Xenonhäiriö sekoittaa auton

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppae39
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 1660
    • Vähäkyrö

    Xenonhäiriö sekoittaa auton

    Koittakaas te viisaammat auttaa mua! Autossa on ollu AMP- ballastit ja ne on pari vuotta toiminu täysin ongelmitta. Nyt reilu kuukaus takaperin pimeni oikealta puolen polttimo. Hankin tilalle Hylux canbus setin ja vaihdoin valoken kuoret. Kun em. operaation jälkeen tuli parin päivän päästä yli 6 asteen pakkanen, niin ongelmat alkoi. Kun valot syttyy, syttyy myös hätävilkut ja sisävalo. Samalla keskuslukko kuolee ja pitää käyttää kerran ovet lukossa/auki, ennen kuin alkaa pelaamaan. Sen jälkeen laitoin konkat väliin. Ei apua. Vaihdoin ajovalon liittimen. Ei apua. Koitin vaihtaa vanhat ballastit. Ei apua. Välillä tekee sen, että kuskin puolen valo ei syty. Ainoa mikä tuohon auttaa on liittimen irrotus kuskin puolelta. Pelkääjän puolen liittimen irrotus ei auta. Myös jos pakkanen on alle 5 astetta, niin ongelmaa ei esiinny. Ja häiriö tulee vain "kylmästartissa" Uuden valon liittimen mukana tuli etk:n mukaan 1neliön johdot. Alkuperäset autossa olleet on paksummat, voiko se vaikuttaa? Auto on myös alunperin halogeeneilla ollut, mutta on toiminut hyvin. Pari kertaa teki saman pari vuotta sitten, mutta se loppu, ku laitto konkat väliin. Myös pitkillä on tehny samaa pari vuotta sitten, siihen autto ballastin vaihto. Nyt ei auta mikään vanha konsti. Niin ja auto on 7/99 530d.

    Onko ideoita mikä auttaisi?
    Last edited by Samppae39; 15-01-2012, 16:42.
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8974
    • Kellokoski

    #2
    LCM rikki?
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1998
      • Tampere

      #3
      Millanen konkka sulla on ollut häiriönpoistajana ?

      Akun kunto kannattaa tarkistaa.

      Comment

      • Jube
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 9636
        • ...

        #4
        Searchilla löytyy juttua, 530d:ssä ei todellakaan pelaa mitkä tahansa xenonit!
        Omassani kokeilin kolmea eri sarjaa ja yksikään ei toiminut, sammui täydestä laukasta koko auto kun pakkasella räppäsi pitkät päälle

        Ensimmäisen kerran kun em. tapahtui niin oli hitusen huuli pyöreänä että mitähän nyt mahtoi tapahtua?
        Käytetyt OEM ballastit kun hommaat niin alkaa pelaamaan kerrasta, ellei sitten pa*ka ballasti ole tosiaan rikkonut sitä LCM modulia!
        Last edited by Jube; 15-01-2012, 18:50.
        Näillä mennään:
        Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
        BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
        BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
        BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
        MB c124 230CE -90 "Badboy"
        MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

        Comment

        • EPDM
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2005
          • 4624
          • Lahti.

          #5
          relevastusjohtosarja.
          Viviendo en Lahiti
          BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
          Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
          Vw Corrado vr6

          Comment

          • Samppae39
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2009
            • 1660
            • Vähäkyrö

            #6
            Tuossa inpalla tutkin, niin lcm näytti virrat päällä 11,2v. Kun löi valot päälle, niin kävi 10,8v. Päätin sitte vielä kokeilla auto käynnissä, että virta riittäis, niin autonsitten sammu. Tuota ei ole vielä ennen tehnytkään. Oudointa tässä on se, että ei toimi enää niilläkään ballasteilla, millä on ennen toiminut. Oiskohan sitte lcm ottanu nokkiinsa? Lcm anto myös vikakoodin "status wire 1 of powermos allways active" Ehkä lcm vikaa tukis sekin, että vika aiheutuu pelkästään kuskin puolelta.

            Pitää nyt koittaa ensin tuota relejohtosarjaa, josko se auttais.

            Akku on n. vuoden ja kuukauden vanha Bosch AGM 95ah.

            On tää autoilu pirun halpaa, ku kesässä menee pari sarjaa renkaita jonkun alustan ongelman takia ja akun saa uusia joka talvena...Alkaa hiipimään ajatuksiin Toyotan hankinta.

            Tai sitte voin vaihtaa xenonumpiot halogeenisiin.
            Last edited by Samppae39; 15-01-2012, 21:32.

            Comment

            • Samppae39
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2009
              • 1660
              • Vähäkyrö

              #7
              Jos nyt sais tuolla relesarjalla tuon toimimaan häiriöittä, niin olisko seuraava vaihe sitten hankkia toimiva lcm tilalle ja sitten hellan oem ballastit?

              Katoin noita lcm:iä saksasta, niin lcm III malleja oli vaikka kuinka, mutta yhdessäkään ei ollut pikavilkasulla samoja osanumeroita, mitä realoem antaa. Sopiiko ne kuitenkin ilman ongelmia. Realoem antaa osanumerohaulla kaikkiin e39 malleihin 97 vuodesta loppuun asti saman lcm:n, onko se tieto korrektia, kun kerran on näitä LCM II ja III tyrkyllä.

              Ja vielä tuosta lcm:n antamasta volttitiedosta. Lähtisikö edes auto käyntiin, jos ois oikeasti alle 11V jännite akussa. Mitään muuta virransaantiin viittaavaa ongelmaa ei ole ollut, kuin tuo xenonjumppa.

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1998
                • Tampere

                #8
                En tiedä e39 ja LCM:stä mutta yleisesti relesarjasta voisi todeta että se siirtää kuorman sinne akulle menevälle johdolle jolloin muut johdot eivät kuormitu paitsi jos akku on heikossa kunnossa ja jännite hetkellisesti laskee xenonien sytytyksen myötä.

                En ymmärrä, että jos sulla halogeenit toimii niin miksi lcm olisi viallinen?

                Comment

                • Samppae39
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2009
                  • 1660
                  • Vähäkyrö

                  #9
                  Originally posted by pheno View Post
                  En tiedä e39 ja LCM:stä mutta yleisesti relesarjasta voisi todeta että se siirtää kuorman sinne akulle menevälle johdolle jolloin muut johdot eivät kuormitu paitsi jos akku on heikossa kunnossa ja jännite hetkellisesti laskee xenonien sytytyksen myötä.

                  En ymmärrä, että jos sulla halogeenit toimii niin miksi lcm olisi viallinen?
                  En tiedä toimiiko halogeenitkaan, niitä kun ei ole ollut pariin vuoteen kiinni.

                  Comment

                  • Jube
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 9636
                    • ...

                    #10
                    Itse kokeilin relejohtosarjaakin eikä ollut apua sammumis ongelmaan mutta kannattaa sitä silti kokeilla, yksilöitähän nämä autot on :think
                    Näillä mennään:
                    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                    MB c124 230CE -90 "Badboy"
                    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                    Comment

                    • Samppae39
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2009
                      • 1660
                      • Vähäkyrö

                      #11
                      Originally posted by Jube View Post
                      Itse kokeilin relejohtosarjaakin eikä ollut apua sammumis ongelmaan mutta kannattaa sitä silti kokeilla, yksilöitähän nämä autot on :think
                      Tuo sammumisongelma oli mullekkin nyt uus tuttavuus eilen. Ennen ei oo sitä tehny. Hätävilkut yms. on lävähtäny ajossa, muttei muuta.

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1998
                        • Tampere

                        #12
                        Skoopilla otettu kuva oman auton xenonin sytytyksestä (Meccatune). Auto on yön yli seissyt. Jännite mitattu B+ pisteestä, joka menee paksulla johdolla akkuun. Tässä oli vain 1 ballasti kiinni. Melko alas menee jännite, akku on 6 vuotta vanha, että voi siitäkin johtua. Varmaan OEM ballastit käyttäytyvät hieman kauniimmin eivätkä niin vaadi noin paljoa virtaa kerralla kuin jälkiasennusxenonit. MIelenkiintoista olisi nähdä e39 OEM ballasteiden "sytytyskäyrä".

                        Last edited by pheno; 16-01-2012, 13:06.

                        Comment

                        • Esal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1344
                          • Lempäälä

                          #13
                          Originally posted by pheno View Post
                          Skoopilla otettu kuva oman auton xenonin sytytyksestä (Meccatune). Auto on yön yli seissyt. Jännite mitattu B+ pisteestä, joka menee paksulla johdolla akkuun. Tässä oli vain 1 ballasti kiinni. Melko alas menee jännite, akku on 6 vuotta vanha, että voi siitäkin johtua. Varmaan OEM ballastit käyttäytyvät hieman kauniimmin eivätkä niin vaadi noin paljoa virtaa kerralla kuin jälkiasennusxenonit. MIelenkiintoista olisi nähdä e39 OEM ballasteiden "sytytyskäyrä".

                          Jos oikein tuota käyrää tulkitsin, niin eikö tuo 5 us ja 50 us kohdalla oleva piikki ylöspäin ole juuri sitä "häiriöpiikkiä" joka niitä laitteita sekoittaa?

                          Tosiaan, jos tämä on hyvä, niin millainen jännitepiikki lähtee huonosta ballastista auton sähköjärjestelmään.
                          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                          Comment

                          • pheno
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1998
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Esal View Post
                            Jos oikein tuota käyrää tulkitsin, niin eikö tuo 5 us ja 50 us kohdalla oleva piikki ylöspäin ole juuri sitä "häiriöpiikkiä" joka niitä laitteita sekoittaa?

                            Tosiaan, jos tämä on hyvä, niin millainen jännitepiikki lähtee huonosta ballastista auton sähköjärjestelmään.
                            Jälkiasennusxenonit nämäkin ovat, mutta ilmeisen toimivia. Kiitoksia auton edelliselle omistajalle näiden hankkimisesta Aivan kovimmilla pakkasilla (-20) mittariston kiekkamittari värähtää, kun laittaa valot päälle.

                            En tiedä mikä tosiaan tulkitaan häiriöpiikiksi, mutta jännä ilmiöhän tuo on kun jännite yhtäkkiä nousee pari volttia.

                            Comment

                            • Samppae39
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2009
                              • 1660
                              • Vähäkyrö

                              #15
                              Nyt on relesarja asennettu ja vähän koekäytetty. Tuntuis toimivan ihan ok, tosin valot jäi päälle, kun räpsyttelin niitä päälle ja pois, sammui tosin sitten seuraavalla päälle pois käännöllä.

                              Eli jotain häikkää on lcm:ssä, mutta kuitenkaan ei tartte yksisilmäisenä ajella.

                              Comment

                              Working...
                              X