Foorumilla on lukematon määrä juttua kolmeysien jäähdytysjärjestelmän ongelmista, ilmauksista jne, mutta ne koskevat ymmärtääkseni kaikki vanhempia ja kuusipyttyisiä autoja. Niissä joissakin todetaan, että uudemmissa järjestelmäon erilainen, mutta niihin en löydä yhtä kattavia ohjeita.
Auto, jossa ongelma on, on vuoden 2003 520D touring. Jäähdytinnestettä ilmaantui pihamaahan joitakin ruokalusikallisia, ja huomasin paisuntasäiliön olevan tyhjä. Lisäsin nestettä ja sitähän meni pari litraa (!). Ensimmäinen kysymys: Kuinka tämä järjestelmä ilmataan, onko se niin sanottu itse ilmaava järjestelmä? Löysin ilmausruuvin vain koneen korkeimmalta kohdalta heti kennon tuulettimen takaa. Nestepinta tulee ruuville asti.
Koneen yläpuolelta katsottuna vuotokohtaa ei näy, letkut ovat ehjiä ja paikat kuivia (noin iso vuoto pitäisi kai näkyä jo ihan selvästi). Otin pohjapanssarin ja siellä on todella märkää. Kuvassa nuolella osoitettu osa (en tiedä nimeä, menee molemmille rattaille joten ohjausvaihde vai mikä lienee?) ja siihen tulevat/lähtevät letkut ovat täysin märkiä.
Toinen kysymys: Eihän jäähdytysneste liity mitenkään tähän osaan? Mielestäni ei voi liittyä, joten nesteen on kai valuttava siihen ylhäältä.
Kuvassa ympyröity öljypohjan kulma on korkein paikka, missä nestettä näkyy, siitä ylöspäin en näe, vai näkyväisyys on kyllä huono. Toisaalta, järkeen käypäisimmät vuotokohdat kai ovat juuri tuolla öljypohjaa korkeammalla.
Kolmas kysymys: Jos joku tietää, voisiko neuvoa mielellään kuvien kanssa, missä tämän vehkeen vesipumppu ja termari ovat? Kai ne ovat tyypillisimmät vuotopaikat ja siksi kaivettava esiin.
Auto, jossa ongelma on, on vuoden 2003 520D touring. Jäähdytinnestettä ilmaantui pihamaahan joitakin ruokalusikallisia, ja huomasin paisuntasäiliön olevan tyhjä. Lisäsin nestettä ja sitähän meni pari litraa (!). Ensimmäinen kysymys: Kuinka tämä järjestelmä ilmataan, onko se niin sanottu itse ilmaava järjestelmä? Löysin ilmausruuvin vain koneen korkeimmalta kohdalta heti kennon tuulettimen takaa. Nestepinta tulee ruuville asti.
Koneen yläpuolelta katsottuna vuotokohtaa ei näy, letkut ovat ehjiä ja paikat kuivia (noin iso vuoto pitäisi kai näkyä jo ihan selvästi). Otin pohjapanssarin ja siellä on todella märkää. Kuvassa nuolella osoitettu osa (en tiedä nimeä, menee molemmille rattaille joten ohjausvaihde vai mikä lienee?) ja siihen tulevat/lähtevät letkut ovat täysin märkiä.
Toinen kysymys: Eihän jäähdytysneste liity mitenkään tähän osaan? Mielestäni ei voi liittyä, joten nesteen on kai valuttava siihen ylhäältä.
Kuvassa ympyröity öljypohjan kulma on korkein paikka, missä nestettä näkyy, siitä ylöspäin en näe, vai näkyväisyys on kyllä huono. Toisaalta, järkeen käypäisimmät vuotokohdat kai ovat juuri tuolla öljypohjaa korkeammalla.
Kolmas kysymys: Jos joku tietää, voisiko neuvoa mielellään kuvien kanssa, missä tämän vehkeen vesipumppu ja termari ovat? Kai ne ovat tyypillisimmät vuotopaikat ja siksi kaivettava esiin.
Comment