530dA E39 saako hanttarin airbagin(bagit) pois käytöstä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Japeli
    Bimmer Rookie
    • Oct 2011
    • 45
    • Salo

    530dA E39 saako hanttarin airbagin(bagit) pois käytöstä?

    Uusi jäsen tässä ilmoittelee itsestään, notta terve vaan!
    Tollasta kyselisin että saako hanttimiehen puoleiset airbagit kytkettyä pois käytöstä (etupuoli ja pilari)? :think Tarvii keväällä meinaan ruveta asettelemaan lastenistuinta autoon ja tarkoitus olisi saada muksu etupenkille, selkä menosuuntaan päin.
    Faktoilla ei ole merkitystä.
    - George W. Bush
  • Muurahainen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Ei onnistu ainakaan ilman uudelleenohjelmointia.

    Comment

    • Juvi87
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 44
      • Pori

      #3
      Laki kieltää pois kytkemisen, ellei autossa ole tehtaalta tilattua tai tehtaan jälkiasennussarjalla laitettua katkaisinta. (Lainattu vastaus huoppa81)

      Mielestäni ei ole helposti/mitenkään järkevästi toteutettavissa sillä bägien poistolla aiheuttaa koko järjestelmän toimimattomuuden.

      Muut voi korjata jos olen ihan hakuteillä ja kysyjälle suosittelen käyttämään haku toimintoa.

      Originally posted by Muurahainen View Post
      Ei onnistu ainakaan ilman uudelleenohjelmointia.
      Hakua käyttämällä löysin että tuo pitäisi olla mahdollista, jos vaan merkkihuollossa suostuu tekemään, sillä ilmeisesti tämä toimenpide on laissa kielletty. mutta kysymällä se selviää
      Last edited by Juvi87; 08-10-2011, 21:23.

      Comment

      • Japeli
        Bimmer Rookie
        • Oct 2011
        • 45
        • Salo

        #4


        Tossa autoliiton linkissä ainakin käy ilmi ettei se laitonta ole.

        "Fordin, VW:n ja Fiatin (vain näiltä valmistajilta kysyttiin asiaa esimerkinomaisesti) turvatyynyn
        poiskytkentä tapahtuu täysin sähköisesti. BMW kytkee tämän lisäksi turvatyynyn laukaisujohdon
        pois toiminnasta ohjelmallisesti. Tämä on virhelaukeamisen estämiseksi turvallisin vaihtoehto. "

        Eli BMW:ssä siis vedetään vaan "piuhat irti" ja ohjelmoidaan uudestaan?

        On muuten tällä lailla aika kätevää vastailla omaan kysymykseensä
        Faktoilla ei ole merkitystä.
        - George W. Bush

        Comment

        • O.K.
          Moderator
          • Nov 2003
          • 4856
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Japeli View Post
          http://www.autoliitto.fi/@Bin/156258...nta_071204.pdf

          Tossa autoliiton linkissä ainakin käy ilmi ettei se laitonta ole.

          "Fordin, VW:n ja Fiatin (vain näiltä valmistajilta kysyttiin asiaa esimerkinomaisesti) turvatyynyn
          poiskytkentä tapahtuu täysin sähköisesti. BMW kytkee tämän lisäksi turvatyynyn laukaisujohdon
          pois toiminnasta ohjelmallisesti. Tämä on virhelaukeamisen estämiseksi turvallisin vaihtoehto. "

          Eli BMW:ssä siis vedetään vaan "piuhat irti" ja ohjelmoidaan uudestaan?

          On muuten tällä lailla aika kätevää vastailla omaan kysymykseensä
          Luepa mitä asiaa tuossa kohdassa käsitellään. Tuo kohta on tekstistä, jossa käsitellään näitä avaimella poiskytkettäviä airbageja. Eli eri valmistajat ovat toteuttaneet eri tavalla tuon, mihin kaikkeen se avaimella kääntäminen vaikuttaa. Bemarilla esimerkinomaisesti menee noin kun tuossa lukee, mutta koskee vain niitä malleja, joihin tuollainen avaimella tehtävä poiskytkentä on saatavilla. Tuo voi olla vaikeampi kohta toteuttaa, koska E39:ään ei käsittääkseni ole ollut alkuperäisvarusteena tuota poiskytkentää.

          Tärkeä kohta laillisuudelle on "Tyyppihyväksynnän päivämäärästä riippumatta voidaan avainkytkin lain mukaisesti asentaa jälkiasennuksena. Ajoneuvon valmistajalta on kuitenkin aina haettava kytkimelle hyväksyntä ja jälkiasennus on kirjattava ajoneuvopapereihin." Siitä vain hakemaan BMW:ltä hyväksyntä sille, että itse virittelee avaimella tehtävän poiskytkennän osalle bageista, vetelee mittaristoon siitä jonkun varoitusvalon, jne...

          Eli lapset vain sinne takapenkille.
          Last edited by O.K.; 08-10-2011, 22:00.
          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
          E34 525i

          Comment

          • Japeli
            Bimmer Rookie
            • Oct 2011
            • 45
            • Salo

            #6
            "Kuljettajan viereisen istuimen turvatyynyn poiskytkeminen on periaatteessa mahdollista.
            Ajoneuvon valmistajan on kuitenkin annettava tätä varten hyväksymisensä ja työ on teetettävä
            valtuutetussa merkkikorjaamossa.
            Saksa:
            Saksassa ajoneuvoissa, joiden tyyppihyväksyntä on saatu 1.10.1998 tai sen jälkeen,
            voidaan kuljettajan viereisen istuimen turvatyyny kytkeä pois toiminnasta vain silloin, jos
            ajoneuvo poiskytkemisen jälkeen edelleen täyttää tämän päivämäärän jälkeen voimassa
            olevat törmäysehdot. Myös tässä tapauksessa on saatava valmistajan saksalaisen
            tieliikenneasetuksen (§ 35a StVZO) mukainen lupa ja työ on teetettävä
            merkkikorjaamolla. Poiskytkeminen on myös kirjattava ajoneuvopapereihin. Tämän
            lisäksi on kuljettajan viereisen istuimen kohdalle liimattava asiasta tiedottava kuvatarra,
            jonka vieressä istuva helposti voi havaita. Mikäli turvatyyny kytketään pois toiminnasta
            edellä mainittujen ohjeiden vastaisesti, peruutetaan ajoneuvon käyttölupa.

            Suomi:
            AKE:n mukaan ajoneuvosta pitää löytyä sellainen rinnakkaismalli, jossa ko.
            turvavarustetta ei alunperin ole. Turvavaruste tulee tällöin poistaa ajoneuvovalmistajan tai
            sen edustajan ohjeiden mukaan. Poistosta tehdään merkintä ajoneuvon rekisteritietoihin"

            Helpompaa olisi löytää sellainen turvakaukalo jonka pystyy asentamaan kasvot menosuuntaan. Kaikki perheelliset varmaan tietää että se matkanteko voi olla yhtä tuskaa laittaa sellainen pieni rääkyvä nyytti takapenkille jos ei ole takapenkillä ketään huolehtimassa muksusta... Ei vaan tunnu löytyvän sellaista kaukaloa sitten mistään.


            EDIT:
            "Tuo voi olla vaikeampi kohta toteuttaa, koska E39:ään ei käsittääkseni ole ollut alkuperäisvarusteena tuota poiskytkentää."

            Tuli vaan tuosta mieleen että jos asetuksen mukaan ajoneuvosta PITÄÄ löytyä sellainen malli jossa airbageja ei alunperin ole, niin miten E39 mallia on ylipäätään voitu myydä Suomessa vai koskeeko tuo asetus sitä että se pitää löytyä jos sen aikoo ottaa pois käytöstä ja jos ei rinnakkaismallia ole niin airbageja ei saa ottaa pois toiminnasta? Vai tarkoittaako tuo että vaan jossain 5-sarjan mallista se on löydyttävä (esim. 520) ja muista sitä sitten ei tarvitse löytyäkkään mutta silti niistä voi ottaa airbagit pois toiminnasta?
            Last edited by Japeli; 08-10-2011, 22:36.
            Faktoilla ei ole merkitystä.
            - George W. Bush

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6327
              • P-Pohjanmaa

              #7
              Miksi lasta ei voi laittaa takapenkille selkä menosuuntaan ja kasvaessa isommaksi naama menosuuntaan
              Näin meillä on toimittu niin ei tarvinnut rueta kikkaileen auton turvavarusteilla.
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • Japeli
                Bimmer Rookie
                • Oct 2011
                • 45
                • Salo

                #8
                Originally posted by veku View Post
                Miksi lasta ei voi laittaa takapenkille selkä menosuuntaan ja kasvaessa isommaksi naama menosuuntaan
                Näin meillä on toimittu niin ei tarvinnut rueta kikkaileen auton turvavarusteilla.
                Helpointahan se olisi joo tavallaan, mutta sitten häipyy etumatkustajalta jalkatila kun penkki tarvitsee vetää ihan eteen. En tiedä että paljonko sitä jalkatilaa häipyy E39:ssä mutta esimerkiksi naapurin VW Touranissa ei ainakaan tällainen reilu 180cm ukko mahdu kunnolla etupenkille istumaan ja se on sentään kuitenkin ihan mallinimeltäänkin tila-auto. Sitten ei tarvitse kurotella takapenkille jos lapsella on joku huutava tarve johonkin ja pysähdellä jatkuvasti hoitamaan asiaa kuntoon. Rauhallinen muksu nyt matkustaa ihan miten vain, mutta vähänkin jos on eloisampi yksilö niin saattaa se matkustaminen aiheuttaa harmaita hiuksia. Tosiaan ehkä nyt silti kuitenkin unohdan tuon airbagien kanssa kikkailun ja keksin jotain muuta.
                Faktoilla ei ole merkitystä.
                - George W. Bush

                Comment

                • O.K.
                  Moderator
                  • Nov 2003
                  • 4856
                  • Espoo

                  #9
                  Meillä on aika eloisat muksut, mutta kun ovat tottuneet matkustamaan aina takapenkillä (ensin vanhempi yksin ja nyt lapset keskenään), niin ei ole juurikaan ollut tarvetta pysähdellä. Ihan hyvin ovat tottuneet siellä olemaan ilman aikuisia ja harvemmin mitään suurempaa valittelevat.
                  Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                  Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                  E34 525i

                  Comment

                  Working...
                  X