuttas.

                        Toi laite vois olla ainakin mun kaltaselle nakkisormelle tarpeen.
                        Last edited by Janoslav; 05-05-2005, 23:36.

                        Comment

                        • Kurre
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 384
                          • Veteli

                          #13
                          Originally posted by jartsa02
                          ....No toi softa ei oo onkelma, rupesin aikani kuluks Labviewillä tekee omaa softaa, jota voi rukkaa sit sopivaks .. toi mikrokontrollerijuttu on vielä vähän hakusessa, mut eiköhän sekin tossa kohta selkii ..
                          OFFTOPIC:

                          mutta minkäs alan miehiä jartsa on kun labviewillä värkkäilet tota?
                          nimim. itsellä alkaa ensi syksynä labview-kurssit jne.. automaatiotekniikka linjalla..
                          ps. näppärä softa varmaankin.. ainakin esittelyseminaarin perusteella.
                          sigpic
                          Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                          ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                          Comment

                          • jartsa02
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 1131
                            • Helsinki

                            #14
                            Mä oon tuossa aikoinaan valmistunut inssiksi automaatiolinjalta kanssa, tällä hetkellä en sinänsä ole automaatiopuolen hommissa, vaan EMC-testaushommissa. Toi Labview on meillä firmassa käytössä noitten eri mittalaitteiden ohjauksissa. Toi on kyllä tosi näppärä softa ja ei vaadi kauheesti ohjelmointitaitoa: mäkään en ennen tuota ollut koskaan ohjelmoinut tuolla mitään, vain käytellyt tolla tehtyjä softia, ja kuitenkin jo parin illan ihmettelyn jälkeen sain tehtyä softanpätkän, jolla sain yhteyden autoon ..
                            BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎