E39 ei puhalla lämmintä [Solved]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Corbis
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 35
    • Kirkkonummi

    E39 ei puhalla lämmintä [Solved]

    VM. -99, 520i, 70tkm

    Ilmastointi ja puhallus antaa vain kylmää ilmaa. Lämmönsäädin max. lämmöllä ja silti tulee viileää ilmaa. Jos säädin max. kylmälle niin tulee kylmempää..

    Syksyllä tehty Huolto II "merkkiliikkeessä", jossa tosiaan vaihdettiin ilmansuodattimet sun muut. Varmaksi en osaa sanoa, että alkoiko vika tällöin (syksyllä ei vielä kauheasti lämmintä ilmaa tarvinnut puhaltaa), mutta näinä aikoina huomasin ensimmäisen kerran, että ei taida puhaltaa lämmintä kunnolla.

    Moottoritiellä lämmintä ilmaa saa tulemaan ~5-10min ajon jälkeen. Ainakin joku aika sitten sai, en ole kokeillut viime aikoina.
    Nyt pikaisesti vinkkejä ja mahdollisia tapoja korjata itse!

    Korjaamolta on jonkinlainen takuu tähän, jos on heidän takiaan aiheutunut..

    Kiitos!
    Last edited by Corbis; 23-12-2011, 09:57. Reason: Solved
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16438
    • Leppävirta

    #2
    Onko jäähdytin nestettä tarpeeksi? Jos on niin onko termostaattia uusittu koskaan? Jos on niin onko jäähdytin järjestelmän kanssa turattu jotain viimeksi? Jos on niin onko ilmattu kunnolla?

    Nuista vaikka liikenteeseen.. Jos nuo kaikki on kunnossa niin kopsauta vesiventtiilejä auton ollessa käynnissä ja jos muuttuu tyhjäkäynnillä puhalluksen lämpö niin niissä tod.näk vikaa.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E32 Diamantscwharz 750iL '94

    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • Corbis
      Bimmer Rookie
      • Sep 2009
      • 35
      • Kirkkonummi

      #3
      Termostaattia ei tietääkseni koskaan uusittu.

      Voi olla, että huollossa on jotain jäähdytinjärjestelmän kanssa härvätty, jos esim. noiden suodattimien vaihdon yhteydessä tarvitsee.
      Nesteen määrä ja pakkaskestävyys mielestäni tarkastettu tällöin.

      Kokeilen illalla koputella noita venttiileitä ja tarkistan vielä nesteen määrän.

      Entä jos vika vaikuttaa olevan venttiileissä?
      Onko kallis keissi tai edes välttämätön jos satunnaisella koputtelulla lähtee aina toimimaan?

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16438
        • Leppävirta

        #4
        Originally posted by Corbis View Post
        Termostaattia ei tietääkseni koskaan uusittu.

        Voi olla, että huollossa on jotain jäähdytinjärjestelmän kanssa härvätty, jos esim. noiden suodattimien vaihdon yhteydessä tarvitsee.
        Nesteen määrä ja pakkaskestävyys mielestäni tarkastettu tällöin.

        Kokeilen illalla koputella noita venttiileitä ja tarkistan vielä nesteen määrän.

        Entä jos vika vaikuttaa olevan venttiileissä?
        Onko kallis keissi tai edes välttämätön jos satunnaisella koputtelulla lähtee aina toimimaan?
        Joku on puhdistanutkin venttiilit ja saanut toimimaan mutta itse ainakin uusin. Muistaakseni E39:n hieman kalliimpaa lystiä kuin E36. Koska niitä taisi olla kaksi siellä..:think Joitain satasia. E36 autom. ilmastoinnilla vesiventtiili oli alle 200,-.

        Jotenkin itse uskoisin että joko neste vajaus / ilmaa järjestelmässä.
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E32 Diamantscwharz 750iL '94

        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • Sami_R
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2007
          • 276
          • Kurikka

          #5
          Mites se termostaatti? Nouseeko lämmöt mittarissa normaaliin, eli osoitin osoittaa jämäkästi klo 12 asentoon?
          BMW F11 520d -11
          MINI Cooper D -11
          BMW E90 318i -11
          BMW E90 318i -06

          Ex:
          BMW E46 316i -04
          E70 X5 3.0sd M-Sport -08
          E46 325iA -03
          E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

          Comment

          • Corbis
            Bimmer Rookie
            • Sep 2009
            • 35
            • Kirkkonummi

            #6
            Originally posted by Haju69 View Post
            Joku on puhdistanutkin venttiilit ja saanut toimimaan mutta itse ainakin uusin. Muistaakseni E39:n hieman kalliimpaa lystiä kuin E36. Koska niitä taisi olla kaksi siellä..:think Joitain satasia. E36 autom. ilmastoinnilla vesiventtiili oli alle 200,-.

            Jotenkin itse uskoisin että joko neste vajaus / ilmaa järjestelmässä.

            Noh toivonpa sitten todella, että kyseessä vain nestevajaus.. Eipä ole opiskelijalla varaa noiden uusimiseen, mutta ei viitsisi koko talvea olla ilman lämmintä ilmaa

            Comment

            • Corbis
              Bimmer Rookie
              • Sep 2009
              • 35
              • Kirkkonummi

              #7
              Originally posted by Sami_R View Post
              Mites se termostaatti? Nouseeko lämmöt mittarissa normaaliin, eli osoitin osoittaa jämäkästi klo 12 asentoon?

              Lämmöt ok

              Comment

              • E.K.
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 494
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Corbis View Post
                Lämmöt ok
                No eihän se lämpömittari kerro lämmöistä ku vähän sinnepäin. Dieselissä oli 70 todellinen lämpö mittarin ollessa jo pystyssä...

                Comment

                • Corbis
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2009
                  • 35
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Nonniiiin.. Homma ratkesi sitten nesteen lisäyksellä.

                  Yllättävän paljon meni kyllä. Pitänee tarkkailla vähän..

                  Kiitoksia vinkeistä!

                  Comment

                  • Perlenbacher
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2010
                    • 1103
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by E.K. View Post
                    No eihän se lämpömittari kerro lämmöistä ku vähän sinnepäin. Dieselissä oli 70 todellinen lämpö mittarin ollessa jo pystyssä...
                    Mistä mitattuna?

                    Comment

                    • Haju69
                      Administrator
                      • Nov 2005
                      • 16438
                      • Leppävirta

                      #11
                      Tarkkaile nyt lämpöjä ja sitä nesteen pintaa vielä. Saattaapi olla ilmaa järjestelmässä ja vielä oirehtia.
                      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                      E32 Diamantscwharz 750iL '94

                      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                      Comment

                      • JD
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 1195
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by Corbis View Post
                        Nonniiiin.. Homma ratkesi sitten nesteen lisäyksellä.

                        Yllättävän paljon meni kyllä. Pitänee tarkkailla vähän..

                        Kiitoksia vinkeistä!
                        Jos vesipumppua ei ole vaihdettu niin vaihda se nyt uuteen laadukkaaseen, vesi voi kadota sen akselin välistä huomaamattomasti. Ei ole hukkainvestointi koska kyseessä kulutusosa.
                        Termostaatin ja termostaattikotelon vaihto kannattaisi tehdä samalla, nekin alkaa mennä riskirajoilla viimeistään 10 vuoden välein.

                        Veden katoaminen kun yleensä vain kiihtyy ja ongelmat kasvavat.
                        Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                        https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                        Comment

                        • Jakuza
                          BTCF Member
                          • Nov 2006
                          • 516
                          • Brisbane

                          #13
                          Originally posted by Perlenbacher View Post
                          Mistä mitattuna?
                          Varmaankin ajotietokoneen näytöltä..
                          M54:ssä mittari suorassa 76+°C.

                          Comment

                          • Corbis
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2009
                            • 35
                            • Kirkkonummi

                            #14
                            Originally posted by Haju69 View Post
                            Tarkkaile nyt lämpöjä ja sitä nesteen pintaa vielä. Saattaapi olla ilmaa järjestelmässä ja vielä oirehtia.
                            Jos vesipumppua ei ole vaihdettu niin vaihda se nyt uuteen laadukkaaseen, vesi voi kadota sen akselin välistä huomaamattomasti. Ei ole hukkainvestointi koska kyseessä kulutusosa.
                            Termostaatin ja termostaattikotelon vaihto kannattaisi tehdä samalla, nekin alkaa mennä riskirajoilla viimeistään 10 vuoden välein.

                            Veden katoaminen kun yleensä vain kiihtyy ja ongelmat kasvavat.
                            Jep pidetään nämä mielessä. Ei ole ainakaan kovin vauhdikkaasti nesteitä valunut, mutta täytyy pitää vielä silmällä. Tällä hetkellä ei vaan ole rahaa mihkään remppaan, Huolto II + muita toimenpiteitä juuri tehty.

                            Comment

                            Working...
                            X