Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d, imusarjanläppien poiston vaikutus tehoihin lastutuksessa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MKJ
    Newbiemmer
    • Jan 2012
    • 19
    • Seinäjoki

    e39 530d, imusarjanläppien poiston vaikutus tehoihin lastutuksessa?

    Moi,
    Tiedän aiheesta löytyvän juttua, mutta mielestäni ei tähän kysymykseen.
    Saksasta tulossa e39 530d 11/02. Tarkotus tehdä siitä sporttinen perheauto. Läppävika on tiedossa ja ne aion heti poistattaa. Mieli tekee myös lastuttaa auto ja ymmärtääkseni parhaita vaihtoehtoja ovat Karala/Harinen. Onko muita realistisia vaihtoehtoja? Näillä kai sama ohjelma molemmilla 226hp/500nm?

    Sitten ongelmaani. Karalalta kerrottiin, että eivät suosittele läppien poistoa koska vaikuttaa alavääntöön ja sitäkautta lisää polttoaineenkulutusta. Parempi olisi kuulemma ostaa uusi imusarja. Itse en vain siitä innostu, koska vikahan ei sillä poistu. Onko kokemuksia 530d e39 faceliftin virityksestä ohjelmamuutoksella autoon josta on POISTETTU imusarjanläpät? Miten teho/vääntö on käyttäytynyt?

    Karalalla kuulemma ei enään ole dynopenkkiä ollenkaan, eli olisi uskottava vain miesten sanaan tehoista.

    Myös läppien poistajaa/automaatin öljynvaihtoon kykeneviä ammattilaisia saa suositella etelä-pohjanmaalta. Vai täytyykö lähteä Tampereelle??

    Kiitos asiallisista kommenteista...
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    #2
    Ei ole 530d, mutta 320d:ssä ei ainakaan ollut mitään vaikutusta mihinkään kun poistin läpät.

    Comment

    • Esal
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1344
      • Lempäälä

      #3
      Originally posted by MKJ View Post
      Karalalla kuulemma ei enään ole dynopenkkiä ollenkaan, eli olisi uskottava vain miesten sanaan tehoista.
      Hinnastossa niillä on kuitenkin hintoja dynolla ja ilman?

      Miten ilman dynoa voisi kehitellä uusia ohjelmia, joita sivuston mukaan kokoajan on kehitteillä uusiin automalleihin?
      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

      Comment

      • AnttiR
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 819
        • Jyväskylä

        #4
        Taitaa olla vaan väliaikaista se että ei ole penkkiä käytössä karalalla.
        E61 535d -04

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by MKJ View Post
          Karalalta kerrottiin, että eivät suosittele läppien poistoa koska vaikuttaa alavääntöön ja sitäkautta lisää polttoaineenkulutusta.
          Kukahan tuon on kertonut, onko Mika tosiaan lähtenyt tuollaiselle linjalle? Aina välillä tulee vielä vuosienkin jälkeen näitä käsittämättömiä ja perättömäksi useaan kertaan todettuja lausuntoja, ihme että tuoltakin. Merkkiliikkeet vielä ymmärtäisin...

          Ei mitään vaikutusta, läpät pois vaan. Sen sijaan läppä männän päällä vaikuttaa alavääntöön
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • MKJ
            Newbiemmer
            • Jan 2012
            • 19
            • Seinäjoki

            #6
            Samoilla linjoilla olen, että läpät pois ja ohjelmaa sisään. Olen saanut myös näitä juttuja lueskellessa sen käsityksen, että eivät ne läpät siellä ainakaan vääntöä ole lisäämässä.

            Laitoin aiheesta tiedustelun Karalan sähköpostiin ja sain vastauksen Vesapekka Lindgreniltä. Eli kysymyksessä ei ole mitkään Esson- tai edes ABC-baarin jutut..

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Kyllä se VesaPekka ihan kokemuksesta puhuu/kirjoittaa. Satoja M57 koneita dynottaneena ehkä tietänee mistä puhuu.

              Vääntö laskee hieman verrattuna läpälliseen mutta ei se ero ole suurensuuri. Ikävä kyllä se vääntö vaan kärsii juuri siellä missä sitä eniten käyttöpelissä kaipaa eli heti tonnin kieppeillä.

              Niin ja tuo dynon puuttuminen lienee väliaikaista kun vanha on osoitellut luovuttamisen merkkejä jo pidempäänkin. Nyt taitaa vaan olla luovuttanut lopullisesti. Ei Mika dynotta jää, on niitä muitakin hänen käytettävissään. Joku E39 ei tosin dynoa kaipaa virittelyissään kun ei sen ohjelmoinnissa mitään mullistavaa uutta liene löydettävissä kun niitä on sahattu jo tuhansia tunteja Leppävedellä entuudestaan.
              ---

              Comment

              • MKJ
                Newbiemmer
                • Jan 2012
                • 19
                • Seinäjoki

                #8
                Kiitos Tapi kommentista. Tiedän Karalan kovan ammattitaidon rallitouhujen kautta ja siksipä häneltä asiaa tiedustelinkin. Mutta koska kyseessä on nimenomaan käyttöpeli jolla ajellaan pitkiä matkoja ja kilsoja tulee, en mielelläni ostaisi imusarjaa ja pelkäisi taas kohta läppien tippuvan männän päälle. (vaikka tuskinpa auto niin pitkään pysyy minulla, että pelko olisi aiheellinen)

                En epäile ollenkaan etteikö nuo heidän lupaamat tehot ole todellisia, oli siellä dynoa eli ei. Näitä kinnereitä siellä on varmasti penkissä käynyt jokunen kappale...

                Mutta minkälaisia tehoja olette saaneet dynossa tuolla Karalan/Harisen softalla ilman imusarjan läppiä??. Eikö nuo läpät nyt kuitenkin jo ala olla poistettu jokaisen vähänkään BMW:tä tuntevan autosta? Eli jäädäänkö läpättömällä vehkeellä kauas tuosta 500nm:sta?

                Comment

                • AnttiR
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 819
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by MKJ View Post
                  Eli jäädäänkö läpättömällä vehkeellä kauas tuosta 500nm:sta?
                  Ei todellakaan jää. Eikös tuossa ollut juuri puhe että se vääntö kärsii siellä alakierroksilla?
                  E61 535d -04

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Kyllä se VesaPekka ihan kokemuksesta puhuu/kirjoittaa. Satoja M57 koneita dynottaneena ehkä tietänee mistä puhuu.

                    Vääntö laskee hieman verrattuna läpälliseen mutta ei se ero ole suurensuuri. Ikävä kyllä se vääntö vaan kärsii juuri siellä missä sitä eniten käyttöpelissä kaipaa eli heti tonnin kieppeillä.
                    Mikä se ero sitten on?

                    Miten se on edes todettu? Noita läppiähän ei tainnut olla ainoassakaan manuaalissa M57 aikana, tomaatti @ 1000rpm ja tuloksia dynosta? Manuaalillakin aikalailla mahdoton ilman jarrullista.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #11
                      Originally posted by Cell View Post
                      Mikä se ero sitten on?

                      Miten se on edes todettu? Noita läppiähän ei tainnut olla ainoassakaan manuaalissa M57 aikana, tomaatti @ 1000rpm ja tuloksia dynosta? Manuaalillakin aikalailla mahdoton ilman jarrullista.
                      On siinä penkissä ollut sekä läpällisiä että läpättömiä manuaaleja, dynossa nimenomaan on ollut paljon "rakennelmia" kun ei niitä tehtaan kuosissa olevia hyödytä dynotella muutenkaan.

                      Mersuissa sama homma läppien suhteen.

                      Ja läpättömyys ei siis vaikuta huipputehoon eikä vääntöön nostavasti eikä laskevasti. Käyrä vaan lähtee vähän alempaa nousuun.
                      ---

                      Comment

                      • MakeH
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1170
                        • Vantaa

                        #12
                        Noista läpistä ja virtauksista löytyy youtubesta aika havainnollistavia videoita.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎