memebuy23buy

E39 530DA Automaattivaihteisto ongelma/vika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Uniq
    Newbiemmer
    • Oct 2010
    • 15
    • Oulu

    E39 530DA Automaattivaihteisto ongelma/vika

    Terve
    Aikani etin searchilla noista vaihdelaatikko-ongelmista tietoa, mutta täysin vastaavaa ongelmaa en löytänyt niin katotaan löytiskö tähän vastauksia.
    Eli autona E39 530DA, vm. 2000, korilla(laatikolla) ajettu karvan vaille 400tkm. Tuossa viikonlopun aikaan mäkisessä maastossa ajaessa auto alkoi yhtäkkiä ylämäessä jurnuttaan/jyriseen ja nyki kun vääntöä enempi, ylämäkeen vähänkään kiihdyttäessä tuntui että jokin luisti, sai kiinni ja tuli nykäsy/jyrähdys samaan aikaan. Testailin sitten ja normaalisti paikaltaan kiihdyttäessä ei mitään ongelmia, 4-5 pykälät alkavat jyriseen ja selvästi veto häviää ylämäessä ja kun vauhti laskee 60-75km/h väliin moottorijarrutuksessa.

    Tuosta jyrinästä ja momentinmuuntimen lukosta löytyi jo jonkin verran tarinaa, mutta mistä tuo pätkiminen tulee? Onko laatikko suorilta entinen? 5-vaihde luistanut aikasemmin hieman täyskaasukiihdytyksissä moottoritielle, mutta muuta ongelmaa ei ole ollut.

    Nykäisyn tullessa, tuntuu tosiaan kuin päästäisi isommista vauhdeista reilulla kaasulla kytkimen nopeesti ylös ja painais taas alas. Tavallaan pätkii.

    Toivottavasti tähän löytyisi jotain infoa vielä lisää, tietäis kannattaako tuota alkaa lähetteleen pelkän turbiinin vaihtoon vai laittaakko kokonaan uus laatikko...
    Ihanan kallista
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #2
    Kuulostaa samalta ongelmalta, todennäköisesti turbiini sökönä ja sieltä sitten kulkeutuu metallihilettä koko laatikkoon ja pian laatikkokoin finaalissa.

    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by Uniq View Post
      Terve
      Aikani etin searchilla noista vaihdelaatikko-ongelmista tietoa, mutta täysin vastaavaa ongelmaa en löytänyt niin katotaan löytiskö tähän vastauksia.
      Eli autona E39 530DA, vm. 2000, korilla(laatikolla) ajettu karvan vaille 400tkm. Tuossa viikonlopun aikaan mäkisessä maastossa ajaessa auto alkoi yhtäkkiä ylämäessä jurnuttaan/jyriseen ja nyki kun vääntöä enempi, ylämäkeen vähänkään kiihdyttäessä tuntui että jokin luisti, sai kiinni ja tuli nykäsy/jyrähdys samaan aikaan. Testailin sitten ja normaalisti paikaltaan kiihdyttäessä ei mitään ongelmia, 4-5 pykälät alkavat jyriseen ja selvästi veto häviää ylämäessä ja kun vauhti laskee 60-75km/h väliin moottorijarrutuksessa.

      Tuosta jyrinästä ja momentinmuuntimen lukosta löytyi jo jonkin verran tarinaa, mutta mistä tuo pätkiminen tulee? Onko laatikko suorilta entinen? 5-vaihde luistanut aikasemmin hieman täyskaasukiihdytyksissä moottoritielle, mutta muuta ongelmaa ei ole ollut.

      Nykäisyn tullessa, tuntuu tosiaan kuin päästäisi isommista vauhdeista reilulla kaasulla kytkimen nopeesti ylös ja painais taas alas. Tavallaan pätkii.

      Toivottavasti tähän löytyisi jotain infoa vielä lisää, tietäis kannattaako tuota alkaa lähetteleen pelkän turbiinin vaihtoon vai laittaakko kokonaan uus laatikko...
      Ihanan kallista
      Ei metriäkään enään ajoa ja TURBIINI vaihtoon(vika EI ole itse laatikossa...vielä).
      Erittäin huolellinen laatikon öljynvaihto huuhtelemalla, suodatin vaihtoon ja lauhduttimen+putkistojen pesu, turbiinin vaihdon yhteydessä.
      Nyt kierrossa valtavasti metallipurua, joka syö ja tukkii koko laatikon nopeasti jos ongelmaan ei puututa.

      Comment

      • Uniq
        Newbiemmer
        • Oct 2010
        • 15
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Hemi View Post
        Ei metriäkään enään ajoa ja TURBIINI vaihtoon(vika EI ole itse laatikossa...vielä).
        Erittäin huolellinen laatikon öljynvaihto huuhtelemalla, suodatin vaihtoon ja lauhduttimen+putkistojen pesu, turbiinin vaihdon yhteydessä.
        Nyt kierrossa valtavasti metallipurua, joka syö ja tukkii koko laatikon nopeasti jos ongelmaan ei puututa.
        Kiitos tästä, kyllä se täytyy yrittää lähtee vaihtaan pelkkä turbiini tuohon!
        Onnistuukohan tuo turbiinin vaihto hyvin noin yleisillä korjaamoilla? Vai pitääkö luottaa ammattilaiseen. Oulusta kysyin ni 1000€ sais varata pelkän turbiinin vaihtoon..

        Comment

        • esa`pentula
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2009
          • 1390
          • Tampere

          #5
          aika hurjalta hinnalta kuulostaa, kyse kun on kuitenkin inan yli päivän hommasta. firman veloitus taitaa olla 100e/h+kusetus? vaihto onnistuu ihan yleisellä korjaamolla, kunhan vain huolehtivat, että työntävät turbiinin perille asti askiin ennen kuin laittavat paikalleen.

          onkos tässä GM 5L40E aski, jos näin niin turbiinit ovat uutena aika edullisia. vaihdon yhteydessä KATSOTTAVA turbiinin kaulan "hela"(askin puolella) ja stefa, että ovat kunnossa.
          Last edited by esa`pentula; 17-10-2011, 17:28.

          Comment

          • Uniq
            Newbiemmer
            • Oct 2010
            • 15
            • Oulu

            #6
            Originally posted by esa`pentula View Post
            aika hurjalta hinnalta kuulostaa, kyse kun on kuitenkin inan yli päivän hommasta. firman veloitus taitaa olla 100e/h+kusetus? vaihto onnistuu ihan yleisellä korjaamolla, kunhan vain huolehtivat, että työntävät turbiinin perille asti askiin ennen kuin laittavat paikalleen.

            onkos tässä GM 5L40E aski, jos näin niin turbiinit ovat uutena aika edullisia. vaihdon yhteydessä KATSOTTAVA turbiinin kaulan "hela"(askin puolella) ja stefa, että ovat kunnossa.
            Kyselin tuossa sit vanhalta pikkupajalta missä aikasemminki käyttäny, niin meinasivat että 300€ askin irrotus, turbiinin vaihto ja aski takasin. Mut huuhteluja eivät oo tehneet ni menee vähä vaikeeksi. Mistä tuohon askiin sopivaa öljyä saa kohtuu hintaan?
            Mistä tuota turbiinia kannattas kysellä varaosana?
            Ja kyllä, kyseessä GM 5L40E.

            Comment

            • esa`pentula
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2009
              • 1390
              • Tampere

              #7
              nyt kuulostaa vähän järkevämmältä hinnalta. askiin menee ATF320, joka on halpaa ku saippua verrattuna longlife öljyihin. turbiinia kannattaa kysellä JN Trading:ilta, joka on tosin tämän viikon lomalla. tai ESP Autotrans:ilta, sieltä voi löyty käytetty.

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #8
                Oikea öljy on spekseiltään Dexron III-H. Jos tarvetta tulee, niin ko. speksit täyttävää öljyä (Petro-Canada ATF D3M) löytyy noin 15 litran tonkallinen. Tai sitten tilaa samaa öljyä Pirkkalan Voitelukeskukselta.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Uniq
                  Newbiemmer
                  • Oct 2010
                  • 15
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Oikea öljy on spekseiltään Dexron III-H. Jos tarvetta tulee, niin ko. speksit täyttävää öljyä (Petro-Canada ATF D3M) löytyy noin 15 litran tonkallinen. Tai sitten tilaa samaa öljyä Pirkkalan Voitelukeskukselta.
                  Kiitos tiedoista, tuli tilattu 20l pönttö tuota samaa tavaraa. Turbiinin tiedusteluki on käynnissä, katotaan mistä löytyis edullisin. Vieläkun jossain sais nosturille sitte auton...

                  Comment

                  • Aslakki
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2008
                    • 359
                    • Kuusamo

                    #10
                    Originally posted by Uniq View Post
                    Kiitos tiedoista, tuli tilattu 20l pönttö tuota samaa tavaraa. Turbiinin tiedusteluki on käynnissä, katotaan mistä löytyis edullisin. Vieläkun jossain sais nosturille sitte auton...
                    Saisiko tiedustella hintaa tuolle tilaamallesi Voitelukeskuksen 20l pöntölle?
                    E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

                    Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Uniq View Post
                      ....Turbiinin tiedusteluki on käynnissä, katotaan mistä löytyis edullisin. Vieläkun jossain sais nosturille sitte auton...
                      Siihen käy sitten turbiini kaikista kolmelitraisista dieseleistä, eli 330D, X5 ja
                      730D:stä turbiinit, kuten myös kaikki 525D koneen perästä.

                      Comment

                      • Ovlov
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2010
                        • 171
                        • Tre/Jvi

                        #12
                        Originally posted by Aslakki View Post
                        Saisiko tiedustella hintaa tuolle tilaamallesi Voitelukeskuksen 20l pöntölle?

                        Muistaakseni itte maksoin vajaa vuosi sitten samasta pöntöstä noin 80 euroa, kun kävin sen hakemassa voitelukeskuksesta.
                        E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

                        Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

                        Comment

                        • Uniq
                          Newbiemmer
                          • Oct 2010
                          • 15
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Aslakki View Post
                          Saisiko tiedustella hintaa tuolle tilaamallesi Voitelukeskuksen 20l pöntölle?
                          Taisipa olla 89jeniä + mh kulut..

                          Comment

                          • Uniq
                            Newbiemmer
                            • Oct 2010
                            • 15
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by esa`pentula View Post
                            aika hurjalta hinnalta kuulostaa, kyse kun on kuitenkin inan yli päivän hommasta. firman veloitus taitaa olla 100e/h+kusetus? vaihto onnistuu ihan yleisellä korjaamolla, kunhan vain huolehtivat, että työntävät turbiinin perille asti askiin ennen kuin laittavat paikalleen.

                            onkos tässä GM 5L40E aski, jos näin niin turbiinit ovat uutena aika edullisia. vaihdon yhteydessä KATSOTTAVA turbiinin kaulan "hela"(askin puolella) ja stefa, että ovat kunnossa.
                            Jos sais vielä tarkentaa, tai siis toisinsanottuna esittää tyhmän kysymyksen. Joskus aikasemmin googlettelin tuota vaihdelaatikkoa koodilla(vuosi sitten) ja muistelen että sain selville että kyseessä siis juurikin tuo GM 5L40E aski. Jotenki sitte iski pieni epäilys etten vaan muista kuitenki väärin.
                            Kävin siis kurkkaan laatikkoa ja vihreestä kyltistä löytyi tiedot;

                            GM 1 423 881 VT
                            Part No 96022205
                            Serial No 0142735

                            En enää gööglen ihmeellisestä maailmasta löytäny vastausta että onhan kyseessä 5L40E, niin voisiko joku varmistaa tän? :think

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by Uniq View Post
                              En enää gööglen ihmeellisestä maailmasta löytäny vastausta että onhan kyseessä 5L40E, niin voisiko joku varmistaa tän? :think
                              Kyllä on.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              Working...
                              X