Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 1996 matkustajan oven lukitus + vikakoodit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ironic32
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 148
    • Finland

    E39 1996 matkustajan oven lukitus + vikakoodit

    Haulla koitin etsiä ja ongelmia löytyi pilvin pimein, mutta ei ihan samankaltaista kuitenkaan.

    Auto siis E39 528iA 01/1996 ~230tkm.

    Kuskin oven ja matkustajan oven lukoissa oli ilmeisesti jäätymisongelmaa, jonka seurauksena ovipahvit irti ja lukkojen puhdistus + rasvaus. Kun lukot oli rasvattu, neppailin muutaman kerran ovia lukkoon ja auki sekä kaukosäätimestä että kuskin puolen lukkopesästä. Muutaman kerran kun toistin tätä, niin yks kaks matkustajan oven lukko lopetti reagoimasta.

    Matkustajan oven lukko avautuu ja lukitsee lukkopesästä (90 astetta) ja ohjaa myös kaikkien muiden ovien keskuslukituksia (45 astetta kääntämällä).

    INPA antaa kaks vikakoodia:

    90 central locking mechanism or BT broken
    94 central locking mechanism BT or cable STZVBT defective

    Ostin uuden "Actuatorin" matkustajan oveen ja vaihdoin sen. Ei vaikutusta. Ostin eBaysta kaksi eri purkuosaa (PM-BT modulia) matkustajan oveen (kaikki samalla varaosanrolla, kuin alkuperäinen). Toisessa modulissa sama HW (05) ja SW (04) kuin alkuperäisessä ja toisessa SW 06.

    Kumpikaan purkuosista ei vaikuta mitään.

    Jos oven laittaa lukkoon, niin sisältä saa kahvasta lukon auki ekalla nykäisyllä ja toisella aukeaa ovi. Ainoastaan sähköisesti ei keskuslukko avaa lukkoa.

    Missähän vika voisi olla. Onko jossain kaapelissa / liittimessä? Miten ja mistä tuon oven sähköjä kannattaisi mittailla. Kenties tuolle Actuatorille pitäisi tulla signaalia jossain vaiheessa?

    Silmämääräisesti katsottuna kaikki ovessa olevat johdot ehjiä + käytin sen a-pilariin menevän liittimen auki ja mitä siinä ahtaassa tilassa näki, niin johdot + liittimet näytti ehjiltä.

    Ei viitsisi ostaa tuota passenger door modulea 250eur hintaan uuttakaan. Lukko siis pelasi jonkin aikaa myös rasvauksen jälkeen (enkä rasvaillut liittimiä), mutta sitten heitti yhtäkkiä toimimasta.

    INPAlla pystyy myöskin lukitsemaan kaikki muut ovet + avaamaan, mutta passenger door module ei tee mitään.

    Kaikki apu olis erittäin tervetullutta ja jos jostain löytyy sama ongelma, niin toki tämän saa ohjata myös sinne.

    Edit: Myöskin tarkistettu kaikki takakontin + hanskalokeron sulakkeet ja kaikki 4 (mitä löysin ZV littyviä) oli ehjiä. Onko sulakkeita vielä jossain muuallakin?

    Kiitos!
    Last edited by Ironic32; 03-01-2012, 20:20. Reason: täydennetty
    E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
    -------------------------------------
    Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA
  • Ironic32
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 148
    • Finland

    #2
    Osaiskohan joku hieman suomentaa, että miten tuossa keskuslukituksessa signaalit oikeen kulkee?



    Tuon kaavion mukaisesti testailin, että ainakin johdot on ehjä liitinten välillä, mutta tuleeko noista mihin pinneihin signaalia, kun lukitusta avataan / suljetaan, eli pitäiskö jostain liittimen päästä tulla esim. 12V, kun keskuslukkoa käytetään?

    Tuon M13-osan ostin siis uuden ja noita A24-moduleja löytyy kolmekin kappaletta. Voikohan olla, että ne kaikki on rikki?

    Entäpä voisiko vika sittenkin olla GM-boksissa? Tosin, toimisko silloin muidenkaan ovien lukitus? Ovessa pelaa myöskin sähkölasin + peilin säädöt. Kokeilin myös ottaa tuon koko A24-modulin irti ja silti muiden ovien lukitus pelasi avaimen kaukosäädöllä ihan normaalisti.

    Erikoista on myöskin se, että tosiaan tuosta vänkärin ovesta (lukosta avaimella) toimii kyllä kaikkien muiden ovien lukituksen ohjaus, eli siltä osin kusot kulkee kyllä.

    Olisin erittäin kiitollinen, jos joku osaisi hieman enemmän valaista tuota toimintaa / ohjata netin syövereihin, mistä löytyis infoa. Jos Oulun seudulta löytyy joku asian päälle ymmärtävä, niin privalla tavoittaa ja korvaukset vaivannäöstä toki maksetaan.

    Ei viitsisi Wetterille viedä á 110 eur/h, kun oletettavasti siellä vaihdellaan satojen eurojen mokkuloita samaan syssyyn... :think
    E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
    -------------------------------------
    Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

    Comment

    • Ironic32
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 148
      • Finland

      #3
      Taisikin vika löytyä. Kävin kaikki asiaan kuuluvat johdot ja liittimet läpi ja kaikki johdotukset oli Fluken mukaan kunnossa ja vertailun vuoksi kuskin oven A-pilarin liittimelle tuli ihan samat kusot, mitkä myös vänkärin ovelle.

      Myöskin Actuatorin liittimelle tuli lukitus-/avaussignaalit ihan oikein, joten vanha actuator takaisin paikalleen ja kas kummaa, sehän toimikin taas. Ei kuitenkaan joka kerta, mutta kuitenkin.

      Siispä, uusi actuator on viallinen, koska se ei tee yhtään mitään. Signaalit kuitenkin tulevat liittimelle joka kerta oikein.

      Nyt on sitten hyllyssä 2 toimivaa PM-BT -modulia, jos jollakin sattuu tulemaan tarvetta ja näyttävät olevan täysin toimivia, koska lukon, ikkunan ja peilin ohjaukset toimivat kaikissa oikein.
      E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
      -------------------------------------
      Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

      Comment

      • Ironic32
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 148
        • Finland

        #4
        Vihdoinkin sain uuden Actuatorin tilalle ja pelaa jälleen, kuten pitääkin!

        Ensin tullut actuator oli muuten samanlainen, mutta liittimessä oli enemmän pinnejä kuin vanhassa ja nyt tässä toimivassa. Oli siis ilmeisesti ihan väärä osa? En tuota jaksanut aiemmin ihmetellä, kun varaosanro näytti samalta.

        No, päasia että pelaa nyt.
        E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
        -------------------------------------
        Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎