Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 520D jäähdytysjärjestelmän vuoto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiku
    BTCF Member
    • Jan 2011
    • 47
    • Kainuu

    E39 520D jäähdytysjärjestelmän vuoto

    Foorumilla on lukematon määrä juttua kolmeysien jäähdytysjärjestelmän ongelmista, ilmauksista jne, mutta ne koskevat ymmärtääkseni kaikki vanhempia ja kuusipyttyisiä autoja. Niissä joissakin todetaan, että uudemmissa järjestelmäon erilainen, mutta niihin en löydä yhtä kattavia ohjeita.

    Auto, jossa ongelma on, on vuoden 2003 520D touring. Jäähdytinnestettä ilmaantui pihamaahan joitakin ruokalusikallisia, ja huomasin paisuntasäiliön olevan tyhjä. Lisäsin nestettä ja sitähän meni pari litraa (!). Ensimmäinen kysymys: Kuinka tämä järjestelmä ilmataan, onko se niin sanottu itse ilmaava järjestelmä? Löysin ilmausruuvin vain koneen korkeimmalta kohdalta heti kennon tuulettimen takaa. Nestepinta tulee ruuville asti.

    Koneen yläpuolelta katsottuna vuotokohtaa ei näy, letkut ovat ehjiä ja paikat kuivia (noin iso vuoto pitäisi kai näkyä jo ihan selvästi). Otin pohjapanssarin ja siellä on todella märkää. Kuvassa nuolella osoitettu osa (en tiedä nimeä, menee molemmille rattaille joten ohjausvaihde vai mikä lienee?) ja siihen tulevat/lähtevät letkut ovat täysin märkiä.

    Toinen kysymys: Eihän jäähdytysneste liity mitenkään tähän osaan? Mielestäni ei voi liittyä, joten nesteen on kai valuttava siihen ylhäältä.

    Kuvassa ympyröity öljypohjan kulma on korkein paikka, missä nestettä näkyy, siitä ylöspäin en näe, vai näkyväisyys on kyllä huono. Toisaalta, järkeen käypäisimmät vuotokohdat kai ovat juuri tuolla öljypohjaa korkeammalla.

    Kolmas kysymys: Jos joku tietää, voisiko neuvoa mielellään kuvien kanssa, missä tämän vehkeen vesipumppu ja termari ovat? Kai ne ovat tyypillisimmät vuotopaikat ja siksi kaivettava esiin.
    Attached Files
  • peto2
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 8267
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by Tiku View Post
    Foorumilla on lukematon määrä juttua kolmeysien jäähdytysjärjestelmän ongelmista, ilmauksista jne, mutta ne koskevat ymmärtääkseni kaikki vanhempia ja kuusipyttyisiä autoja. Niissä joissakin todetaan, että uudemmissa järjestelmäon erilainen, mutta niihin en löydä yhtä kattavia ohjeita.

    Auto, jossa ongelma on, on vuoden 2003 520D touring. Jäähdytinnestettä ilmaantui pihamaahan joitakin ruokalusikallisia, ja huomasin paisuntasäiliön olevan tyhjä. Lisäsin nestettä ja sitähän meni pari litraa (!). Ensimmäinen kysymys: Kuinka tämä järjestelmä ilmataan, onko se niin sanottu itse ilmaava järjestelmä? Löysin ilmausruuvin vain koneen korkeimmalta kohdalta heti kennon tuulettimen takaa. Nestepinta tulee ruuville asti.

    Koneen yläpuolelta katsottuna vuotokohtaa ei näy, letkut ovat ehjiä ja paikat kuivia (noin iso vuoto pitäisi kai näkyä jo ihan selvästi). Otin pohjapanssarin ja siellä on todella märkää. Kuvassa nuolella osoitettu osa (en tiedä nimeä, menee molemmille rattaille joten ohjausvaihde vai mikä lienee?) ja siihen tulevat/lähtevät letkut ovat täysin märkiä.

    Toinen kysymys: Eihän jäähdytysneste liity mitenkään tähän osaan? Mielestäni ei voi liittyä, joten nesteen on kai valuttava siihen ylhäältä.

    Kuvassa ympyröity öljypohjan kulma on korkein paikka, missä nestettä näkyy, siitä ylöspäin en näe, vai näkyväisyys on kyllä huono. Toisaalta, järkeen käypäisimmät vuotokohdat kai ovat juuri tuolla öljypohjaa korkeammalla.

    Kolmas kysymys: Jos joku tietää, voisiko neuvoa mielellään kuvien kanssa, missä tämän vehkeen vesipumppu ja termari ovat? Kai ne ovat tyypillisimmät vuotopaikat ja siksi kaivettava esiin.
    hammastanko voi kostua oikeastaan 3 syystä, turbolla öljyvuoto, hammastangon liittimet vuotaa tai öljypohja vuotaa, tarkista että ohjaustehostimen säiliössä on öljyä.. ainakin kuvassa tuo näyttää öljyltä.
    vesipumppu on yleinen vuotopaikka, vaihda heti ettei hajoa totaalisesti.. vaihto-ohje
    tuosta selviää paremmin osien sijainti, vaihda myös osa nro. 5.. http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...mp_thermostat/
    Last edited by peto2; 11-12-2011, 13:40.
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Tiku
      BTCF Member
      • Jan 2011
      • 47
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by peto2 View Post
      hammastanko voi kostua oikeastaan 3 syystä, turbolla öljyvuoto, hammastangon liittimet vuotaa tai öljypohja vuotaa, tarkista että ohjaustehostimen säiliössä on öljyä.. ainakin kuvassa tuo näyttää öljyltä.
      vesipumppu on yleinen vuotopaikka, vaihda heti ettei hajoa totaalisesti.. vaihto-ohje
      tuosta selviää paremmin osien sijainti, vaihda myös osa nro. 5.. http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...mp_thermostat/

      Kiitokset vastauksesta. Mielestäni katsoin, että vesipumpun ympäristö oli kuiva, mutta kuten sanottua, näkyvyys on erittäin huono, joten eihän sitä vuotoa välttämättä näe. Tiivisteestä kai se vuotaa, jos vuotaa?

      Paikallinen varaosaliike ei oikein vakuuttanut termostaattia ja sen koteloa kysyessäni, joten mistä verkkokaupasta näitä osia kannattaisi katsella? Bilteman osatkin kai käyvät, mutta sielläkin oli vain termaria ja vesipumppua, ei muuta.

      Olisiko tuosta ilmauksesta muuten kenelläkään mitään käryä?

      Comment

      • Tiku
        BTCF Member
        • Jan 2011
        • 47
        • Kainuu

        #4
        Edellisessä viestissä meni Biltema ja Motonet iloisesti sekaisin. Tilasin osat siis jälkimmäisestä eli vesipumpun ja termostaatin koteloineen päivineen. Lämmöt nousi tänään -7 pakkasessa maantiellä 80 km/h vauhdissa enää hikisesti 60 asteeseen, vaikka takana oli 80 kilometriä ajoa, joten termari kai on sitten lopullisesti hajalla.

        Tuli vain mieleen, että missä tämä salavalikkoon - ja ilmeisesti moottorin lämpö -mittarille - lämpötilan ilmoittava anturi mahtaa olla? Onko mahdollista, että tämä anturi olisi sökö? Tuntuu vain kummalta, että lämmöt jäävät noin alas.

        Comment

        • peto2
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 8267
          • Järvikylä (Nakkila)

          #5
          Originally posted by Tiku View Post
          Edellisessä viestissä meni Biltema ja Motonet iloisesti sekaisin. Tilasin osat siis jälkimmäisestä eli vesipumpun ja termostaatin koteloineen päivineen. Lämmöt nousi tänään -7 pakkasessa maantiellä 80 km/h vauhdissa enää hikisesti 60 asteeseen, vaikka takana oli 80 kilometriä ajoa, joten termari kai on sitten lopullisesti hajalla.

          Tuli vain mieleen, että missä tämä salavalikkoon - ja ilmeisesti moottorin lämpö -mittarille - lämpötilan ilmoittava anturi mahtaa olla? Onko mahdollista, että tämä anturi olisi sökö? Tuntuu vain kummalta, että lämmöt jäävät noin alas.
          #11


          eikös noissa ole myös EGR termostaatti joka hajotessaan vaikuttaa lämpöihin myös.. diisselimiehet tietänee tuosta enemmän..
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • Tiku
            BTCF Member
            • Jan 2011
            • 47
            • Kainuu

            #6
            Jatkanpa vielä tätä ketjua, vaikka ongelma sopii jo ehkä paremmin muualle.

            Eli vaihdoin termarin ja vesipumpun. Vuoto oli ilmeisesti vesipumpulle tulevassa letkussa, siihen ei oltu pantu lainkaan o-rengasta, pelkkää tiivisteliimaa. Itse pumppu oli täysin kunnossa, ei varmaankaan edes kovin vanha. Metallisiipinen versio.

            Termostaatti oli myös aivan iskemättömän näköinen, mutta vaihdoinpa kun oli kerran varaosat hankittu.

            Lämmöt jäävät edelleen liian alas. 20 km maantiellä ja salavalikon kautta lämmöt korkeimmillaan 69 astetta.

            Miten tuo egr-termari vaikuttaa lämpöihin, voisiko vika olla siinä? Moottorin lämmöt eivät ole käyneet kertaakaan omistusaikanani punaisella eikä varoitusvaloja kuumenemisesta ole palanut.

            Viskokytkimen jo testasin ja se toimii. :think

            Comment

            • E.K.
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2010
              • 494
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Tiku View Post
              Jatkanpa vielä tätä ketjua, vaikka ongelma sopii jo ehkä paremmin muualle.

              Eli vaihdoin termarin ja vesipumpun. Vuoto oli ilmeisesti vesipumpulle tulevassa letkussa, siihen ei oltu pantu lainkaan o-rengasta, pelkkää tiivisteliimaa. Itse pumppu oli täysin kunnossa, ei varmaankaan edes kovin vanha. Metallisiipinen versio.

              Termostaatti oli myös aivan iskemättömän näköinen, mutta vaihdoinpa kun oli kerran varaosat hankittu.

              Lämmöt jäävät edelleen liian alas. 20 km maantiellä ja salavalikon kautta lämmöt korkeimmillaan 69 astetta.

              Miten tuo egr-termari vaikuttaa lämpöihin, voisiko vika olla siinä? Moottorin lämmöt eivät ole käyneet kertaakaan omistusaikanani punaisella eikä varoitusvaloja kuumenemisesta ole palanut.

              Viskokytkimen jo testasin ja se toimii. :think
              Ainakin 530d ne termarit on rinnakkain ja riittää ku toinen kusee ni moottori ei lämpene.

              Comment

              • Tiku
                BTCF Member
                • Jan 2011
                • 47
                • Kainuu

                #8
                Kiitokset kaikille vastanneille, vika mataliin lämpöihin selvisi. Ongelma poistui, kun vaihdoin EGR-termostaatin. Homma on todellakin 15 minuutissa tehty. Kunpa olisin hoksannut aloittaa siitä.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎