Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 takapyörän laakerin vaihdosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    #31
    Originally posted by Jylyppy View Post
    Heiluuko vetonivel myös, kun renkaasta heiluttelee ylös alas?
    Tuota en kyllä osannut katsoa? Pitäiskö heilua tässä tapauksessa?:think
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      #32
      Niin voisko siellä nyt olla jotain muuta vialla jottei nyt turhaan vaihda sitä laakeria?:think
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Ezra
        Bimmer Rookie
        • Feb 2011
        • 79
        • Imatra

        #33
        Originally posted by janke View Post
        Niin voisko siellä nyt olla jotain muuta vialla jottei nyt turhaan vaihda sitä laakeria?:think
        Jos olet kaikki nivelet väännelly ja antaa selvästi renkaasta klappia niin eipä siellä muuta voi olla!

        EDIT: Tuli itsekkin vaihdeltua laakerit, toiselle puolelle kesti vaihdossa n. 5h. Piti irroittaa koko napa ja puristaa prässissä kun ei muuten vetoakseli irronnut!
        E39 535i -98

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          #34
          Jos se narinahelakin on katsottu, että väljä ei johdu siitä niin kyllähän se laakeri varmasti on. Kuulostaa kyllä lähinnä laakerivialta jos se jokasuuntaan antaa periksi.

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            #35
            Originally posted by Ezra View Post
            Jos olet kaikki nivelet väännelly ja antaa selvästi renkaasta klappia niin eipä siellä muuta voi olla!

            EDIT: Tuli itsekkin vaihdeltua laakerit, toiselle puolelle kesti vaihdossa n. 5h. Piti irroittaa koko napa ja puristaa prässissä kun ei muuten vetoakseli irronnut!
            Kyse ilmeisesti tässä sedanista?

            No joo. Itsekkin kyllä heti aavistin että laakeri,mut piti nyt täältä kuiteskin
            kysellä, kun bemusta ei koskaan tiedä mikä vaikuttaa mihkäkin.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Jylyppy
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2010
              • 487
              • kuusamo

              #36
              Originally posted by janke View Post
              Tuota en kyllä osannut katsoa? Pitäiskö heilua tässä tapauksessa?:think
              Joo, jos vetonivel myös heiluu, niin laakeristahan se sillo antaa klappia.
              Honda accord 2.4 -08
              Suzuki gsx-r 1000 -03

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #37
                Yritin vaihtaa laakeria, mutta ei löytynyt sopivaa hylsyä niihin torxseihin jolla laakeri on takaa kiinni. Pitäiskö sen laipan lähteä irti ulosvetäjällä jossa jarrulevy on kiinni? vai pitäiskö ensi irrottaa ne torxit ja sitten vasta ulosvetäjällä paketti pois?:think Onhan noita ohjeita tullu luettua, mutta en oikein ole löytänyt vastausta.
                Last edited by janke; 14-04-2012, 09:29.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  #38
                  Originally posted by janke View Post
                  Yritin vaihtaa laakeria, mutta ei löytynyt sopivaa hylsyä niihin torxseihin jolla laakeri on takaa kiinni. Pitäiskö sen laipan lähteä irti ulosvetäjällä jossa jarrulevy on kiinni? vai pitäiskö ensi irrottaa ne torxit ja sitten vasta ulosvetäjällä paketti pois?:think Onhan noita ohjeita tullu luettua, mutta en oikein ole löytänyt vastausta.
                  Mun mielestä se laakeri ja jarrulevyn kiinnitys on samaa pakettia, eli ne torxit irti ja sitte pakettia nyppii irti?
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • Ezra
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2011
                    • 79
                    • Imatra

                    #39
                    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                    Mun mielestä se laakeri ja jarrulevyn kiinnitys on samaa pakettia, eli ne torxit irti ja sitte pakettia nyppii irti?
                    Juurikin näin. Pyörännapa on puristettu laakeriin kiinni. Laakeri+Pyörännapa paketti pitäisi lähteä parilla vasaran napautuksella irti kun torxit on irroitettu. Onhan vetoakseli otettu irti booreilta ?

                    Jos et pääse käyttämään prässiä, niin tee tämän ohjeen mukaan;

                    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
                    Last edited by Ezra; 14-04-2012, 19:25.
                    E39 535i -98

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      #40
                      sainhan sen laakerin vaihdettua ja narinahelan. Otti kyllä vähän hietaan, mut kyllä siitä selvisi.
                      Auton käytökseen huomasin, että perä nyt mukailee paremmin ja ei enää lieruuta. Nyt vain kesärenkaat alle ja suuntaukseen.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Tome
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 548
                        • Joensuu

                        #41
                        Originally posted by janke View Post
                        sainhan sen laakerin vaihdettua ja narinahelan. Otti kyllä vähän hietaan, mut kyllä siitä selvisi.
                        Auton käytökseen huomasin, että perä nyt mukailee paremmin ja ei enää lieruuta. Nyt vain kesärenkaat alle ja suuntaukseen.
                        No, kumpi oli väljä? Laakeri vai narinahela? Häviskö klappi?

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          #42
                          Originally posted by Tome View Post
                          No, kumpi oli väljä? Laakeri vai narinahela? Häviskö klappi?
                          Joo.. eli oikealta takaa oli mennyt laakeri ja vasemmalta takaa oli narinahela. Ei nyt hirveesti osaa sanoa ajettavuuteen mitään muutosta, kun auton kulmat on ihan sekasin. Täytyy nyt ensi saada tarkat oheet suuntaajalle, että saadaan kulmat niin, kun ne pitäisi olla tuolle autolle! Viimeks ne säädettiin ihan persiilleen enkä itse vielä silloin tajunnut /osannut sanoa suuntaajalle mitään ohjearvoja! onneksi on tämä foorumi täynnä asiantuntioita, jotta saadaan säädöt lähelle oikeaa.
                          Last edited by janke; 16-04-2012, 16:40.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • herja
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1649

                            #43
                            Mä puhuin laakereista tuossa aiemmin, oli vähän sekava setti. Topranin laakerit sinne laitettiin, bumerangitkin tuli vaihdettua ja sinne meni KL-varaosista alkuperäiset.
                            Retard Member

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              #44
                              Kun ootte noita takalaakereita vaihtanu, niin onko teil ollu noita 1/4" ja 3/8" hylsysettejä ja E14 hylsyt sitte niihin? :think Jotta mahtuu ja on helmpompi vaihtaa?

                              tollasen 3/8" setin vois kyllä ostaa muutenkin, tai no missä ois kaikki koot 1/4"-1/2"... Ja noi E-hylsyt pitäis näissä bemmin rassauksissa nähtävästi olla...

                              (Kärkkäisellä esim Kamasan setti 400e, jäi vielä köyhältä ostamatta )
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • Ezra
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2011
                                • 79
                                • Imatra

                                #45
                                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                                Kun ootte noita takalaakereita vaihtanu, niin onko teil ollu noita 1/4" ja 3/8" hylsysettejä ja E14 hylsyt sitte niihin? :think Jotta mahtuu ja on helmpompi vaihtaa?

                                tollasen 3/8" setin vois kyllä ostaa muutenkin, tai no missä ois kaikki koot 1/4"-1/2"... Ja noi E-hylsyt pitäis näissä bemmin rassauksissa nähtävästi olla...

                                (Kärkkäisellä esim Kamasan setti 400e, jäi vielä köyhältä ostamatta )
                                Mulla oli 3/8" E14 hylsy mikä ei kuitenkaan mahtunut vetarin välistä. Joten irroitin vain vetoakselin booreilta.. ("vain" eli purin koko navan irti, että sain vetoakselin irtoamaan )

                                Helpottaa kyllä hommaa huomattavasti jos omistaa nuo kyseiset hylsyt.
                                E39 535i -98

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎