Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 täristää ja jyrisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sonikk
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 1664
    • Kerava

    E39 täristää ja jyrisee

    Juuri kun fiilistelin ettei ole mitään vikoja ollut koliysissä niin tämmösen lykkäs. Mottina M54B25.

    Auto seisoi 10 päivää kun olin reissussa ja sen jälkeen alkoi ongelmat. Vedätettäessä tärisee ja kuuluu matalataajuista jyrinää. Ajattelin ensin että jossain on kosteutta mutta luettiin nixun kanssa koodit niin herjasi imunokan asentotunnistinta. Vaihdoin sen mutta sama vika jatkuu, koodeja ei vielä keritty lukea uudestaan. Osa on orkkis.

    Äsken ajoin n. 30 km lenkin ja tärinä väheni lähes olemattomiin mutta edelleen todella matala jyrinä kuuluu taustalla. Välillä tuntuu että tulisko sittenkin voimansiirrosta mutta ihmetyttää miten se ilmestyi seisonnan aikana?
    Last edited by sonikk; 05-01-2012, 23:25.
  • sonikk
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 1664
    • Kerava

    #2
    Hieman uppia jos joku osais arvailla mistä lähteä haarukoimaan.

    Käytiin ajelulla tänään, ei antanut enää vikakoodeja. Täristää kuitenkin kuten ennenkin. Tossa nyt listana oireet:

    - Tärinä kiihdytettäessä ja moottorijarrutuksella, etenkin alakierroksilla.

    - Paikallaan kaasutellessa ei tunnu mitään, ja moottori tuntuu muutenkin käyvän moitteetta.

    - Tasakaasulla ajaessa toimii suht normaalisti.

    - Kun täristää niin kuuluu matalalla n. 10-20Hz taajuudella voimakas "jytinä", ei tartte supparia.

    - Kytkimen kun painaa pohjaan niin loppuu.

    Äkkiseltään tuli mieleen moottorin kiinnitys, kardaanin nivelet, kytkin, vetari? Ihmetyttää kun vaiva tosiaan ilmestyi seisonnan aikana, ennen sitä pelasi moitteetta.

    Comment

    • Keke71
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 340
      • Kiiminki

      #3
      Hakua käyttäen löytyy juttua asiasta. Mutta sanotaanko villinä veikkauksena että kardaanin tukilaakeri, tai tarkemmin se kumi rikki.
      TAI "rättinivel" , sijaitsee kardaanin ja vaihteiston välissä.
      TAI jokin kardaanin nivelistä rikki, mitä itse epäilen että ei ole rikki.
      Enivei, samalla vaihtaa/vaihdattaa tukilaakerin ja "rättinivelen". Toki kannattaa tutkia se kardaani tarkasti, JOS sattuisi olemaan jokin ristikkonivel rikki. Ja voihan olla että kardaanista ei löydy vikkaa, vika voi olla esim, vaihdelaatikon takimmaiset kiinnitys kumet. Tutkimalla selviää, vaihtoehtoja on, ehkä jopa vetoakselit on elänyt aikansa.
      E39 540iA Touring

      Comment

      • sonikk
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 1664
        • Kerava

        #4
        Noniin, nyt olis vihdoin diagnoosi käsissä. Eli ristinivel oli ruostunut ja jumittaa, ja tasanopeusnivelessä välys. Korjaamo suositteli viemään kardaanin Ko-Met Oy:hyn huoltoon, onnistuukohan siellä tasanopeusnivelen elvytys vai tarviiko kokonaan uuden? Ristinivelen vaihto on vissiin ihan perussettiä.
        Last edited by sonikk; 25-01-2012, 15:56.

        Comment

        • sonikk
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 1664
          • Kerava

          #5
          Case closed. Vakionopeusnivel sieltä sittenkin oli paskana, oli päässyt kuivumaan. Nyt kulkee taas kuten kuuluukin.

          Näköjään monella muulla ollut samat oireet, ei vaan tajunnut searchilla tuota cv:tä hakea.

          Comment

          • puari
            Bimmer Rookie
            • Feb 2012
            • 41
            • seinäjoki

            #6
            Voisiko joku kertoa kuinka moinen nivel löytyy ja kuinka sen kunnon voi tarkistaa ja mahdollisesti voidella. Alta päin katsottaessa en löytänyt kuin pakoputken..

            Koitin hakua..

            Comment

            • Jakuza
              BTCF Member
              • Nov 2006
              • 516
              • Brisbane

              #7
              Originally posted by puari View Post
              Voisiko joku kertoa kuinka moinen nivel löytyy ja kuinka sen kunnon voi tarkistaa ja mahdollisesti voidella. Alta päin katsottaessa en löytänyt kuin pakoputken..

              Koitin hakua..
              Irrotat kardaanin perästä niin pääset käsiksi tuohon niveleen. Itse laitoin uudet rasvat samalla, kun oli perä pudotettu quaifen asennusta varten.

              Comment

              • puari
                Bimmer Rookie
                • Feb 2012
                • 41
                • seinäjoki

                #8
                Oma 523iA jymisti n. 50km/h nopeudessa kiihdyttäessä melkein aina ja välillä tasaisessa 90-110km/h nopeudessa. Vaihdatin cv-nivelen tilalle foorumilta ostetun käytetyn ja oireet hävisi lähes kokonaan. Aavistus jyminää kuuluu vielä kiihdyttäessä samas nopeudes, mutta huomattavasti vaimeammin.

                Toivottavasti vika oli siinä..

                Comment

                • jeepster
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2012
                  • 127
                  • uusimaa

                  #9
                  Mun veikkaus on että siinä nivelessä saa ollakin väljää, kunhan on rasvat sisässä, niin toimii oireetta.
                  Omani ei tullut välyksettömäksi nivelen vaihdolla, vaan välystä jäi kardaanin ja nivelen välisiin booreihin.

                  Comment

                  • ARDler
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2012
                    • 146
                    • Pori

                    #10
                    itsellä semmosta vikaa että ku kiihdyttää ja 2->3 vaihdattaessa n.2700rpm ni tuntuu kyynärnojan alla tärinää. rättinivelen ja tukilaakerin vaihdoin ja kartaanin ja peränvälisenlaakerin (vakionopeuslaakeri???) rasvasin. olisiko laakeri vaan loppu?
                    E38 730i -95

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      #11
                      Tänään huomasin ensimmäisen kerran, että joku jymisee miedosti kiihdyttäessä pienillä vaihteilla. Muutenkin on tulossa kytkinremppa ja oon varannu mm. uuden rättinivelen, että voi jo sillä lähteä tuo, mutta samalla kai kannattaa laittaa uudet rasvat tohon vakionopeusniveleenkin, kun kardaani kerran otetaan alas. Meneekös se niin, että tuo kardaani irtoaa tuolta takapäästä juuri irrottamalla nuo 6 CV-jointin pulttia irti, jolloin se on jo auki ja voi rasvata samalla? Uusi tiiviste varmaan kannattaa laittaa samalla, osa no. 17? Tartteeko tuosta jotakin muita osia varata?
                      Last edited by Bomb5; 16-09-2012, 11:29.
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • ARDler
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2012
                        • 146
                        • Pori

                        #12
                        Onko noita laatikon taaempia tukikumeja ihmisiltä menny. Ku ihanku tärinä tulis laatikon ja kartaanin välistä.
                        E38 730i -95

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9139
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Bomb5 View Post
                          Tänään huomasin ensimmäisen kerran, että joku jymisee miedosti kiihdyttäessä pienillä vaihteilla. Muutenkin on tulossa kytkinremppa ja oon varannu mm. uuden rättinivelen, että voi jo sillä lähteä tuo, mutta samalla kai kannattaa laittaa uudet rasvat tohon vakionopeusniveleenkin, kun kardaani kerran otetaan alas. Meneekös se niin, että tuo kardaani irtoaa tuolta takapäästä juuri irrottamalla nuo 6 CV-jointin pulttia irti, jolloin se on jo auki ja voi rasvata samalla? Uusi tiiviste varmaan kannattaa laittaa samalla, osa no. 17? Tartteeko tuosta jotakin muita osia varata?
                          Ei tarvita muuta kuin tuo mainittu tiiviste ja uudet rasvat. Koko CV:n saa helposti irti, kun takapäästä irrottaa lukkoprikan ja etupäästä kumisuojan kiristyspannan. Näin koko nivelen saa purettua paloiksi ja putsattua. Osien tarkastus ja kasaus uusien rasvojen kanssa.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎