Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämpöä ohjaamoon.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jumppakuutio
    Bimmer Rookie
    • Mar 2011
    • 131
    • Ylöjärvi

    #31
    523 -96 m52b25

    Ei hukkaa nestettä... Sillä pullo tyylillä oon ilmannu ja painellu letkuja. Pitää nyt kokeilla tota ilmaustyyliä vaikka eipä se siitä paljo parane, muuta saa vähä lämmintä hetkeks sisälle.

    Pumppukin pyörii ja venttiilit pelaa.

    Sen verran oon itekki saanu selville että sielä jotain vikaa on.

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #32
      No jossei se hukkaa nestettä mistä sitä ilmaa sinne tulee kun on kunnolla ilmattu? Luulisin, että kuitenkin aikas paljon saa olla ilmaa ennen kuin lämpimän tulo ohjaamoon loppuu.. Mikäli mahdollista niin katselemaan niin alhaalta kuin päältäkin näkyykö merkkejä missään, että vuotaisi jäähdytysnetettä. Autossa ei ole makean tuoksahdusta? Mikäli ei rupea selviämään niin sitten jollekkin pajalle missä tekevät painetestin jäähdytysjärjestelmälle.

      Kannattaa myös katsoa kuinkas vanha on esim. paisuntasäiliö. Siitä saanee vähän vinkkiä onko milloin viimeksi vaihdettu jäähdytysjärjestelmän osia.. (Ainakin Behrin valmistamissa on päivämäärä) Kun ovat muovia niin tuppaavat antautumaan ajan kanssa. Itse nimittäin selvittäisin tuon pikapuoliin, koska tunnetusti e39 jäähdytysjärjestelmästä räjähtää joku osa ja sitten pukkaa helposti konekeikkaa, jos ei ole kuski hereillä.. Hyvänä varoituksena tuosta toimii kyllä mielestäni juuri tälläiset ongelmat, että järjestelmää joutuu ilmaamaan/lisäämään nestettä..
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • jumppakuutio
        Bimmer Rookie
        • Mar 2011
        • 131
        • Ylöjärvi

        #33
        Noniin, pääsinpäs lämpimään talliin oikein ajan kanssa katselemaan tuota ja kävi niin että en edes löydä kiertovesipumppua. Siinä oli vertailtavana yksi 540 -96 jossa kiertovesipumppu oli vesiventtilien alla, sekä yksi 525 -00 jossa kiertovesipumppu oli flektin alapuolella.

        Otin vesiventtiilit irti ja kokeiltiin laittaa virrat päälle niin toinen vain liikkui, toinen näytti sen verran hapettuneelta ettei ihme että ei toimi. Veljellä tuossa 525:ssa selkeesti vesi virtaa kun laittaa virrat päälle eikä meikäläisellä tapahdu kyllä mitään. Onko kiertovesipumppua edes kaikissa, vai onko sen saanu lisävarusteena, Rest-nappula kyllä löytyy ja toimii, tosin ei puhalla lämmintä tietenkään.

        Ja vuotokin taisi löytyä keskeltä jäähdytintä, ihan pieni märkä kohta, sain juuri sormeni sinne flektin välistä ja aika makeelle maistu..

        Tarvittas pikasesti neuvoja, huomenna pitäis saada taas jotain aikaseksi, vesiventtiilit ainakin lähtee vaihtoon mutta miten toi kiertovesipumppu..?

        Itsellä siis 523i -96 m52b25

        E: Niin ja luettiin tossa vikakoodejakin niin anto Auxiliary Water Pump:sta eli eikös tuo tarkoita kiertovesipumppua..? Outoa jos se antaa vikakoodin siitä, jos sitä ei edes ole.
        Last edited by jumppakuutio; 30-01-2012, 22:28. Reason: Lisä infoo

        Comment

        • jumppakuutio
          Bimmer Rookie
          • Mar 2011
          • 131
          • Ylöjärvi

          #34
          Noniin, löytypä se pumppukin sieltä. Kuskin puolella eturenkaan lokarin sisällä, vilkun takana. Kumma kun ei missään ole puhuttu että se sielläkin voi olla...

          Eikä mikään ihme kun ei tule lämmintä, "turbiini" 4 osassa käteen ku avasi.. KL-varaosassa maksaa 380e uus eikä tahdo mistään purkaamolta löytää. Mistähän kannattais kysellä...?

          Comment

          • Kessuu
            Bimmer Rookie
            • Mar 2010
            • 50
            • Kouvola

            #35
            523 -98
            Onko vikaa ollenkaan?

            Vaihtelin tuossa kovien pakkasten tullessa syyläriin uudet nesteet jai lmailin kun tuntui että kovilla pakkasilla ajossa puhalsi vaan haaleaa lämmintä. Ei nyt tarvinnut pipoa ja hanskoja sisällä pitää, mutta kuitenkin.

            Nyt kun pakkanen menee yli 22:n niin tuntuu, että haaleaa puhaltaa edelleen. Ei tosiaan palele sisällä. Pitääkö edes tulla "kuumaa" säätöjen ollessa maksimilla. Ja toinen minkä huomasin, niin tyhjäkäynnillä ja hitaassa ajossa lämpötilamittari putoaa ehkä millin kaksi. Mutta nousee takaisin "normaaliin" ajettaessa 80-100 km/h

            Perus pahvi keulaan vai jotain muuta?

            Comment

            • rizzo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2007
              • 5418
              • Oulu

              #36
              Originally posted by Kessuu View Post
              523 -98
              Onko vikaa ollenkaan?

              Vaihtelin tuossa kovien pakkasten tullessa syyläriin uudet nesteet jai lmailin kun tuntui että kovilla pakkasilla ajossa puhalsi vaan haaleaa lämmintä. Ei nyt tarvinnut pipoa ja hanskoja sisällä pitää, mutta kuitenkin.

              Nyt kun pakkanen menee yli 22:n niin tuntuu, että haaleaa puhaltaa edelleen. Ei tosiaan palele sisällä. Pitääkö edes tulla "kuumaa" säätöjen ollessa maksimilla. Ja toinen minkä huomasin, niin tyhjäkäynnillä ja hitaassa ajossa lämpötilamittari putoaa ehkä millin kaksi. Mutta nousee takaisin "normaaliin" ajettaessa 80-100 km/h

              Perus pahvi keulaan vai jotain muuta?
              Ootko tarkastanu jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden? Mulla tuli kans haaleaa, mutta käytti korkkia auki -> pikkasen raakaa sekaan -> taas tulee lämmintä! Käsittääkseni se neste voi olla vähän kohmeessa letkuissa, vaikka siinä purkissa näyttäiskin että kaikki ok.

              Comment

              • Samujr
                Newbiemmer
                • Mar 2012
                • 4
                • Tampere

                #37
                Pakkaset alko ja hytissä kylmä. Auto on vasta hankittu 2001 530d ja nesteet on vaihdettu edellisen omistajan toimesta syksyllä. Pari kertaa olen tarkistanut ja paisuntasäiliössä näyttäisi pinta pysyvän tasossa eli nesteet ei katoa. Webasto toimii ja sen käytön jälkeen moottori lämpenee muutaman kilometrin matkalla normaalilämpöön. Siis lämpömittari keskiasennossa ja siinä pysyy. Webasto ei juurikaan lämmitä sisätiloja esilämmityksessä.

                Varmaankin siis ilmaa tai vika kiertovesipumpussa/venttilissä. Tyhmä kysymys mutta mistä tässä mallissa löytyy ilmausruuvit? Toinen ilmeisesti raitisilmakotelon alla mutta missä muualla? Ja onko se niin että kiertovesipumpulle pitäisi tulla aina virrat kun avaimista kääntää? Autossa on manuaalinen ilmastointi.
                530d e39 2001 M-Sport

                Comment

                • Samujr
                  Newbiemmer
                  • Mar 2012
                  • 4
                  • Tampere

                  #38
                  Ilmausruuvit löyty ja koitan ilmata täältä löytyneiden ohjeiden mukaan kunhan kone on jäähtynyt.

                  Mutta mutta mites tuo vesikiertopumppu? Tässä kun ei sen venttiilin alla näy mitään pumppua. Webastolta tulee letkut niin että toinen menee venttiilille ja toinen moottorin lohkoon. Venttiilistä taas lähtee sisätiloihin. Voiko olla että näissä ei välttämättä ole sähköistä vesikiertopumppua ollenkaan? Tai sitten se on lokasuojan sisällä... Pitäis ajaa tallille jotta sais purettu sisälokasuojan pois. Auto on Saksanmalli ja tuotu 2008.
                  530d e39 2001 M-Sport

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎